HELP!! mijn paard kan zijn stal niet schoon houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noomp11

HELP!! mijn paard kan zijn stal niet schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:27

hallo allemaal,
na het overlijden van mijn andere paardje heb ik eind september een nieuw paardje gekregen het is een kwpner
hij een 4 bijna 5 jarige ruin die altijd op de wei heeft gestaan,nu komt hij s'morgens vaak tot 2 uur buiten en dan rij ik hem rond 3/4 uur. maar elke dag als ik weer in de stal komt is het maar een verassing hoe de stal er uit ziet.. eerst kwam het tenminste dat dachten we door het spelen met de waterbak maar door de koude winter was het water afgesloten en werd hij met emmers water gegeven en zijn stal was nog steeds onzettend nat. ik heb alles geprobeerd een hele mooie onderlaag te krijgen elke dag plas eruit halen 1 x in de twee dagen uuhm schoon zaagsle helemaal naar voor of helemaal naar achter..
Hij staat op zaagsel niet het aller fijnste maar wat aan de grofe kant.
iedergeval hoop ik dat iemand dit probleem herkent en misschien nog een goede tip heeft. ik heb ooit al een keer wat gehoord over vloerbedekking maar weet verder niet of dat helpt
nouja al bedankt voor het lezen *D
groetjes naomi en pip

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:28

Hier idem... de grote kwpner maakt echt een zooitje van zijn stal! De volgende dag kan je eigenlijk alles weer weg halen en opnieuw beginnen.
Wij hebben besloten om hem geen bodembedekking te geven.. ze staan op matten en deze worden iedere dag schoon gemaakt en 2x per week uitgespoten.
Met water kliedert hij alle matten nat, op zich niet zo erg want ze zijn doorlaatbaar, maar de afwatering klopt niet helemaal waardoor het onder de matten altijd nat is als hij op stal staat.

De vorige eigenaar van stallen zei al... we haalden altijd het waret eraf snachts... tja...
Laatst bijgewerkt door annebe op 08-03-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:29

Hoeveel pakken zaagsel gebruik je per week?

Hoeveel pakken gooi je de eerste keer erin als de stal helemaal leeg is?

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:30

okee en wat voorn matten zijn dat dan vloerbeddeking of rubber matten ik weet niet of je misschien een foto hebt annebe

noomp11

Re: HELP!! mijn paard kan zijn stal niet schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:31

_uria_ als ik de stal helemaal leeg haal gooi ik er 4 pakken in heb namelijk een stal van 3 bij 3,5 ik heb eigenlijk maar 1 baal per week maar dat worden er meestal wel 2 maar omdat ik helaas ook geen geld boom heb is zelfs dan de stal nog een beetje vies

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:37

kan hij niet meer naar buiten?
Ik denk omdat hij altijd op het land heeft gestaan niet gewend is om zo lang op stal te staan en daarom loopt te draaien.

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:44

geerke ja dat denk ik idd ook en ik probeer hem wel zo veel mogelijk naar buiten te doen maar omdat er niet heel veel stallen met binnenbak in de buurt voor mij zijn zit er niet heel veel anders op helaas

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:47

Is dit dezelfde boks als waar je vorige paard in stond? En toen had je nergens last van?

Het kan ook nog zijn dat de boks niet helemaal waterdicht is afgekit waardoor er water van buiten naar binnen loopt.
Je kunt om te beginnen het paard op rubberen matten zetten. Rubber matten met wat ruimte ertussen, dan staat hij iig zelf droog en ligt het vocht op de grond.

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:49

apple> jaa dit is zelfde stal als mijn vorige paard toen was er niks aan de hand maar het is en stal in een schuur met een batonnen ondergrond dus er stroomt gelukkig niks naar binnen,, okee en als ik hem op de rubberen matten zet moet daar dan zaagsel overheen. ik ben namelijk gauw bang dat mijn paard niet lekker ligt :$

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:50

Als je hem op de rubberen matten zet dan kun je daarbovenop zaagsel of stro doen :-)

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:54

Jaa dan xal ik dat ook maar een xtje proberen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:57

Wat wij doen is 's ochtends even de grote bende van de nacht opruimen (natte stro eruit, verdere nattigheid en mest eruit vegen) en het droge stro aan de achterkant van de stal vegen. Ongeveer 1 kwart van de stal is dan met stro bedekt en de rest met matten.

Dan 's avonds halen we weer de natte plekken en mest eruit en strooien we ook op. Dan is ongeveer de helft van de stal bedekt met stro en de rest is rubber mat (rubber mat aan de voorkant waar haar hooi komt en waar ze staat, stro aan de achterkant zodat ze daar op kan liggen/mesten/plassen).

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:07

Hier ook 1 van de paarden die iedere dag weer één grote chaos bende van maakt.
Ik trek bijna iedere dag de stal helemaal leeg.
Bedek nu alleen de voorste helft van de stal waar hij eten & drinken heeft
Ik strooi wel korrels van duval bij de hengsten in de stal om het zo fris mogelijk te houden.

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:09

Dat is idd ook een slim idee maar het enige nadeel ik kan smorgens nietnaar stal de paarden staan niet aan huis en hellaas moet ik nog naar school en op de fiets nar mijn paard en nou zijn de meNsen op sta bij ook niet zo makkelijk om te zeggen aah doen wij wel even haha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:18

Mijn paarden staan op stro en waren ook vaak erg vies...
Vooral de Hengst.
Nu hang ik hooinetten met stro erin op.
Wil die gaan vervangen voor misschien slowfeeders maar ben nog even aan het rondkijken.

Sindsdien staan ze er veel schoner bij.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:28

Wij hebben van die dikke rubberen matten

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:36

Maar hoe bedoel je dat dan? Wat doet dat stro dan in de netten? Bedoel je dat ze dan dat opeten in plaats van t stro op de grond?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:59

XLeandrosX schreef:
Maar hoe bedoel je dat dan? Wat doet dat stro dan in de netten? Bedoel je dat ze dan dat opeten in plaats van t stro op de grond?

Ja op een of ander manier wel :+
Ik heb nu iedere dag gewoon schoon stro over in plaats van stront :D

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:05

Ik merk dat als ik veel stro in de stal doe het meeste schoon blijft! Maar Otjes buurpaard die maakt er met dezelfde hoeveelheid stro écht een puinhoop van :') hopeloos.

bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:09

Zulke paarden zijn echt hopeloos. Onze pony maakt er ook een bende van, we staan dan wel op stro.
Maar elke dag is de stal zo zwart als roet! We halen hem nu elke dag volledig leeg en gooien niet veel stro er meer in. Er onder liggen toch rubberen matten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:24

noomp11 schreef:
geerke ja dat denk ik idd ook en ik probeer hem wel zo veel mogelijk naar buiten te doen maar omdat er niet heel veel stallen met binnenbak in de buurt voor mij zijn zit er niet heel veel anders op helaas

Kan je buitenrijden met dit paard? Dan zou je nl verder kunnen kijken naar stal waar hij meer naar buiten kan en abbo nemen op binnenbak in de buurt.

Flinke aanschaf (en porren om hem rap te krijgen, anders direct fabrikant proberen) is een HITmatras en daarnaast zaagsel leggen als toilet. Plassen op rubber vinden veel paarden niet fijn nl en dan blijft alles meer op 1 plek. HITmatras laat geen vocht door, dus eronder wordt het niet vies. Dat is voor mij nl het nadeel van doorlatende matten, het regelmatig er uit halen en schoonspuiten is een rotklus en de urine vreet de matten aan (geel afvoer nl).

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:29

nee kan hellaas niet buiten rijden

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:04

Ik denk dat er een paar mogelijkheden zijn om het probleem van de natte stal op te lossen.
Als jullie paard met de drinkbak speelt of erg veel morst is het goed om een drinkbak te gebruiken met een instelbare waterafgifte denk dan aan bijvoorbeeld een redelijk geprijsde maar super goede drinkbak de Suevia 12P. Ik heb hier zelf goede ervaring mee bij smossende paarden. Zorg daarnaast dat het paard voldoende afleiding heeft, 23 uur in een box staan is niet echt leuk en dan zoeken ze al snel iets om mee te spelen en dan is het beter niet met de lepel van de drinkbak maar met een bal of lekker plukken aan een hooinet.

Als je wat aan de bodem wil doen zijn er verschillende mogelijkheden, kijk even op onze webshop www.cavalo.nl rubriek stallen/stalmatten voor een paar mogelijke oplossingen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:13

Ik ga t eens uitproberen om een net met stro op te hangen. Dat vind ik nog eens een goede tip. Die van mij knabbelt heel wat strootjes weg en wellicht knabbelt hij ze liever uit een net dan vanaf de grond.
Bij mijn andere paard moet ik t hooi in t net doen want die weigert hooi vanaf de vloer te eten. Die is ook super netjes in zijn stal.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:45

XLeandrosX schreef:
Ik ga t eens uitproberen om een net met stro op te hangen. Dat vind ik nog eens een goede tip. Die van mij knabbelt heel wat strootjes weg en wellicht knabbelt hij ze liever uit een net dan vanaf de grond.
Bij mijn andere paard moet ik t hooi in t net doen want die weigert hooi vanaf de vloer te eten. Die is ook super netjes in zijn stal.

Ik doe er wel plakken in zeg maar....
Dan moet hij er nog een beetje moeite voor doen;)