Vieze stal genereert warmte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Vieze stal genereert warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:23

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Re: Vieze stal genereert warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:25

al eens naar een mest en compost hoop gekeken hoe die dampen bij koude? bij het composteringsproces (gisting) komt warmte vrij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:33

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:36

Daar waar een rottingsproces gaande is, zal warmte vrijkomen.

In een potstal kan daar weldegelijk gebruik van worden gemaakt, want als het paard kan liggen op een dikke laag schone stro waaronder een laag oppotting zit, zal het paard dat waarschijnlijk wel als comfortabel kunnen ervaren.

Ik zie ze liever in zo'n dikke potstal, dan met wat plukjes stro op een betonvloer met rubbermatten.
Dat is dan misschien 'schoon' omdat je minder mest ziet liggen... maar och arme, het paard dat zo moet leven...

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:46

inderdaad!
Ik heb gisteren mijn bodem eruitgehaald....6 kruiwagens!
Gewoon elke dag de mestballen eruit en het "natte" laten liggen.Vers stro eroverheen en dat werkt inderdaad als een lekkere isolerende ondergrond.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:51

doe ik ook met de vorst, blijft lekker warm. Bijkomend voordeel is dat het een mooi bedje vormt dat goed blijft liggen, alleen schoon stro schuift snel naar de kant met een kale betonvloer als gevolg. Enig nadeel is inderdaad dat leeghalen veel werk is. Ik haalde er gister 3 (hele grote) kruiwagens uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:58

Ik heb dat hele idee van stal niet uitmesten in de winter nooit echt gesnapt. Het idee dat je je paard warm moet houden door die in een stal met rottingsdampen te zetten. Ieder zijn ding, maar het mijne is het niet. Ik ben al verschillende potstallen tegengekomen (niet waar toch nog dagelijks de mestballen uitgewipt worden) en dat hou je gewoon niet proper. Op den duur gooi je dagelijks twee balen stro erin en de dag erna is toch alles vermengd met het vuile (om nog maar te zwijgen dat het paard met zijn hoofd bijna aan het plafond zat). Nee, nogmaals, niet mijn ding.

Dees schreef:
In een potstal kan daar weldegelijk gebruik van worden gemaakt, want als het paard kan liggen op een dikke laag schone stro waaronder een laag oppotting zit, zal het paard dat waarschijnlijk wel als comfortabel kunnen ervaren.

Gelukkig zitten er tussen deze twee uiterste een flinke grijze zone. Een goed geïsoleerde stal met een dikke laag bodembedekking, onbeperkt ruwvoer en van 's ochtends tot 's avonds naar buiten is mijn manier om mijn paard warm te houden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:20

Even voor de goede orde: een potstal gebruik je als potstal het hele jaar door. Niet alleen tijdens de 3 weken winter die wij hier hebben. Een goede potstal is overigens helemaal niet smerig: die heeft heel veel stro en telkens een behoorlijke laag schone stro er over heen.

En het hoort niet te gebeuren in een dampig hok met een laag plafond. Maar daar hoort per saldo geen enkel paard in te staan!
Als je een stalgebouw hebt met voldoende frisse luchtcirculatie en geen laag dak/plafond, dan is er helemaal niets op een oppot stal tegen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:25

Potten werkt prima, zolang je geen varken op stal hebt dat de boel eerst helemaal omspit en dan op de berg prut gaat liggen. :+

Ik durf te wedden dat het voor hoeven zelfs beter is, de urine zakt in de laag weg en de bovenste laag stro blijft eigenlijk altijd mooi schoon en droog.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:31

In de stal van mijn pony heb ik Rhapsody liggen. Dagelijks schep ik er alleen de drollen uit en verdeel schoon rhapsodie over de natte plekken. Na ongeveer een week haal ik de natste plekken eruit en verdeel weer de schone rhapsody over de weggehaalde plekken. Weer een paard dagen later haal ik alles eruit en begin ik weer opnieuw. Voordeel is dat de Rhapsody goed blijft liggen, mijn pony niet op het koude beton hoeft te liggen en ik er over het algemeen niet zoveel werk aan heb.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:03

Nikass schreef:
Ja maar dat blijft toch niet? In stal zie ik er geen dampen vanaf komen, zeker niet als de mest bevroren is :D Uiteindelijk koelt dat toch af? En afgekoelde pisplekken zijn toch juist kouder omdat het nat is?

Dat dacht ik vroeger ook altijd, maar dat is alleen de toplaag die afkoelt. Als je met je mestvork die toplaag weghaalt en een stukje van een natte plek omkeert, dan zie je enorm veel damp er vanaf komen. Dat is ook een van de redenen waarom veel paarden in een pisplek gaan liggen. Warmte stijgt, dus als een paard op zo'n plek gaat liggen dan krijgt het deze warmte mee. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:06

Ik vind potstallen gewoon smerig en ongezond :n
Een paard moet gewoon frisse lucht hebben en geen plaslucht,
Daarbij val je in de prijzen wat rotstralen betreft...

Bij mij gaat iedere dag plas en mest eruit en hebben de paarden een heerlijk schoon strobed.
Een paard met dekens of wintervacht heeft het warmzat, dus ik begrijp de meerwaarde niet.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:42

Ik zie een potstal ook niet zo zitten. Heb het vroeger wel gedaan, maar het was iedere keer zo'n smeerboel.
Nu haal ik iedere dag het meest natte eruit en de drollen en strooi het royaal op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:42

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:44

doei schreef:
Ik vind potstallen gewoon smerig en ongezond :n
Een paard moet gewoon frisse lucht hebben en geen plaslucht,
Daarbij val je in de prijzen wat rotstralen betreft...

Bij mij gaat iedere dag plas en mest eruit en hebben de paarden een heerlijk schoon strobed.
Een paard met dekens of wintervacht heeft het warmzat, dus ik begrijp de meerwaarde niet.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-09-23 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:47

Ik vind potstallen ook niets. Heb wel eens een poging gedaan om voor mijn oude merrie een stabielere ondergrond te krijgen maar ik vond het een grote stinkboel worden. Ze piest ook erg veel dus het werd een grote natte zooi hoeveel we er ook overheen strooiden. Nu heb ik een comfort matras in haar stal en daar overheen een dikke laag rapsodi en een laagje stro. Dat maken wel elke dag schoon en nu heeft ze altijd een lekker schoon bedje en toch stabiel.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:47

Ik vind oppotten ideaal. Mijn paarden staan altijd droog en een lekker bed. Ik haal wel elke dag de drollen eruit en strooi dagelijks wat bij (lang niet elke dag). Hoe langer het erin ligt hoe beter de bodem wordt is mijn ervaring, als je er tenminste niet in de bodem gaat froeten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:50

Bij mij druist het tegen alle gevoel in van het mesten van een stal, maar ook hier met de buiten stallen en -17 graden vorst, was het kiezen tussen 2 kwaden.
Nu hebben ze een dik matras van... jawel, mest en die word elke dag recht getrokken door alles wat niet op die laag ligt eruit te halen. Dan een laag schoon stro er boven op.
Maar ik zie mijn geest al dwalen als het zo direct weer " normaal" weer word en alles eruit moet.
Ze zijn in elk geval niet schoner met een potjes stal, dat is wel diudelijk hier!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:06

Voor een ieder die ammoniakluchten ruikt in een potstal: je hebt te weinig opgestrooid.
Een goed aangelegde potstal geeft geen ammoniaklucht. En ook geen nattigheid bij de hoeven.

Onderschat het niet: een goede potstal vraagt véél stro.
De besparing komt pas na enkele maanden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:21

R0oszs schreef:
Ik vind oppotten ideaal. Mijn paarden staan altijd droog en een lekker bed. Ik haal wel elke dag de drollen eruit en strooi dagelijks wat bij (lang niet elke dag).

Dat is dus geen potstal. Bij een potstal is echt het enige wat je doet er iedere dag nieuw stro/vlas/.... bijgooien en verspreiden. 1 keer om de x maanden wordt alles eruitgehaald en begint het van voor af aan.

Een potstal is een stal waarin de mest wordt opgepot. Op gezette tijden wordt de mest bedekt met een nieuwe laag stro. Door deze manier van werken komt het vee steeds hoger te staan. Als het mengsel van mest en stro een bepaalde hoogte heeft bereikt, wordt de stal geleegd. De ondertussen goed aangestampte en gerijpte mest wordt verspreid over kavels die worden gebruikt voor de akkerbouw.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Potstal

Het idee van de potstal komt van de varkens- en koeienhouderij. Dat zijn dieren die in grote stallen staan (zie foto op wikipedia). Van een 3x3 paardenstal kun je nooit een potstal maken zonder dat het een enorme bende wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:22

Ammoniak ruik je ook bij een gewone normale laag bedekking. In genoeg stallen geweest die dagelijks mesten en opstrooien, en toch ruik je ammoniak. Ligt ook aan wat je voert. Mijn jongste paardebeest zijn urine stinkt meer door het eten van (voordroog) kuil dan wanneer hij hooi krijgt. Of dat ik elke dag zijn box mest of oppot (nu dus) geeft geen verschil. Ben wel voorstander van oppotten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:26

Momenteel potten wij op, zeker bij het veulen wat erg graag ligt.
Wij staan op beton met super dikke matten erin en zowel de haflinger, veulen als de exmoors hebben stro. De 2 kwpn'ers hebben enkel de rubberen matten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:26

op vorige stallen heb ik in de winter altijd opgepot (wel de drollen er uit), dat werkt bij mijn paardje prima, maar ik heb ook een heel schoon paardje wat niet in zijn stal gaat lopen roeren.
op mijn huidige stal heeft de staleigenares het liever niet maar merk wel dat ik nu veel meer stro moet gebruiken zodat mijn paardje niet na een keer liggen op het beton komt te staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:31

Vandaag alles wat vies en nat is eruitgehaald, gaat toch ontdooien en dan lekker dikke laag stro erin en kan ik weer een beetje gaan oppotten. Als het erg koud is doe ik aan potstal en anders een beetje dit om lekker zachte ondergrond te hebben. Het stinkt er nooit ivm goede ventilatie en natuurlijk onderhoud elke dag en opstrooien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:44

aikon schreef:
Ammoniak ruik je ook bij een gewone normale laag bedekking. In genoeg stallen geweest die dagelijks mesten en opstrooien, en toch ruik je ammoniak. Ligt ook aan wat je voert. Mijn jongste paardebeest zijn urine stinkt meer door het eten van (voordroog) kuil dan wanneer hij hooi krijgt. Of dat ik elke dag zijn box mest of oppot (nu dus) geeft geen verschil. Ben wel voorstander van oppotten.

Nou in mijn stal ruik je echt geen amoniaklucht hoor! Als ik het ruik, ruikt mijn paard het tig keer erger, dat kan ik haar niet aandoen!!