Speelgoed voor ezels in de paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Speelgoed voor ezels in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:00

Onze ezeltjes staan in een grote paddock met schuilstal. Ze zijn de hele dag met elkaar aan het stoeien, spelen en nu zat ik er aan te denken er wat "speelgoed" neer te leggen. Ze krijgen geen krachtvoer, dus zo'n bal heeft geen zin. Ik kwam het idee van "hooi in een rubberen laars" al tegen, maar ik ben op zoek naar meer leuke dingen. Ongevaarlijk om zonder toezicht mee te spelen. Ideeen?

Ze krijgen al zo'n grote bal trouwens.

tamary

Re: Speelgoed voor ezels in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:39

Wegwerkpion heb ik hier er in liggen en een lege jerrycan. Ik ben ook wel eens een soort piepbeest maatje paard tegengekomen. En het advies om er 1 tegelijk te geven en na ong. week te wisselen zodat speeltjes interessanter zijn/blijven.
Paardenspeelgoed:
http://www.naturalhorsetalk.com/horsetoys.html

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:41

geef ze een shetlander, daar is mijn ezel zoet mee als ze zich verveeld :=

Wat ze hier ook wel leuk vinden is dat je het stro niet uitschud maar dat ze het zelf loswerken in de stal :j

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:53

Plastic en flexibele pionen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:18

Stro in de stal vermaken ze zich al mee, maar dat is alleen 's morgens als de schuilstal schoongemaakt wordt. Bal staat al op het programma inmiddels. Lege jerrycan is een goed idee, en van die grote pionnen/pilonen (?) krijg ik ook wel te pakken! Uiteraard krijgen ze niet alles tegelijk :D
Al vermoed ik dat sommig speelgoed nog best eens gevaarlijk kan zijn... voor ons... ze vinden het heerlijk om met dingen te zeulen en te gooien! :')

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:48

Misschien een bal? :)

Voor mijn pony's heb ik gewoon een gymnastic bal gekocht bij de kruidvat, 6 euro ofzo. Alleen niet helemaal opblazen anders kan hij knappen als ze erop schoppen. Mijn shetlander is er dol op :D Voor Otje is hij toch een tikkeltje te klein denk ik, ze toont er niet veel interesse voor :j

Misschien leuk om een fles (gewoon van cola ofzo), te vullen met lekkere dingetjes zoals appel en wortel (kleine stukjes die door de opening kunnen), en brokjes, die fles dan neerleggen, dan moeten ze aardig hun best doen om het eruit te krijgen :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:38

Zoals je al twee keer hebt kunnen lezen, staat een bal op het programma.
En een plastic fles is te gevaarlijk, dat gaat kapot. En ik heb liever niet dat onze ezeltjes stukken plastic naar binnen werken of erin gaan staan ofzo. Vandaar dat de rubber laars met hooi een goed idee was. Het moet echt veilig zijn, er is niet de hele dag toezicht op de ezelpaddock!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:38

Als bal ga ik trouwens eerst een goedkope skippybal (met twee van die handvaten, niet zo'n ring om vast te houden, dat vind ik weer eng) uitproberen, zo'n paardenbal kost effe 75 euro en als ze er niets aan vinden vind ik dat een beetje zonde van het geld :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:18

Voor "paardenbal" kan je ook aldi/lidl in de gaten houden, hun fysioballen zijn ook van dat soort materiaal. Al is een hoes eromheen dan wel aan te raden. Die kost dan wel iets van 25 euro voor maatje 65cm, maar dat is voor ezeltjes groot zat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:20

Als je bij snoeiwerkzaamheden aan takken of stammetjes wilgenhout of appelhout kan komen zijn ze daar ook even zoet mee.
Lekker op knagen en mee klooien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:35

Is het al snoeitijd dan? Alle bomen hier zijn nog ingepakt zover ik weet. Maar als ze gaan snoeien, zal ik daar eens achteraan gaan! Ook lekker voor de paarden trouwens.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:36

tamary, een skippybal kost rond de 6 euro, dus dat ga ik eerst even uitproberen. Liever een bal van 6 euro kapot of compleet genegeerd, dan een bal van 25 euro ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:38

Voordat ik de dierenarts lastig ga vallen: heeft iemand hier genoeg verstand van ezels om te zeggen of een lick-it ophangen ok is?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:39

Nee, het is geen snoeitijd.
Maar ik zag wel op veel lokaties, vooral langs water, dat er door de vorst bomen deels kapotgevroren en omgevallen zijn en rondom Leiden bijvoorbeeld worden nu tamelijk veel polupieren maar ook wilgen gesnoeid en opgeruimd...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:42

Hier helaas niet. Maar dat komt dan nog wel :D

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:49

Wilgentakken is bij ons erg populair, ze zijn er gek op! Bovendien schijnt het ook heel gezond te zijn. Mijn paard heeft ook nog een jollybal, daar doet hij vrijwel niks mee. Ik heb ook zo'n grote exercise bal, die vindt hij leuk als het hem uit komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:51

Zo'n jolly bal kan ik ook nog kopen ja, dan hebben ze weer wat om te slepen. En om over het hek te gooien :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:56

GamblersCup schreef:
Is het al snoeitijd dan? Alle bomen hier zijn nog ingepakt zover ik weet. Maar als ze gaan snoeien, zal ik daar eens achteraan gaan! Ook lekker voor de paarden trouwens.

Hier liggen de wilgentakken al langs de sloot hoor! :o

Je zegt dat ze geen krachtvoer krijgen, maar op zich kan een handje brok in zo'n bal toch niet zoveel kwaad? Of muesli ofzo. Als extraatje :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:26

Jawel, dat kan bij ezels zeer zeker wel kwaad doen ;)
Ze doen (nog) niks, zijn beide net 3 jaar. Staan alleen in de paddock en zijn eigenlijk al te dik door het geen keuze hebben aan hooi/voordroog, we moesten voeren wat we geleverd kregen. Eigenlijk moesten ze heel oud en arm hooi krijgen, heel sober. Ezels zijn heel gevoelig voor bevangenheid.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:06

dan zou ik al helemaal niet aan een likit gan beginnen .....1 grote suikerklomp!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:12

Da's waar, heb even op internet gekeken wat dat nu eigenlijk is... had het ook wel gewoon zo kunnen weten natuurlijk :D
Dan misschien maar zelf met wat lekkers, maar gezond, een ophang-speeltje maken.

laffayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:10

Hallo,

onze ezel 1 jaar krijgt gewoon krachtvoer hoor en zeker in de winter!
kan geen kwaad als je maar weet welk voer (light) en natuurlijk beetje hooi en het meest stro.

onze ''guus'' die vind mijn paardje zijn grootste maat en de dwerg geitjes dat vind ie ook iets tof! haha

:j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:12

Lickit zou ik niet (teveel) mee doen ivm met suikers. Idd takken, skippybal hier ook wel eens gehad maar vraag me niet hoe, ze hebben het voor elkaar gekregen het stopje eruit te peuteren (zat er in een diep gaatje in maar die beesten krijgen alles kapot...) autobanden vinden ze vaak ook leuk. En hier slepen ze met van die grote ronde kuipen waar het water in gaat (staan er meer van) als ze bijna leeg zijn gaat hij overal heen... of als ze het voor elkaar krijgen er een onder het hek door te trekken.

Nieuwe berg zand doet het ook altijd goed (als er nieuw zand in de paddock komt ligt het eerst op een grote hoop, gaan ze overheen lopen en rollen).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:44

laffayette, krachtvoer is echt niet nodig, onze ezels zijn al veels te vet geworden door het hooi waar teveel in zat. Ezels zijn zó gevoelig voor bevangenheid, dat we daar echt voor oppassen.
En dat is het advies wat ik van de hoefsmid, de DA en de fokker aangenomen heb, dus ik denk dat het verstandig is me daar aan te houden.
Daarbij komt dat deze twee jongemannen nog niets doen, behalve in de paddock staan, spelen en vreten :D

We hadden eerst maar 1 ezeltje, en toen hadden we er een shet bij staan van dezelfde leeftijd. Ging prima hoor, waren goeie vriendjes. Maar je merkt toch dat er verschillen zitten in omgang. Tijdens het spelen, een pony speelt toch anders dan een ezel. En dan zie je dat de shet af en toe even wegvluchtte, gedrag niet begrepen of verkeerd begrepen. Een pony die mept, een ezel die duwt. Kwam af en toe niet helemáál goed :D
Toen kocht ik er een ezeltje bij, en als je dat ziet spelen... geweldig! Je ziet ook gewoon af en toe een "hoop" ezel in de paddock, Max springt rustig bovenop Benjamin en anderom. De shet schrok zich wil en wilde vluchten als Max erbovenop sprong. Duwpartijtjes zie je ook veel, shet begon dan te meppen en te bijten, de ezels samen kunnen echt de hele tijd duwen, ziet er niet uit! :D
Dus hoewel het goed ging hoor, tussen shet en ezel, ben ik toch blij nu twee ezels bijelkaar te hebben. Het past qua gedrag toch even beter bijelkaar. En het was noodzaak, de shet is helaas overleden. (niet door toedoen van de ezel! :D )

Ik ga vanavond ook een flexibele emmer bij de Action halen (en misschien vind ik wel meer geschikt, bijna-niet-sloopbaar materiaal), daar kunnen ze zich niet aan verwonden en ze slepen en gooien er zo graag mee.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:49

Mijn ezels hebben veel plezier van een oude boei, daar kunnen ze met zijn tweeën mee rennen. Oude emmers en een klomp, ook favoriet. Verder takken van de Wilg, Populier of Zwarte Els zijn lekker en verdrijven de tijd.