Leidingen bevroren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FellowH

Leidingen bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:15

Hoi bokkers..

Ik kwam vandaag aan op stal,
hoor ik opeens dat de leidingen zijn bevroren van een deel van de drinkbakken.
Maar wat kun je daar tegen doen ?
Ze hebben trouwens al de loodgieter (denk ik, iig zo'n mens die met leidingen en water doet :o ) gebeld.

Groetjes.

Ohw, en ik weet trouwens niet of dit topic juist staat. :z

Elin_

Re: Leidingen bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:16

Water afsluiten en met de hand geven..
Alles bevriest momenteel en combi van sneeuw+ 2x per dag water moet goed zijn..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:16

wat je kan doen is de paarden handmatig water geven en wachten tot het dooit......het is even niet anders vrees ik

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:17

Oké, ik zal het doorgeven! Bedankt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:18

Hier op stal vannacht ook alles bevroren hoor. Geen enkele automatische drinkbak doet het meer. Hup in alle stallen speciekuipen gezet, tis even niet anders...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:20

Hier ook alles bevroren -O-
Hebben in de stal een emmer staan.
Krijgen 4x per dag water :)
En daar moeten ze het mee redden :o

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:21

voor in het vervolg, er bestaat een apparaatje weet de naam zo niet hoor, maar die bevestig je aan de leidingen, deze moet je dan aan de stroom doen en dan bevriezen de leidingen niet. volgens mij gaat dit tot 20 graden onder nul ofzo.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:21

bij ons op stal geeft iedereen die komt water aan de paarden die dat willen.
Alleen tijdens de nacht lukt het even niet

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:24

Kenyada schreef:
voor in het vervolg, er bestaat een apparaatje weet de naam zo niet hoor, maar die bevestig je aan de leidingen, deze moet je dan aan de stroom doen en dan bevriezen de leidingen niet. volgens mij gaat dit tot 20 graden onder nul ofzo.

Oké, zal het in m'n achterhoofd houden en 't doorgeven!

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 21:24

Haha, wat is het toch allemaal een gedoe met die winter en sneeuw, geef mij maar lente of zomer. :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:26

ja vertel mij wat, ik ben blij dat ik verhuisd ben want in mijn andere huisje had ik nu ook bevroren leidingen gehad :(

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:28

Misschien is een rondpompsysteem iets voor op stal.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:31

Kenyada schreef:

Ja, maar dat houd het momenteel ook niet meer. Wij hebben de hele boel geisoleerd en een warmtespiraal eromheen, maar helaas, heleboel dicht gevoren. Vorig jaar ging het wel goed, alleen de bakje fohnen, maar helaas...

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:31

wij hebben een rondpompsysteem en een thermolint langs de leidingen. Maar helaas bij deze tempareturen redden zij het samen ook niet, gelukkig loopt er nog 1 kraan....deze loopt 24/7 druppelend (blijft hij open)
zodat we in ieder geval water hebben ...

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:35

Hier houden we zoveel mogelijk de deuren dicht. De 'binnen'stallen daar zijn de leidingen nog goed, maar in de buitenstallen, daar zijn ze inderdaad ook bij ons bevroren, en daarom afgesloten. Die krijgen nu ook water uit emmers etc!

(zelfs het toilet konden we niet doortrekken! Ook bevroren! :-P )

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:35

Bij ons ook de leiding verstopt. De drinkbakken in de stal zitten niet vast maar de leiding die in de grond zit is hoogstwaarschijnlijk dichtgevroren. Dr zit niets anders op dan ze met de hand water te geven...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:38

Bij een lichte bevriezing is het vaak genoeg om de leiding te verwarmen onder de drinkbak, met bijvoorbeeld een gasbrander, maar daar is het nu echt al te koud voor vrees ik voor je.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:40

Heat tracing bevestigen aan waterleiding,
dat houdt het water op (lauw) temperatuur.

Is niet goedkoop maar geen geleur meer met emmertjes water.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:41

bij ons is de waterleiding al twee dagen bevroren helaas. we brengen nu het water rond met emmers, en er word gezorgd dat er altijd water in de voerbak zit. gelukkig hoeven we niet naar buiten om water te halen, de kraan bij de toiletten doet het gelukkig wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:47

Sluit in elk geval de hoofd kraan, ik vrees dat de leidingen met deze zware vorst als er water in zit gaan springen!
Volgende keer voor de vorst afsluiten en de leidingen goed leeg laten lopen! Dus aftap kraantje in de put open zetten als de hoofd kraan dicht is en de laatse kraan/bak open.
Hier hebben de paarden allemaal een grote emmer waar 3 kleine emmers water in kunnen. Die worden om 8 uur sávonds nog een keer vol gegooid en alle paarden hebben s'morgens nog water in de bak zitten.
Jammer genoeg is -17 graden vorst zo streng, dat de bakken, zelfs binnen in de boxen, bevriezen.
Ik kan gelukkig altijd water krijgen uit de zadel kamer, al moet ik die voor de nacht ook afsluiten en goed leeg laten lopen. De kraan is elke morgen bevroren, maar een beetje warm water er over heen en hij kan weer los.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:53

Kenyada schreef:

Dat "apparaatje" heet tracing of verwarmingslint en doet het altijd, mits juist aangebracht.
Dat aanbrengen is een vakklus. Wanneer je daarna ook je leidingen deugdelijk isoleert, heb je geen problemen meer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:49

ik heb thermolint en vanmiddag had ik nog gewoon water, terwijl het vanacht toch zeker - 18 geweest is hier.
de waterbakken hebben het de afgelopen dagen ook gewoon nog gedaan, vanochtend voor het eerst bevroren. maar de kraan in de stal werkt nog gewoon door dit lint :j

andere oplossing is een rondpompsysteem, die blijft het water steeds rondpompen zodat het in beweging blijft en niet kan bevriezen.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:55

bij ons op stal is ook alles bevroren dus we geven ze nu zoveel mogelijk met emmers water , sneu voor de paardjes maar is niet anders

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:33

Kenyada schreef:

warmte (thermolint) om de waterleidingen wikkelen...

Wij doen het met emmers water... ze krijgen ong 4x tot 5x per dag water... althans.. het wordt ze x tot 5x per dag aangeboden..
drinken ze niet.. dan moeten ze wachten tot de volgende ronde. helaas is het even niet anders

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:07

loulou schreef:
ik heb thermolint en vanmiddag had ik nog gewoon water, terwijl het vanacht toch zeker - 18 geweest is hier.
de waterbakken hebben het de afgelopen dagen ook gewoon nog gedaan, vanochtend voor het eerst bevroren. maar de kraan in de stal werkt nog gewoon door dit lint :j

andere oplossing is een rondpompsysteem, die blijft het water steeds rondpompen zodat het in beweging blijft en niet kan bevriezen.

Thermolintje even een slag rond de waterbak draaien, bevriest de waterbak ook niet meer :)*

Dat rondpompsysteem geeft het op, als het maar lang genoeg koud blijft, tenzij je een verwarmingsset erbij hebt.
Zo'n lintje is echt goedkoper........