Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 12:43

Tja.. ik ben met mijn man weer eens gaan filosoferen over ons a.s. boerderijtje over een jaar of 3 a 4.

Mijn paardje aan huis.. droom natuurlijk.
Maar is dit wel goedkoper?

Je zit uiteraard met je eenmalige kosten van stal+bak/paddock, en daarnaast dan dus het 'verplichte' vriendje die extra kost uiteraard.

Naast dat je alles zelf moet doen.. is het uberhaupt goedkoper om je paardje aan huis te hebben?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:48

Goedkoper weet ik niet. Beter, leuker, fijner? Ja!

Maar waar ik tegenaan liep is dat ineens alles op jezelf terecht komt!! Dus rekening houden met hooi/stro/zaagsel, voeren, buiten zetten, binnen halen. Maar ook reparatie van dingen, mijn waterleiding was kapot. Ja oliebol, en nu? Gelukkig heb ik dan weer een handig broertje, maar ook dingen als kapotte hekken, bodem voor bak en paddock, mest! Het is een verschrikkelijk grote verandering van een grote stal naar je eigen huis.
Ik moet wel zeggen dat ik nooit meer anders wil! Heb nu 2 paardjes en ben op zoek naar de 3e. Wie wil dat nou toch niet?

Succes :)

capopjekop

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:51

Het zal wel iets schelen, maar ook niet heel veel. Je hebt idd stallen die je moet bouwen, eventueel een bak, goede weideafrastering. Je hypotheek zal waarschijnlijk hoger zijn, aangezien je ook grond bij je huis moet hebben. Je zult je weiland moeten bijhouden, grasmaaien, eventueel zelf hooien. Daarnaast moet je je hooi opslaan, bodembedekking inkopen, voer enz.

Maar daar tegen over staat dat je veel vrijheid hebt, je kunt je dieren houden zoals jij het wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:52

Een paard aan huis is in principe alleen goedkoper als je dat huis met genoeg grond en paarden-inrichting al hebt :)

Wanneer je een huis koopt waar je paarden bij wilt kunnen houden , kost het al meer dan een huis met een gewone tuin , want je hebt meer ruimte nodig. Zitten er stallen , paddocks , bak e.d. bij dan betaal je daar ook meer voor dan voor een "normaal" huis. Is het er nog niet , dan moet je het bouwen dus dat kost ook geld + je betaalt nog steeds voor de extra ruimte die er wel moet zijn om alles op te kunnen realiseren :)

Dan zul je zelf voor 2 paardjes alles moeten regelen. In principe worden zaken per paard goedkoper naarmate je meer paarden hebt , omdat je alles groter in kunt kopen.

Iemand die 500 balen hooi koop betaalt minder per baal dan iemand die er elke keer 10 komt halen. In het laatste geval moet je ook vaker op en neer rijden.

Al met al kun je veel goedkoper uit zijn als je al een boerderijtje hebt , als je buren of kennisen hebt die goedkoop hooi kunne leveren / mest voor je afvoeren enzo , maar als je alles zelf moet doen en kleinschalig....dan kost het veel geld en tijd.

Rena stond voorheen wel goedkoper en met meer mogelijkheden (bak er bij) dan nu aan huis :P

Als je het GOED wilt doen dan kost het gewoon best wat geld. Afhankelijk van de preciese omstandigheden.

De hooiboer hier rekent nu 6 euro voor een baaltje hooi. Ze eten samen een baaltje per dag weg als ze niet op het gras mogen.
Zijn dus zeg maar 30 balen per maand oftewel 30 x 6 = 180 euro , alleen al aan hooi.... dan heb je nog de huur van de weide er bij , voer , wormenkuren , bekappen van de hoeven , onderhoud van de wei / afrastering / paddocks.... wij leggen dus per pony maandelijks 150 euro in de spaarpot van de ponies , en daar bekostigen we alles van.

[edit] nouja , alles.... dus de kosten die echt direct voor het onderhoud van de ponies zijn hè , onze extra hoge hypotheek , elektriciteit , waterverbruik enzo zit daar natuurlijk nog niet bij in. Als we de paarden niet aan huis hadden gewild dan hadden we een goedkoper huis kunnen kopen , dat scheelt natuurlijk enorm qua kosten die je maandelijks extra kwijt bent. Maar vooral het werk moet je niet onderschatten , om alles netjes te krijgen en te houden moet je echt wel flink je handen uit de mouwen steken.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-02-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:53

Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je nu staat. Bij de een kost stalling al rond de 2 a 300 euro voor een paard.
Het is zo wie zo makkelijker met binnen/buiten zetten, voeren, mesten. Aan de andere kant, op vakantie gaan is wel weer lastiger.

Maar hier ook nog steeds een grote droom! En het lijkt ons juist heerlijk om alles zelf te doen (deden en doen we nu ook bij onze stal) Je kunt het inrichten zoals jij het wilt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:56

Hangt van ontzettend veel factoren af. Ik ben nu duurder uit (aan huis) dan hiervoor maar dat is vooral omdat ik ze goedkoop bij een vriendin had staan.
Op dit moment ben ik alleen al aan hooi zo'n 150euro per maand kwijt (twee flinke eters, 24/7 buiten). Mest moet ik steeds wegbrengen wegens gebrek aan ruimte en kost me vijf euro per aanhanger dus minstens 10 euro per maand.
Ik woon hier nog maar net en heb nog niks gedaan aan het land. Dat gaat in het voorjaar gebeuren, land bemesten etc en een paddock/bak laten aanleggen. Volgens mij kost dat allemaal best wel wat en ben je vaak wel duurder uit dan in vol pension.

Maar zelfs als het duurder is zou ik niet meer anders willen! Het is veeeeeel werk maar je krijgt er nog veel meer voor terug! Nu begint mijn dag altijd goed omdat ik direct begroet word met een luide hinnik zodra ik de deur open doe (eten!), en eindigt lekker met een avondknuffel :-)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:57

Bovenstaande klopt!!

Ik ben heel erg blij dat ik heel mn paardenbende aan huis heb maar je moet wel echt Overal aan denken..
alles zelf onderhouden, laten maaien..onkruid weg laten spuiten en niet te vergeten vergunningen aanvragen VOOR dat je iets van plan bent te doen, ( neem bijv, de mesthoop ) en je hebt natuurlijk wel minder vrijheid qua weggaan.. je kan niet zomaar een nacht weg tenminste dat doen wij hier niet..
vakantie's zitten er niet meer in, tenzij je iemand vind die op je beestenboel past maar daar hebben wij bewust voor gekozen.. je moet wel heel goed nadenken over de voor & nadelen..
Maar goedkoper kan ik echt niet zeggen hoor. :n
er komt gigantisch veel bijkijken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:01

Ik heb ze wel niet aan huis maar op eigen weiland. Ja, het weiland aanschaffen kost 1x erg veel geld, maar daarna levert het in onroerend goed meer op dan op je spaarboekje, dus als je het kan missen steek je het beter in weiland.
Ik ben zo'n €200 per maand kwijt alles inclusief voor de paarden, ik heb 2 haflingers en een welshxarabier. Imo is het dus echt wel goedkoper als je genoeg grond hebt. Dekjes etc tel ik niet in mijn 200euro, dit is puur de vaste kosten: jaarlijks enten, 3-maandelijks onwormen, hooi, muesli, jaarlijkse tandarts kost, elke 8 weken de hoefsmid,... Mest ophalen kost hier €140 voor een volle vrachtwagen, dat doe ik dus pas vanaf dat ik genoeg mest heb voor een volle vrachtwagen, duurt wle even.

Ik wil niets anders meer, ook niet als het duurder wordt. Alles zelf kunnen regelen is echt hemels, daarom willen wij ook later de paarden aan huis :j

Edit: water heb ik uit een 1000liter regenvat, enkel nu moet ik 40liter water per dag vervoeren, maar dat is de kost niet.
Wij hebben een schrikdraadapparaat dat 50euro per jaar aan batterijen.
Hooi kost hier max 4euro per baaltje, als je op tijd bestelt betaal je ook minder (wij bestellen eind juni, wanneer er gehooid wordt, meteen voor het hele jaar dat komt).

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:08

Of het veel goedkoper is? in mijn geval wel 4 paarden in pension kost heel wat, nu al een aantal jaren thuis staan.
Maar buiten het geld om, het geeft toch wel meer rust nu ze bij huis staan ipv op een grote pensionstal.
En nu alles in eigen hand en met niemand meer rekening te houden.
Stallen bouwen en een bak aanleggen kost nog niet zoveel hoor. even goed rondneuzen!
Wat betreft het inkopen van voer en strooisel geldt ook goed rondneuzen en grote hoeveelheden, dat scheelt echt in de prijs.
Voor mij geen pensionstal meer!!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:11

Die aanschaf van stallen/bak/paddock enz. Ga je niet terugverdienen, maar ik denk dat het daarnaast zeker goedkoper is. Hangt natuurlijk wel van een aantal factoren af. Als je een somber paard hebt die het grootste gedeelte van het jaar op het land staat en je genoeg land hebt om niet bij te hoeven voeren, kan dat denk ik zeker uit.

Mijn (sport)paard staat bij vrienden, waar we aan het begin hebben uitgerekend wat ze aan mijn paard kwijt zouden zijn. Dit kwam uit op ongeveer 80 euro pm(incl alles, dus ook verlichting van de bak, trailer wat in waarde achteruit gaat, stooisel, mest uitrijden, weiland slepen enz) Omdat mijn paard nu wat duurder en meer krachtvoer krijgt, betaal ik dat zelf a 30 euro per maand, maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen. BIj die 80 euro zit 2 kilo per dag basismuesli bij in.
Nu hebben we hier ook genoeg weiland waar ze het hele jaar door op staan. Vanaf april tot oktober 24/7, in de winter zo'n 12 a 14 uur per dag. Dit scheelt enorm want daar heb je verder niet veel kosten aan. Als je ze de hele winter in de paddock of stal hebt, gaat er erg veel hooi doorheen. Ook staan ze niet veel op stal, waardoor je langer met bodembedekking doet (vlas). Onze mest gooien we over het eigen weiland.

Die aanschaf van stallen en bak e.d. zou ik gewoon zien als een investering in je paardjes bij huis hebben, zelf weten wat ze krijgen, hoelang ze buiten staan, heerlijk is dat! :D

Edit: moet ik hier wel even bijvertellen dat al die kosten zoals mest wegrijden ed, gebaseerd zijn op 5 paarden en dan delen door 5. Die mensen hebben al 4 paarden, dus als die gezamelijke kosten hebben we door 5 gedeeld. ;)
Laatst bijgewerkt door xSiep op 09-02-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:18

pmarena schreef:
Als je het GOED wilt doen dan kost het gewoon best wat geld. Afhankelijk van de preciese omstandigheden.

Op deze moet ik even reageren hoor... zeker omdat het woord "goed" extra groot geschreven is. Het is maar wat je zelf wil, wat jij allemaal beschrijft is in jouw ogen goed, maar hoeft voor een ander helemaal niet goed te zijn. Voor de paarden zelf is een weiland en een schuilhut al prima, vele zijn daarmee zelfs gelukkiger dan hoe menig paard tegenwoordig gehouden wordt. Als TS geen dure boxen, paddock of rijbak hoeft, ben je al snel en relatief "goedkoop" klaar en is het GOED.

Ik ben er eentje die juist zoiets opgegeven heeft, omdat het domweg teveel werk was voor iemand met een meer-dan-fulltime baan. De zomers waren prima, maar de natte herfst en de winters... 's morgens voor dag en dauw op omdat er extra veel werk op je ligt te wachten, een hele lange dag werken en dan 's avonds weer een berg werk, zeker als het vroor. Na 5 jaar vond ik het welletjes en heb ik besloten meer uit te geven en op volpension te gaan. Heerlijk, beste keuze tot nu toe!

Ik was voorheen goedkoper uit, maar toen was hooi, stro en vlas nog goed betaalbaar en adressen genoeg waar je het vandaan kreeg. Nu moet je denk ik wel rekening houden met de overdreven gestegen prijzen van stro, hooi en vlas! En waar haal je het vandaan, kun je in één keer groot opslaan of moet je het in kleine leveringen hebben --> vaak duurder en hooi is door anderen weggekocht voordat je überhaupt weer kunt bestellen/ophalen. Ik heb al heel wat verhalen gehoord van leveranciers die voor mensen het hooi reserveerden en tóch het hooi verkocht hadden aan anderen. Sta je dan.
Heb je plek en mogelijkheden (trekker bijvoorbeeld) voor grote balen? Die zijn goed te krijgen. Heb je dat niet en ben je afhankelijk van kleine baaltjes? Die zijn niet meer zo makkelijk te krijgen en stervensduur in verhouding. Ik denk dat je tegenwoordig met eigen stal flink duurder uit bent.

Hier kost de pensionstal 220 euro. Ik denk niet dat je dat nog red met een eigen stal en de tegenwoordige prijzen, als je niet groot in kunt slaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:35

Het GOED doen heeft niks met dure boxen te maken :)

Maar met een wei die groot / goed genoeg is : dat kost best wat geld.
Een wei met beperkingen kost ook best wat geld om daar jaarrond paarden op een diervriendelijke manier op te kunnen laten lopen. Goed voer kost ook best wat geld , zeker als je niet groot in kunt kopen. Kun je wel groot inkopen , dan houdt dat dus in dat je het voer goed kunt opslaan blijkbaar , en die bergruimtes kosten ook best wat geld.

Ik miszeg er dus he-le-maal niks mee door te zeggen dat het best wat geld kost als je het GOED wilt doen :)

Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen die een postzegel aan grond kopen en de paarden daar op donderen zonder fatsoenlijke schuilmogelijkheden en faciliteiten om de boel een beetje netjes te houden.

Dan zie je van die sneue paardjes in de modder staan achter een hekje bij elkaar gehouden door strotouwtjes , met een berg toch al matige kwaliteit in de modder vertrapt hooi , bevroren drinkbakken en een mijnenveld aan stront die niet uit de wei gehaald wordt.... dan is het inderdaad best goedkoop.

Wil je er wat meer van maken dan kost het best wat geld / tijd :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:47

Interessant topic!
We wonen nu nog in de binnenstad, we willen naar het buitengebied/ platteland verhuizen (iemand huis kopen?? zie onderschrift) zodat ik oa mijn paard aan huis kan houden.
Ik heb al een beetje een idee hoe ik dat ga doen, maar het zal grotendeels afhankelijk zijn van het aanstaande huis en wat er allemaal bij zit.
In dit topic staan al veel tips in +:)+

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:56

Denk dat het heel lang duurt voordat het goedkoper is, indien je alles wilt aanleggen (bak enz).
Verder zijn de extra kosten van een vriendje ook niet gering. Denk dat het pas echt goedkoper wordt, bij meerdere paarden. Ik geef in de winter ongeveer 110 euro per paard uit, alleen aan voer, hooi,stro en mestafvoer. In de zomer is het natuurlijk goedkoper.
Bedenk je wel dat je door weer en wind je paarden moet gaan verzorgen ook als je doodziek bent en dat het meer werk is dan ff naar een pensionstalling gaan. Ook rijden zul je vaak in de regen moeten doen. Als ik zou moeten kiezen tussen 1 paard op pension of 2 thuis, dan zou ik echt de eerste optie kiezen. Ook op vakantie gaan doe je niet meer zomaar even.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:59

Uiteraard ligt het helemaal aan waar je woont en wat je nu betaald (met wat voor voorzieningen) maar in mijn geval is het echt niet goedkoper om m'n paard aan huis te hebben! En dan heb ik het nog niet aan de tijd die je moet investeren.... Hier 1 KWPN-er en 2 shetten aan huis, want tja 1 paard is geen paard. Stallen die altijd open staan naar bestraat plaatsje en paddock en bij goed weer de paddock open naar de wei.
Belangrijkste kosten zijn idd voer/hooi/stro daar zijn wij op dit moment per maand al zo'n €300 aan kwijt.
En dan komt er nog bv het afvoeren van mest bij.... Wij hebben zelf geen put maar brengen het met een karretje naar een boer een kilometertje verderop.

De reguliere kosten verschillen niet echt van wat je in pension zou hebben, maar ja omdat er nu 2 van die kleintjes bij staan heb ik uiteraard wel extra kosten aan bv hoefsmid en dierenarts!

Maar toch, het is echt wel geweldig dat als je uit je woonkamer op de bank naar buiten kijkt je je eigen beestjes in de sneeuw ziet ravotten! Of dat je thuis komt van het werk en je ff snel omkleed en een kwartiertje later te paard je erf af rijdt!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:06

ligt er maar net aan hoe je je paarden wilt houden en hoeveel grond je hebt
even zonder de kosten van huis/bak/stallen etc. de kosten voor ons voor 2 pony's(D en E) en een grote shet:
135 euro aan hooi per maand in de winter(1 pak per dag)
in de zomer eten ze 1 pak per week = 18 euro per maand
krachtvoer krijgen ze alleen na het rijden met 1 zak van 15 euro doen we een hele winter, in de zomer gaan er 2 zakken door dus 45 per jaar = 3,75 per maand
in de inloopstal hebben we rubberenmatten dus geen kosten aan stro oid
voor water gebruiken we grondwater, enkel als de pomp bevroren is gebruiken we kraanwater hoeveel dat is kan ik niet zeggen, dit jaar hebben we dit tot nu toe nog maar een weekje hoeven doen.
mest rijden we uit over het land
de hoefsmid komt hier maar 2 keer per jaar, 60 euro per keer voor alle 3= 5 euro per maand
daarbij komt nog dat we een klein deel van de wei ook hooien, dat scheelt weer iets in de hooikosten
hoeveel elektriciteit we verbruiken door het stroomdraad weet ik niet

oftewel in de winter besteden we nog geen 150,- euro per maand en in de zomer nog geen 30 euro
wij hebben dan wel genoeg grond om de paarden in de zomer van het gras te laten leven en het zijn alle 3 sobere paarden die niet zo gek veel nodig

voor ons is het dus zeker wel goedkoper maar ookal was het duurder ik zou niet anders meer willen
Laatst bijgewerkt door Van op 09-02-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:07

Denk dat het heel lang duurt voordat het goedkoper is, indien je alles wilt aanleggen (bak enz).
Verder zijn de extra kosten van een vriendje ook niet gering. Denk dat het pas echt goedkoper wordt, bij meerdere paarden. Ik geef in de winter ongeveer 110 euro per paard uit, alleen aan voer, hooi,stro en mestafvoer. In de zomer is het natuurlijk goedkoper.
Bedenk je wel dat je door weer en wind je paarden moet gaan verzorgen ook als je doodziek bent en dat het meer werk is dan ff naar een pensionstalling gaan. Ook rijden zul je vaak in de regen moeten doen. Als ik zou moeten kiezen tussen 1 paard op pension of 2 thuis, dan zou ik echt de eerste optie kiezen. Ook op vakantie gaan doe je niet meer zomaar even.

Dat valt reuze mee hoor, een bak kun je al aan laten leggen voor nog geen 1500 euro.
En een vriendje hoeft ook niet persee veel te kosten, je hebt al een weide/stalmaatje voor weinig soms zelfs gratis.
En bij ziekte rol ik liever even naar buiten naar de stal ipv in de auto naar een pensionstal.
Voor de voerkosten is het even speuren, maar ik betaal aan kuilvoer 80 euro per maand voor 4 paarden.
Het vlas hebben wij voor 6.25 per baal gemiddeld en gebruik voor 4 paarden 6 balen per week.
Brokken zijn we een kleine 150 kio per maand dat is zon 60 euro.
De mest word hier door een boer opgehaald, die gebruikt het onder de koeien. dus daar geen kosten aan.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:14

wij hadden overigens wel geluk met ons huis, deze was niet duurder dan een huis zonder grond in deze omstreken(oud huisje)
de bak hebben wij voor nog geen 1500,- aangelegd(om laten keren) maar het is maar net wat je wil, bij ons dient de bak voornamelijk als paddock aangezien wij voornamelijk buitenrijden, ik hoefde dus geen dure gedraineerde bodem.
er stond een oude kas op het land(10m bij 3,5m) die wij omgebouwd hebben tot stal, dus ook daarmee hadden we geluk.
ik weet dus wel zeker dat we de kosten van bak/stallen/omheining er binnen no time uit hebben en onze hypotheek is dus niet hoger dan normaal.
maar dan hebben wij wel erg veel geluk gehad

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:27

Ik kan me bij de rest wel aansluiten.

Uiteindelijk zal het wel schelen, maar je moet met zoveel dingen meer rekening houden.

De aanleg van alles; stallen, bak, weide etc. kost gigantisch veel. De verzorging per maand is qua geld goedkoper, maar vergeet niet dat er heel veel bij komt kijken en het natuurlijk veel werk is. Je moet alles zelf regelen! Ff op vakantie gaan lukt niet, je moet altijd wat voor je paarden regelen. Groot voordeel is dat je alles kan doen zoals je zelf wilt. Maar ik zou niet anders meer willen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:27

Ik persoonlijk vond het dus niet zaligmakend om de paarden aan huis te hebben!
De vrijheid die we kwijt waren vond ik erg gaan tegen staan.
Je bent ook grotendeels van de dag bezig het erf, stal, paddock, wei enz te onderhouden (lees poep ruimen!) en het verzorgen van het paard waardoor in mijn geval de zin in het rijden vaak ver te zoeken was omdat ik gewoonweg de kracht er niet meer voor had!
Ik heb ze nu dan ook weer in pension staan waar alles word gedaan en haal ze af en toe naar huis om op de wei vakantie te laten vieren.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:32

rapido schreef:
Je bent ook grotendeels van de dag bezig het erf, stal, paddock, wei enz te onderhouden (lees poep ruimen!) en het verzorgen van het paard waardoor in mijn geval de zin in het rijden vaak ver te zoeken was omdat ik gewoonweg de kracht er niet meer voor had!
Ik heb ze nu dan ook weer in pension staan waar alles word gedaan en haal ze af en toe naar huis om op de wei vakantie te laten vieren.

Hoeveel mesten jouw paarden dan? :+
Ik heb 1ha land voor 3 paarden en ik mest niet elke dag uit hoor, zal iets van 1x per week (ok, dan wel een tijdje en niet maar 10min) zijn. Soms meer, soms minder...

Ik doe nu alles al zelf maar dan 30min van huis met de auto, dus paarden thuis zou voor mij nog meer voordelen hebben. Ik hou ook wel van al dat onderhoud, wil echt geen paard meer op pension hebben, dus denk dat het gewoon persoonlijk is :)

Edit: Je hebt met mensen met paarden en paardenmensen (imo) op dit vlak: hou je van de omgang met de paarden en het zelf regelen zoals ik? Dan is paarden aan huis dé hemel. Hou je van veel rijden en weinig werk, nog veel op reis kunnen gaan zonder zorgen? Dan is paarden op pension fijner.
Ik ga niet graag te lang op reis omdat ik dan ongerust ben over mijn dieren, maakt niet uit waar ze staan, dus voor mij is dit het beste. Voor mensen die liever dit wel doen en er niet over stressen is paarden op pension gewoon fijner
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 09-02-12 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:35

rapido schreef:

Gut ik snap dat helemaal.
Ze staan hier aan huis en met name in de winter valt dat ieder jaar meer tegen.
Je eigen bak is niet te rijden want bevroren of te nat en dus zeul je met paard en spullen weer naar de binnenbak
Het is amper daglicht en dan zit ik op mijn werk, dus de paarden zie ik winterdaags alleen bij kunstlicht
Het gezeul met emmers water
De vocht overal
En... ook belangrijk: het is wel zo gezellig als je tijdens het paardje poetsen of rijden of uitmesten wat aanspraak hebt. Thuis ben je echt wel vaak alleen met je paarden. Ik wel tenminste.

Zit er sterk over te denken om ze winterdaags naar een pensionstalling met binnenbak te brengen.
Misschien de fokmerrie thuis laten, maar de paarden die ik wil rijden.. hmmmm...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:39

Ik vind dat alleen zijn juist heerlijk. Radio aan en ik vermaak me prima met mijn paardjes. Geen gezeur van anderen, ik kan doen en laten wat ik wil. Ik doe alles op mijn manier...

Nu idd is het balen omdat je elke keer naar de manege moet, maar mijn paarden kan ik iig gewoon de hele dag buiten doen omdat ik dat wil. Emmers water zeulen is alleen richting wei en kost me 5 minuutjes.

En hele dagen bezig met strontruimen? Ik niet hoor. De 3 stallen heb ik met max. 20 minuutjes schoon en dan doe ik het heel goed. Weide schoonmaken doe ik alleen bij de kleintjes, op de 2,5 ha waar 3 paarden lopen doe ik het niet. En verder valt het mij reuze mee met wat ik moet doen.

Ach ieder zo zijn ding. T kost veel tijd, maar k vind het heerlijk. Ik heb een paar maandjes elders gestaan, maar nee zou dat niet meer willen. Ik snap niet dat mensen lol aan een paard hebben als ze alleen maar hoeven te komen rijden :o
Laatst bijgewerkt door rowo op 09-02-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:40

Goedkoper is het hier wel... maar ook veel werk idd. Elke dag zijn we zeker een half uur aan 't mesten (3 paarden op zo'n 1,5 a 2 hectare) nu met die kou is het een heel gedoe met water, maar we genieten er volop van! Twee van die paarden zijn van onszelf, en ik denk dat als we gewoon een rijtjeswoning ergens hadden er toch 1 zou moeten vertrekken. Ik betaal in ieder geval geen 200 euro per paard per maand. De wintermaanden zijn uiteraard het duurst met vooral het ruwvoer als grote kostenpost, maar we slaan wel 's zomers alles voor de hele winter in wat het weer goedkoper maakt.

De bak hebben wij ook om laten keren, kostte iets van 400 euro. In de zomer is hij wat mul, maar rijden we in 't land of op de manege/buiten. In natte periodes is de bak juist lang goed te doen. Ze eten voor een eurootje of 40/50 in de week in de winter hooi, maar in de zomer hebben we land zat dus kost het ruwvoer weer niets. Mestafvoer kost hier zo'n 200 euro per jaar denk ik.
Maar we hebben wel weer veel geinvesteerd in 't weiland wat eerst maisland was. De omheining, ploegen, inzaaien, onkruid dood laten spuiten, maaien enz. heeft heel veel gekost. Maar nu hebben we het dan ook goed voor elkaar.
Ik zou het ook zeker niet anders willen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:48

Ik denk dat de ervaring van Rapido eigenlijk voor best veel mensen geldt. Paarden aan huis is vooral a way of life, en de overweging goedkoper of niet is eigenlijk de minst belangrijke. De verplichtingen die het geeft, de verantwoordelijk en anderzijds ook de vrijheid zijn imo de meest belangrijke.
Het is ook appels met peren vergelijken: een all-in pension voor € 200 per maand per paard tegen paard aan huis. Qua voer zul je goedkoper uit zijn, maar als je menskracht inschakelt om te mesten, voeren, binnen/buiten zetten, land onderhouden, bak slepen e.d. ben je veel duurder uit. Dat zijn namelijk ook klussen die je er allemaal bijkrijgt. Ook de aanleg en onderhoud van je paardenspul moet bekostigd worden. Als je alles en nog wat rekent, kun je daar best lang voor in pension staan. Moraal van dit verhaal: je moet het vooral willen, ervoor over hebben en niet idealiseren, want met gevoelstemperatuur -20 hebben ze dezelfde verzorging (meer nog eigenlijk) als met +20 en een lekker zonnetje.