Weide afzetten met draad (ijzerdraad zonder prikkel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Weide afzetten met draad (ijzerdraad zonder prikkel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:03

We gaan binnenkort een weide afzetten en willen ijzerdraad gebruiken zonder prikkel, maar hoe begin/eindig en bevestig je deze?
Wie heeft hier een voorbeeld foto van?

Bovenaan komen isolatoren met lint voor een duidelijk zichtbaarheid.

Caira

Re: Weide afzetten met draad (ijzerdraad zonder prikkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:10

gewoon ronddraaien om een isolator heen. Maar weet je dit echt heel zeker dat je dit als weideafzetting wilt gebruiken?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:15

Oeps, niet goed gelezen.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:24

Idd om een isolator heen maar weet je zeker dat je deze draad wilt nemen??
Een jonkie die ik ken stond ook in een wei met deze draad en al was ik altijd al huiverig men zei"gaat al jaren goed".
Zij is dus door de draad gegaan en vervolgens ingeslapen.
Zijn hele smerige wonden met draad zonder breekpunt.

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:25

Waarom zou je dat willen??
Dieren hebben direct door dat daar geen prik op staat. Waneer er een doorheen gaat, zijn de gevolgen soms niet te over zien!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:17

Omdat gebleken is dat dit een van de veiligste draden zijn, om het moment dat het los raakt, krult het niet op op, maar rolt het uit elkaar.
zoals gezegt op de bovenkant komt lint.

En tuurlijk voor alles valt wat te zeggen, lint en draad is ook niet heilig.
Daar heb ik ook hele smerige wonden van gezien! Met de dood als gevolg.

Heeft iemand een foto van die isolator?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:26

fijne draad en geleid de stroom ook erg goed.denk dat je gewoon de normale isolatoren kunt gebruiken.anders eens bij een boerenbond informeren.je kunt ook altijd gekleeurde tape flapjes aan de draad hangen,dan zien ze het goed.en bij iedere draad heb je kans op vieze wonden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:28

ff googelen op schrikdraad, enz.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:28

Citaat:
altijd gekleeurde tape flapjes aan de draad hangen,dan zien ze het goed

Leuk idee, maar niet over 2 hectare en allemaal boeren in de buurt :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:29

Op schrikdraad googlen heeft geen zin, want dan krijg ik lint en koord mogelijheden te zien, dit kennen we wel.
Maar ijzerdraad zet je op een andere manier vast.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:32

Wij hadden het begin en het einde aan een sluiting zitten. Zo'n handvat met een haak er aan. Daar zit aan de ene kant de haak waarmee je de 'poort' dicht kan doen en aan de andere kant een ring waar je gewoon het draad aan vast maakt (omheen draaien en afknippen).

Anders gewoon 1x om de isolator (potje) heen halen en terug steken en een keer rond de gespannen draad halen en dan afknippen.

Je kan prima de boel onder stroom zetten. De dieren bij ons aan huis stonden hier altijd achter. Schapen, koeien, pony's alles ging prima. Heb voor de zichtbaarheid inderdaad ook een extra lint bovenlangs gespannen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:32

Kun je toch gewoon met draadspanners aan elkaar zetten. kun je het ook mooi strak draaien.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:36

Echt ijzerdraad zet je met krammen vast op de palen.
Maar kan dus geen stroom op.

Waar ik aan dacht was schrikdraad, bestaande uit een massieve ijzeren draad waar kunststof met een koolbaan om heen gedraaid is.
Kleur is wit, zwart en wordt met isolatoren vastgezet.

Maar echt ijzerdraad is net zo gevaarlijk als prikkeldraad.
Het breekt niet, dus de snijwonden die kunnen ontstaan zijn voor 95% einde paard.

Ik ben bang als iemand een melding doet naar 144, je nog wel eens alles weer kan weghalen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:42

wat een onzin,want prikkeldraad is ook niet verboden,en ijzerdraad kun je wel als schrikdraad gebruiken(bij koeien zie je het ook vaak).
Ariebren schreef:
Echt ijzerdraad zet je met krammen vast op de palen.
Maar kan dus geen stroom op.

Waar ik aan dacht was schrikdraad, bestaande uit een massieve ijzeren draad waar kunststof met een koolbaan om heen gedraaid is.
Kleur is wit, zwart en wordt met isolatoren vastgezet.

Maar echt ijzerdraad is net zo gevaarlijk als prikkeldraad.
Het breekt niet, dus de snijwonden die kunnen ontstaan zijn voor 95% einde paard.

Ik ben bang als iemand een melding doet naar 144, je nog wel eens alles weer kan weghalen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:46

Glad draad werkt supersimpel, hier in de buurt doen ze het door (of om) een isolator en draaien het draad om elkaar. Of ze zetten het vast met een kram en dan het uiteinde weer om de draad.

Glad ijzerdraad is in mijn ogen ongeschikt voor paarden. Zit echt even te bibberen op mijn stoel dat er mensen zijn die nog overwegen dat anno 2012 te gebruiken bij een nieuwe afrastering.
annebe schreef:
Omdat gebleken is dat dit een van de veiligste draden zijn, om het moment dat het los raakt, krult het niet op op, maar rolt het uit elkaar.
Waar heb je die info vandaan? Gewoon glad draad kan er wel degelijk omheen rollen en afschuwelijke wonden geven. Zie deze link over goede afrastering.
Laatst bijgewerkt door koeke op 22-02-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:49

Ik zal zo'n boertje uit de buurt wel eesn vragen, dan afrollen van die draden zijn ook nog een klus apart te zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:51

ja de boeren zullen je dat zeker kunnen vertellen
annebe schreef:
Ik zal zo'n boertje uit de buurt wel eesn vragen, dan afrollen van die draden zijn ook nog een klus apart te zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:51

Een aantal jaar geleden hebben wij alles opgezocht over afzetmogelijkheden voor paarden en daar kwam echt uit dat glad draad het allesbeste is en de minste wonden veroorzaakte!
Uit welke bron dit kwam weet ik niet meer, meende iets van dierenartsen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:52

annebe schreef:
zoals gezegt op de bovenkant komt lint.

En tuurlijk voor alles valt wat te zeggen, lint en draad is ook niet heilig.
Daar heb ik ook hele smerige wonden van gezien! Met de dood als gevolg.

Heeft iemand een foto van die isolator?

Wij hebben dit weggehaald en vervangen door dik touw met plastic er om heen. Als je paardbin dat draad rolt, heb je een groot probleem (meegemaakt). Dan kun je nog beter stroomdraad gebruiken want dat kunnen ze nog kapot trekken.

Ik kan je wel vertellen dat wij het gewoon vastniette aan het hout (wel met hele stevige nieten). Eind en begin draad buig je iets zodat het nergens scherp is en dan niet je dat ook vast. Hier stond dan natuirlijk geen stroom op.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 22-02-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:54

Prikkeldraad is wel verboden voor paarden-omheining?
Ik zou voor gewoon simpel smal lint gaan. Breekt snel. Glad draad zou ik zelf niet voor kiezen, zeker niet als je het ook niet extra goed zichtbaar maakt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:55

Bedoel je zoiets:
Afbeelding

Zijn porseleinen hoekisolators, te koop bij de agradi.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:57

Wij hebben voor 2 jaar terug ook een nieuwe omheining met glad draad laten zetten. We konden kiezen, of dat of lint. Voor ons had het gladde draad meer voordelen en wij hebben ook een witlintje bovenlangs gespannen, om de zichtbaarheid te vergroten. Over het algemeen blijven ze extra goed bij dat draad weg, omdat het zeer goed stroom geleid.
Er heeft ook al eens een paard in gehangen, resultaat: draad hing slap/op de grond, geen enkele verwonding.
Bij ons eindigt het draad strak om een soort isolator gedraaid. Deze isolator wordt door ander ijzerdraad aan de paal verbonden. Is gedaan door een professioneel bedrijf en is keurig netjes.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:00

Ik heb ook gladde ijzerdraad als omheining,de palen zijn van kunstof,maar heb ook houten palen.
De ijzerdraad loopt gewoon door de zwarte isolatoren [de gewone] heen.Ik heb er draad spanners tussen zitten,zo kan je mooi je draad strak spannen.Zorg wel dat je isolatoren goed diep en stevig in de paal zitten,anders trek je ze krom tijdens het aanspannen van je draad.Je kan gewoon stroom op je ijzerdraad zetten,het geleid de stroom heel goed.
Alleen TS,het draad rolt/krult zich wel degelijk op als het los schiet!
Ik heb zelf de stroom op het schrikdraad zitten,niet op het ijzerdraad.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:07

Gohya dat is ook een idee om de gewone zwarte isolatoren te gebruiken.
We willen niet dat het makkelijk breekt omdat het redelijk vlakbij een 80km doorgaande weg ligt.
Draad krult wel, maar uit elkaar en niet zoals met lint in een rommeltje. (grr kan de woorden niet vinden, maar wel een afbeelding in mijn hoofd)

Stroom komt ook alleen op het lint te staan.

ps.. hoe bevallen die kunstof palen? (heb jij ze ook van de agradi?)

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:09

TS je hebt de goedkope zwarte isolatoren,maar je hebt ook duurdere,die hebben vaak een oranje ring binnenin.Neem de duurste,dan weet je zeker dat je stevige hebt.Deze isolatoren zijn n.l. veel sterker dan de gewone zwarte.Maar dat staat ook bij de beschrijving v.d. isolatoren.

Die kunstof palen zijn ideaal,ze zijn vierkant en zullen nooit breken! Het is wel lastig om er isolatoren in te draaien.Je moet eerst gaatjes voorboren een stukje en dan kan je ze erin draaien.Ik deed dat met een schroevendraaier,anders heb je heel je handen kapot.
De palen stonden er al toen ik het weiland huurde,heb geen idee waar ze vandaan komen.Ze zijn donkergrijs van kleur.

Ik heb deze:

Rubco-palen zijn gemaakt van een speciale mengeling in kunststof (polyethyleen en polypropyleen) en rubber, die zorgt voor een onverwoestbare combinatie.