Hooinet in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bailey4

Hooinet in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:10

hooii,

Mijn paard heeft altijd in een stant gestaan en staat nu sinds kort in een (grote) stal.
Ik wil graag een hooinet in de stal ophangen maar ik heb gehoord dat dat gevaarlijk is , omdat het paard dan vast kan komen te liggen.

Kan ik nou wel of niet een hooinet in mijn stal ophangen??

DeniseES

Re: Hooinet in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:11

Ze zijn ervoor gemaakt, maar ik gebruik ze liever niet. Bij mij op stal heb ik al verscheidene keren meegemaakt dat een paard zich op de één of andere manier in de knoop heeft gekregen. Maargoed, anderen vinden het ideaal

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:12

wat zal jou paard blij zijn ;)

Ik heb een hooitas in mijn stal omdat mijn paard op zaagsel staat (ik wil niet dat ze het zaagsel mee eet met der hooi) ik heb het vast gemaakt met een bilriem (van elastiek) kan dus meegerekt worden
Mijn paard is erg rustig in de stal dat scheelt. bij mijn 3 jpony hoef ik het niet te doen want ik denk dat hij er mee gaat spelen ( en dus vast in kan komen te zitten )

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:12

een hooinet in je stal hangen kan altijd maar denk er wel om dat de hooinet hoog genoeg hangt, ook wanneer deze leeg is moet hij niet op de grond hangen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:14

Ik leg het liever op de grond. Omdat je een hooinet vrij hoog moet hangen anders kan je paard er in verward raken mocht hij te laag hangen. Nadeel van het hooi hoog hangen is als ze het hooi eruit trekken het stof in hun ogen kan komen en dat is niet echt prettig.

bailey4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:14

oke dankjewel allemaal x

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:18

Wij gebruiken ook hooinetten. Het is niet gevaarlijk als je ze hoog genoeg en goed ophangt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:27

Tigra_ schreef:
Ik leg het liever op de grond.

Jij moet echt een heel ander paard hebben als die van mij :D Ik had gisteren omdat ik bezig was met uitmesten het hooinet 3 minuten op de grond, kom ik terug binnen en is het al vrolijk als voetbal gebruikt, door de hele stal gerold en heeft hij al ontdekt hoe het bovenaan open gaat zodat hij niet meer via dat vervelend net hoeft te eten :+
Op de grond zou echt totaal niet werken hier. Veel te interessant..

Gewoon hoog genoeg en goed stevig ophangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:28

Het ligt er aan wat voor hooinet je gebruikt.

Wij hebben de hele stal (inloopstal) vol gehangen met fijnmazige hooinetten. Die zijn niet gevaarlijk , nemen weinig ruimte in en ze doen er nog langer met hun hooi mee ook :)

Zie onderschrift.

http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... inet-7.jpg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:31

Bandida schreef:
Tigra_ schreef:
Ik leg het liever op de grond.

Jij moet echt een heel ander paard hebben als die van mij :D Ik had gisteren omdat ik bezig was met uitmesten het hooinet 3 minuten op de grond, kom ik terug binnen en is het al vrolijk als voetbal gebruikt, door de hele stal gerold en heeft hij al ontdekt hoe het bovenaan open gaat zodat hij niet meer via dat vervelend net hoeft te eten :+
Op de grond zou echt totaal niet werken hier. Veel te interessant..

Gewoon hoog genoeg en goed stevig ophangen.

Ik doe het ook niet in een hooinet ik gooi het gewoon los op de grond. Een hooinet in stal vindt ik niet zo.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:40

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:42

Tigra_ schreef:
Ik doe het ook niet in een hooinet ik gooi het gewoon los op de grond. Een hooinet in stal vindt ik niet zo.

Ha dat verklaart veel :D

Wij voederen voordroog in grote hooinetten, in de schuilstal. Dat beperkt het knoeien en vertrappelen toch wel erg. En dan hebben ze de hele dag te eten.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:47

ik gebruik altijd hooinetten, door de ringetjes doe ik een karabijnhaak en daarmee hang ik hem op aan een soort ring die bovenin de stal hangt. Ideaal. En stof in hun ogen dat is bij mij niet zo hoor. Mijn paard heeft een stal waar ze in en uit kan lopen. Ze neemt dan het hooi of kuil mee naar de deur en dan waait het allemaal weg. Dus ik vindt het meer dan ideaal en ze doet er ook langer mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:55

Een paard hoort van de grond te eten. Het is zelfs zo dat wanneer het paard eet zijn onderkaak een fractie naar voren schuift. Hierdoor vallen kiezen op elkaar en behoud je een gelijkmatige slijtage.
Als het paard van een hoogte eet gebeurd dit niet , krijg je ongelijkmatige slijtage en dus veel vaker bezoekjes van de tandarts die de haken weer weg moet vijlen.
Daarnaast is het ook slecht voor de rug en benen.

De fijnmazige hooinetten kun je gerust laag hangen. Gaatjes zijn te klein om met een hoef in te komen.
Ik gebruik ze ook zowel in de stal als op de wei wanneer het hard waait en losleggen geen zin heeft.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:10

Ik gebruik een fijnmazig hooinet, en hang hem laag (bodem van het net ligt zelfs op de grond). Ik heb hier nooit problemen mee gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:32

en een hooinet/hooikussen op de grond leggen dan??

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:10

@just_kiki de mijne na veel proberen ook wel hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:28

Ik heb in een hooitas ook wel eens een paard met een poot er in vast zien zitten , dus wat dat betreft :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:29

die hooitassen vind ik ook maar eng,best grote opening..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:31

zo groot dat ze er dus niet vast in kunnen zitten :) ze kunnen er makkelijk uit

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:33

ik heb vorige week een paard bevreid wat met z´n nek in het hooinet vast hing. De ochtend zou hij niet gehaald hebben..... Toevallig dat ik er nog was want het had heel anders af kunnen lopen. Mijn advies: gebruik zo'n ding nooit in een stal!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:33

Ik hang mijn hooinet gewoon zoveel mogelijk op borsthoogte en houd er rekening mee dat de onderkant, wanneer het net leeg is, nog hoog genoeg hangt. Ik denk niet dat mijn paard ooit een voet erin zal doen... Zo gek doet ze niet op stal, in de hoek :P

Edit, voor een hals/hoofd zijn de gaten nou weer echt te klein.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:34

Dit hooinet hing achterin de stal in een hoek.... op hoofdhoogte.... Die dingen zijn gewoon levensgevaarlijk!