groot mestprobleem HELLP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

groot mestprobleem HELLP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:38

Ik ben een beetje ten einde raad. We konden altijd de paardenmest naar een boertje in de buurt brengen met de tractor en de kieper, maar sinds dit boertje is verhuist, kunnen we de mest nergens meer kwijt!

Gevolg is dat mijn halve weiland nu vol mest ligt... |( We hebben al andere boeren in de buurt gevraagd, maar niemand heeft er belang bij. Ook ben ik aan het zoeken geweest naar containers die je dan kunt huren en laten legen, maar die zijn ZO duur (100 euro plaatsen en dan 225 euro voor het legen, en dat moet dan eens per 4-6 weken maximaal en ook nog 2 euro per dag voor de huur). Dat is gewoon niet betaalbaar voor ons. Verder geen container-bedrijven gevonden, ja dan moet je minstens 10 paarden hebben (en wij hebben er maar 3 en een shet). Inmiddels is onze tractor niet meer veilig genoeg om mee op de weg te gaan (ding is heel oud, en af, zeg maar), en even een andere kopen zit er ook niet in.

Iemand een idee wat we kunnen doen? Ik moet echt snel een oplossing vinden, want mn weiland gaat er aan zo |( We zitten trouwens in de buurt van winschoten (groningen), mocht iemand nog iets weten...

DubbelFun

Re: groot mestprobleem HELLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:40

Mestplaat van beton met opstaande rand maken (of gat graven en een verdiepte mestput aanleggen) en een loonwerker zoeken die het voor je op komt halen.
Ik heb een mestput van 10m3 en dat kost me 75 euro om te laten legen. Bij mij moeten ze 2x per jaar langskomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:41

maar mag dat zomaar?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:44

Misschien een advertentie op MP zetten gratis af te halen paardenmest.
Zijn weleens mensen die dat graag voor niets hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:47

@Tigra_ : nou de kans dat je dat vind is wel heel klein. Ik heb het hier in 10 jaar één keer meegemaakt dat mensen mest wilden hebben.
@opisop_shop : op een vloeistofdichte plaat mag je mest opslaan, maar het blijft een rotgezicht op een weiland.
Een verdiepte put kun je heel makkelijk aan het oog onttrekken door er wat boompjes langs te plaatsen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:53

Bedankt voor de tips tot nu toe. Op marktplaats geef ik ons weinig kans (ken meer in de buurt die dat geprobeerd hebben, maar geen succes, en dat is ook maar een druppel op de gloeiende plaat dan ben ik bang). Ik kan wel bij loonbedrijven gaan informeren. er zit er één niet zo ver weg. Zo'n plaat, kun je dat zelf maken gewoon van beton?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:10

Kan, maar dat is best wel veel werk; grondwerk, bekisting maken, betonmolen huren etc.
Het kost iets meer, maar als je een loonwerker/grondverzetbedrijf vraagt om de bodem te vlakken. Kun je kant-en-klaar een betonplaat kopen (bijv. Stelconplaten). Die moet je dan wel afkitten en een keerwand plaatsen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:29

DubbelDun schreef:
@opisop_shop : op een vloeistofdichte plaat mag je mest opslaan, maar het blijft een rotgezicht op een weiland.
Een verdiepte put kun je heel makkelijk aan het oog onttrekken door er wat boompjes langs te plaatsen.

Ik denk dat opisop_shop bedoelt te vragen of je vergunningsvrij een betonnen mestplaat/-put mag aanleggen.
Het zou me verbazen als het antwoord op die vraag ook "ja" is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:36

Dat zal per gemeente verschillen. Je mag het iig niet zomaar ergens op een hoopje gooien, terwijl je het dus wel gewoon mag laten liggen...blijft krom.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:19

Zoals ik het lees, is dit op het moment ook geen oplossing... vergunning, laten aanleggen... dat zijn sowieso honderden euro's en die heb ik nu niet.. :S

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:22

Mest in de groene kliko gooien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:27

mag ook niet. hier niet iig !
en dan heb je echt wat kliko's nodig..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:27

Wij hebben een mesthoop en die laten we 1x per jaar door de loonwerker ophalen. Die gooit het hier een paar weilanden verder op een maisland van een boer die wij kennen. Kosten zijn ronde 100-150 euro, naar gelang hoe lang hij er mee bezig is. Er komt een kraan en een trekker met een laadbak. Ze zijn toch wel gauw een uur bezig.

Verder zijn er weinig andere opties om je mest kwijt te kunnen. Het gaat je waarschijnlijk hoe dan ook toch geld kosten, of je moet het op je eigen land laten liggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:33

Dus als ik ruimte vrij maak, dan mogen we ook gewoon op de grond een mesthoop maken die ik dan één keer per half jaar oid laat ophalen door een loonbedrijf? Dat zou dan wel een goede optie zijn denk ik.. Dan kan ik het loonbedrijf vragen wat de kosten zijn voor het afhalen ervan. Ik dacht al dat een mestplaat toch pas verplicht was vanaf 5 paarden?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:34

Sjonge wat zijn die containers duur.
Ik zou toch Marktplaats proberen en dan bij de rubriek "Tuin" oid een advertentie zetten voor gratis mest. Zo zijn wij ook aan een paar mensen gekomen die bij ons de mest ophalen, dus zeg nooit "nooit". Nu is de periode dat mensen weer in de moestuin aan de slag kunnen, dus wellicht goed om nu een advertentie te plaatsen. En anders zou ik inderdaad de plaatselijke loonwerker bellen, of een bord aan de weg zetten oid. Zitten er geen andere paardenhouders bij je in de buurt? Misschien daar even aanbellen en vragen hoe zij dat geregeld hebben?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:38

Leorah schreef:
Dus als ik ruimte vrij maak, dan mogen we ook gewoon op de grond een mesthoop maken die ik dan één keer per half jaar oid laat ophalen door een loonbedrijf? Dat zou dan wel een goede optie zijn denk ik.. Dan kan ik het loonbedrijf vragen wat de kosten zijn voor het afhalen ervan. Ik dacht al dat een mestplaat toch pas verplicht was vanaf 5 paarden?

Dat kan dus prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:38

Leorah schreef:

Groot misverstand !!
Het bijhouden van een mestboekhouding is vanaf 7 paarden verplicht, maar het storten op kale grond is te allen tijde verboden !! Dat heet milieuwetgeving.
Storten mag, maar dan wel op een vloeistofdichte bodem mét opstaande rand om hemelwatervermenging en uitvloeiing te voorkomen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:40

DubbelDun schreef:
Leorah schreef:

Groot misverstand !!
Het bijhouden van een mestboekhouding is vanaf 7 paarden verplicht, maar het storten op kale grond is te allen tijde verboden !! Dat heet milieuwetgeving.
Storten mag, maar dan wel op een vloeistofdichte bodem mét opstaande rand om hemelwatervermenging en uitvloeiing te voorkomen.

Dat is volgens onze gemeente alleen noodzakelijk bij bedrijfsmatig dieren houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:42

ik dacht ook dat dat niet voor hobby-paardenhouders gold hoor (vandaar dat ik zei vanaf 5 paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:43

Hier kun je de mest ook naar de stort brengen. Dus met een aanhanger wegbrengen voor 7,50 per keer.
Het komt dat gewoon bij de aarde. Ik zou het eens navragen bij de milieustraat in de buurt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:45

Voo zover mij bekend mag je vaste mest max. 6 maanden op 1 hoop gooien en dan moet het of uitgereden worden of opgehaald. Daarna mag je het dus weer 6 maanden op een andere plek 'oppotten'. Of deze regel nog steeds geldig is, geen idee, dus pin me er niet op vast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:49

Als je niet voor verrassingen wilt komen staan kun je het best bij je gemeente informeren wat de regels zijn. De boetes voor illegale mestopslag zijn niet gering iig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:27

Ik heb net het loonbedrijf uit de buurt een mail gestuurd. nu maar hopen dat ze interesse hebben in paardenmest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:45

ik bedoelde inderdaad of je zomaar een mestbult mag plaatsen qua vergunning.
Ik zou echt informeren bij je gemeente naar de regels en een en ander ook bewaren voor het geval je er later op terug moet komen (dus bij voorkeur schriftelijk/via mail vragen en niet telefonisch).
Verder zou je misschien kunnen kijken wat voor bodembedekking het meest handig is om zo min mogelijk afval van te krijgen maar wel nog bruikbaar is voor anderen?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:47

wat hierboven staat over mestboekhouding is niet helemaal volledig.
de kleine paardenbedrijven met een omvang en oppervlakte van < 3 hectare zijn vrijgesteld van de mestboekhouding. Of je bedrijfsmatig of hobbymatig bezig bent is niet gerelateerd aan het aantal te houden paarden. Al wordt er vaak wel over de scheiding gesproken van 8 of meer paarden dan eerder bedrijfsmatig.

Bedrijfsmatig moet je milieuvergunning in orde zijn, en moet je een plaats hebben waar je de vaste mest opslaat. Particulier wordt daar niet zo op gecontroleerd, al is het voor de grond natuurlijk even slecht.

Een mestplaat is overigens een bouwwerk zijnde geen gebouw volgens mij. Afhankelijk van bestemming en gemeente zal daar wel of niet een vergunning en leges aan te pas komen.
Laatst bijgewerkt door swatch op 18-02-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt