Vragen over bemesting en doorzaaien...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Vragen over bemesting en doorzaaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:10

hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes, mijn ponies hebben een stukje wei voor zich alleen. ongeveer de helft aan oppervlakte daarvan is een strook van zo'n 200 meter lang en 6 meter breed. dit stuk ligt tussen twee weilanden die met koeienmest bemest worden (gieren, weet niet in hoeverre dat iets uitmaakt?). nu wil ik dit jaar mijn weitje doorzaaien met paardengrasmengsel en er frugifer opgooien. ik zie langs de zijkanten van de strook, onder het hek, nogal veel mos ontstaan (hoge zuurgraad?). het stukje is al tijden niet echt bemest, één jaar hebben er een paar weken ponies op gelopen van de stalhouder, die de boel nogal hebben ondergescheten waarna er met de sleep overheen gegaan is.

er is dus paardenmest (niet gecomposteerd) op gekomen en omdat het zo'n smalle strook is, in hoeverre moet ik rekening houden met de bemesting van de buur-weilanden?
zelf mest ik het weitje elke dag uit, er blijft dus weinig over aan 'extra' voor de bodem in de vorm van mest. de activiteit is wel goed, zodra het iets warmer weer wordt zijn de pieren er lekker actief en ik heb ook een flinke familie mestkevers (waar zij gaatjes maken laat ik weleens een beetje ponymest liggen zodat ze niet weggaan :') ).

mijn ponies lopen hier eigenlijk wel het hele jaar door, ik kan stukken afzetten maar wil ze ook niet teveel beperken in hun bewegingsruimte. de strook van 200 bij 6 kan ik evt. wel afzetten, en wanneer ze die dan weer gebruiken zou ik de andere helft van het weitje kunnen zaaien/ laten rusten/ bemesten.
wat adviseren jullie? welke soort mest/ kalk kan ik het beste nemen hiervoor? en welk grasmengsel? er zijn meerdere speciale paardenmengsels maar ik begreep dat weide graszaad eigenlijk net zo goed moet zijn? een kennis van me vertelde dat licht doorzaaien met rogge ook goed is voor de bodem van een paardenweide, klopt dat?

ik wil vooral geen rijke zode creëren, ponies zijn allebei sobere dieren en ik blijf ze bijvoeren. wat ik wel wil voorkomen is groeistress omdat het gras tekort komt, en ik wil ze er wel graag op hebben in het kader van het zoveel mogelijk bewegen.

nou ik ben vast nog een hoop vergeten maar dat komt dan vanzelf wel...

alvast bedankt,
Groetjes Renée

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:56

als kalk gebruik ik normale kalk(korrel ), en heb je per hectare ongeveer 1000 kg van nodig, Ik heb dit toevallig vandaag gestooid omdat ik veel mos begin te krijgen ( kostte rond de 8,50 per 25 kg)
Bemesten doe ik met NPK, 150 kg per hectare ongeveer. ( kost rond de 15,- per 25 kg)

Hoe het zit met gieren van de buren weet ik niet, ik denk dat dat niks uitmaakt aangezien het niet op jouw land komt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:54

Lynn_Nikita: waar koop jij je kalk ?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:59

loulou schreef:
Lynn_Nikita: waar koop jij je kalk ?

Dat wil ik ook wel graag weten. Het enige wat ik hier kan krijgen zijn zakken voor de tuin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:48

kun je net zo goed gebruiken, ik koop ze bij een handelaar waar vooral boeren komen
maar behalve de kleur van zakken zit er geen verschil in
Had nu ook zakken waarop stond voor moestuin, gazon en boomgaard, maar is ook voor weiland geschikt ( fertiegreen meen ik)

merrieveulen

Re: Vragen over bemesting en doorzaaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:08

ik heb ooit gehoord dat zeeschelpenkalk voor de paardenwei het beste is. maakt dat nog veel uit? kalk gebruik je om de zuurgraad te compenseren heb ik begrepen, en mos is een teken dat de zuurgraad te hoog is, correct?

ik heb op een deel van mijn weitje ook veel mos, dat stukje is járen niet gebruikt en heeft altijd heel lang gras gestaan, waarop dus elk jaar een enorme lading eikenblad neerkwam. overigens is ongeveer een derde van mijn wei onder de bomen, en de rest echt out in the open.

wat voor mest is die NPK precies, en waarom heb jij daarvoor gekozen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:23

merrieveulen schreef:
ik heb ooit gehoord dat zeeschelpenkalk voor de paardenwei het beste is.

Dat is een verkooppraatje van een mislukte kok......
Zeeschelpenkalk kan juist voor veel ellende zorgen wanneer men het gebruikt op bepaalde typen grond.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:33

hele goede vraag ik was ook al aan het google, maar zo heb ik ook mijn antwoord.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:25

oh OK... zo zie je maar weer he. maar dan moet ik dus 'gewone' kalk nemen? en hoe zit het dan met weiden? hoe lang kunnen mijn pony's niet op behandelde stukken wei?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:43

Lynn_Nikita schreef:
kun je net zo goed gebruiken, ik koop ze bij een handelaar waar vooral boeren komen
maar behalve de kleur van zakken zit er geen verschil in
Had nu ook zakken waarop stond voor moestuin, gazon en boomgaard, maar is ook voor weiland geschikt ( fertiegreen meen ik)

Maar die zakken voor de tuin zijn best nog wel aan de prijs. Een zak is voor 200m2 Dan zou ik 25 zakken nodig hebben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:53

ja daarom ook mijn vraag. ik heb vorig jaar voor de tuin gekocht, maar ik vond dat echt een duur grapje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:03

weet iemand ook wanneer de beste tijd is om door te zaaien?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:07

Dat doe ik altijd rond augustus zodat het nog tijd heeft om goed te ontwikkelen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:07

Mislukte koks geven bedorven recepten en zijn zonde van het geld. Het is belangrijk te weten welke grondsoort je hebt, misschien is een bodemonderzoek haalbaar voor je? Wij moeten ook onze 'drafbaan' ala paddock paradise gaan doen. Daar is de grond dichtgetrapt, dat stuk gaan we dan ook echt vernieuwen er moet dus lucht in het watert nu niet goed meer af. Mos heeft trouwens ook als eigenschap om juist graag in de schaduw te groeien, bij ons is het omdat het echt is vastgetrapt. Maar als je veel schaduw hebt op dat stuk dan heb je een ander probleem en dan heeft de mislukte kok-kalk al helemaal geen zin. Probeer de loonwerker anders eens.

Doorzaaien is meestal in voorjaar, een wei vernieuwen doen wij altijd in najaar vanwege het kiemen van plantjes die je liever niet in je wei wilt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

Gras zaaien is het beste in het najaar, voorjaar kan ook, wordt vaak gedaan met bijzaaien

NPK is kunstmest, is een scheikundige benaming, even geen idee welke.
stikstof, natrium en?? volgens mij
je hebt die in verschillede samenstellimngen bv 15 x 15 x 15

Ongeacht of je tuin of welke kalk dan ook hebt, je hebt per hectare 1000 tot 2000 kg nodig ( 40 tot 80 zakken) ik betaalde 8,95 per zak

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:07

bedankt allemaal voor het meedenken!

ik heb mijn wei twee jaar geleden nieuw ingezaaid met spullen die de stalhouder nog had liggen (graszaad en kunstmest). het ging dan alleen om het kleine stukje paddock bovenaan de heuvel. in de winter wordt dat (logisch) weer kaal. we hebben dat toen in het voorjaar gedaan, eerst het stukje omgetrokken met de trekker tot 20 cm diep, dan iets aangereden en daarna ingezaaid en bemest met de kunstmest.

ik wil het dit jaar doorzaaien, aangezien dat wat er staat tot nu toe altijd erg goed terug is gekomen lijkt nieuw inzaaien me niet nodig. ik heb weinig last van ongewenste plantjes, het landje is mooi grassig, op dus dat stukje onder het bos na, dat is vnl mos.
ik bladblaas het hele ding ook in het najaar ivm verstikken van het gras. ook mest ik dus dagelijks uit.

mijn hele weitje ligt op zandgrond. bodemonderzoek zou inderdaad kunnen... punt is alleen wel dat het geen eigendom is van mij, ik wil er best wel wat in investeren maar het moet wel haalbaar blijven natuurlijk. wat kost bodemonderzoek? het omtrekken van het landje kunnen we evt. zelf dus wel doen, maar dat houdt dan denk ik ook in dat het helemaal nieuw ingezaaid moet worden? plus dat mijn ponies er dit jaar niet heel veel meer aan zullen hebben vrees ik. toen het stukje op de heuvel goed op gang was heb ik mijn ponies erop gelaten en die trokken al snel een heleboel pollen nieuw gras er helemaal uit. dat lijkt me ook niet de bedoeling.

eigenlijk zou ik het 't liefst niet omtrekken, behalve die stukken waar nu ook al geen gras meer op staat. daar waar de grasmat op zich nog mooi stevig en vol is zou ik dat dus liever niet doen. wel wil ik graag de boel verbeteren, zodat het gras goed wil groeien en mijn ponies er ook echt iets aan hebben. wij hebben op stal meerdere paarden met klachten die mijns inziens gras-gerelateerd zijn, dus zodoende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:24

Voor je paarden op nieuw weiland zit, kun je het beste een keer maaien of schapen erop laten, anders trekken ze idd weer alles eruit. vandaar is het beter om in najaar te zaaien, hebben de wortels de hele winter om vast in de grond te komen

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:10

Wij willen deze maand bijzaaien en bemesten, hoe lang kunnen ze er dan niet op?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:48

madamX schreef:
Dat is een verkooppraatje van een mislukte kok......
Zeeschelpenkalk kan juist voor veel ellende zorgen wanneer men het gebruikt op bepaalde typen grond.

Zou je iets meer willen vertellen? Lijkt me erg leerzaam namelijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:57

barbaras schreef:
Wij willen deze maand bijzaaien en bemesten, hoe lang kunnen ze er dan niet op?

Voor bemesten is het nog net te koud, zou ik nog mee wachten
na bemesten en een paar regenbuien kunnen ze erop
met bijzaaien weet ik het niet aangezien ik dat nog niet eerder gedaan heb,m schat toch wel min. 2 maanden niet, maar dat weet ik niet zeker

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:13

Mmm das wel erg lang, dan zet ik het ingezaaide stuk gewoon maar af. Soort pad gelopen door ze, daar groeit nu geen spriet meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:26

nou ik heb gisteren de kalk erop gegooid. dat wil ik even tijd geven en dan een bodemtest doen. dat het te zuur was was nl overduidelijk volgens de mensen van de winkels waar ik geweest ben. als dit dan ingewerkt is etc. wil ik evt. de frugifer er nog bij op doen, doorzaaien is dénk ik niet nodig. maar goed dat is dus even afwachten. omtrekken doen we in ieder geval (nog) niet.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:09

ik ben ook een plan aan het maken voor herstel van mijn wei, kan iemand me vertellen of paarden op de wei mogen blijven lopen als er kalk is gestrooid? (bij mesten enzo weet ik het wel maar kalk....)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 07:29

ja dat kan. ik heb de mijne gewoon laten lopen. wel van tevoren even gecheckt of ze het niet zouden opeten. als de dat gedaan zouden hebben zou ik de wei in etappes gestrooid hebben.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:41

@merrieveulen super dank je wel voor je snelle antwoord! dan kan ik aan de slag!