Stalmatten wel of niet? Advies en ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Stalmatten wel of niet? Advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:03

Ik sta pas met mijn pony in een stal waarin geen afvoer is.
Ze staat dus op het beton.

Voorheen stond ze altijd op matten, eerst op koeienmatten, maar later op van die speciale paardenstalmatten.

Nu ben ik dus wat verwend daar aan en wil ik graag weer matten.
Ook omdat ik denk dat het koud voor mn pony is als ze ligt (maar dat zal meer mijn eigen gevoel zijn dan dat zij er last van heeft).

Ik hoor echter veel verschillende verhalen.
Die speciale paardenstalmatten schijnen alleen te werken met een afvoer. Zonder afvoer schijnt de urine er onder te blijven liggen.
Ik kan ook matten nemen die niet doorlaten (zoals deze: http://www.dubbelsprong.com/default/sta ... hoser.html). Maar dan lijkt mij dat de urine er juist op blijft liggen.

Wat raden jullie mij aan?

tamary

Re: Stalmatten wel of niet? Advies en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:20

Heb je geen bodembedekking in de stal?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:32

Ja ik sta op stro

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:41

Wij hebben aan 1 kant van de stal ook geen afvoer, er ligt alleen een mat onder de voerbak een gladde om schade aan de hoeven te beperken met schrapen en voor de rest ligen er 2 lagen stro. 1 voor de isolatie en opname van urine en de andere zodat ze droge voetjes hebben dus in principe is dat geen probleem hoor. Je moett de stal alleen misschien wat vaker in het jaar helemaal schoonmaken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:08

Ik heb ook matten in de stal (10 stallen) liggen (sinds 2 jaar). Niet voor besparing op strooisel (stro) maar voor comfort van de paarden. Er staan bij mij 2 oude paarden (pensionpaarden van 27!) op stal en sinds die op matten staan komen ze veel soepeler 's morgens van stal. Ook mijn eigen spatpaard kan oa veel beter op staan en heeft minder klachten. Mij bevallen de matten uitstekend in combinatie met een flink pak stro. Ook ik heb geen afvoer. De matten haal ik er eigenlijk nooit uit en de enkele keer dat ik het wel doe, ligt er niet veel prut onder. Kortom ik kan het je aanraden. Mooi bijkomstigheid is ook nog dat je toch ook bespaart op stro.

Ik heb overigens matten van circa 5 cm dik en op MP opgescharreld.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:34

werkt top. Gewoon minder bodem bedekking nodig waardoor je bespaart op strooisel. Hoe minder strooisel hoe minder ze kunnen vermengen met stront.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:37

Ik heb ook die speciale matten gehad, en vond ze erg fijn.
We hadden er trouwens wel afvoer onder en 1x in de week werden ze schoon gespoten.

Ik raad wel aan om gewoon stro erop te gebruiken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:37

Ik heb ook geen afvoer maar wel matten in de stal en ik ben er echt heel blij mee. Heb nog niet het idee dat ik bespaar op strooisel maar ik weet in ieder geval zeker dat de vloer minder koud is en dat ze niet op die vloer liggen....Ik heb matten uit een koeienstal via MP gekocht.

kim_rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:27

wij hebben ook matten, met een afvoer in sommige stallen.
Het helpt wel erg goed, zou het niet anders meer willen, het is helaas wel kostebaar

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:20

Het gaat dus om een stal zonder afvoer, met afvoer weet ik dat die matten goed zijn.

Maar ik zoek dus ervaringen van stallen zonder afvoer.
Heb je matten? Zoja welke? En hoe bevalt het?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:14

Wat is de bodem? Van beton? Als er maar voldoende strooisel op ligt, lijkt me niet dat beton zoveel kouder is als matten plus dat het strooisel veel vocht op neemt.. T is meestal meer voor het idee van de mens. Maar dat is mijn mening.

In de hele oude schuur vroeger hebben mijn ouders de beton vloer eruit gehaald en zand gestort. Op het zand lag het stro. Nooit last gehad van een natte stal of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door rowo op 09-02-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:17

Hier matten in een stal met houten vloer! Pony staat verder op zaagsel, en de vloer (houten balken) eronder zien er nog prima droog uit. Niet rot o.i.d.
Ik denk dat als je zorgt dat je stalbedekking het meeste vocht oppikt het prima werkt zonder afvoer!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:32

Ik sta op het beton... en gebruik stro.

Staat ook in de op... ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:29

Stal_Fiore schreef:
Ik sta op het beton... en gebruik stro.

Staat ook in de op... ;)

Ik heb hetzelfde dus ook een betonvloer. Speur maar eens op MP. Vaak kosten ze dan tussen € 5 tot € 20 p/m². Nieuw zijn ze vele malen duurder.

Beton is natuurlijk altijd kouder dan rubber matten en dat heeft niks met de voorkeur van de mens te maken. Maar dat heeft te maken met de eigenschappen van het materiaal. Moeilijker is dat niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:43

Ik heb ervaring met doorlatende matten met daaronder een afvoer en stro er op. Ik vond de stallen vreselijk naar amoniak meuren ook al werdt er elke dag mest afgevoerd. Doordat er veel urine in de mat blijft zitten stonk het en kreeg ik last van mijn ogen. En ik hoefde er niet elke dag uren in de staan. Dat doorlatende houd op een bepaald moment op waardoor de matten glad werden. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee en wil het echt niet meer. Aan de andere kant een stal zonder afvoer is ook niet al te handig dus ik snap je zoektocht naar een oplossing.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:49

Wij hebben alleen voorin matten liggen, dus voor de deur van de box. Verder geen afvoer en wel beton.
We strooien (ook vlas en krullen) echt ruim voldoende op. Dus niets geen last van nattigheid.
Ook al zouden de matten in de hele box liggen, de urine wordt opgenomen door het strooisel.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:12

wij hadden de pony's vroeger in een oudekoeiestal staan met matten, omdat er roosters onder zaten
dat werkte prima! maar nu zijn we verhuizd en is de vloer gewoon van beton met 1 stal hebben we matten geprobeert maar het werd er echt heeeeel vies onder, het vocht kon eigenlijk nergens heen. de stal leek heen mooi schoon maar dat was dus niet zo! omde 2a3 dagen gingen de matten er ook uit om er onder schoon te maken. (de stal waar ik het over heb stonden 2 b pony's)
mijn mening is nu dus ook wel verandert over matten. geen afvoer geen matten! en als je voldoende strooisel in de stal hebt kunnen ze nog steeds lekker liggen en rollen :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:44

mrie schreef:
Ik heb ervaring met doorlatende matten met daaronder een afvoer en stro er op. Ik vond de stallen vreselijk naar amoniak meuren ook al werdt er elke dag mest afgevoerd. Doordat er veel urine in de mat blijft zitten stonk het en kreeg ik last van mijn ogen. En ik hoefde er niet elke dag uren in de staan. Dat doorlatende houd op een bepaald moment op waardoor de matten glad werden. Ik heb er dus geen goede ervaringen mee en wil het echt niet meer. Aan de andere kant een stal zonder afvoer is ook niet al te handig dus ik snap je zoektocht naar een oplossing.

Wij hebben ook een put met roosters en daarover doorlatende matten en herken het helemaal niet. Onze stallen zijn mooi schoon en stinken doen ze zeker niet. Ja als ik het hele smerige strooisel eruit haal, maar anders niet

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:36

ik heb gewoon een rubbermat. Wij hebben eigen land en van een container stallen gemaakt. Doordat vloer erg glad was en ze uit glijden de matten neer gelegd. Ik vind erg fijn! Mijn paard haalt vaak de stro aan de kant en dan staat hij nog op de mat ipv kaal. Af en toe even emmer water erin weg dweilen en klaar.dit niet vaak. Top!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:10

Ik heb een enorme viespeuk op stal staan, die stond ieder ochtend op het beton, zelfs als ik een hele baal stro erin gooide. De volgende ochtend stond ze toch weer op het beton.
Dus ik heb de rubber matten (van die speelterrein matten, wel dikke van 5 cm) erin. en dan maar niks erop, want ze eet het allemaal op en het word een enorme zooi. Er is wel een afvoer, maar de mat zelf 'verstopt' zeg maar op den duur.
Dan spuit ik ze weer schoon, en loopt het redelijk door.
Op de plek waar ze piest, gooi ik wel een plakkie stro voor het vocht. Ik vind het niet ideaal, maar voor dit paard het hoogst haalbare nu, want anders staat ze op beton.
Een ander paard heb ik ook erop staan, ivm stofallergie, maar ook met de afvoer worden de matten toch op den duur nat en soppen ze ook.

Maar deze matten zijn er eigenlijk niet voor gemaakt ook .

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:24

@ Tries: waarom geen vlas of krullen ipv stro? Ik heb dezelfde matten als jou en daar hoeft idd in principe geen strooisel op. Maar met dit weer trekt dat echt giga koud op en ze kunnen er niet lekker op liggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:47

ik vind stalmatten waar geen afvoer onder zit maar vieze dingen, het moet heel goed aansluiten op je vloer met zo weinig mogenlijk naden en dan nog een dikke laag stro oid er op om er geen prut onder te krijgen.
en asl je dan al die dikke laag stro gebruikt om het onder de matten schoon te houden kan je net zo goed zonder matten.
en dan heb ik het over de niet doorlatende matten, doorlatende matten zonder put moet je al helemaal niet willen.
mijn paardje staat op stro, ik haal er elke dag de drollen er uit en alleen de hele natte plek, de rest gebruik ik als isolatielaag onder het nieuwe stro.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:17

rowo schreef:
@ Tries: waarom geen vlas of krullen ipv stro? Ik heb dezelfde matten als jou en daar hoeft idd in principe geen strooisel op. Maar met dit weer trekt dat echt giga koud op en ze kunnen er niet lekker op liggen.

Houtkrullen blijft max 4 dagen goed, ze loopt alles naar achteren toe, dan ligt er achter een berg en voor niks, hoe ze het doet, doet ze het, maar als je echt een onwijze laag krullen erin legt, red je het met haar op zijn langst 4 dagen, dan is het mot donkerbruin, nat en vies, en moet het eruit. Misshcien ligt dat dan weer aan die matten, dat die dan te vochtig blijven ofzo, maar zonder matten is ook niet echt een optie, want dan heb je weer dat ze op het beton staat. Het is gewoon niet te doen met het varken.

En ze ligt er gewoon op ook. Ik heb het ook liever anders, maar ik zie niet hoe.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:32

Maar ik neem aan dat je dagelijks uit mest, iig de mest eruit haalt en de meest erge natte plekken? En het dan helemaal recht trekt? Na 4 dagen gaat er bij mij ook gewoon weer schoon vlas bij in hoor. Maar dat gaat gewoon over de vorige laag heen. Dat is toch niet meer dan logisch?

74Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:29

zelf ben ik een voorstander van stalmatten, bij de aanleg van onze stallen heeft met de betonvloer iets laten aflopen naar achteren waar een urinegoot met rooster aanwezig is. Alle urine wordt apart opgevangen. Op de gehele bodemoppervlakte hebben wij Belmondo rubbermatten liggen en daaroverheen vlas gemengd met gesneden stro. Je merkt echt het verschil dat de stal mooi droog blijft. Het verbruik in combinatie met stalmatten en vlas/stro is echt gereduceert. Dus de investering kan op langer termijn zeker uit.