Waarom niet gewoon in je longeercirkel rijden?? Is groot genoeg en je kan er vele mogelijke figuren in rijden. Leert zowel paard als jij goed van sturen. Heb je het sturen op de juiste hulpen goed onder de knie zijn rechte lijnen geen probleem. Heb ooit eens ergens gelezen dat jonge paarden meer baat hebben bij een ronde bak dan bij een hoekige bak.
ik zou zorgen voor een goede dreinage en ervoor zorgen dat je bak niet op het laagste punt ligt.. Want anders loopt je bak alsnog vol met water.. hoe goed je dreinage ook is..
Anoniem
Geplaatst: 07-03-12 18:20
Een allweather-bodem, dus van die 'vlokken' (staat een foto in mijn profiel), met drainage. Ik kan altijd rijden, tenzij het flink gevroren heeft.
All weather bodem van Zorgdrager ( wel zelf aangelegd) echt helemaal super!! Wij kunnen echt het hele jaar door rijden. Wij bewateren van onder ( door de drainage) zodat we hem in de zomer regelmatig onder water kunnen zetten...ideaal
Wij hebben een 20 x 40 bak, met plaatzand en omringd door bomen. Voldoet ook prima hoor, kan bijna altijd rijden... In de zomer lekker in de schaduw, 's winters uit de wind.
zacharyhill
Geplaatst: 07-03-12 18:33
Bizzybijtje schreef:
Een allweather-bodem, dus van die 'vlokken' (staat een foto in mijn profiel), met drainage. Ik kan altijd rijden, tenzij het flink gevroren heeft.
Ik heb er ook zo een net geen 20x40 m maar dat geeft niet. De bodem is ideaal.
Doranne
Geplaatst: 07-03-12 19:28
Ik heb momenteel een rijbak die terug weide geworden is. 2 jaar geleden is ie gefreesd en na 2 maanden lag ie er fijn bij, maar ondertussen weer volgegroeid Aangezien ik weinig te besteden heb, ben ik momenteel aan het informeren bij loonwerkers om mijn rijbak te laten omzetteen (dus geel naar boven, en zwart naar onder) en daarop wil ik graag kokosvezel. Waterafvoer is bij mij niet nodig want mijn rijbak ligt sowieso al hoger dan de rest van mijn weides en is momenteel na 3 weken regen nog droog
Coberlina
Geplaatst: 10-03-12 13:12
Hier is de rijbak met scheldezand. Het is niet gedraineerd. Gewoon een deel zand eraf en dan het scheldezand erop. Ligt ook altijd erg droog. Heeft zelfs veel water nodig. Verder rij ik ook wel vaak in de wei, waar nu geen gras meer groeit. Die is veel groter. Maar dat is toch een pak harder en minder comfortabel voor het paard.
Thanks voor de tips ! In de weide kan ik in de winter niet rijden , anders is er geen goed gras meer over , we hebben ook nog koeien , ......
En verder zal ik wel lekker buiten gaan rijden , maar voor de trainingen wil ik toch wel graag een bak !
MeneerMicky
Geplaatst: 25-12-12 23:57
wij zijn net bijna klaar met het aanleggen van een longeercirkel, dit wouden we altijd gewoon in het land afzetten maar onze bak is gewoon TE slecht, er is nooit echt geweldig zand in geweest en daarom dus elk jaar een laag met houtsnippers opgekomen (en blaadjes van de bomen) dit is heeel slect want dat verteerd enzovoort het staat nu helemaal blank. eigenlijk moet alles gewoon afgegraven worden en goed zand erin maar dit kost zoveel geld en verder is onze ondergrond heelslecht. het land staat ookal onder water. de longeercirkel komt op een ander stuk van het terrein en daar zijn we grotendeels van de tijd al bezig geweest allerlei geulen te graven en weet ik het wat omdat het daar anders ook onder water kwam. daar hebben we wel het water onder controle nu maar daar ligt ook beter zand dus we hopen nu onze: 19 jarige pony soepel te kunnen houden, half jaar oud veulen even los te kunnen gooien zodat ze niet alleen stilstaat 2,5 jarig paard los gooien en longeren (niet tevaak ivm belasten) 7 jarig paard opnieuw op te bouwen en alles opnieuw aan te leren aangezien ze laten we zeggen verpest is. oftewel de longeerbak was hard nodig. ze stonden nu namelijk onder een afdak en op een stuk betonplaten zodat ze uitloop hadden. normaal konden ze swinters als het land teslecht was ook de bak in maar dan moeten ze onderhand zwemmen
25x40, gedraineerd, een laag van ong. 10-12cm scheldezand gemengd met nog iets, maar weet niet meer wat . Ligt er pas sinds eind september, maar ben er tot nu toe tevreden van . Als het héél hard regent zijn er natuurlijk wat plassen, maar dat droogt ook heeel snel weer op
20 bij 60 omgezet, woudzand vermengt met leem uit de ondergrond. Dat liet het water slecht door en in de winter raakte de bodem verzadigd vanwege hoog grondwater en bleef hij lang nat.
Vervolgens drainage aan laten leggen met drainagezand in de sleuven, laagje drainagezand vermengd door de toplaag en nu droogt hij wrl vlot op als we hem om het jaar of beter elk jaar een keer goed diep los laten trekken zodst het aangestampte leem weer losgemaakt wordt.
dat de bak beetje hoog ligt , bij ons ligt de C hoger als de A, soms wel een beetje vervelend maar nu met dit weer is het bij de C wel droger .
dressuur518
Geplaatst: 28-12-12 20:33
wij hebben een rijbak van 20 bij ong 45 iets groter dan normaal dus, wij hebben de grond laten omkeren, voor een leuke prijs voor info pb! maar wij hebben het witte zand naar boven laten halen en het zwarte op de plek van het witte gelegt. hele makkelijke en handige manier, maar het kan helaas niet overal, en wat ben jij van plan?
trouwens wij hebben geen water afvoer (hij is nu wel nat) en geen verlichting (zetten s avonds een bouwlamp neer) en wij hebben een omheining van paaltjes en lint!
Nadine_S
Geplaatst: 28-12-12 20:33
15x30 die groter wordt gemaakt in de loop van 2013 (20x40). Ik heb er gewoon zeezand in liggen met tapijtsnippers erdoorheen gefreesd. Ook is de bak voorzien van drainage en anti-worteldoek. Prima bak. Alleen te klein dus
Ik heb een bak van 16 bij 32 ongeveer, zodat als ik hem door midden doe, ik een perfecte logeer/loswerk bak heb. Bij mij hebben we eerst de zwarte grond eraf gehaald, toen een dikke laag witte grond die eronder lang eraf gehaald. Zwarte grond terug en daarna de witte grond terug. Ik heb afgelopen week elke dag kunnen rijden bijna nooit een plasje in te ontdekken!
Wij hebben een 20x40,qua grootte vind ik hem perfect. Helaas heeft de vorige eigenaar 'gewoon' geel zand als bodem gehad,doordat de paarden er veel op lopen wordt het in elkaar getrapt en laat het geen water meer door,waardoor de helft soms vol plassen staat,maar het is nu gelukkig nog redelijk te doen.
Sita_
Geplaatst: 28-12-12 21:00
Ik heb een bijna 20x40 bak, hij is iets kleiner, omheind met houden palen/planken.. Mijn bak is aangelegt op de bodem van een oude rijbak die door de vorige bewoners jarenlang verwaarloosd is omdat deze geen paarden hadden. Het zand wat er in ligt is een of ander mengsel wat de loonwerker die hem aangelegt heeft zelf samengesteld heeft, zit oa ook woudzand in. Hij is vrijwel altijd droog en goed te rijden terwijl hij niet speciaal gedraineerd is.. Met hevige regenval van een paar dagen is ie iets nattig, maar na een paar uurtjes weer helemaal droog.