Hengst naast merrie op sta,kan dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Hengst naast merrie op sta,kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:42

Hallo bokkers,

Heb er eigenlijk nooit over nagedacht, tot het nu aan het licht komt en jezelf toch wat af gaat vragen.
Er is een nieuw stalgenootje bij ons komen staan met een friese hengst(zover ik kan zijn lijkt hij geen hittepetit hengst).
Tussen de 2 stallen in zitten tralies en een schot hout, ze kunnen dus weinig van elkaar zien.
Wel kunnen ze naast het hout en boven het hout, met de neus door de tralies waardoor ze wel elkaar kunnen raken.

Nu was ik vanavond even op stal, de nieuwe hengst is er vanmiddag voor het eerst neergezet.
Ze leken rustig, maar mijn merrie was totaal niet met mijn bezig ze was constant met de hengst aan het snuffelen een het slijmen en ik heb der in 10 minuten wel 10x zien pissen, hengstig dus..
Allemaal niet erg, maar wat ik me afvroeg, kan dit kwaad?
Zal mijn merrie altijd hengstig zijn zolang ze naast de hengst staat? of is dit een kwestie van wennen en word het dan normaal voor haar?

Wat mijn opviel, was dat ik haar ook haar emmertje eten gaf, en ze niet wilde eten omdat ze zo druk was met de hengst zijn aanwezigheid.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:44

SteffiiY schreef:
Hallo bokkers,

Zal mijn merrie altijd hengstig zijn zolang ze naast de hengst staat? of is dit een kwestie van wennen en word het dan normaal voor haar?

Wat mijn opviel, was dat ik haar ook haar emmertje eten gaf, en ze niet wilde eten omdat ze zo druk was met de hengst zijn aanwezigheid.
In love at the first moment :+:

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:44

Bij mij op stal staat er ook een hengst naast een merrie. Ze kunnen elkaar niet zien of aanraken. Af en toe roepen ze wat naar elkaar, maar geen extreem gedrag van beide.

Amiigo

Re: Hengst naast merrie op sta,kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:47

Ja hoor gaat best :j
Als ik op mijn werk met een (drachtige) merrie door de gang loop hoor je alle hengsten hinniken :+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:48

dat hoeft geen probleem te zijn, ik heb het zelf meegemaakt met mijn ruin, ik ging verhuizen, zette hem naar een merrie en die was ook gelijk hengstig, maar daarna was het weer over.

als ze niet echt helemaal bij elkaar kunnen kan het normaal gesproken geen kwaad, en kijk het anders gewoon even aan hoe het gaat.
je merkt sne lgenoeg als je merrie er onrustig van blijft oid.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:49

Is dat niet hartstikke frustrerend voor de hengst? Dat 'ie wel weet dat er een merrie is maar hij er niet naartoe kan.. Lijkt me niet echt fijn voor een hengst!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:49

gewoon even aan zien, mocht het niet veranderen, vraag je toch gewoon of de hengst of jou merrie in een andere stal kan komen te staan ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:50

Ik vind het verder geen probleem hoor, maar vroeg me dit gewoon af :)
Maar mocht niet gaan kan ik inderdaad altijd nog wisselen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:37

Ik heb mijn hengst in een hoek box.
Naast mijn Hengst staat een merrie.
Wij hebben boxen met open trailies.
Het was de eerste dag wel lawaaierig maar nu staan ze over het algemeen rustig.
De merrie is venijniger dan de hengst.
Als de een weg is geweest groeten ze elkaar altijd :)

Kwestie van wennen voor beide.

De merrie werd niet hengstig op me hengst wel van de week op een andere merrie een Bonte.
Terwijl de Hengst naast haar staat een knappe man is van het zelfde Ras :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:40

Ik zou het persoonlijk helemaal niks vinden vaak krijg je dan van die "piesmerries" en idd voor die hengst ook niet zo aardig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:46

Geen pismerrie en een brave hengst :)
Heb op meerdere fokkerijen vaak genoeg gezien.
Het is maar waar je ze aan laat wennen.
Hengst weet donders goed dat als vrouwtje in stal kom hij niet met de merrie mag neuzen...

Op wedstrijd kom je beide tegen..........

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:48

Het kan prima hoor, maar het is natuurrlijk totaal afhankelijk van xe merrie en hengst. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:51

Sommige merries reageren heftig op een hengst door direct hengstig te worden. Of dat zo blijft zal de tijd uitwijzen. Als beide netjes opgevoed zijn moet het gaan lijkt mij, moeten ze gewoon naast elkaar kunnen staan.
Voor de rust op stal lijkt het me beter als je een hengst direct naast een ruin zet, gewoon om de rust te bewaren en niet aan de gang te blijven met verhuizen en wisselen van boxen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:59

Ongeacht gelsacht moet je meer kijken hoe paarden op elkaar reageren.
Sommigen hengsten reageren meer op bepaalde ruinen dan op sommigen merries.
Sommigen merrie worden dus op alles hengstig.....

En het reageren op hengsten van merries lijkt me meer een kwestie omdat het bijna niet meer voorkomt dat ze gewend zijn om bij elkaar te zijn........
Immers alleen om te dekken...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:28

Hangt heel erg af van de paarden in kwestie denk ik. Hier hebben we een hengst die prima naast een merrie zou kunnen staan, staat regelmatig naast een merrie in de trailer etc. Maar we hebben ook hengsten waarbij dat absoluut niet kan hoor :n Dus ligt echt aan de paarden in kwestie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:25

Hangt heel erg af van de paarden. Mijn paard stond toen hij nog hengst was gewoon met een merrie op de trailer bij de vorige eigenaar. En ja, hij dekte ook en had nakomelingen, maar hij was (en is) gewoon super braaf.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:34

Ik denk dat het aan de hengsten ligt hoe rustig ze zijn oid. Ik heb op een stal gewerkt waar de hengsten (lusitano's) gewoon tussen de merrie's en ruinen stonden, deze waren vrij rustig. Er zat er zelfs eentje tussen die gewoon met merries in de molen ging die had niet door dat hij hengst was! Op een andere stal stonden de hengsten(kwpn'ers) allemaal apart!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:45

Normaal gaat het wel goed, maar je hebt er altijd wel een clown tussen die de merrie tijdens haar hengstigheid ook wil dekken en als je dan van dat goedkope tralies hebt, dan kan er een been doorheen gaan (ook als het smal is, goedkope tralies buigt). Dus zolang het goede kwaliteit stallen zijn en goede kwaliteit tralies én zowel hengst als merrie blijven goed in conditie en hebben niet te veel last van zichzelf, dan hoef je je er geen zorgen om te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 12:58

mijn merrie stond tussen 2 hengsten in en dat vond ze prachtig. Er zaten gewoon muren tussen en ze konden elkaar niet zien maar ze wisten het dondersgoed natuurlijk!
op een gegeef moment werd het toch te onrustig en is ze naar een andere box verhuisd.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:03

Mijn merrie heeft, in een soort gelijke box, naast een hengst gestaan en is compleet door het lint gegaan na verloop van tijd. Dus danig erg dat mijn merrie, met 8 jaar jong, blijvend geblesseerd is geraakt. Ik zou het risico met tralies niet nemen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:31

Tja zoals ik al eerder zei sommigen ruinen kunnen elkaar ook niet luchten of merries.
Ik denk zoiezo dat je naar je stal volgorde moet kijken ongeacht het geslacht.

Ik ga wel mee met wat Shamal zegt ten allertijde conditie van je paarden blijven kijken.

Die merrie naast de hengst kan niet zonder hem.
Want als ze hem niet meer ziet gaat ze naar hem roepen :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:37

tine10:

waarom heb je je paard dan laten castreren als die toch super braaf is ?

Barcelano:

ik ben het met je eens, zoals je zegt:
Het is maar waar je ze aan laat wennen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:48

En wat ik al zei die merrie staat nu sinds mei naast de hengst.
Sinds 3 weken in de boxen met open tralies.
En waar wordt mevrouw hengstig van 8)7 Samen met een andere merrie in de paddock :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:16

bello2005 schreef:
tine10:

waarom heb je je paard dan laten castreren als die toch super braaf is ?

Daar had ik persoonlijke redenen voor, had niets met het paard te maken en ik heb er nog steeds heel veel moeite mee/spijt van. Maar ja, dat is niet meer terug te draaien. Nu is het wel zo dat hij niet goedgekeurd was bij de KWPN en dat waarschijnlijk ook niet zou worden, omdat hij niet zo'n fragiel paardje is en ook nog eens bont.

Het heeft er even op geleken dat ik afscheid van hem moest nemen, toen ben ik driftig op zoek geweest naar een nakomeling, want hij heeft een fantastisch karakter en gaf dat door aan zijn kinderen.

Je vraag iets anders geformuleerd was wel wat vriendelijker overgekomen trouwens. Nu lijkt het net alsof je het niet gelooft.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:32

Mijn hengst wordt ook gecastreerd als hij dit jaar niet door de keuring komt.
Montoyo is me 2e hengst maar hoe braaf ze ook zijn het is net even relaxter als de scherpe kantjes van het hengst zijn eraf zijn ;)
Mijn vorige hengst was wel GGK voor het stamboek.
Ik heb hem toen op de foto gezet gewoon voor de zekerheid en bleek HKO te hebben.
Die is meteen naar de kliniek gegaan voor casteratie.
En die kon je gewoon op wedstrijden rijden en tussen de merrie s rijden in groepslessen 2 aan 2 met een merrie maakte allemaal niks uit...

Maar kwa rust is een ruin toch net effe makkelijker...ook voor je stalgenoten :+