ik heb een paar vraagjes, mijn ponies hebben een stukje wei voor zich alleen. ongeveer de helft aan oppervlakte daarvan is een strook van zo'n 200 meter lang en 6 meter breed. dit stuk ligt tussen twee weilanden die met koeienmest bemest worden (gieren, weet niet in hoeverre dat iets uitmaakt?). nu wil ik dit jaar mijn weitje doorzaaien met paardengrasmengsel en er frugifer opgooien. ik zie langs de zijkanten van de strook, onder het hek, nogal veel mos ontstaan (hoge zuurgraad?). het stukje is al tijden niet echt bemest, één jaar hebben er een paar weken ponies op gelopen van de stalhouder, die de boel nogal hebben ondergescheten waarna er met de sleep overheen gegaan is.
er is dus paardenmest (niet gecomposteerd) op gekomen en omdat het zo'n smalle strook is, in hoeverre moet ik rekening houden met de bemesting van de buur-weilanden?
zelf mest ik het weitje elke dag uit, er blijft dus weinig over aan 'extra' voor de bodem in de vorm van mest. de activiteit is wel goed, zodra het iets warmer weer wordt zijn de pieren er lekker actief en ik heb ook een flinke familie mestkevers (waar zij gaatjes maken laat ik weleens een beetje ponymest liggen zodat ze niet weggaan

mijn ponies lopen hier eigenlijk wel het hele jaar door, ik kan stukken afzetten maar wil ze ook niet teveel beperken in hun bewegingsruimte. de strook van 200 bij 6 kan ik evt. wel afzetten, en wanneer ze die dan weer gebruiken zou ik de andere helft van het weitje kunnen zaaien/ laten rusten/ bemesten.
wat adviseren jullie? welke soort mest/ kalk kan ik het beste nemen hiervoor? en welk grasmengsel? er zijn meerdere speciale paardenmengsels maar ik begreep dat weide graszaad eigenlijk net zo goed moet zijn? een kennis van me vertelde dat licht doorzaaien met rogge ook goed is voor de bodem van een paardenweide, klopt dat?
ik wil vooral geen rijke zode creëren, ponies zijn allebei sobere dieren en ik blijf ze bijvoeren. wat ik wel wil voorkomen is groeistress omdat het gras tekort komt, en ik wil ze er wel graag op hebben in het kader van het zoveel mogelijk bewegen.
nou ik ben vast nog een hoop vergeten maar dat komt dan vanzelf wel...
alvast bedankt,
Groetjes Renée