Verbruik strokorrels.........hoeveel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik gebruik aan strokorrels...........per week.

1 zak per week a 14 kilo heel SCHOON paard
4 (8%)
1 zak per week a 14 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
1 zak per week a 16 kilo heel SCHOON paard
1 (2%)
1 zak per week a 16 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
1 zak per week a 20 kilo SCHOON paard
4 (8%)
1 zak per week a 20 kilo SMEERPOT op stal
5 (10%)
2 zakken per week a 14 kilo SCHOON paard
3 (6%)
2 zakken per week a 14 kilo SMEERPOT op stal
1 (2%)
2 zakken per week a 16 kilo SCHOON paard
1 (2%)
2 zakken per week a 16 kilo SMEERPOT op stal
Geen stemmen
2 zakken per week a 20 kilo SCHOON paard
1 (2%)
2 zakken per week a 20 kilo SMEERPOT op stal
3 (6%)
Meer dan 2 zakken per week
2 (4%)
Anders.............
9 (18%)
Helemaal geen strokorrels want het bevalt me niet
13 (26%)

Totaal aantal stemmen: 49

cojo79

Verbruik strokorrels.........hoeveel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:25

Hallo Strokorrels gebruikers en ex gebruikers,

Ik en een stalgenoot hebben een vraag.
Wij zijn opzoek naar een goede en goedkope manier van bodembedekking en hebben onze oog laten vallen op stro korrels.

Er zijn meerdere topics en heb al heel erg veel gelezen.
Maar ik zou toch graag een duidelijk overzicht willen krijgen over het precieze verbruik van deze strokorrels.

Alle ervaringen zijn natuurlijk welkom en zou het prettig vinden als de poll ingevuld zal worden voor een makkelijk en duidelijk overzicht.
Graag zou ik willen weten of de een heel erg schoon paard hebt of juist een viezerik op stal en welk merk jullie gebruiken en het beste bevalt en welk merk bijv echt slecht bevalt.

Alvast bedankt.

Groet, Corina en stalgenoot.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:32

Handig om zo een 'onderzoekje' te doen!

Ik heb een schoon paard (merrie) plast altijd achterin, maar begraaft wel haar mest. Gemiddeld vul ik een halve zak per week bij (zak van 20 kg). Gemiddeld houdt in dat ik soms een week niet hoef bij te vullen, en soms 1 of 2 zakken bijstrooi. Dit is afhankelijk van de grootte van de plasplek en hoe vochtig het bed is door opname van vocht uit de lucht.

Daarnaast heb ik een viezer paard (ruin) plast altijd in het midden en ligt veel in zijn stal. Doordat hij draait en loopt in zijn stal, wordt zijn plasplek altijd uitgelopen naar buiten en vermengt het dus meer met het schone. Uiteindelijk is hij dus sneller vies en natter dan mijn andere paard, omdat de plasplek bij hem geen harde koek wordt. In deze stal strooi ik gemiddeld 1x per week een zak van 20 kg bij (meestal na 10 dagen, dus zeg 1,5 week)

Voor je poll heb ik dus gekozen voor 1 zak per week (20 kg) met schoon paard, omdat dat wel het gemiddelde van mijn 2 paarden het beste weergeeft.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:38

ik heb mijn paard ook sinds een paar weken op strokorrel staan.
nu heb ik niet echt een smerig paard, 2 a'3 keer in de week haal ik wel wat natte plekken eruit en vul het dan weer een beetje aan anders begint het ook te stinken.je moet denk ik ook geen paard hebben die door de hele stal heen poept,want ik haal bij mijn paard (die alleen achter in de stal poept) gewoon 3x daags de poep er even uit,gewoon na het voeren,en dan om de dag ongeveer de natte plekken,en dan vermeng ik het even weer met het schone.je moet het wel bij houden.
of het goedkoper is weet ik niet,wij doen het om minder mest te hebben,je hebt met strokorrel namelijk alleen de keutels.wat het precies kost weet ik niet dat zal ik nog even moeten opzoeken.

ik ben dus ongeveer 2 zakken a'14 kilo in de week kwijt.

DubbelFun

Re: Verbruik strokorrels.........hoeveel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:07

Misschien om er bij te vermelden hoe groot de stal is ;)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:29

Jibbel en maybe2 welk merk hebben jullie?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:52

mijn stal is 4,5 bij 3.
er staat geen merk op,ik heb ze namelijk overgenomen van iemand,maar het zijn doorzichtige zakken,er staat dus geen merk op.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:07

Mijn stal is 3x3 en ik gebruik strovan korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:11

Ik vind het erg fijn spul maar nogal duur. Ik doe zo'n 8 maanden met een pallet en geen jaar zoals de fabrikant wil doen geloven. Vlas is voordeliger en bijna net zo goed.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:18

Hoi, ik heb 2 paarden,
1 ponyruin van 1,15 in een box van 2.5 bij 2 (ofzo). Ik gebruik bij hem een halve zak per week, ongeveer 1x per maand gooi ik er wat extra bij. Pony is redelijk netjes. Natte plekken haal ik er 1 keer per week of 2 weken uit.
1 paardruin van 1.64 in een box van 2,5 bij 4 (ongeveer). Ik gebruik bij hem 1.5 zak per week, ongeveer 1x per maand gooi ik er een zak extra bij. Paard beweegt meer, maar maar bij genoeg strokorrels krijg ik een goede laag en kan ik toch toe met 2x per week natte plekken eruit halen. Ik gooi gewoon standaard bij (1/2 zak op zondag, dinsdag en donderdag) en dat werkt het beste, want met een viezer paard laat je anders vaak net te lang zonde bijvullen en dan wordt het wel ech vies. Overigens is deze box op de een of andere manier ook natter dan mijn ponybox...grondwater?

Gebruik het nu een jaar en bevalt goed. Het is duur, maar wij moeten mest wegbrengen en dan is stro geen optie en neemt dit VEEL minder ruimte in!

Succes met je poll

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet duur vind in vergelijking met bijvoorbeeld zaagsel waarvan ik voorheen 1 baal per week gebruikte á € 10,20 per stuk. Ook in vergelijking met de stroprijzen en mestafvoer ben ik nog steeds goedkoper uit met strokorrels dan met andere bodembedekking.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:39

Hoi,

Ik heb heb het ook een tijdje geprobeerd maar ben weer terug gegaan naar vlas. Ik vond dat het 1 plakkaat werd en hierdoor smeerde ze de mest door de hele stal en moest ik elke dag de bovenlaag eraf scheppen. Daarnaast was de laag onderop vaak nog droog en bovenop nat.Vlas blijft losser waardoor de ballen makkelijker heel blijven en ook makkelijker schoon te houden is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:21

In de poll heb ik ANDERS ingevuld.
Ik gebruik (uiteraard) Strovan bij mijn 2 paarden.
Het ene paard poept door de hele stal heen, maar plast in één strook, daar gebruik ik maar 0.5 tot 0.75 zak per week.
Het andere paard poept netjes aan de rand, maar plast in het midden van de stal en sleept daar dan zijn hooi doorheen. Die verbruikt ongeveer 0.75 tot 1.25 zak per week.
Let op: dit is een WINTER-verbruik.
In de zomer gaan er bijv. maar 3 zk per stal in (bij lege stal met rubber ondergrond). In de winter start ik met 5.

Mijn paarden kunnen in de zomer zelf kiezen of ze op stal gaan of buiten blijven en in de winter staan ze zo'n 6/8 uur per dag buiten, mits het weer het toelaat.

Misschien is het handig om ook te vermelden waar je strokorrel van gemaakt is. Strokorrels zijn er in heel veel verschillende soorten en kwaliteiten. Dit heeft ook invloed op je ge-bruik en je ver-bruik.
Strovan is iig zuiver tarwe, zit in bedrukte zakken en is altijd 20kg.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:29

Ik gebruik voor mijn paard (is wel een smeerpoets hoor) 2 zakken van 14 kg per week. Ze plast en mest wel op 1 plek. Ik haal iedere dag de mest eruit en spit de stal om (behalve daar waar ze plast), daarna hark ik de stal. 2x per week gaat de natte plek eruit wordt alles gespit en geharkt en dan gaat er een zak bij.
Voor mijn pony gebruik ik 1 zak in de week. Bij hem hoeft maar 1x per week de natte plek eruit, wel wordt dagelijks de mest verwijderd en de stal gespit en geharkt, op de plasplaats na.
Ze gebruikten ook 3 zakken vlas in de week met zijn tweeën, dit is dus voordeliger, dit kost bijna 4.25 euro per zak, voor het vlas betaalde ik aan het einde 6.50 euro per baal.
Ook hebben we hier minder afval van, dus een kleinere mesthoop.
Ik heb een pallet laten brengen door Andy's diersuper.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:32

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, mijn paard is denk ik redelijk schoon normaal verbruik ik 1 baal vlas per week of 1 baal krullen per 8 dagen. Heb het ook wel eens aangekunt met 6 balen stro in de maand.
Maar omdat deze produkten steeds duurder worden opdit moment waren wij eens aan het rondkijken welke soort bodembedekkingen er nog zijn.

Als we het gaan proberen zal het waarschijnlijk eerst andys worden omdat we hier naartoe kunnen rijden om zelf te halen. Dan komt een zak 14 kilo uit op 3,55 euro.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:39

Oh nog een vraagje , krijg je er wel een lekkere dikke laag van?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:40

ja hoor, het valt uit elkaar en dan wordt het een dikke laag. Alleen moet je alles iedere dag wel goed omspitten, anders wordt het een in elkaar gelopen koek en is het dus geen zachte laag waar ze lekker op kunnen liggen.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 15:43

ja is eigenlijk net zo als bij vlas denk ik , dat koekt ook meer aan elkaar als je het niet op gaat strooien.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:46

Die van mij is niet echt heel smerig, althans hij poept netjes op 1 hoop :+ En staat relatief stil op stal. Deze winter liggen er voor het eerst strokorrels in en het bevalt redelijk. Ik vind wel dat ze er snel een erg natte bodem van krijgen (heb een ruin, midden van de stal is nat). Bij die van mij ligt een 'plaat' van strokorrels in stal. Er gaat ongeveer 1 zak van 14 kilo per week in, met name op het 'plasstuk'. Stal is 3 x 3.

Maar bij sommige paarden bij ons werkte het niet, die liepen te veel in stal (rondjes draaien) waardoor de bodem niet kon inklinken en het geen fijne bodembedekking was. Met mesten ben je iedere dag wel sneller klaar, maar eens in de 3 maanden gaat heel de bodem er uit, dat is wel een hels karwei..

Bij ons voeren ze er overigens nog wel een plak stro en gewoon kuil bij, om te zorgen dat ze heel de dag nog wat te doen hebben.

Overigens hoorde ik dat ze bij ons volgend jaar weer op stro overgaan omdat de prijs van strokorrels nu dusdanig hoog is dat stro bijna weer goedkoper is..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:36

maybe2 schreef:
mijn stal is 4,5 bij 3.
er staat geen merk op,ik heb ze namelijk overgenomen van iemand,maar het zijn doorzichtige zakken,er staat dus geen merk op.

Deze zijn van Zeolite Products.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:38

Oh ja, merk is wel handig heh...wij hebben strovan korrels....ik hark het niet allemaal elke dag los, ik laat het onderste laagje zoals het is en hark de bovenste laag los...alleen bij mijn paard, bij mijn pony blijft alles veel losser. En bij paard haal ik eens per week ofzo alles om...de stukken die ik niet stukmaak maakt hij dan vanzelf fijn. Tis even mee leren omgaan per paard maar ik vind het fijn. En het wordt op stal gebracht en kan lekker buiten wonen (plastic zakken) en aangezien wij geen opslagruimte hebben vind ik dat ook wel een pre.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:46

maybe2 schreef:

Kan dat, iets verkopen in blanco zakken?

Je moet toch steeds zeggen wat in zakken zit en hoeveel kg?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:12

Dat is hét voordeel van doorzichtige zakken, dan kun je zien wat in de zakken zit :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:59

Juist niet, producenten moeten nl. op verpakkingen zetten wat de samenstelling van een product is. Als je een zak brok koopt, wil je toch ook weten of ze er zooi doorheen hebben gedraaid? Met een inhoudsopgaaf kun je iig ergens op terugvallen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:22

Elpharo schreef:
Oh ja, merk is wel handig heh...wij hebben strovan korrels....ik hark het niet allemaal elke dag los, ik laat het onderste laagje zoals het is en hark de bovenste laag los...alleen bij mijn paard, bij mijn pony blijft alles veel losser. En bij paard haal ik eens per week ofzo alles om...de stukken die ik niet stukmaak maakt hij dan vanzelf fijn. Tis even mee leren omgaan per paard maar ik vind het fijn. En het wordt op stal gebracht en kan lekker buiten wonen (plastic zakken) en aangezien wij geen opslagruimte hebben vind ik dat ook wel een pre.

Ik dacht dat deze leverancier papieren zakken gebruikt(e).

@Veerle, Ik bedoelde het gekscherend hoor, vandaar :+

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:23

Ik heb Zeolite korrels.
Heb een enorm varken op stal. Poept overal, piest wel op 1 plek maar woelt alles door mekaar dus dan ligt het nog overal. Gebruik bij hem gemiddeld anderhalve zak van 14 kilo per week. Hij staat wel alleen 's avonds binnen.
Bij mij shetlander die ook nog eens super schoon is gebruik ik 8 zakken om te starten (begin van de winterperiode) en daar strooi ik het hele jaar niets bij. Staat de wintermaanden 's avonds binnen, zomermaanden buiten, maar komt dan wel binnen voor een paar uurtjes als ik met de ander ga rijden, of als de ander gras krijgt wat de kleine niet mag hebben, etc.