Aanleggen paddock, hoe???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Aanleggen paddock, hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:16

Omdat mijn paard chronische luchtweg problemen heeft wil ik mijn paard volgende winter ook 24/7 buiten hebben. Nu staat hij in de winter op stal en in de zomer 24/7 op het land.
Ik heb van mijn stal eigenaar een stukje grond toegewezen gekregen waar ik een paddock op mag maken voor mijn paard. De haflinger van mijn zusje komt er ook op te staan, zodat mijn paard niet alleen staat.

Het stukje is 195m2 groot. Daarop komt een container van 20m2 te staan als schuil stal.
Er blijft dus een paddock over van 175m2, waarvan een gedeelte betegelt gaat worden.
Aangezien ik de paddock zelf moet gaan aanleggen wil ik de koste zo veel mogelijk beperken.
De ondergrond is klei grond, maar ligt wel in de buurt van de sloot. Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden, en als het flink heeft geregent liggen er niet echt plassen op dat stukje grond.
Ik heb geen ervaring met het aanleggen van een paddock, maar heb nu 3 mogelijk heden bedacht hoe ik het kan gaan aanleggen.

1) Worteldoek neer leggen en daar bovenop 25cm zand. Hierdoor komt het dus iets hoger te liggen dan de omliggende grond.

2) Worteldoek, 10cm gebrokenpuin/steenkorrel en 15cm zand. Ook dit komt dan hoger te liggen dan de omliggende grond.

3) Klein stukje afgraven, worteldoen, 10cm gebrokenpuin/steenkorrel en 15cm zand. Door het afgraven komt het gelijk te liggen met de omliggende grond.

Wat zou het beste werken voor een droge paddock die niet al te zwaar is?
Tuurlijk zijn andere ideeen ook welkom!

amber_steph

Re: Aanleggen paddock, hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:39

Ik volg dit ook even

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:42

Misschien info inwinnen bij de firma Agterberg?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:57

PaysBas schreef:

Een Agterberg bodem wordt wel erg prijzig voor een paddock.
Ik heb een budget van 1000,- en daar moet ik het mee doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:00

Goede zandsoort kiezen, schoonhouden en heel veel slepen. Elke bodem heeft onderhoud nodig om goed te blijven.

Als je zo'n krap budget hebt doe dan zoveel mogelijk zelf, shop heel goed rond voor je zand en leg het bovenop je huidige laag. Anders zal je op de klei toch drainage moeten leggen en dat kost ook extra geld.
Wordt er nu over die klei gelopen trouwens? Zo niet zegt het nu redelijk droog blijven niks nl.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:09

tamary schreef:
Goede zandsoort kiezen, schoonhouden en heel veel slepen. Elke bodem heeft onderhoud nodig om goed te blijven.

Als je zo'n krap budget hebt doe dan zoveel mogelijk zelf, shop heel goed rond voor je zand en leg het bovenop je huidige laag. Anders zal je op de klei toch drainage moeten leggen en dat kost ook extra geld.
Wordt er nu over die klei gelopen trouwens? Zo niet zegt het nu redelijk droog blijven niks nl.

Zelf aanleggen is ook geen probleem, daar zijn de middelen wel voor. Er zit een paar huizen veder op in de straat een loonwerker die zand kan leveren. Deze is het goedkoopst omdat hij geen bezorgkosten rekent. Wat bedoel je met het boven op de huidige laag leggen? Bedoel je daarmee gewoon zo boven op de (klei) grond? Dan gaat het zich toch vermengen met de klei en dan heb je een jaar later een bagger zooi lijkt mij.
Het stukje dat ik mag gebruiken heeft een paard opgelopen, die appart moest staan i.v.m blessure. De grond wordt wel zacht door de regen, en als er flink op gelopen wordt dan wordt het wel bagger, maar er blijven geen plassen op staan, zoals op andere stukken van het land.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:46

Wel wegendoek er tussen leggen, maar verder niet gaan graven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:40

inderdaad omhoog bouwen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:06

Niet afgraven dus, maar gewoon boven op de grond leggen.
En dan alleen zand gebruiken of eerst een laag gebrokenpuin?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:19

Drainagebuizen naar de sloot leggen, daarop puin, dan zand

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:13

Ik zou er maar zo geen zand bovenop gooien. Worteldoek/puin zou ik zeker niet doen. Ik zie toch wel regelmatig dat ze gaten graven en dan krijg je wel een enorme puinhoop.
Ik heb mijn paddocks / rijbak diep laten spitten en daardoor is het goed waterdoorlatend. Geen drainage ivm te hoge stand van het oppervlakte water.
Informeer eens bij de loonwerker. Die kennen vaak ook de grondsoorten in de omgeving goed en kunnen je ook een advies geven.

Er loopt nog een topic over het maken van een paddock. Mss daar eens een kijkje nemen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:31

Mijn paddock is ongeveer 9x20m en is als volgt aangelegd. Uitgraven (weet niet meer hoe diep, 30 cm?), drainage binnen de hoefslag en opvullen met zeezand. Er zit een afsluiter op, zodat je zelf kan bepalen wanneer het water weg moet lopen of juist niet. Als je de afsluiter op tijd open zet, dan is de paddock zo droog erg handig met flinke regen... Oja, was er in totaal zo'n 1000 euro voor kwijt.

Het is nog wel handig om iets van een beregening gelijk aan te leggen, aangezien zeezand wegwaait als het echt droog is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:24

Op wat voor ondergrond zit je...pure klei, of zit er op een redelijke diepte zand ??
Als dit het geval is kun je de grond laten keren (klei onder zand boven). Dan heb je geen aanvoer nodig, alleen een graver.

Is dat niet mogelijk dan is 'omhoog' de beste methode en neem vooral een flink oppervlak wat je wilt bestraten. Mocht je dan weer een winter als deze krijgen en de paddock is niet begaanbaar dan hebben ze iig nog de ruimte om normaal uit de voeten te kunnen op het egale verharde deel.

Ga je idd ophogen neem dan zand met een grote waterdoorlaatbaarheid (grove korrel). Dat is idd iets ruller als het droog is, maar zolang ze er alleen in lopen (en je er niet in rijdt) is dat geen probleem.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:21

4 hekken en klaar is kees.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:39

Hier staan we ook op klei.

Paddocks zijn als volgt aangelegd: stukje afgegraven, puin erin gestort. Daarop worteldoek en daarop zand wat iets hoger komt dan de rest van de grond.
Werkt perfect, nooit plassen, zelfs niet na elle lange regenbuien !

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:51

Er wordt indd een flink stuk bestraat, ongeveer de helft denk ik. Afhankelijk van de hoeveelheid gratis tegels die ik via marktplaats kan vinden :-P. De levarancier die verder op in de straat zit, kan ophoog zand leveren of stieren zand. Geen idee wat het verschil is en welke het beste voor een paddock.

Drainage is geen mogelijkheid, omdat er geen afvoer is waar het water naar toe kan, de slot ligt te ver weg. Ik denk dat ik dan het beste in de hoogte kan gaan werken zodat het water naar de lager gelegen grond kan stromen. Wel zou ik een greppel kunnen graven langs de paddock voor de opvang van het water.

Ik heb dus besloten om in de hoogte te gaan werken. De vraag is nu dus alleen nog welk zand, ophoog of stieren zand. En wel een onderlaag van puin of niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:25

http://www.zandbestellen.nl/zand-assortiment/ophoogzand
Belangrijkste is dat het 'schoon' zand is, dus zonder troep er in. Ik heb ook wel eens gewoon zand gehad en daar zat vanalles tussen (glas, metaal etc). Werd ik niet vrolijk van.
Stierenzand is redelijk gelijk aan rivierzand. Dat heb ik nu ook en bevalt goed.
Als je er puin onderdoet (heb je overigens wel een vergunning voor nodig), dan moet je ook een laag folie er tussen doen, anders komt het puin naar boven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:19

zou niet kiezen voor ophoogzand. Dat is erg fijnkorrelig en nergens ander geschikt voor dan ophogen.
Liever een groffere korrel (M3c of M3D) dat laat beter water door en waait ook niet zo snel weg.
Vraag naar de eigenschappen van het zand dat je aangeboden wordt. de "mu" (is korrelgrootte) en of het rond of hoekig zand is. rond zand blijft losser. Grof en hoekig zand geeft een beter doorlatende en stabielere bodem dan grof en rond zand.

Ik durf niets te zeggen over wel of geen puin. Puin heeft de neiging om naar boven te komen. Puin met een 0 fractie kan dichtslaan waardoor het water juist minder snel wegzakt, en puin kan wegzakken in de ondergrond als er geen doek onder zit en de grond niet draagkrachtig genoeg is. Zand kan ook door de onderlaag wegzakken of vermengen met de ondergrond als er geen doek tussen zitten en verkeerd zand kan gaan drijven of moerassig worden, of juist dichtslaan bij erg nat weer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:27

Wij hebben een deel van onze paddocks bestraat, met klinkers ( zijn 2e hands wel te vinden, het leggen is zwaar werk! ), een deel hebben we kunststof grastegels ( ook 2e hands via Marktplaats) liggen en een deel gewoon zand op gegooid. Niet gedraineerd omdat als de paarden gaan graven ze op de buizen komen, worteldoek trekken ze dan ook omhoog en puin ook.
Nu is het deel wat alleen zand is na veel regen wel vrij nat ( en nu dus bevoren) maar de delen met de klinkers en kunststof grastegels prima begaanbaar. Vanaf de stal lopen ze het bestrate/ tegel deel op.
Je kan ook betonnen graskeien gebruiken maar die zijn loodzwaar!

Maar dit gaat erg goed, ze kunnen altijd buiten lopen. Als je het zand regelmatig "bij" laat vullen en het regelmatig glad kan trekken werkt dat prima.
Goede omheining erom heen en klaar is Kees ;)

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:49

Ik heb er bewust voor gekozen om de paddock alleen als paddock te gebruiken.
Eerst gedraineerd, rondom trotoirbanden gelegd, worteldoek en 20/25 cm drainagezand.
Paddock is altijd droog zelfs met al die regen heeft er nog geen plasje op gestaan.
Strook van 2.4 meter voor de stallen heb ik betegeld.
Wil je er ook in longeren of grondwerken zal je ander zand moeten gebruiken. (10 cm drainage en dan een toplaag manegezand)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 17:41

Ik heb ff gegoogle`t op ophoogzand en stierenzand. Hier maakte ik uit op dat ophoogzand het zelfde is als stopzand, en snel dichtslaat. Stierenzand zou vrijwel het zelfde zijn als drainagezand, en heeft een grove korrel en goede water doorlaatbaarheid.
Ik denk dat ik dus maar ga voor stierenzand/drainagezand.

En als ik al jullie adviezen zo lees, dan maak ik daar uit op dat de meeste dus geen onderlaag van puin zouden nemen. Dan wordt het dus gewoon worteldoek op de grond leggen met daarop een laag stierenzand. zou 25 à 30 cm zand genoeg zijn?
Ik zou rond om de paddock van die opsluit bandjes kunnen leggen, maar zou dat het water niet in de paddock houden, of valt dat wel mee?

De paddock wordt alleen als paddock gebruikt, dus niet om los te gooien, longeren enz. Het is puur bedoel om mijn paard in de winter maanden als het land te nat is 24/7 buiten te laten staan (uiteraard met schuil stal) Mijn paard en het paard van mijn zusje die er bij komt staan zijn geen gravers.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:17

Als je de grond wilt ophogen, dan zou ik zeker wel voor opstaande rand zorgen. Anders spoelt met regen al het zand uit de paddock. Het water zou dan alleen in de bodem weg kunnen zakken. Of het voldoende is, tja geen idee...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:24

flappie2 schreef:
PaysBas schreef:

Een Agterberg bodem wordt wel erg prijzig voor een paddock.
Ik heb een budget van 1000,- en daar moet ik het mee doen.

Informatie inwinnen wil niet zeggen dat je een product moet afnemen.
;)

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:26

Op mijn stage, willen we ook een paddockje aanleggen voor de twee pony's die hier staan. HEt gaat hier om een zorgboerderij dus het mag ook niet teveel kosten. De ondergrond bestaat uit kleigrond en we willen graag weten wat de beste manier is om hier een paddockje van te maken.. Het gaat erom dat de pony's in de winterperiode gewoon lekker even buiten kunnen staan.
Wie heeft er ideeën en wil ons helpen met welke manier hier het beste is en welke materialen er gebruikt moeten worden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:27

ramira schreef:
Op mijn stage, willen we ook een paddockje aanleggen voor de twee pony's die hier staan. HEt gaat hier om een zorgboerderij dus het mag ook niet teveel kosten. De ondergrond bestaat uit kleigrond en we willen graag weten wat de beste manier is om hier een paddockje van te maken.. Het gaat erom dat de pony's in de winterperiode gewoon lekker even buiten kunnen staan.
Wie heeft er ideeën en wil ons helpen met welke manier hier het beste is en welke materialen er gebruikt moeten worden.

Dan moet je de berichtjes hierboven even doorlezen. Zelf zal je moeten bepalen welke tips daarvan voor jou te gebruiken zijn. Dat wordt voor ons een beetje lastig vanachter een pc-scherm ;) .