Paarden aan huis: Alleen paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zespri

Paarden aan huis: Alleen paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 03:33

Goedenavond,

Ik heb via via een huisje aangeboden gekregen waarbij ik mijn paard aan huis zou kunnen zetten. Echter betekent aan huis in dit geval twee paddocks van ieder 20 x 20 meter en een rijbak (+stallen). Zijn er mensen die hun paard op zo'n manier houden en de ervaringen willen delen, of is dit niet paardwaardig en kan ik het idee maar beter uit mijn hoofd zetten? Uiteraard wordt paard naar behoefte (indien nodig onbeperkt) bijgevoerd. Maar het idee dat zij nooit in dagelijks in een weide zal staan om te grazen doet mij toch afvragen of de keuze wel verstandig is op dit aanbod in te gaan. Het gaat trouwens om een sobere E-pony, mocht het door gaan krijgt zij gezelschap van een kleiner soortgenootje of zoek ik een huurder voor de andere stal.

Alvast bedankt,
Zespri

Thirty

Re: Paarden aan huis: Alleen paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 03:44

Nee, dit zou ik echt niet doen, veel te klein. Even lekker de benen strekken is er op 20 bij 20 niet bij.
Sober of niet, groot of klein...Ik vind weidegang het belangrijkste van alles, een paard moet lekker de hele dag (liefst ook nacht) kunnen grazen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:05

Als je ruimte hebt voor een bak en 2 paddocks van 20x20 kan je dan niet je bak ook als paddock gebruiken en dan gras op de rest. Dan kan je ze toch een paar uur in de zomer op het gras zetten en verder in je bak/paddock. Wij gebruiken de bak ook als paddock zet in de hoeken specikuipen waar je hooi in kan geven, drinkbak er bij en klaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:26

Kijk eens in mijn profiel hoe wij met weinig ruimte een fijne plek voor de paarden hebben gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:31

Sammyoo schreef:
Kijk eens in mijn profiel hoe wij met weinig ruimte een fijne plek voor de paarden hebben gemaakt!

Zo, jij hebt het goed voor mekaar. Ziet er goed uit hoor. Hoeveel kost zo een voerstation? Of heb je dat zelf zo gemaakt?

Ik vind een beetje gras altijd wel zo fijn voor de dieren...maar zo kan het ook...beter dan alleen een postzegeltje...hier hebben ze meer beweging.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:40

Op de eerste pensionstal waar ik stond hadden we ook geen land.
De rijvereniging had weiland rondom de stad en daar kon je weiland van huren, paarden gingen dan 24/7 op de wei van 1 mei tot 1 oktober.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:43

Er zijn toch zoveel paaarden die nooit gras zien? En alleen maar op stal staan. Vind het al lekker dat ze er gewoon uit kunnnen in een paddock. En met ruwvoer kom je ook al een heel eind.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:50

hohoho bokt niet zo zeuren hoor! dit klinkt toch prima 2 ruime paddocks en rijbak en stallen. toch ideaal. 80% van de paarden in nl heeft het slechter hoor. je zou evt. een landje van de zomer kunnen huren als je hem lekker zomervakantie wil geven
ik zeg doen.

niet iedereen heeft hectaren van ruimte om paarden te houden. om alle paarden zo veel ruimte te kunnen geven gaat niet passen in nl hoor!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:55

Maar het is niet omdat zoveel paarden het slechter hebben dat TS niet moet overwegen of ze dit wel wil voor haar paarden :) .
Ik denk dat de oplossing van Sammyo ontzettend leuk is en interessant, maar dan moet je ook ruim budget maken om dit te verwezenlijken. En rekening ermee houden dat je erg veel gaat moeten bijvoeren, wat geen goedkope zaak is. Maar op zo'n kleine oppervlakte lijkt dit me een oplossing waarbij de zich niet gaan vervelen allesinds!
Voordeel is wel dat je ze dan gewoon aan huis hebt staan en dat je eender wanneer ze in de gaten kan houden, wat voor mij een grote plus zou zijn :j . Zoek ev. nog voor in de zomer een mooi weiland, want paarden moeten imo wel de benen kunnen strekken. Zijn die 2 paddocks van 20op20 naast elkaar gelegen? Dan zou je ze er nog ev. 40op10 van kunnen maken, indien je bvb een shetlander als weidegenoot hebt (2 grote E-ponys en goed kunnen draaien in 10 meter wordt misschien wat krap?). Dan kunnen ze nog wel even lekker rennen en heb je toch 2 even grote paddocks, dat lijkt imo idealer dan 2 vierkante paddocks.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:56

Ik vind paddocks van 20 x 20 niet zo groot, die zou ik zowiezo al aan mekaar maken die twee paddocks.
Paard moet toch eens kunnen rennen.
Ik zou geen paard zomer en winter op de paddock willen houden, dat voelt niet goed.
Maar misschien kun je in de buurt nog een klein weitje pachten voor de zomer.
Het kan wel maar ik zou voor de zomer een weitje willen.
Verder zou ik zeggen, waarom niet.
Laatst bijgewerkt door jesito op 17-02-12 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:57

Ik lees even mee. Ik heb ook sindskort een woning gekocht met een stukje grond. Ik denk erover om mijn c-pony en zijn vriendin bij huis te stallen. Er is bij mij ook ruimte voor stallen en een paddock van ongeveer 20x30. Wij hebben aan beide kanten buren met pensionstallen en land, waar we wellicht een deal mee mogen maken of de pony's in de zomermaanden (tegen betaling) gebruik mogen maken van hun land (dit ga ik wel eerst uitzoeken voordat de pony's thuis komen te staan). Beide pony's staan nu in pension en hebben een kleine uitloopstal en gaan dagelijks een paar uur naar buiten. Groot voordeel van stallen en paddock aan huis vind ik dat ze altijd buiten kunnen zijn, ik zelf toezicht heb op wat ze eten, gezelligheid en de kosten zijn minder.
Heb jij geen boer in de nabije omgeving waar je gebruik van land mag maken?

@Sammyoo: wat een mooie stek voor de paarden. Zit er goed uit! :j

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:58

Sammyo jij hebt het goed voor elkaar zeg!
Wij hebben ook een grondstuk van een half hectare ,waar ook ons huis op staat,en een stukje tuin bij zit.
We gebruiken de bak(20x60) als paddock,en daarnaast hebben we twee kleine weides,zodat ze in de zomer wel af en toe een paar uurtjes kunnen grazen.
Afbeelding
En nog een klein minipaddockje voor de stal
Afbeelding

Ze eten dus hoofdzakelijk hooi,en als er gras is kunnen ze ook lekker een poosje grazen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:00

Deb100 schreef:
Ik lees even mee. Ik heb ook sindskort een woning gekocht met een stukje grond. Ik denk erover om mijn c-pony en zijn vriendin bij huis te stallen. Er is bij mij ook ruimte voor stallen en een paddock van ongeveer 20x30. Wij hebben aan beide kanten buren met pensionstallen en land, waar we wellicht een deal mee mogen maken of de pony's in de zomermaanden (tegen betaling) gebruik mogen maken van hun land (dit ga ik wel eerst uitzoeken voordat de pony's thuis komen te staan). Beide pony's staan nu in pension en hebben een kleine uitloopstal en gaan dagelijks een paar uur naar buiten. Groot voordeel van stallen en paddock aan huis vind ik dat ze altijd buiten kunnen zijn, ik zelf toezicht heb op wat ze eten, gezelligheid en de kosten zijn minder.
Heb jij geen boer in de nabije omgeving waar je gebruik van land mag maken?

@Sammyoo: wat een mooie stek voor de paarden. Zit er goed uit! :j

Kijk of je een leuke deal kunt maken voor het land en dan zou ik het doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:00

Gras heeft een paard niet per se nodig, zeker een sober ras hou je waarschijnlijk beter in z'n vel met alleen goed hooi. Qua ruimte is het idd behelpen. Wij hebben de paarden in de winterperiode ook op zo'n afmeting staan, maar in de zomer veel ruimer. Is het idd geen optie de paddocks te koppelen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:03

Mooie plekjes hebben jullie sammyo en traber, zou ik ook wel willen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:03

Britt schreef:
Gras heeft een paard niet per se nodig, zeker een sober ras hou je waarschijnlijk beter in z'n vel met alleen goed hooi. Qua ruimte is het idd behelpen. Wij hebben de paarden in de winterperiode ook op zo'n afmeting staan, maar in de zomer veel ruimer. Is het idd geen optie de paddocks te koppelen?

Af en toe een uurtje grazen is toch echt een heerlijk voor je paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:05

Als je iets hebt om je bak te kunnen slepen en de bodem goed is zou je kunnen overwegen om je bak bij de paddocks te trekken, of een opening te maken vanuit de paddocks naar de bak, zodat ze daar ook vrij in rond kunnen lopen.
Dan hebben ze toch behoorlijk wat bewegingsruimte lijkt me.

Evt kun je een klein stukje gras inzaaien waar ze in een zomer een uurtje kunnen grazen als je dat zou willen...

En als je zorgt voor ruim ruwvoer hebben ze het in een paddock of bak ook prima hoor als ze de hele dag lekker los kunnen...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:19

Kan prima hoor je hebt 2x 20x20 toch? Als je zorgt dat ze constant voer/hooi aan kunnen zie ik niet waarom niet....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:21

Sammyoo schreef:

Op die manier is weinig grond geen probleem lijkt me. Mooi opgelost hoor. Zal idd niet goedkoop zijn, maar op den duur wellicht toch rendabel in vergelijk met een pensionstal?
Bovendien hou je zo goed controle op de inname/gewicht.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:22

ik zou het gewoon doen hoor klinkt toch ideaal!
en eventueel een weide zoeken in de zomer waar ze een paar weekje op kunnen, en je grasprobleem is opgelost ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:30

Iedereen heeft het hier over dat ze eens moeten kunnen rennen. Sorry, maar hoeveel paarden in de wei zien jullie 'even' rennen? Hier in de omgeving zie ik er geen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:41

Nou ja, rennen doen ze hier ook. Nu even minder, gezien de sneeuw en gladheid hier. Maar in de zomer, als de grond weer goed begaanbaar is, racen ze toch wel wat af, compleet met bokken en scheten. :)) Zelfs de dames van middelbare leeftijd kunnen er wat van ....

Maar de jongste spruit van zes geniet het meeste... gaat werkelijk plat door de bocht en rent met zij 75 cm de dames van 1.68 en 1.50 voorbij. :))

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:41

Nou,hier gaan ze regelmatig even uit hun plaat hoor,plat door de bochten,maar dan wel in de bak,daar kan het. :D En als de opening naar de wei open is,is het helemaal feest. :')

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:44

@traber: jij hebt ook een mooie stek gemaakt van weinig ruimte. Ziet er goed uit!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:46

beetje tam, maar meer vaart houdt ons fototoestel niet bij :+
Maar toch.... rennen is leuk...

Eventjes foto aanklikken voor heel kort filmpje

Afbeelding

Afbeelding