Niet uitmesten warmer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesje80

Niet uitmesten warmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:11

Hi allen,

Mijn schoonvader is ervan overtuigd dat het met deze weersomstandigheden beter is om de stallen niet schoon uit te mesten, maar ze maar even vies te laten en er een pakje stro bij te gooien. Dit zou beter isoleren dan schoon stro op de betonnen bodem.

Delen jullie zijn mening?

Sim

Re: Niet uitmesten warmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:13

De mest moet je er wel gewoon uithalen, maar de natte plekken zou je er idd even in kunnen laten zitten (mits je een stal heb met een ondergrond die de urine door laat).

Vala

Jazeker! Onze stallen worden 1x per 2 weken machinaal uitgemest, voorderest houden we het zelf bij. Eigenlijk zou er vorige week gemest worden maar dat is gelukkig niet doorgegaan, anders hadden de paarden bij -15 alleen op een laag schoon stro gestaan. Ik haal dagelijks de poep die ik zie eruit en dan opstrooien. mijn stal ligt er prima bij, maar ik heb dan ook wel een box van 6 x 3.

Caira

een zogenaamde potstal. Ik denk dat je schoonvader verstandig is, want hij heeft gelijk. Het werkt isolerend en de broeiende mest verwarmt de stal. Vroeger was dit erg normaal, en wij doen het in de winter ook voor de geiten. Zorg wel voor een schone bovenlaag, want in de mest liggen is voor niemand fijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:14

De vuiligheid in stal blijft zeker warmer voor het paard. Ik haal er dagelijks wat drollen uit en verder gaat er wat schoon stro bij. Ik haal niet alle mest er uit en de nattigheid spreid ik over de vloer. Daarna gaat het schoon weer erbovenop.

Wat je wel zou kunnen doen als het echt heel vies is is het schone scheiden, de onderlaag omdraaien. Het vieze rode stinkende weghalen en wel "wat" nat laten liggen en daar schoon stro overheen gooien. Zo ligt er toch "iets" op de bodem maar heb je geen dikke hoge pies-stal.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:15

idd gewoon oppotten. De ergste mest eruit en er weer een goede laag stro overheen.

Dit doen ze bij ons in het dorp ook heel veel, stallen worden dan 1x per maand gemest. Scheelt echt veel

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:15

deze 2 weken heb ik enkel opgestrooit en 1 kruiwagen met om de 2 dagen.
Potstal is warmer nu.
Ik vrees de dag wanneer ik het er allemaal uit gaat halen
Paard heeft een box van 5 bij 5.......
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 08-02-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:16

Mijn stal blijft echt heel droog ondanks 3 weken nu al het nat er niet uit, het vriest gewoon droog denk ik, de drollen zijn ook hartstikke bevroren iedere keer.

nadita

Ik laat de onderlaag ook zoveel mogelijk liggen en heb momenteel een extra dikke laag zaagsel in de stallen liggen.
Hoe dikker de laag strooisel, hoe minder dicht ze op het beton liggen. Dus minder koud. :j

Silence

Bij ons op stal wordt het momenteel ook gedaan.
Alleen elke dag even flink opgestrooid, maar niet gemest.
Zijn allemaal buitenstallen en normaal ben ik wel heel erg van schone stallen, maar als dit extra warmte brengt voor ze, wie ben ik dan om perse te willen dat ze gemest worden.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:18

indd, gewoon lekker laten liggen.
wij doen het nu ook hoor, wij staan alleen wel op vlas maar we zijn flink aan t potten

bij onze oude stal dede we het indd ook met stro, alleen de poepjes eruit halen en voor de rest lekker laten potten.
is wel een rotklus om m leeg te trekken in t voorjaar, maar beter dan dat ze op de koude betonvloer gaan liggen want t kan natuurlijk doortrekken naar de rug..

troi

Ype, niet zo fris maar wel warm. Even andere prioriteiten stellen nu met dat koude weer.

EngeltjeS

Ik sta op vlas, en laat op het moment ook eigenlijk alles liggen.
Alleen de mest haal ik er uit, en om de vier dagen de ergste natte plek.
Hierdoor heeft mijn pony nu een prachtige bodem, waar ie lekker op kan liggen en staan.

(geluk van mijn pony: hij poept op 1 plek ;) )

Sim

Ik vind het nog wel een verschil maken of de paarden overdag nog buiten komen of dat ze alleen maar binnen staan. Als ze alleen maar binnen staan zou ik niet blij zijn met een potstal waar ook de mest niet uit wordt gehaald.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:19

Esmeralda schreef:
deze 2 weken heb ik enkel opgestrooit en 1 kruiwagen met om de 2 dagen.
Potstal is warmer nu.
Ik vrees de dag wanneer ik het er allemaal uit gaat halen
Paard heeft een box van 5 bij 5.......

En dat is iid het ergste. Het mesten van een potstal.

Ik heb dikke rubberen matten met een flinke laag zaagsel, ik haal ook alleen mest eruit. De rest is een verende onderlaag geworden

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:21

_Sim_ schreef:
Ik vind het nog wel een verschil maken of de paarden overdag nog buiten komen of dat ze alleen maar binnen staan. Als ze alleen maar binnen staan zou ik niet blij zijn met een potstal waar ook de mest niet uit wordt gehaald.

Als mijn paarden niet buiten kwamen zou ik het ook een ander verhaal vinden hoor :j
Maar die staan gewoon lekker overdag buiten.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:21

ook ik haal alleen de drollen eruit en leg er een vers stro bed overheen . Blijft het een stuk warmer dan iedere dag helemaal verschonen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:22

_Sim_ schreef:

hebben jullie dan verwarming op stal?
want bij ons op stal scheelt het maar een paar graden met buiten
dus ook binnen ( half open stallen ) worden er gepot

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:25

Denk dat je mij verkeerd begrijpt Esmeralda.
Ik bedoel dat er stallen zijn die in de winter geen mogelijkheid hebben/bieden om overdag de paarden buiten te hebben. Die paarden staan dan de hele dag binnen. Dan zou ik het een stuk minder vinden als de mest er ook niet uitgehaald wordt. Maar da's mijn persoonlijke mening. En nee, wij hebben geen verwarming op stal. :D Bij ons hebben de paarden wel dekens op.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:29

Hier ook lekker potstallen, de paarden gaan wel van 08.00 toto 18.00 uur de wei op, dus dat scheelt wel qua mest. Ik schep de drollen eruit voor zover dat gaat, want het is gelijk bevroren en dan een dikke laag stro erop. De paarden slapen ook gewoon liggend, dus het zal best lekker warm zijn :-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:31

Ik haal het schone stro eraf, pik wat drollen eruit en het hele natte.
De rest blijft in de stal en komt schoon stro overheen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:34

vogens mij is een droge dikke laag beter isolerend dan een natte broeiende zooi....en dan heb ik het nog niet over de ammoniakdampen die absoluut schadelijk zijn voor de longen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:40

Hier potten we momenteel ook even 2 weekjes op.
Paarden komen overdag er uit, maar gaan met deze temperaturen iets later naar buiten en iets vroeger naar binnen dan normaal.
Gelukkig stijgen de temperaturen weer, dus gelukkig valt het opgepotte nog mee.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:43

Zogauw het weer het toelaat gaat de mest hier ook echt de stal uit, dit was gewoon een noodoplossing ivm de strenge vorst.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:46

Ik gebruik hier vlas. Het is merkbaar warmer op stal dan in de tijd dat ik zaagsel of sro gebruikte. Ik mest normaal iedere dag de natte plek uit en strooi 2 x per week op, maar nu met die strenge vorst blijft de natte onderlaag wel liggen. Dat is nog warmer. Aangezien vlas voor potstallen gebruikt wordt, is het niet zo'n vieze bende omdat vlas heel veel opneemt qua vocht. Stro doet dat niet dus dat wordt wel een hele vieze bende....en daar zou ik mijn paard dus nooit in willen hebben staan op die manier.