Wie heeft de gouden tip..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ester_94

Wie heeft de gouden tip..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:41

.. Voor mijn iets te speelse paardje :')

Hij gooit iedere dag/nacht zo'n 2 keer zijn waterbak (inclusief water) door zijn hele stal heen met als gevolg dat zijn stal iedere keer weer zeiknat is en hijzelf zonder water zit tot er weer iemand op stal komt. Wat hij ook leuk vind is zijn stal aanknagen of andere dingen slopen die daar niet voor bedoeld zijn. En ik doe zo toch mijn best... :')
Hij komt namelijk iedere dag minimaal 5/6 uur buiten, daarbij krijgt hij iedere dag beweging. (Buitenritten, wandelen, longeren of in de bak rijden).
Ik heb al zo'n jollybal opgehangen, een extra sloop-emmer in de stal gelegd, wilgentakken opgehangen en cribbox aan de stal.. Maar werkelijk niets helpt. Iedere ochtend als ik vol hoop zijn stalletje in wandel ligt de emmer water heel zielig op de grond, is zijn vlas weer helemaal ranzig en liggen er her en der weer wat houtsnippers van de wanden op de grond.. ;(

DUS.... Wie o wie heeft de gouden tip? :D Die het liefst ook nog een beetje low budget is aangezien ik ook maar een arme student ben :')
Laatst bijgewerkt door ester_94 op 17-02-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:42

misschien kan je zo'n automatische drinkbak er in monteren?
(of hoe je dat ook schrijft :) )

Hhilde

Re: Wie heeft de gouden tip..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:44

Ja, is een automaat geen optie?

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:48

Hmmm dat zou op zich best een optie kunnen zijn, maar het zijn niet mijn eigen stallen.. Ik zou het wel kunnen vragen maar ik denk niet dat ze dat doen aangezien ze ook bewust hebben gekozen voor emmers. En daarbij zal het ook wel weer zo'n snugger dier zijn die gewoon die lepel ingedrukt houd zodat het overstroomd :')

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:58

Weet niet helemaal hoe ik de situatie voor me moet zien.

Heb je gewone emmers? dan kun je bij een goede dierenzaak of ruiterzaak speciale ringen halen die je aan de wand bevestigd en daar de emmers in hangen.
Ook kun je i.p.v emmers een speciekuip gebruiken en deze goed vullen zodat ie zwaar is.
Ik heb zelf 1 paard die zijn speciekuip evengoed weet te verplaatsen d.m.v. haar voorbenen, deze staat nu in de hoek en paps heeft er een stalen buis voor gemonteerd zodat de kuip vast staat....dit werkt prima

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:08

Paard 24/7 naar buiten.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:16

Ja een gewone emmer van de bouwmarkt is het. In het land doet hij het trouwens ook, alles omgooien en aanvreten. De emmer zit al in zo'n speciale ring trouwens en ik heb het helemaal vastgemaakt met touwtjes maar hij krijgt het toch voor elkaar om dat ding eruit te gooien. Zo'n speciekuip hebben we in het land trouwens ook, maar daar gaat hij gewoon in staan. Maar ik ga het wel onthouden! Misschien dat we 'm vast kunnen maken op een manier dat hij die er ook niet uit kan trekken..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:22

Persoonlijk vind ik stal-speeltjes oid onzin en symptoombestrijding.
Liever zie ik paarden buiten, 6 uur is in mijn ogen veel te weinig.. Het klinkt als heel veel, vroeger (haha wat klinkt dat oud!) dacht ik ook dat mijn paard veel buiten stond "wel acht uur per dag!".. Maar realiseer je dat, in het geval van jouw paard, hij dan nog 18 uur op stal staat.

Als ik jou was zou ik hem langer, als het kan 24/7 buiten zetten...

Mijn monstertje gooit emmers ook om, ze drinkt er één keer uit en dan gooit ze hem om.. Alsof ze wilt zeggen "dat water is al gebruikt, bah!".
Nu staan er bij haar in de wei drie speciekuipen, tot aan de rand toe vol met water en tot nu toe laat ze ze staan *\o/*
Ze heeft het tot nu toe veel te druk met haar vriendje en vriendinnetje pesten }>

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:24

vaste plastic voerbak met water vullen? kan je een gaatje in boren en een stop in plaatsen (voor het schoonmaken) of gewoon bepaalde tijden water aanbieden.. wennen ze ook aan hoor. Doen wij met langdurige vorst ook.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:49

Een oude weck ketel tot de rand vullen.
Staat al veel steviger dan een plastic emmer.

Maar als ik 17 tot 18 uur per dag in mijn bed zou moeten blijven zou ik ook sloopgedrag gaan vertonen vrees ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:53

Meer naar buiten, het dier verveeld zich stierlijk.
Lekker spelen met soortgenootjes.
5/6 uur buiten lijkt veel maar het overgrote deel staat hij op stal en dit is echt vervelings gedrag.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:58

Nou zelfs 24/7 zou niet helpen, heb net zo'n paard.
Die van mij heeft ook jollyballen en speelt er ook elke dag mee maar als ik ook maar even ( zoals met de vost) een specibak er in zet met water is die gegarandeerd aan de beurt, maakt niet uit hoe vol die is.
Enige optie is gewoon de waterbakken vastzetten. De speciekuip bij ons hebben we vastgezet met hout die in de bak gaat zodat hij hem er niet onderuit kan trekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:02

deflin schreef:
Nou zelfs 24/7 zou niet helpen, heb net zo'n paard.
Die van mij heeft ook jollyballen en speelt er ook elke dag mee maar als ik ook maar even ( zoals met de vost) een specibak er in zet met water is die gegarandeerd aan de beurt, maakt niet uit hoe vol die is.
Enige optie is gewoon de waterbakken vastzetten. De speciekuip bij ons hebben we vastgezet met hout die in de bak gaat zodat hij hem er niet onderuit kan trekken.

Dikke steen onderin leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:11

Voer is slowveeders geven, een hangende waterbak maken die je vast zet?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:59

Hier hebben we ook een grapjas die de speciekuips met water omgooit. We leggen er sindsdien 2 of 3 zware stoeptegels in. nu staat ze wel met haar voorbeen er in maar krijgt de speciekuip niet meer om.

Als ze hier de wanden aanknabbelen smeren we er een combi op van teer en hertshoorn. Dat stinkt enorm dus het is niet aan te raden de eerste paar dagen dat paard dan in die box te zetten. Ze blijven er hier wel vanaf na zo'n behandeling.

5 a 6 uur buiten is niet lang. Zelfs in de winter staan ze hier minimaal 7 uur buiten, en zodra het weer en het licht het toelaat weer langer. 's Zomers staan ze 12 tot 14 uur buiten.

Is een loopstal geen optie voor je paard? Dan verveelt ie zich ook niet zo gauw (zeker niet als hij nog een maatje heeft, zoals een shet bv, die houden elkaar wel bezig).

Paarden slapen vaak kort en zijn ook 's nachts vaak wakker, dus als je paard energie te over heeft wordt het idd een rommeltje.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:58

Denk dat die van mij het zelfs nog voor elkaar krijgt met dikke stenen erin. Heb zelf nog zo'n hele grote bak staan met ijzeren omhulsel nou als daar nog een laag in staat presteerde hij het nog om die naar de andere kant te krijgen haha.

Maar ben het wel met de rest eens om hem toch meer buiten te laten met maatjes, dan kan hij daar mee ravotten. Alhoewel dat het waterbak probleem ook niet volledig oplost weet ik uit ervaring ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:14

ik weet niet wat voor stal je hebt maar kun je een voeremmer aan de tralies hangen (en vastbinden om de emmer heen en weer door de tralies vast)?

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:52

Hij gaat minimaal 5/6 uur naar buiten. Dat is echt het uiterste minimum. Meestal staan ze van 8 tot een uur of 3/4 en in de zomer vaak nog langer. Volgens mij heeft mijn paard daarmee heel veel geluk, want als ik in mijn omgeving kijk komen ze hooguit 1 á 2 uur van het hok af of zelfs helemaal niets. Daarbij heb ik ook gewoon geen mogelijkheid om hem dag en nacht naar buiten te gooien. Hij staat trouwens met nog 5 paarden waar hij de hele dag druk mee aan het spelen is. ;)

Verder zie ik er wel een aantal handige tips tussen staan! Bedankt! :D Ik ga zometeen naar stal en dan zal ik zien wat voor een bende hij er vannacht weer van heeft gemaakt.. :')
En inderdaad Deflin, hij is net als jouw paard ook wel zo'n pipo die ook in het weiland alles stuk maakt. Ik zie hem namelijk al regelmatig met zijn voeten in een specikuip staan en als ik het land uitmest kan ik me nog geen 2 seconden omdraaien want dan ligt de kruiwagen al weer op zijn kant... Maar goed, in iedergeval bedankt voor de tips allemaal :D

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:31

waarom kan hij niet langer naar buiten?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:38

Oh nou hij kan in ieder geval lekker zijn benen strekken. En ja die streken krijg je er volgens mij nooit meer uit. Zijn die van jou en die van mij familie van elkaar haha. Die van mij is ook echt soms een hond en moet met van alles in zijn bek lopen. Heb trouwens ook nog een leuke hondenbal met piep. Die vindt die van mij echt helemaal geweldig. Zo'n ovalen bal is het hoor. Rare beesten zijn het soms ook. Succes met jou terror.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:44

haha dankjewel deflin! Zo'n bal hebben wij als het goed is ook nog hier thuis wel ergens liggen.. Ga ik ook maar eens proberen :') Hahaha ja ze zouden zo familie kunnen zijn :P Het is een halve Fries dussehhh :P Ik ga maandag trouwens een nieuwe waterbak voor hem halen, zo'n eentje die je vast kunt maken aan de tralies en waar hij geen vasthoud richeltje aan heeft zitten. Dus ik hoop echt dat hij dan zijn stal een beetje normaal houdt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:48

een "emmer" ophangen in een pecial ebeugel aan de staldeur zodat hij die er zelf niet uitkrijgt of desnoods een metalen kuip plaatsen, is veel minder interessant om telken in te bijten en mee rond te zwieren, alleen als hij echt fanatiek is, kan hij z'n tanden beschadigen. en tja de wanden met iest van antibijt insmeren. Misschien dat teer ook helpt...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:52

Kun je de emmer niet vastschroeven aan de stalwand? En die kun je vullen met een andere emmer.
Als je paard een halve staldeur heeft, waar zijn hoofd uit kan, kun je de emmer ook buiten de stal hangen/vastzetten, Dan kan hij wel drinken maar in elk geval niet met z'n benen erbij.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:22

Kun je geen speciekuip in de box zetten met een paar stoeptegels erin??

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:35

Staat je paard verder alleen? Ik krijg namelijk het idee dat hij zich stierlijk verveelt. Alle tips over bijvoorbeeld het vastzetten van emmers zijn alleen maar symptoombestrijding, maar uiteraard wel nodig om deze situatie verder te voorkomen. Toch lijkt het mij heel fijn voor je paard als hij op stal visueel en lichamelijk contact kan hebben met andere paarden. Ik ben ervan overtuigd dat de verveling daarmee al een stuk minder zal zijn, zo niet helemaal verdwijnt. ;)