'Natuurlijk' hekwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

'Natuurlijk' hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:03

Voor onze nieuwe weide willen we graag een enigzinds natuurlijk ogend hekwerk (dus geen lint/ draad).
Wie kan mij wat meer vertellen over de mogelijkheden en waar dit evt. voordelig te verkrijgen is?

Ook ben ik geinteresseerd in een houten hekwerk.
Wat zijn hier de voor en nadelen van? De gemiddelde prijzen en waar is het voordelig verkrijgbaar?

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen, zowel negatief als positief.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:30

Geen ervaring mee, maar bedoel je zoiets?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een van die?
:)

Mri

Re: 'Natuurlijk' hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:33

die van sjors zit garantie op, echter alleen niet als je er paarden achter hebt staan...

Zeker een mooi hek, echter zal je dan ws alsnog een stroomdraadje moeten spannen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:13

Weleens gedacht aan een heg van meidoorn e.d.?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

Google eens op kastanjehout. Daar kun je hele leuke dingen van krijgen.
Robinia hout is ook een duurzaam product voor hekwerken.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:16

Bedoel je zoiets:
Afbeelding

Wij hebben als basis betonpalen genomen, ook in beton gestort zodat de basis altijd goed is/blijft. Voor de horizontale balken hebben wij naaldbomenhout genomen. Dat is niet duur, maar veel werk. Even de boswachter bellen rondom deze tijd en vragen of je bomen mag hebben. Wij betaalden vorig jaar € 4,50 voor een lengte van 9 mtr. Was wel een dag buffelen in 't bos met 6 man (lees bomen omzagen, uit 't bos slepen en op de aanhanger laden)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:59

Schaaldelen zijn betaalbaar en die kun je ook al geimpregneerd kopen. Kijkt mooi natuurlijk.
Een haag is ook een optie, beukhaag bruin blad in de winter is ook mooi. Meidoorn is een crime om te knippen/scheren en mag je ook niet overal plaatsen ivm met een ziekte in de buurt van kwekerijen. KNHS heeft een aardig boek over landschappen en paarden.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:55

Dat eerste en tweede hek op de foto's van sjors is wel erg mooi. Een dun schrikdraadje langs het hout is geen probleem (en ook wel nodig met een shet in de kudde), maar we willen niet een volledig hekwerk van enkel lint of draad.
Wat we precies willen weten we nog niet, vandaar dit topic om ideeen op te doen en ervaringen te horen.
Een meidoorn haag mag hier in de omgeving wel, maar eer dat zo'n ding gegroeit is ben je ook wel een aantal jaren verder, en zit je dus met een dubbele investering van eerst nog een (tijdelijk) goed schrikdraad hekwerk moeten plaatsen. We doen het liever in 1x goed, dat is financieel ook aantrekkelijker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:51

Je kunt een heg laten leggen. Dit zgn Heggenleggen geeft een erg natuurlijke, veilige en veekerende afscheiding die in ieder geval geen kostbaar onderhoud vergt in de zin het het vervangen van delen.
Zomaar wat willekeurige links over dit onderwerp:
http://www.heggen.nu/heggen.htm
http://www.heggen.nu/documenten/stappenplan.pdf
http://www.heggen.nu/documenten/heggenkaart.pdf
http://plantaardigheden.nl/aardig/aardi ... leggen.htm
http://www.vriendenvanbiesland.nl/vlechtheg.html
http://www.jefgielen.nl/index.php?optio ... &Itemid=13

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:57

voor een heg moet je ook nog schrikdraad doen hoor, zelfs voor de houten hekken.
paarden lusten ook heg en eten meidoorn en palen/ hout is voor sommigen ook aantrekkelijk

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:35

houten hekwerken vind ik erg mooi! ik had het zelf ook graag met hout omheind, maar aangezien ik huur durfde ik het niet goed aan.
ik heb gekozen voor groen lint, dat valt ook bijna weg tegen de bomen. waardoor het nog redelijk natuurlijk oogt.

ik vind beukenhaag ook altijd erg mooi. paarden eten er alleen graag van, dus dan zul je alsnog gebruik moeten maken van schrikdraad.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:34

fjordnina schreef:

Juist!! Natuurlijker kun je het niet krijgen. Als de struik voldoende is ontwikkeld dan laten paarden of andere grazers het wel om het aan te vreten. Beukenhagen hebben geen schijn van kans en worden binnen no time met huid en haar opgepeuzeld.
Een houten afrastering vind ik meestal in het landschap veel te opvallend. Mss moet je het aanpassen aan de omgeving. Eenheid in het landschap geeft het meeste rust.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:14

ik heb het uiteindelijk zo gedaan

Afbeelding

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 23:39

Meidoorn vind ik idd ook erg mooi en heb hier wat verdere info over opgevraagt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:23

Wil je alles zelf doen? Of wil je het laten doen? Dat scheelt al een heleboel in kosten :j

Wij hebben het laten doen, aangezien we op érg moeilijke grond zitten (de professionele mensen hebben hier hun werk aan gehad :(:) ) en we zo'n 800 meter moesten overbruggen, waar erg veel tijd in zou steken.
Als we alles in hout wilden dan zaten we al aan minimaal €20 000, doe je het zelf zou je met de helft wel toekomen voor onze hele omheining. Uiteindelijk zijn we hier dus niet voor natuurlijke omheiningen gegaan wegens geldgebrek.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen en of die meidoorn interessant is!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:32

Of we het zelf gaan doen of laten doen hangt een beetje van de prijs en het prijsverschil af. Het laten doen is wel zo gemakkelijk natuurlijk.

Eerst maar eens goed informeren over de voors en tegens van diverse soorten hekwerk.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:32

Wij gaan binnenkort deze plaatsen (wel maar met twee liggers).
Een deel van onze omheining wordt gemeenschappelijk, daar komt iets anders. Voor het niet gemeenschappelijk stuk (120 meter), komt dit op 1700 euro ongeveer.

Afbeelding

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:37

ik ga dit even volgen! wil zelf later ook altijd een natuurlijk ogende omheining dus erg intressant

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:40

Prachtige die houten omheiningen.
In Tsjechie zien we veel eigen gemaakte houden omheiningen met smalle lange boomstammen, erg mooi.

Je kunt ook kijken voor een dubbele beukhaag

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:48

Alani schreef:
fjordnina schreef:

Een houten afrastering vind ik meestal in het landschap veel te opvallend. Mss moet je het aanpassen aan de omgeving. Eenheid in het landschap geeft het meeste rust.

Denk dat het er ook sterk aan ligt hoe groot de weide is EN hoe je je land indeelt en of je daar dan ook hout voor gebruikt. (dus als je het verdeelt in meerdere weidestukken)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:31

Wauw wat mooi Fleur. Waar heb je dit hekwerk weg?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:09

eten ze die houten omheiningen niet helemaal weg? Bij ons staan de paarden in de winterdag in de buitenbak, maar als ik zie hoe de houten planken aangevreten zijn.... Echt zonde!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:15

Mooi vind ik dat altijd.
Ik vind die schaaldelen altijd erg mooi, behoud gewoon de structuur van de boom (douglashout hadden wij, betaalbaar, maar heb geen idee of dat over 5 jaar nog goed is hoor)..en dan aan binnenzijde afstandisolatoren erop met koord..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:22

max66 schreef:
eten ze die houten omheiningen niet helemaal weg? Bij ons staan de paarden in de winterdag in de buitenbak, maar als ik zie hoe de houten planken aangevreten zijn.... Echt zonde!

volgensmij kun je dat oplossen met toch nog een schrikdraad of lint te spannen een stuk van het hek af, meeste blijven er dan wel vanaf

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:02

Wij hebben net een meidoornhaag laten aanplanten tussen onze weide (afgemaakt met palen in schrikdraad) en die van de buurman (koeienweide met prikkeldraad). Pluspunt is dat het en mooi oogt en je er in Vlaanderen subsidies voor krijgt!

subsidies:
Aanplanten van houtige landschapselementen

Aanplanten van een heg
1,41 of 1,54 euro per meter

Aanplanten van een haag
2,47 of 3,04 euro per meter

Aanplanten van houtkanten en houtwallen
37,20 of 49,68 euro per are

Onderhouden van bestaande houtige landschapselementen

Onderhouden van een bestaande heg
1,5 euro per meter

Onderhouden van een bestaande haag