vieze boden in schuilstal! help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

vieze boden in schuilstal! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:17

Hoihoii!

ik heb voor me shet een klein schuilstalletje.
voorheen hebben in die wei (dus in de schuilstal) herten gelopen.
in de shuilstal zit geen boden, dus gewoon zand.
maar door al die urine van die herten is de boden een soort compost geworden.
en nu leg ik er voor me shet een dikke laag stro in, maar me shet plast er nu ook in!
dus al dat stro is na 1 dag al helemaal vies en nat! de urine zakt niet goed meer de grond in!
het is niet handig elke dag zoveel stro in de schuilstal te doen en het heeft geen zin!
het is binnen een dag toch weer helemaal vies!
heeft iemand misschien een iedee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Bedanktt ! :j

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:23

Helaas is het enige wat goed helpt alle vieze grond/zand eruit halen en dan schoon zand erin... Sterkte!!!
hebben we met onze boxen ook gedaan:S het is K*T werk maar het is te doen... denk wel aan ventilatie...
het zal wel stinken...

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:26

Sietara schreef:
Helaas is het enige wat goed helpt alle vieze grond/zand eruit halen en dan schoon zand erin... Sterkte!!!
hebben we met onze boxen ook gedaan:S het is K*T werk maar het is te doen... denk wel aan ventilatie...
het zal wel stinken...

als dit de enige oplossing is? dat wordt het best veel werk! haha ;)
of misschien de 1e laag weghalen en daar schoon (wit) zand neerleggen.
dat absorbeert volgensmij beter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:26

Schuilstal met bodembedekking = paardentoilet. Stro er uit laten zal daarvoor helpen, verder kan het inderdaad aan te raden zijn om de bodem uit te graven en er schoon zand in te doen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:27

tamary schreef:
Schuilstal met bodembedekking = paardentoilet. Stro er uit laten zal daarvoor helpen, verder kan het inderdaad aan te raden zijn om de bodem uit te graven en er schoon zand in te doen.

echt is dat dan een toilet?! :+
Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 06-03-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:28

betegelen en daaroverheen stalmatten,stro blijft schoner nu trappen ze het stro de bodem in ,idiaal bij het uitmesten je schept zo het vieze stro eruit.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:29

rutting schreef:
betegelen en daaroverheen stalmatten,stro blijft schoner nu trappen ze het stro de bodem in ,idiaal bij het uitmesten je schept zo het vieze stro eruit.

mijn vader dacht dat stenen erin te koud was, het is tenslotte maar een schuilstal in de wei (hij ligt er wel vaak in).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:30

MachoXRuby schreef:
tamary schreef:

echt is dat dan een toilet?! :+

In de optiek van veel paarden, incl. jouw shet, wel.

Ik ben er al lang achter dat de logica van een pony en de goede bedoelingen van de eigenaar niet altijd de zelfde conclusie geven.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:31

valt wel mee als er stalmatten in liggen is het ook zachter en het stro blijft beter liggen is proberen waard omdat ze daar ook ligt,matten zijn van dikke rubber.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:31

tamary schreef:
Ik ben er al lang achter dat de logica van een pony en de goede bedoelingen van de eigenaar niet altijd de zelfde conclusie geven.

ow okee, nou iniedergeval heel erg bedankt voor je tip! :D

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:32

rutting schreef:
valt wel mee als er stalmatten in liggen is het ook zachter en het stro blijft beter liggen is proberen waard omdat ze daar ook ligt,matten zijn van dikke rubber.

of ik haal de 1e laag compost eruit en dan een laag wit zand erin!

Myca

Re: vieze boden in schuilstal! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:36

Het meest ideaal zou zijn als je eerst een laag van dat vieze zand weg haalt, dan een laag schoon zand er overheen, dat betegelen en daar overheen rubber stalmatten.

Paarden houden niet van gespetter aan hun benen dus voor een plas zal hij naar buiten gaan, maar die rubber stalmatten liggen wel goed.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:36

hihi,als ik hier in koude dagen de stal openzet zodat ze lekker warm kunnen staan/liggen is het enigste wat ze erin doen plassen en poepen.
Je shet heeft eigenlijk niet veel nodig. Gweoon een lekker plakje hooi en schoon drinkwater en verder niks. Jouw stal zou ik betegelen en geen bodembedekking erindoen. desnoods als het echt koud of vies weer is een laag vlas of zo erin (zou het in een bepaald gedeelte doen, zo kan je zien of hij/zij het fijn vind of idd gebruikt als toilet zoals hier

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:45

Myca schreef:
Het meest ideaal zou zijn als je eerst een laag van dat vieze zand weg haalt, dan een laag schoon zand er overheen, dat betegelen en daar overheen rubber stalmatten.

Paarden houden niet van gespetter aan hun benen dus voor een plas zal hij naar buiten gaan, maar die rubber stalmatten liggen wel goed.

dat is inderdaad het beste ook ivm wildgroei onkruid,heb het zelf gehad vlak voor de ingang van onze schuilstal schoon zand is inderdaad beter dan is het vieze zand weg en minder kans ook op wild groei onkruid

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:13

Myca schreef:

kan ik ook alleen schoon wit zand erin doen en dan geen tegels en stalmatten? of een stuk tegels onder het gedeelte waar de hooiruif hangt!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:39

Maar op zand zal hij lekker gaan plassen en op iets hards waarschijnlijk niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:45

Eerste laag zand eruit, nieuw laagje zand erin. En dan betegelen.
Dikke laag stro erin, en overdag dicht houden (zo kunnen ze hem niet gebruiken als toilet :))
Maar dan moeten ze wel iets te schuilen hebben, wij hebben een luifel :)
Of anders de helft van de stal stro en dan een stroomdraadje ervoor, en die overdag dicht en 's avonds los ;)
heb je een foto van je stal en de binnenkant? :o
Laatst bijgewerkt door Sjors op 06-03-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:50

Wij hadden in de schuilstal (die betegeld is met rubberen tegels) ook stro gelegd zodat ze (vooral met de vorst) lekker warm konden liggen als ze dat wilden..
Maar elke keer als we op stal kwamen en ze lagen, lagen ze met z'n drietjes buiten in de sneeuw, ondankbare paarden!

Dus ik zou me niet te veel zorgen maken over het koude als ik jou was.. :))

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:52

Sjors schreef:
Eerste laag zand eruit, nieuw laagje zand erin. En dan betegelen.
Dikke laag stro erin, en overdag dicht houden (zo kunnen ze hem niet gebruiken als toilet :))
Maar dan moeten ze wel iets te schuilen hebben, wij hebben een luifel :)
Of anders de helft van de stal stro en dan een stroomdraadje ervoor, en die overdag dicht en 's avonds los ;)
heb je een foto van je stal en de binnenkant? :o

het is een 'schuilstal' dus die ga ik niet afsluiten :P

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:53

Jasia schreef:
Wij hadden in de schuilstal (die betegeld is met rubberen tegels) ook stro gelegd zodat ze (vooral met de vorst) lekker warm konden liggen als ze dat wilden..
Maar elke keer als we op stal kwamen en ze lagen, lagen ze met z'n drietjes buiten in de sneeuw, ondankbare paarden!

Dus ik zou me niet te veel zorgen maken over het koude als ik jou was.. :))

het is meer als het regent enzo dat hij er in gaat staan en daar leg ik ook vaak zn hooi.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:06

Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 07-03-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:09

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:13

Wel een leuke schuilstal voor je Shet!
Ik zou er echt een harde bodem in leggen en daar overheen rubber urinedoorlatende tegels.
Als je de bodem gaat betegelen kan je er ook gelijk een afschot in maken. Mocht je pony er dan toch in plassen, dan loopt het één kant op en wordt niet de hele stal nat. Zulke rubber tegels hoef je er eigenlijk maar één keer per jaar uit te halen om de boel er onder eens goed schoon te maken en je moet er niets op doen, want dan raken de gaatjes verstopt waardoor de urine weg kan lopen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:31

Myca schreef:
Wel een leuke schuilstal voor je Shet!
Ik zou er echt een harde bodem in leggen en daar overheen rubber urinedoorlatende tegels.
Als je de bodem gaat betegelen kan je er ook gelijk een afschot in maken. Mocht je pony er dan toch in plassen, dan loopt het één kant op en wordt niet de hele stal nat. Zulke rubber tegels hoef je er eigenlijk maar één keer per jaar uit te halen om de boel er onder eens goed schoon te maken en je moet er niets op doen, want dan raken de gaatjes verstopt waardoor de urine weg kan lopen.

zijn er ook nog andere alternatieven voor die stalmatten? (bij ons zijn die echt nergens te koop heb al rond gekeken.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:33