tips voor een mugvrije stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

tips voor een mugvrije stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:15

Hooi Bokkers :D Mijn pony heeft eczeem en ik ben alweer druk bezig met een strijdplan. }>
Mijn pony heeft in de weide haar pyjama altijd aan (eczeem deken) maar die gaat af als ze op stal staat. Er zijn in de stal jammer genoeg ook altijd muggen/knutten? dus die wil ik zoveel mogelijk weg houden :D Ik vraag me namelijk af of zo'n deken wel helpt als ze in de stal alsnog geprikt wordt. Dussss; hoe kan ik de stallen zo goed mogelijk mugvrij houden?
Tips zijn van harte welkom! :)

Sodeletuut

Re: tips voor een mugvrije stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:17

Waarom doe je hem af op stal? :) Je hebt van die grote dingen die lijken op skippyballen met een hoepel er omheen, dat schijnt goed te helpen. Verder zo min mogelijk lampen aan, lekker veel vliegenspray en knoflook door het voer doen? :))

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:20

Koppeltje zwaluwen uitnodigen om in te trekken :D

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door freespirit op 29-02-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:21

Sodeletuut schreef:
Waarom doe je hem af op stal? :) Je hebt van die grote dingen die lijken op skippyballen met een hoepel er omheen, dat schijnt goed te helpen. Verder zo min mogelijk lampen aan, lekker veel vliegenspray en knoflook door het voer doen? :))

Die skippyballen zijn voor dazen :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:22

Oh ja haha ik dacht dat het dan voor alles wel werkte. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 18:25

De buren hebben zo'n skippybal staan, daar kunnen mijn paardjes wellicht van meeprofiteren := Ik doe die deken af, omdat ik denk dat het niet lekker ligt met een deken om. Of kan ze prima met een dekentje gaan slapen? :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:28

Er zijn zat vliegen en muggen bestrijdings middelen te koop.
Chemisch, biologisch, legaal, illegaal of een gecertificeerde ongedierte bestrijder laten komen.
Daarnaast zijn er ook kleef stroken op een rol.
Worden veel in koeien stallen gebruikt.

Googelen en gij zult vinden.

Belangrijkste is, heel snel met de bestrijding te gaan beginnen.
Elke mug en vlieg die nu geboren gaat worden moet bestreden worden, zodat hij geen jonkies kan krijgen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:28

Sodeletuut schreef:
Oh ja haha ik dacht dat het dan voor alles wel werkte. :')

Was dat maar zo :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:33

Een kleefstrook werkt erg goed voor vliegen, ik heb er helaas maar een enkele mug op gezien.
Blijft over je stal met chemisch spul behandelen, anders kom je echt niet van de muggen en knutten af.
Anti-insect op je paard werkt enkele uren.

Met het kleedje aan lijkt me dat hij prima op stal kan staan.

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:35

Een grote klamboe in zijn stal ophangen :D
Muggenspray spuiten in en rond de stal?
Die zwaluw gaat denk het beste werken misschien een kastje voor zwaluwen ophangen? Ik weet niet of die in zo'n vogelhuis nodig hebben.
Of gewoon zijn deken oplaten als het niet lukt om ze te bestrijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:38

Gewon deken oplaten kunnen ze prima mee liggen. Die van mij heeft alleen de deken af als er gereden wordt voor de rest mooi deken erop. 1 beet van een mugje kan al.zorgen voor weken lang jeuk

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:39

Sodeletuut schreef:

Muggen komen niet op licht af (volksfabel numero 1 :+ ) en knoflook door het voer werkt ook niet tegen insecten.

Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je geen stilstaand water hebt. Dus geen restjes water in emmers, autobanden (liggen nog wel eens over ingekuilde dingen of bij mesthopen), een kapotte kruiwagen, of what so ever wat buiten staat en ook maar een cm water bevat.

Heb je iets waar wel stilstaand water in moet staan (zoals een regenton), even een paar druppeltjes (zonnebloem)olie erin, dan verandert de oppervlakte spanning en verzuipen de larven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:39

Ik heb mijn boeren zwaluwen nooit muggen zien vangen in de stal.
Het enige wat ze doen is als een F16 straaljager af en aan vliegen door de openstaande staldeur.

Muggen komen op lichaams warmte en lichaams luchtjes af.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:43

Muggen komen af op de kooldioxide die je uit ademt.
Enige manier waarop ze je niet meer kunnen vinden is dood gaan :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:49

Focussed schreef:
Muggen komen af op de kooldioxide die je uit ademt.
Enige manier waarop ze je niet meer kunnen vinden is dood gaan :')

Is dat zo ??
En waarom wordt ik nooit door een mug gestoken en mijn vroegere verloofdes wel ??
Fabel was dat het met zoet bloed te maken had. :7
Maar mijn verklaring is lichaams temperatuur, een vrouw is gemiddeld een halve graad warmer dan de man.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:53

Wellicht ben jij heeeel goed voor het milieu met een minimale CO2 uitstoot _O-
Ik zou het aankaarten bij de overheid, wie weet krijg je wel korting op je loonbelasting omdat je zo weinig uitstoot hebt :D

Haha even zonder dollen...ik weet dat ze onze CO2 uitstoot gebruiken om ons op te sporen. Wat daarna de criteria zijn om geprikt te worden weet ik niet :+ Meen wel ooit wat gelezen te hebben over tenenkaas-luchtjes wat erg aantrekkelijk was voor muggen _O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:55

gewoon omlaten op stal, meeste paarden lopen er 24/7 mee rond.
Zo ook die van mij (wel buiten) en die slaapt er heerlijk mee hoor :D

Afbeelding

Afbeelding

mijn welshje destijds

Afbeelding

(masker zat scheef, dus losgemaakt en voila meneer lekker aan het snurken)
Afbeelding

Afbeelding

Wat je zou kunnen doen als je toch graag de deken af wilt doen, is je paard insmeren/insprayen met insectenspray en zorgen dat je brede stroken voor de ingang van je stal hebt hangen, zodat er niet snel mugjes naar binnen kunnen. Maar dat is ten eerste lastig te realiseren denk ik en ten tweede moet je dan wel een paard hebben die er vanaf blijft :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:15

die foto's :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:22

setteke schreef:
Sodeletuut schreef:

Veel knoflook is giftig geloof ik en zorgt mogelijk voor de maagzweren bij paarden ivm dat het scherp is, en teveel zorgt ook voor bloedarmoede en vooral als je er te lang van blijft geven.

Probeer jij maar eens een teen knoflook en ga het fijnkauwen, nou de tranen springen in je ogen en je gaat enorm kwijlen en het brandt in je mond.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-02-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:24

Dus in kort samen gevat.

kleefstroken werken niet tegen muggen.
Water restjes zijn de kweek bronnen voor muggen.
Knoflook in het voer, werkt niet.

http://www.alterra.wur.nl/NL/nieuwsagen ... nutten.htm

De knutten is een mug, die de veroorzaker is van veel dieren leed.
Ik weet ze niet allemaal, maar paarden exzeem is nr 1 voor ons paardenmensen.
Diverse paarden ziektes die langzaam vanuit zuid europa, Afrika deze kant opkomen.
blauw tong, wie weet er nog meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
http://www.nmlhealth.com/c,5722,,/Insec ... arden.aspx

Dus wat googel werk gedaan, en er is veel meer te vinden.

Belangrijkste conclusie voor mij is.
Bestrijding aan de bron, dus alle waterplassen, emmers, badkuip in de wei voor water, verzin maar wat waar stilstaand water kan voorkomen moet verwijdert worden.

Als je ziet hoe snel een speciekuip met water vol zit met muggenlarven in de zomer.
En dan moet je ook geen buurman hebben die een grote plas water in de wei heeft bij zijn waterbakkie.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:26

Ik heb een gordijn voor de staldeuren hangen die koop ik bij xenos, dat zijn een soort grote vitrage's. Heb ik met een waslijn en wat spijkers bovenin vast en onderop leg ik een paar bakstenen zodat het dicht zit. Daar komen die vliegjes niet doorheen.
Wel altijd dicht houden, doe het alleen open met uitmesten en de paarden naar binnen en buiten doen. En vooral in het donker geen lampen aan houden, daar komen ze op af.

Mijn paarden lopen overdag altijd met exceemdeken buiten en ik doe ze rond 4-5 uur op stal en vaak doe ik dan de deken af en soms een vliegendeken om als er ook veel gewone vliegen zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:27

Klopt als een bus Ariebren, als je de bron van voortplanting aanpakt kom je het verst.

Proberen zo veel mogelijk stilstaand water te elimineren en anders oppervlakte spanning veranderen door een scheutje olie erin te doen. Daardoor verzuipen de larven.

Muggen brengen ook het West-Nijl virus en Afrikaanse paardenpest... Niet zulke fijne beestjes dus.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:28

Ze zitten niet alleen bij water maar ook in het gras en in de boomschors. Dus je ontkomt er helaas niet aan door alleen het water weg te halen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:30

antje_vip schreef:
De buren hebben zo'n skippybal staan, daar kunnen mijn paardjes wellicht van meeprofiteren := Ik doe die deken af, omdat ik denk dat het niet lekker ligt met een deken om. Of kan ze prima met een dekentje gaan slapen? :)

Mijn pony heeft buiten en in stal haar eczeem dekentje op

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:43

Druppie olie, goede tip voor mijn specie kuip, vol met water. (brandpreventie en drinkwater voor de kippen, katten en honden, schoenen schoonmaken voor het naar huis gaan.)
Olie heb ik altijd staan.