Verschillende bodems, kunnen jullie mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi91

Verschillende bodems, kunnen jullie mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:55

Hallo!

Ik ben even wat onderzoek aan het doen naar verschillende bodems en ik zou graag van jullie willen horen wat jullie de voordelen of nadelen vinden van de volgende bodems:

- Kunstgrasmatten met zandlaag er overheen
- Agterbergbodem
- All weather tuft bodem
- Soorten zand: brekerzand, opvulzand, woudzand, speelzand, drainaigezand (of andere soorten?!)
- Geopad
- Kokosvezel
- Tapijtsnippesr
- Polyvlokken
- Houtsnippers

En dan graag apart voor stapmolens en voor rijbak (20x40).

Echt hartstikke bedankt als jullie dit even willen zeggen!

Amiigo

Re: Verschillende bodems, kunnen jullie mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:45

Agterbergbodum heb ik goede ervaringen mee :j
Geopad zijn de vlokken die door de agterberg zitten.
Houtsnippers zou ik niet zo snel doen aangezien die verteren...
Kokosvezel moet je even hier op bokt zoeken, daar heeft iemand het door haar bak vermengt :j
Voor de rest weet ik niet veel.. Weet wel dat alleen zand vaak erg zwaar word.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:53

ik kan je er niet heel veel over vertellen, maar heb wel begrepen dat een all-weather-bodem erg fijn te rijden is, maar ook erg prijzig is in de aanleg.

Verder heb je bij een bodem met tapijstsnippers het nadeel dat de mest die je uit de bak haalt, niet op de mesthoop mag ivm de snippers.

wij hebben zelf woudzand, dat is een redelijk goedkope oplossing en werkt prima. Hadden er alleen in het begin erg veel stenen inzitten. Wij slepen en vlakken de bak twee maal per week en hij is wel fijn te rijden. Is in binnenbak trouwens!

Equipro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:58

Hier geopad, zijn we allemaal zeer tevreden van. Hij wordt dagelijks gesleept en gewaterd. Daarnaast halen we er altijd het mest uit. Ligt super, veert mooi mee. Is wel duur in aanleg.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:46

agterberg is super fijn ! :)
heb eigenlijk geen nadeel :Y)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Wij hebben hier een bodem van papierafval. echt een super bodem! Veert heel goed en is goedkoop in aanschaf vergeleken bij agterberg. We hebben de bak nog nooit hoeven sproeien, en slepen hem bijna nooit. hij ligt er nu een maand of 3-4 in. Het is in in binnenbak. Het enige onderhoud wat we er aan hebben is de mest er uit halen, maar dat moet op alle bodems. Ook mag de mest gewoon op de mesthoop omdat het niks chemisch is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:01

Hier hebben we polyvlokken in de buitenbak.
Ben er heel goed over te spreken!
Vlak voordat de vorst kwam hebben we de bak gesleept en hebben gewoon de gehele vorstperiode gewoon kunnen rijden.
Mest eruit halen is wat lastiger met de vlokken omdat de vlokken niet op de mesthoop mogen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:06

Als je geld hebt agterberg 100% zeker! Mbt bak dan, rij er regelmatig in niet bevroren nooit drup water erin. Alleen moet je met sneeuw wat schuiven dat hoefslag vrij is (of paar keer met sleep erdoor).

Mbt stapmolen zou ik niet voor stenen gaan, niet voor zand (krijg je enorme hoefslag in vaak) maar meer iets van rubbervlokken/matten oid. Dat je keer recht kan harken ofzo

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:36

Agterberg en All weather hoor ik goede verhalen over!
Ook zie ik hier in de omgeving ook tapijtsnippers liggen durf alleen niet te zeggen hoe dat is..
Ik zou alleen zeker NOOIT voor houtsnippers kiezen! Dit hebben wij namelijk gehad en het houd gaat inderdaad verteren en rotten. Op sommige moment (lees: met regen etc.) word het ook glad.. echt n afrader dus! We zijn nu al 1.5 jaar bezig om onze bak weer tot een fijne rijbak te maken!
Met een stapmolen heb ik helaas geen ervaring alleen waar mijn paarden afentoe in de stapmolen gaan hebben ze volgens mij het simpelste zand wat er maar is..
Succes! :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:49

Hier hebben ze ook geen goede bodem in de stapmolen :)) Hoeft ook niet vind ik, zwaar zand is slecht voor de benen.
En het is ook zonde van die dure bodem aangezien je niet iedere keer als je je paard(en) eruit haalt om met een mestboy de poep eruit te halen en ook van een ander denk ik :))

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:09

Agterberg heeft één nadeel... niet geschikt voor reining :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:13

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:20

Agterbergbodem en all weather bodem goede ervaring mee.

Kunstgrasbodem nooit aan beginnen. Bodem is vrij hard als het veel regent blijft de bodem ook erg nat. Sommige paarden struikelen in de baan doordat de baan stroef is. Absoluut geen aanrader.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:23

Agterbergbodem daar ben ik goed over te spreken :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:26

Wij hebben vlokken op stal (tapijtsnippers) en ik vind het fantastisch spul. We halen met een rubberen handschoentje eventjes de vlokken van de mest af en dan kan het zo op de mesthoop.

jenny47

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:45

Hallo wij hebben in onze stapmolen klinkers, maar dat bevalt nietwe weten nog niet wat we doen
weet iemand een betere oplossing?

Naomi91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 09:58

@Jenny

Wij zitten zelf aan te denken om een kunstgrasmat in de stapmolen te doen en deze op te vullen met zand.

@ De rest
Bedankt voor de antwoorden :)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:16

wat betreft de bak zou ik gaan voor een zandbodem met vlokken, welk zand zou ik zo niet weten. Wel heb ik voor in de stapmolen goede ervaring met kunstgras met goede laag zand. Denk erom dat je er genoeg zand in doet. Kunstgras is namelijk naar spul als een paard struikelt, het veroorzaakt snel wonden. Bij ons altijd goed gegaan omdat de stalhouder altijd genoeg zand had. Hij haalde met regelmaat alle mest eruit, en strooide dan nieuw zand bij.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:00

ik ben dan toch wel benieuwd waarom je er kunstgras in doet? Ivm modder? en wat voor kunstgras? Van dat "vloerbedekking-achtige", of echt van dat plastic spul?
Je zou ook kunnen kijken naar van die vloertegels voor in een speeltuin? Die zijn wat ruwer?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:55

wel duur, kunstgrasmatten...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:01

just_kiki schreef:
agterberg is super fijn ! :)
heb eigenlijk geen nadeel :Y)

Idd super fijn!!
Maar kan wel een nadeeltje noemen,,,,,, de prijs :P

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:31

Ik ben zelf ook op zoek naar een geschikte bak. Ik ga in Drenthe wonen en dus zandgrond. Ik heb al een aantal mensen gesproken en zij hebben alleen de bodem gekeerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit voldoende is, dus nog steeds zoekende.

Agterberg vind ik persoonlijk te duur, maar twijfel niet aan hun kwaliteit

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:48

hier ook iemand die al uren op 't web zit om informatie over houtchips, polyvlokken, tapijtsnippers en megatop te lezen.... Zucht! We hebben een bodem wat na heeeel veel sproeien op veel plekken wel aardig te rijden is, maar op sommige plekken veel te mul, waardoor ze er in wegzakken. Eigenlijk ben ik van plan om 20x20 erbij af te graven, het gele zand wat te verdelen (zwart zand zit er helemaal niet meer onder) en dan een toplaag erop aan te brengen. Heeft iemand enig idee wat de kosten van 20 x 60 m zijn voor de bovenstaande 4 varianten? En wat is nou precies het verschil tussen polyvlokken en tapijtsnippers? Of het voor/na deel...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:22

Hij staat er niet bij, maar wij zweren bij een eb-en-vloed bodem voor een buitenmanege. Weinig onderhoud, lange levensduur, geen gedoe met sproeien.

jenny47 schreef:
Hallo wij hebben in onze stapmolen klinkers, maar dat bevalt nietwe weten nog niet wat we doen
weet iemand een betere oplossing?

Wat bevalt er niet aan? Ik vind zelf een groot nadeel dat de hoeven/ijzers enorm slijten. Wij hadden eerst een dun laagje zand op de klinkers, nu 'tweedehands' vlas. Bevalt hier prima.

chriswint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:51

toppads voor in de stapmolen is perfect , hoefijzers slijten niet en het is zachter voor de paardenhoeven .
www.paardenbakbodem.nl , € 0,60 p/kg zeker niet duur