Halsrek voor stoute paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evie21girl

Halsrek voor stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:09

Heey, ik kwam dit net tegen op een site het artikel verbaas me nogal.
Ik dacht even weten wat jullie mening hier over is, mischien is er al z'n topic maar ik kon het niet vinden.

Het artikel:
De gevoelige halsplek van een paard 'omheinen', zo lijkt het wel en stel je voor zeg; een paard bijt een deken kapot of verwijdert een bandage van een been ! Rampzalig, hoe durft het paard? De eigenaar een beetje op kosten jagen ! Een been mogelijk beschadigen en dan niet mee kunnen doen met een wedstrijd. Inschrijfgeld kwijt ! (sarcastisch bedoeld)
Ik zie het zo voor me. Een paard met halsrek op stal en er komt een vlieg aanvliegen en kriebelt het paard op de rug, maar het paard zit vol reflexen en gooit met een ruk het hoofd opzij, om de vlieg te verjagen.. Aiiii, doet wel zeer in m'n nek en halsspieren... volgende keer de vlieg maar laten kriebelen en een mogelijk wondje op de rug met een ziekte besmetten.
Ik vraag me af of dit met paardenliefde te maken heeft of meer met de mens, die zich iets laat aansmeren door fabrikanten van 'halsrekken', die er een handig verkooppraatje bij verzinnen?
Paarden op stal ! Sowieso niet onze kijk op paarden, maar we kunnen voorlopig niet anders. Elke dag er naar toe en zoveel mogelijk beweging en aandacht geven, is wat we voor een paard kunnen doen. Van 's ochtends tot in de middag op het weiland van de manege en in de middag gaat willeke met hem op pad, om daarna op stal terug te zetten...
Ideaal zou zijn, als we een paard met een aantal soortgenoten op een eigen weiland kunnen zetten, waar elk paard de beschutting van een schuilstal kan opzoeken en voor het overige lekker samen spelen op het weiland én elke dag bezoek krijgt van de baasjes.
Hopelijk komt dit ideaal snel dichterbij en tot dan, gaan we op deze voet verder ! Zonder bit, zonder ijzers, zonder sporen, zonder zweep en zeer zeker, zonder Halsrek !

Dit lees mischien makkelijk: http://kalm-besef.50plusser.nl/?page=ar ... te-paarden
Op die site staat ook een foto!

HRE

Re: Halsrek voor stoute paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:13

Tja ik zou mijn paard ook niet met zo'n ding laten lopen. Maar die van mij sloopt zn dekens gelukkig niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:14

RT-D -> VSW

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:15

Brrrr, zou mijn paard er nooit mee laten lopen. Dan maar een paar keer een nieuwe deken kopen en anders maar zonder deken.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:18

En hoe kan zo'n dier dan makkelijk eten?
Als ze rollen in stal dan gooien ze ook met het hoofd (om evenwicht lijkt me)
Een paard sloopt zijn deken niet voor niks...

Mijn verzorgpony die heeft dit winterseizoen 5 dekens gesloopt... Nou blijkbaar wou hij geen deken om :P
Dus maar zonder laten staan, en pas toen hij wat meer in het werk ging is hij geschoren en kreeg hij een deken om, en die laat hij zitten :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:19

Speechless.... :oo :n
Ten eerste waarom zou je je paard op stal zetten met bandages om? 8)7 En inderdaad dan maar geen deken... of ik het uiterste geval een muilkorf ofzo dan kan hij tenminste nog fatsoenslijk z'n hoofd bewegen (in hoeverre een paard zich uberhaupt kan 'bewegen' of stal..),maar ik vind dit echt niet kunnen...... |(
Zou me sowieso doodschamen als iemand m'n paard met zo'n tralies om z'n hals ziet... en hoe stijf worden ze hier wel niet van??
Ze kunnen toch ook niet meer fatsoenlijk liggen oid?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:21

Voor zulke doeleinden zou ik het inderdaad niet gebruiken. Maar voor een paard dat een wond oid heeft wat moet genezen en hij mag er niet aankomen kan zoiets best van pas komen!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:21

volgens mij is dit rek er voor bedoeld wanneer een paard gewond is zodat hij niet aan de wonden kan zitten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:22

Als een muilkorf niet had geholpen had mijn pony dit om gemoeten, niet voor het deken stuk bijten maar voor het tumor stuk bijten. Dus om die reden snap ik het nut wel :)

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:24

speedfiets_2 schreef:
volgens mij is dit rek er voor bedoeld wanneer een paard gewond is zodat hij niet aan de wonden kan zitten

Idd daar is het voor, maar uit onderzoek is gebleken dat 63% van de mensen het voor dit soort redenen om doet.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:26

evie21girl schreef:
speedfiets_2 schreef:

Idd daar is het voor, maar uit onderzoek is gebleken dat 63% van de mensen het voor dit soort redenen om doet.

aha ik dacht al iemand heeft zijn huiswerk niet gedaan(wat dan helaas voor 63% klopt)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:30

Wij (op mijn vorige werk) gebruikten het bij paarden die uit "verveling" zich zelf gingen bijten in voorbenen\liezen.
*Verveling staat expres tussen haakjes btw. Dit waren dravers die in mijn ogen toch echt wel wat mankeerden, een gezond paard doet zoiets niet.*

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:31

Dat het gebruikt wordt bij paarden omwille van medische reden permanent een infuus hebben of niet aan een wonde mogen komen, dat kan ik nog begrijpen. 't is dan ook maar voor een korte (hopelijk) eenmalige periode periode.
Maar omdat een paard z'n deken stukbijt of bandages aftrekt... volgens mij trekt een paard een eerder uit van verveling dan dat hij er echt gek van wordt en tja als er een wonde zit die moet verbonden worden, dan is een "pot" op de neus of graasmasker toch net iets vriendelijker dan zo'n halsrek...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:32

Klimop schreef:
Speechless.... :oo :n
Ten eerste waarom zou je je paard op stal zetten met bandages om? 8)7 En inderdaad dan maar geen deken... of ik het uiterste geval een muilkorf ofzo dan kan hij tenminste nog fatsoenslijk z'n hoofd bewegen (in hoeverre een paard zich uberhaupt kan 'bewegen' of stal..),maar ik vind dit echt niet kunnen...... |(
Zou me sowieso doodschamen als iemand m'n paard met zo'n tralies om z'n hals ziet... en hoe stijf worden ze hier wel niet van??
Ze kunnen toch ook niet meer fatsoenlijk liggen oid?

op je eerste vraag kan ik je beandwoorden!
Mijn paard heeft een aantal weken iets aan zijn pezen gehad, hij kreeg vreemde warme bulten.
Na onderzoek kwam dit doordat hij veel ligt en hierdoor is hij iets op zijn benen gaan aanmaken, denk aan een soort eelt maar toch weer anders.
De enige oplossing is hem met stalbandages omzetten, en meer is er gewoon niet aan te doen!
Dus mijn paard moet om medische redenen bandages om,
en ja ik doe liever bandages om dan mijn paard over een half jaartje op pension te sturen vanwegen kappote pezen.
Maar hierbij moet ik wel zeggen dat mijn paard ook geen problemen heeft met de bandages.
Ik denk dat hij er zelf ook wel plezier van heeft,
hij laat ze makkelijk omdoen en probeerd ze ook niet af te doen.
Maar belachelijk dat je hiervoor zo'n rek zou moeten kopen! er zijn dan in dat geval misschien nog anderen oplossingen,
misschien wel hele dure, of misschien dingen die minder goed werken,
maar nooit om zulke redenen zo'n rek om!!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:40

Ik heb even ge-googled op 'stalbandages' en er gaat een wereld voor me open.. _O- nooit geweten dat die dingen bestonden, echt niet :') ik denk altijd bij bandages en 'dichte' beenbescherming in het algemeen dat je die niet te lang om moet houden wegens verhitting (maar dat is bij het rijden natuurlijk) vandaar dat ik het raar vond om ze 's nachts/dag en nacht om te doen.. maar dit verklaart een hoop, bedankt voor de info (weer wat geleerd) :D
laat ik maar niet verder off-topic gaan := Ben nog steeds van mening dat ik zo'n halsrek echt belachelijk vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:50

Ik vind zo een halsrek ook nogal belachelijk.

Ik heb de mijne een tijdje met stalbandages op stal gehad omdat ze toen een bandje bij de kogel verrekt gad, en met dikke kogels stond. Een koel kompres helpt dan goed, maar dan moet er wel een bandage omheen, en omdat je altijd 2 benen moet bandageren, dus het andere achterbeen ook. Heeft goed geholpen moet ik zeggen :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:51

Geen dank!
Maar ik vind het ook nog steeds belachelijk hoor!

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 21:08

Concusie tot nu toe:
Iedereen vind het belagenlijk, ook om medische redenen mits er niks anders geen oplossing is.
Helaas is dit uit onderzoek gebleken dat meer dan 63% dit doet omdat het paard anders bandages of dekens kapot maakt.
Verder is het dus meer uit verveling als een paard bandages of een deken sloopt.
Ook kun je nog beter een muilkorf om doen dan dit ding, het is gewoon al een schande dat het uberhoud bestaat.

Ik hou dit bij voor de lol en duidelijkheid, geen kritiek dat ik dit bijhou graag:D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:43

Maar hoeveel mensen gebruiken dit dan in nl? Want 63% klinkt heel hoog, maar 63% van 10 mensen is nog steeds maar 6 in heel nl, dat maakt het al wat betrekkelijker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:57

Mijn merrie heeft in de kliniek met zo'n rek gestaan omdat ze in haar buikwond ging bijten...

Afbeelding

een vreselijk ding, maar ja, wat moet dat moet, een steeds open gebeten wond wil je ook niet...

Maar ik zou 'm nooit zomaar gebruiken tegen dekens bijten ofzo, vreselijk ding... :+

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:03

troi schreef:
Maar hoeveel mensen gebruiken dit dan in nl? Want 63% klinkt heel hoog, maar 63% van 10 mensen is nog steeds maar 6 in heel nl, dat maakt het al wat betrekkelijker.

Ik heb geen idee stond er niet bij, je hebt wel gelijk.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:04

Nouvel schreef:
Mijn merrie heeft in de kliniek met zo'n rek gestaan omdat ze in haar buikwond ging bijten...

Afbeelding

een vreselijk ding, maar ja, wat moet dat moet, een steeds open gebeten wond wil je ook niet...

Maar ik zou 'm nooit zomaar gebruiken tegen dekens bijten ofzo, vreselijk ding... :+

Tjaaa, wat moet je anders doen :j

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:14

:x !!
voor wonden enz, oké... Maar anders... Wat een marteltuig lijkt me dat.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 13:31

Idd, wat moet een paard wel niet denken als die zoiets om krijgt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:43

Voor wonden is het inderdaad wel nodig denk ik zo. Maar voor dekens bijten? 8)7 Die van mij sloopt ze ook, dus ik doe er liever geen op tenzij het écht nodig is.