Schuilstal wordt verplicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Schuilstal wordt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:34

Ik hoorde van iemand dat ze een schuilstal verplicht willen maken voor paarden die 24/7 buiten staan.
Weet iemand hier meer van?

Als dit niet goed staat dan graaaag verplaatsen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:36

Ik heb geen idee, maar weten de gemeentes dat ook? Want er zijn veel teveel bestemmingsplannen waarin een schuilstal verboden is ;(

branka16

Re: Schuilstal wordt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:41

Daarom wil ik graag info voor de tijd dat het eventueel word doorgevoerd...
Zou het wel allemaal weer iets moeilijker gaan maken.
Maar aan de andere kant is het niet zonder reden denk ik...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:41

Heeft zijn goede kanten als dat zo zou worden, en ondanks wat de gemeente niet leuk vindt gaat nationale wet boven gemeente wet. Mooi zal het resultaat echter niet zijn, want dat zal behoorlijk wat geknok en creatief met bestemmingsplannen omgaan tot gevolg hebben.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:45

Voor zo ver ik weet gaat het om beschutting.
Er is een concept besluit gemaakt waar zoiets in staat en als je de verdere uitwerking leest dan hebben ze het over beschutting
want ik zie ook in de natuurgebieden met wildgrazers eerlijk gezegd geen schuren komen

hoop dat de link werkt

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2650

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:55

http://www.dierenbescherming.nl/fileupl ... it_def.pdf

Heel informatief om te lezen :j

Dingen die mij opvielen:
9. Het belemmeren van stereotype gedrag is verboden.
Je mag dus een paard dat lucht zuigt geen halsband meer om doen etc?

10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke
schuilgelegenheid.

Mijn punt...

4. Prikkeldraad rond een verblijf waarin paarden worden gehouden, is verboden.
5. Het spenen van een veulen gebeurt niet eerder dan 6 maanden na de geboorte
van het veulen. Het veulen wordt op geleidelijke wijze gespeend.

Veulens worden bij ons vaak op 5 maand verkocht...
Ook hebben wij prikkeldraad om de koeien weide...

1. De houder van een paard heeft een vakbekwaamheidsbewijs behaald waaruit
blijkt dat hij kennis heeft van het natuurlijk gedrag van paarden, de kosten en de
tijdsbelasting die bij het houden van paarden horen, de verzorging van paarden
en de fysieke belasting die een paard aan kan.
2. De eigenaar van het paard moet geregistreerd zijn bij de registrerende instanties.
3. In het paspoort van het paard wordt opgenomen voor welke functie het paard kan
worden ingezet.

Dit lijkt me erg ernstig...

3. Paardenmarkten zijn verboden.
Daar gaat de zuidlaarder markt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:14

branka16 schreef:
http://www.dierenbescherming.nl/fileupl ... it_def.pdf

Heel informatief om te lezen :j

Dingen die mij opvielen:
9. Het belemmeren van stereotype gedrag is verboden.
Je mag dus een paard dat lucht zuigt geen halsband meer om doen etc?

10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke
schuilgelegenheid.

Mijn punt...

4. Prikkeldraad rond een verblijf waarin paarden worden gehouden, is verboden.
5. Het spenen van een veulen gebeurt niet eerder dan 6 maanden na de geboorte
van het veulen. Het veulen wordt op geleidelijke wijze gespeend.

Veulens worden bij ons vaak op 5 maand verkocht...
Ook hebben wij prikkeldraad om de koeien weide...

1. De houder van een paard heeft een vakbekwaamheidsbewijs behaald waaruit
blijkt dat hij kennis heeft van het natuurlijk gedrag van paarden, de kosten en de
tijdsbelasting die bij het houden van paarden horen, de verzorging van paarden
en de fysieke belasting die een paard aan kan.
2. De eigenaar van het paard moet geregistreerd zijn bij de registrerende instanties.
3. In het paspoort van het paard wordt opgenomen voor welke functie het paard kan
worden ingezet.

Dit lijkt me erg ernstig...

3. Paardenmarkten zijn verboden.
Daar gaat de zuidlaarder markt?

Luchtzuigbanden geven inwendige schade (strottehoofd)

Prikkeldraad weg en beschutting ja graag, maar het is helaas wel de simpelste manier om koeien binnen te houden. Die lopen vaak op dezelfde weides, niet alleen omdat de boer meer inkomen wil, maar ook omdat verschillende grazers de grasmat gezonder en productiever maken. Ik ben voor, maar de realiteit is iets complexer dan de DB schrijft.

Diploma voor paarden houden? en wat dan met al die andere (huis)dieren die mensen hebben? Op de beschermde soorten na is daar geen papierwerk voor nodig. Wat is er zo speciaal aan een paard dat die een status aparte krijgt?

Paardenmarkten hebben hun nut. Zomaar verbieden geeft eerder meer ellende, goede regels en korte klinische keuring voor alle aangebrachte paarden is dan veel zinniger. Incompetente eigenaren en impulsaankopen zal je altijd houden, ook met diploma's, etc. Liever dat iemand die van een pony afwil die via de markt aan een slager/opkoper kwijt kan dan het dier thuis verwaarlozen tot die sterft.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:27

Ben het met je onderbouwing eens :j

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:31

Dat is een hele bak nuttige informatie bij elkaar. :j
Als de gemeenten nu eens eenduidig zouden worden over het concept schuilstal en dit duidelijk omschrijven, weten we allemaal waar we aan toe zijn en waar aan voldaan moet worden.
Dit verschilt enorm per gemeente.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:35

hier mag je geloof ik nog steeds niks bouwen
al zie ik wel steeds vaker 'ineens' een schuilhokkie staan..
ook ergens aan een dijkje een schutting voor de wind, ook slim. geen idee of het mag maar het staat er nog

en de meeste stalletjes worden stiekem neergezet..en kunnen dan binnen zoveel tijd weer worden afgebroken anders is het voor elke dag te lang, een fikse boete.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:56

De verplaatsbare stallen mogen toch altijd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:10

branka16 schreef:

Nee niet meer, de regels daarover zijn een paar jaar geleden veranderd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:17

hestejente schreef:
branka16 schreef:

Nee niet meer, de regels daarover zijn een paar jaar geleden veranderd.

Verplaatsbare stallen zijn (ook) nooit toegestaan geweest op plekken waar geen bouwblok is.
Dat is iedere keer weer de verwarring - wel of geen bouwvergunning is totaal irrelevant als je over weiland zonder bouwblok praat. Geen bouwblok = niet bouwen, nooit. Of je nu iets wilt neerzetten dat vergunningsvrij is of niet.

Als zo'n wet er door zou komen zou dat betekenen dat gemeentes op álle agrarische percelen bouwblokken moeten gaan aanwijzen. En dat kan, zonder dat er verder bestemmingsplannen gewijzigd hoeven te worden. Kwestie van intekenen.
Bouwblok betekent mogen bouwen, en de gemeente kan dan prima de normale regels hanteren mbt afmetingen, hoe het er uit ziet etc. Wildgroei hoeft dus echt niet op te treden.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:24

als er echt een schuilplaats gebouwd moet worden voor de paarden in het land kunnen ze mij niet vrolijker krijgen, mijn paarden staan van april tot het niet meer kan 24/7 buiten, met te hete zon, regen, storm,onweer enz. haal ik ze altijd naar binnen omdat ik het zielig vind.. ze hebben daar ook vrijwel geen beschutting omdat ik er niks mag "bouwen" terwijl een aantal weilanden eromheen wel een schuilplaatsje hebben..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:16

Als een schuilplaats verplicht word? mag je dan geen dieren houden op plaatsen waar je niet mag bouwen?
Hoe onderbouwen ze dat?

En hoeveel mensen worden werkloos, als er geen paardenmarkt meer mag zijn.
Buitenom het afschaffen, controle en toezicht is ook een goeie.
Een dier moet goed gekeurd worden voor hij de markt op mag door een keurmeester? (globale keuring? gezond ogen en niet ziek zijn of in bezit van schimmeltjes etc)
Ofwel, de paardenmarkt, word straks een slacht markt ofzo, omdat ze toch ergens de centen vandaan moeten halen?

Een diploma halen vind ik ook raar. waarom? een slang is toch meer bijzonder dan een paard?
Echter, mogen ze best een keuring doen, op hoe mensen met hun dieren omgaan.
Misschien geregistreerd paarden houden ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:27

Een schuilstal wordt never nooit verplicht, gemeentes zijn veel te bang voor wildgroei, dus dat lijkt me sterk.
Snackie schreef:
En hoeveel mensen worden werkloos, als er geen paardenmarkt meer mag zijn.

Dat is geen argument, in Spanje worden er ook mensen werkloos als er geen stierengevechten meer mogen zijn, en toch is het grootste deel van de mensen in NL daar wel op tegen, en als die mensen dan werkloos worden, is het "eigen schuld". Beetje dubbele moraal, toch? (en dat ligt dan nog een stuk genuanceerder)
Of de walvisvaarders in Japan...... of..... of.......
Snackie schreef:
Misschien geregistreerd paarden houden ofzo?

Vind ik best een idee hoor. Iedere Jan met de korte achternaam kan aan een paard komen, maar er zijn toch niet heel veel mensen die weten hoe je een paard goed zou moeten houden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:30

Ibbel schreef:
Als zo'n wet er door zou komen zou dat betekenen dat gemeentes op álle agrarische percelen bouwblokken moeten gaan aanwijzen. En dat kan, zonder dat er verder bestemmingsplannen gewijzigd hoeven te worden. Kwestie van intekenen.
Bouwblok betekent mogen bouwen, en de gemeente kan dan prima de normale regels hanteren mbt afmetingen, hoe het er uit ziet etc. Wildgroei hoeft dus echt niet op te treden.

Of andersom, maar net zo goed mogelijk: Misschien betekend het dat je, op stukken waar geen schuilstal mag staan, gewoonweg geen paard mag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:34

kanniet schreef:
Ibbel schreef:

Of andersom, maar net zo goed mogelijk: Misschien betekend het dat je, op stukken waar geen schuilstal mag staan, gewoonweg geen paard mag houden.

iig geen 24/7 mag ik hopen.

Ik heb niks tegen op de paarden 's nachts op stal, ik vind sowieso dat je een paard zonder beschutting geen 24/7 buiten kunt houden :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:37

branka16 schreef:
Ik hoorde van iemand dat ze een schuilstal verplicht willen maken voor paarden die 24/7 buiten staan.
Weet iemand hier meer van?

Als dit niet goed staat dan graaaag verplaatsen :j

Dat kan nooit. Hier mag je bijna nergens een stal, hok, afdak, etc. bouwen. Dus kunnen ze een schuilstal ook nooit gaan verplichten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 09:46

Je hebt ook stallen waar wielen onder zitten.
Die zijn dus verrijbaar achter de trekker en kan met de kudde mee verhuizen naar nieuw land.
Daar is voor zover ik weet geen vergunning nodig omdat het niet vast staat.
En die ijzeren dingen met een soort plastick er over dan die volgens mij ook niet.
Al 2 mogelijkheden..

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:49

een bouwwerk, dat lijkt me niet waarschijnlijk. Het zou wel al een verbetering zijn als er iets van een houtwal/ struikenwal neergezet kan worden. Geeft beschutting en helpt ook nog andere dieren. Vroeger was deze manier van afscheiding heel normaal en het landschap knapt er van op. net zoals er een actie is (of geweest) om weer meer koeienbomen te plaatsen op de weides, zodat er meer schaduw en beschutting is. Er bestaat ook een boek over paarden houden in een natuurlijk landschap heet dat geloof ik, stonden heel veel nuttige tips in.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:50

Oke, hoe zou dit dan in zijn werk gaan:

Ik heb 3 stukken land. Op 2 stukken land staan 2 en 3 stallen (dus 5 bij elkaar) met betegelde uitloop ervoor. De stallen staan altijd open zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan.

Het 3e stuk land noemen we onze "wisselwei". Als op beide weides weinig gras meer is, gaan de paarden allemaal naar de wisselwei, zodat we kunnen gaan bijzaaien en het weer bij kan gaan groeien. Dat is alleen in de zomer en staan ze net als altijd 24/7 buiten. (Er is wel bossage, dus hebben wel altijd schaduw) Maar daar staat geen stal o.i.d. op, omdat er gewoonweg helemaal niks opgezet mag worden. Dus ze kunnen wel uit de zon gaan staan, maar niet uit de regen o.i.d. (wat ze trouwens op de andere weides nooit doen. Ze kiezen er zelfs altijd voor om buiten te gaan staan)

Dus het zou betekenen dat we dit stuk land gewoon niet meer mogen gebruiken en maar moeten gaan maaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:55

branka16 schreef:
Je hebt ook stallen waar wielen onder zitten.
Die zijn dus verrijbaar achter de trekker en kan met de kudde mee verhuizen naar nieuw land.
Daar is voor zover ik weet geen vergunning nodig omdat het niet vast staat.
En die ijzeren dingen met een soort plastick er over dan die volgens mij ook niet.
Al 2 mogelijkheden..

Nogmaals, dat schreef Ibbel ook al: als er geen bouwblok is, mag je toch zo een ding niet neerzetten, ook al heb je geen vergunning nodig, er mag daar dan gewoon niets geplaatst of gebouwd worden.
HorseTopShop schreef:
Oke, hoe zou dit dan in zijn werk gaan:

Ik heb 3 stukken land. Op 2 stukken land staan 2 en 3 stallen (dus 5 bij elkaar) met betegelde uitloop ervoor. De stallen staan altijd open zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan.

Het 3e stuk land noemen we onze "wisselwei". Als op beide weides weinig gras meer is, gaan de paarden allemaal naar de wisselwei. Dat is alleen in de zomer. Maar daar staat geen stal o.i.d. op, omdat er gewoonweg helemaal niks opgezet mag worden.

Dus het zou betekenen dat we dit stuk land gewoon niet meer mogen gebruiken en maar moeten gaan maaien?

Er staat toch nergens dat paarden niet op een stuk zonder schuilstal mogen?

Buiten dat is dit stuk van de DB leuk bedoeld, maar geen wet, dus basically kun je het volkomen negeren.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:17

buiten het schuilstuk gedeelte vind ik het stukje over het afspenen van veulens ook dubbel...
tuurlijk is het het beste om moeder en veulen zolang mogelijk bij elkaar te houden. Maar sommige merries kunnen het lichamelijk niet aan om het veulen 6 maanden te spenen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:25

Mri schreef:
buiten het schuilstuk gedeelte vind ik het stukje over het afspenen van veulens ook dubbel...
tuurlijk is het het beste om moeder en veulen zolang mogelijk bij elkaar te houden. Maar sommige merries kunnen het lichamelijk niet aan om het veulen 6 maanden te spenen...

Dan haal je er een DA bij die dat zwart op wit voor je zet. Medische uitzonderingen zijn geen probleem, mits die door een DA vastgesteld zijn.