Indeling grond 1500 m²

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Indeling grond 1500 m²

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:59

Hoi Bokkers !

Wij hebben een stuk grond gezien hier in de straat van zo'n 1500 m².
Is dit te klein voor 1 paard en 1 shetlander ?
We willen : - 1/ 2 stal(len) met opbergruimte
- 1 paddock
- 1 wei
- eventueel een piste, maar onze buren hebben een soort gelijke piste, hier zouden we dan af en toe in mogen rijden. ( 1x/week, wat ik te weinig vind, dus een piste zou wel leuk zijn)
Welke afmetingen zouden jullie nemen voor stal, paddock e.d.
En is dit wel een goed idee ?

Groetjes

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

1500m2 voor een paard en een shetlander? Dat lijkt me RUIM voldoende :P

Wbt jullie buren, kun je geen deal sluiten? Vaker rijden in ruil voor bijv een gedeeld land? Want ik kan me voorstellen dat ze er niet zomaar jan en alleman op laten, ze hebben natuurlijk zelf ook hard gewerkt om die piste neer te leggen

Je kunt ook in de wei rijden hè!

_Gillian_

Re: Indeling grond 1500 m²

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:03

Ja, ik weet niets van maten wat een paard nodig heeft.
De buren hebben hun grond omgewoeld, of iets dergelijks, en hij is ook heel klein, zo'n 10 m op 15m.
In de wei zie ik minder zitten, met het gras dat aan het groeien is e.d.
Maar misschien kan ik de paddock gebruiken als piste ?

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:06

Ja is toch perfect, omheinde piste als paddock...
Deden wij ook vroeger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:07

met een bak, een paddock en een stal heb je de grond al op en geen ruimte meer voor een wei, de vraag is of je dat moet willen, dieren die nooit fijn kunnen grazen en rennen.

Ook zonder rijbak vind ik het wel weinig, zou ik iig 5000m2 willen hebben.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:10

Ik vind het ook wel weinig inderdaad.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:12

Ik zou een paddock maken van iets van 15 bij 25, minimaal, misschien nog groter.
Dan kun je er eventueel nog in rijden.
Dan de rest verdelen in 2 weilandjes, maar hou er rekening mee dat je bij moet voeren, om van te leven is het gras niet genoeg.
Bovendien groeit het erg traag, als ze er veel op staan.
Ik had bij ons vorige huis 1000 m2, met een fjord en shetlander, paddock van 7 bij 12.
En nog een stukje gras van de buren, van ong. 400 m2.
Paddock was te klein om in te rijden, al konden ze er zelf wel in galopperen.
Elke dag (uitgezonderd heel nat weer) stonden ze een paar uurtjes op het gras.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:13

Veeel te weinig. Kom je het jaar niet mee door!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:15

Dakotah schreef:
Ik zou een paddock maken van iets van 15 bij 25, minimaal, misschien nog groter.
Dan kun je er eventueel nog in rijden.
Dan de rest verdelen in 2 weilandjes,

dan krijg je weitjes van 20 x 20.....

das toch veel te klein voor een groot paard.... kan misschien net voor 2 sjetjes.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:16

als je nagaat dat een piste van 20*60 al 1200m2 is, is dit heel weinig voor stallen en paddock.
Dan zou je er beter een paddock van kunnen maken met stallen aan de voorkant (zo kan je er voor kiezen om bijv de stallen open te zetten zodat ze zelf de paddock in kunnen. Eventueel kan je ook (als je de 'paddock' goed bij houd) ook in rijden :)

Het is iedergeval te weinig voor paddock én wei. dan zou je ze er een uurtje op kunnen zetten en dan maar hopen dat het niet kapot word getrapt.
Is er niet ergens vlakbij een weilandje te huur zodat je zelf een stal + paddock kan maken ? :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:16

1500m2 om je paarden altijd op te laten staan vind ik het vrij klein hoor, je hebt ongeveer 40x35 meter, wil je een standaard afmeting (20x40) rijbak dan ben je 800m2 dus ruim de helft kwijt. Je kan dan denk ik beter een paar meter van je bak afsnoepen en dat voor een deel bestraten met een schuilstalletje er bij, je rijbak ook als paddock gebruiken, en de rest van het terrein gebruiken als weiland om de paarden een paar uurtjes per dag op te zetten. Maar dan moet je ook nog ergens een plaats hebben voor opslag van o.a. hooi omdat een weitje van 20x35 wat je ongeveer overhoud naast de paddock/bak niet genoeg gras heeft voor een paard en een shet om het hele jaar van te leven.
naar mijn mening is het terrein te klein, je paarden zullen de wei hoe dan ook omwoelen en dan moeten ze wekenlang alleen in de paddock waar ze niet echt kunnen rennen zoals paarden in een weiland kunnen. Het zou ideaal zijn als je ergens in de buurt nog een terrein kan vinden wat je als weiland kan gebruiken (als het iets te ver weg is, eventueel voor het weekend en vakanties) in ruil voor bijvoorbeeld gebruik van jouw bak.

een bakje van 10x15 als bij de buren zou ik niet eens in willen rijden, dan belast je je paard constant op 1 kant en kan je niet eens rechtuit rijden.

Ook moet je wel toestemming hebben van de gemeente om iets te bouwen op je terrein, een schuilstal mag geloof ik niet zomaar, net zoals hekwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

Een rijbak van 20/40 is al 800m2 je zou er een pad omheen kunnen maken zodat ze moeten lopen om naar hun eten en drinken en of stal te komen en dan kan je de bak open laten en ook als paddock gebruiken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

-Als je een rijbak van 20x40 aanlegt is dat al 800m2.
-Dan nog stallen, zeg 2x een 4x4 stal, 1x ee 3x3 zadelkamer en 1x 10x10 voor hooi, stro, voer, kruiwagens etc. dat is ook nog eens 74m2.
Die opslag heb je ook echt nodig, omdat je zo zult zien dat je heel weinig land overhoud en dus flink bij moet gaan voeren.
-Stukje verharding met overkapping voor je stal is ook wel handig, dan kun je droog poetsen. Dat is dus 22 meter breed (4+4+3+10) bij zeg 4 meter is nog eens 88m2.
-Dan heb je een opslagplaats voor de mest nodig, hoeft niet zo groot, als je goed stapeld en vaak af laat voeren is 3x3 voldoende. Das nog 9m2.

Dan kom ik in totaal op 971m2.

an heb je dus nog maar 529m2 over voor je weiland, wat nog kleiner is dan je bak. En dat gaat er vanuit dat je je hekwerk echt óp de erfgrens kan plaatsen, wat vaak niet kan, dus eigenlijk kun je er zo nog 20m2 vanaf halen. En ik ben er vanuit gegaan dat je stalgebouw direct aan de weg kan staan waardoor je geen oprit aan hoeft te leggen, wat ook lang niet altijd waar is.
Het kán dus wel, maar heeft als consequentie dat je paarden niet echt lekker een sprintje kunnen trekken, zeker ook niet het hele jaar op het land kunnen staan en behoorlijk bijgevoerd moeten worden.

Ik zou het zelf niet doen, ik vind het erg weinig ruimte.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:23

Dat is wel te doen, als je het een beetje handig indeelt....
wat ik zou doen is bijvoorbeeld een schuil-/loopstal van 4x6m (als je dan in totaal 5x15 hebt heb je nog ruimte voor spullen, voer, hooi etc) oid, met een uitloop/paddockje van 15x20 daar aan vast (met een verhard stukje zodat ze buiten ook kunnen staan als het modderig is en waar ze hun ruwvoer krijgen). Als je dan nog een bak maakt van 20x30 welke je evt. ook als paddock kan gebruiken, kun je nog een klein weitje maken van 500m2... maar dat is dan alleen geschikt om ze af en toe een uurtje of 2 op te laten lopen, anders is in no time je wei stuk ;)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:24

Bedankt voor jullie reacties,
Ik had al zoiets gedacht, dat het te klein ging zijn enzo.
M'n papa heeft een eigen tuinbedrijf, hij kan altijd bemesten, bijzaaien,...
Ik kan de wei in 2 opdelen, 1 stuk waar ze altijd op mogen - maar dat zal direct kapot getrapt worden - en 1 waar ze op bepaalde momenten op mogen.
Mijn buur heeft een groot stukje wei, maar de paarden mogen er niet altijd op omdat ze heel gevoelig zijn aan de maag. Te veel gras is voor hun niet goed, zij mogen er 2x/week op.
Ik kan misschien vragen of dat ik hun wei mag gebruiken ( niet altijd, want dan hebben hun paarden geen gras meer ) , dan kunnen zij men bak gebruiken.
@vjestagirl : de mesthoop kan al weg, die mag ik mee gebruiken van de buren als ik mee het deel betaal voor het weg te laten voeren
Laatst bijgewerkt door _Gillian_ op 23-02-12 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:26

Het stukje weide zoals je het in mijn berekening overhoud is dus nog maar 260m2 als je het in tweeen deelt, wat in praktijk neerkomt op 26 x 10. Dat is echt bijna niets

Als je ergens anders (permanent) een weide kunt gebruiken zou het wel kunnen en kun je er echt iets moois van maken, maar dan moet je daar wel van opaan kunnen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-02-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:27

Als dat een optie is zou het niet eens zo erg zijn als je zelf maar een klein stukje land hebt (waar ze dan ook af en toe even kunnen grazen) en voor de rest zou ik een mooie paddock maken zodat ze het hele jaar door buiten kunnen zijn, met een loopstal eraan vast waar ze droog kunnen staan :) Niks mis mee hoor!

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:31

Een paddock ( dat ik eventueel gebruik als piste ) van 20 m op 35 m zou dit te doen zijn ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:33

Rijden op 20x35 is erg krap... Daarbij bespaar je effectief maar 80m2 op een bak van 20x40

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

Ja hoor, qua grootte is het ook wel geschikt als bak (maarja ik heb ook in een bak van 18x32 moeten rijden dus ik klaag niet zo snel :Y) ). Het zou alleen mooi zijn als de paardjes af en toe ergens (bijvoorbeeld in een wat langere wei) 'echt' hun benen kunnen strekken, want op 20x35 kunnen ze niet helemaal los gaan zeg maar ;)
edit; maar houd er ook rekening mee dat als je ze 24/7 naar buiten kunnen, dat ze daar dan weer iets minder behoefte aan zullen hebben... daarentegen moet elk paard natuurlijk eens voluit kunnen rennen/spelen en dan zou dat op iets meer ruimte moeten

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:36

We hebben nog een stuk gezien. Het stuk van 1500m² gaan we dan gebruiken als piste, en het nieuw stuk zullen we dan gebruiken als wei + stal. Het ligt maar een heel klein stukje uit elkaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:55

_Gillian_ schreef:
We hebben nog een stuk gezien. Het stuk van 1500m² gaan we dan gebruiken als piste, en het nieuw stuk zullen we dan gebruiken als wei + stal. Het ligt maar een heel klein stukje uit elkaar.

Maak je winter/nacht/rantsoen voorziening aan huis. Leg daar een paddock/longeerbak, inloopstal en verhard stuk aan en pad om het hele stuk om toch wat ren mogelijkheid te hebben. Reken daar niet op gras, daar gebruik je het andere stuk voor. Bij slecht weer, vorst of zelf ziek is het veel makkelijker (ook qua logistiek met water, etc.) om ze aan huis te hebben. Stallen plaatsen op je eigen terrein is ook makkelijker te regelen ivm vrijstelling 30m2 bouwwerk waar je dan waarschijnlijk onder valt.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:49

richt het in als paddockparadise.
En als je dan in de zomermaanden ergens een groter stuk land kunt bijhuren, ben je toch helemaal goed?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:00

Kijk even in mijn profiel..............

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:13

Sammyoo schreef:
Kijk even in mijn profiel..............

Wauw, dat is pas een paradijs ! :))
Harstikke leuk, ik ga hem zeker onthouden.
Jaloers op jou paardjes, hihi :o