Hoelang kunnen paarden zonder water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:21

Hee!

Hoelang kunnen paarden zonder water? Het wordt hier vannacht -10 graden dus zijn drinkbak zal bevroren zijn. Ik ga rond half 12 's nachts nog even langs, maar dan moet ie wachten tot 8u 's morgens. Gaat dat of moet ik 's nachts nog eens opstaan (ik moet 5 min fietsen).

corientjuhh

Re: Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:23

Het is koud weer dus ze drinken niet zo heel veel
Denk dat het wel kan
Misschien anders warm water in de bak doen dat het minder snel bevriest?
Of is dat niet goed voor een paard?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:24

Hier is dat ook het geval hoor, niet ideaal, maar geen probleem.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:24

Ik heb een grote cement bak staan, die voor de helft gevuld is. Deze raakt wel deels bevroren, maar er kan toch nog wat uit gedronken worden.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:25

corientjuhh schreef:
Denk dat het wel kan

ik heb ergens gehoord dat warm water sneller bevriest, vraag me niet hoe :P Dus volgens mij doe je best gewoon 'koud' water in :)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:25

corientjuhh schreef:
Denk dat het wel kan

Warm water bevriest sneller dan koud water, dus dat is vrij zinloos

edit: zie net dat dat hierboven ook is gezegd
Laatst bijgewerkt door Nienkex op 01-02-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:26

Dat kan prima hoor! Door de kou drinken ze meestal toch wat minder en 's nacht slapen ze ook nog wel, dus zo'n nachtje overleven ze wel ;)
Soms helpt het wel eens om een bal in het water te leggen. Als ze daar dan tegenaan duwen breekt het ijs een beetje. Dit helpt uiteraard tijdelijk.

Warm water bevriest idd sneller ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:26

ik heb er nu een plastic kan ingelegt zodat er een gat in blijft hoop ik dan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:27

De drinkbak van mijn pony klop ik helemaal open dus rond half 12 en ik doe al het ijs er ook uit. Daaronder zit water, dus het is geen ijsbak, maar hij is zelf niet slim genoeg om het open te kloppen met z'n hoef :+

Oke, dan voel ik me al wat geruster :+

Hmm, plastic, halen ze dat er niet uit?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:28

Hier valt het mee hoor, er ligt een klein laagje ijs op maar ze kunnen het nog wel drinken. Dus die komen de nacht wel door!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:28

Mijn paard staat op stal maar de drinkbakken gaan 's nachts altijd uit, zodat er geen brand kan ontstaan. Ongeveer van 12 tot 9 dat ze dan geen water hebben, gaat prima hoor! Als je dan de bakken aanzet tijdens het voeren eten ze gewoon eerst het eten op, daarna drinken ze pas. Volgens mij hoeven ze 's nachts ook minder omdat ze dan een beetje op 'slaapmodus' staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:30

Is geen probleem hoor, die paar uurtjes kunnen ze wel zonder.
Ik doe om negen uur mn laatste rondje en dan pas weer in de ochtend om acht uur, soms negen. Als het meteen bevriest zouden ze dus twaalf uur zonder staan. Geen probleem want als ik 'smorgens nieuw water geef boeit het ze niet dus dorst hebben ze dan niet eens.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:39

Van die 8 uur zonder water gaan ze niet uitdrogen denk ik. Ik doe ook altijd zo laat mogelijk en zo vroeg mogelijk ijs eraf halen, en elke keer als ik in de buurt ben (ze staan aan huis dus das makkelijk). Vandaag was het echt zo dik dat ik er gewoon niet door kon slaan O_o hebben er kokend water over gegoten en dat was meteen koud, kon meteen mijn hand erin steken :') Die beesten krijgen geen warm water binnen hoor :P En warm water gaat dus idd niet helpen.

Vorig jaar ook zo gedaan en ze is nog springlevend :p

(ook zeker geen zout of suiker in kappen en ook geen antivries aub, heb echt al gehoord dat mensen antivries in de waterbakjes goten voor de vogels. Heel lief maar vogeltjes hebben niet lang geleefd denk ik.)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:41

Ze kunnen wel een nachtje zonder hoor.
Uhhhmmm, iemand een scheikundige reden waarom warm water sneller bevriest dan koud water?? Ben nieuwsgierig, klinkt niet heel logisch, vandaar.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:43

GaelleS schreef:
Van die 8 uur zonder water gaan ze niet uitdrogen denk ik. Ik doe ook altijd zo laat mogelijk en zo vroeg mogelijk ijs eraf halen, en elke keer als ik in de buurt ben (ze staan aan huis dus das makkelijk). Vandaag was het echt zo dik dat ik er gewoon niet door kon slaan O_o hebben er kokend water over gegoten en dat was meteen koud, kon meteen mijn hand erin steken :') Die beesten krijgen geen warm water binnen hoor :P En warm water gaat dus idd niet helpen.

(ook zeker geen zout of suiker in kappen en ook geen antivries aub, heb echt al gehoord dat mensen antivries in de waterbakjes goten voor de vogels. Heel lief maar vogeltjes hebben niet lang geleefd denk ik.)

Waarom geen zout, of suiker? Ben benieuwd.... Wist eigenlijk niet dat suiker zou helpen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:45

Omdat je van zout en suiker ook dorst krijgt, onttrekt vocht aan je lichaam. Dan helpt drinken niet zoveel :p Zoals Cola niet zo dorstlessend is als water :p (Zeg mij als ik verkeerd ben, iemand :p )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Voor dat warm water dat sneller bevriest denk ik :D

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:51

anonymous1 schreef:
Ze kunnen wel een nachtje zonder hoor.
Uhhhmmm, iemand een scheikundige reden waarom warm water sneller bevriest dan koud water?? Ben nieuwsgierig, klinkt niet heel logisch, vandaar.

warm water bevriest eerder omdat er minder zuurstof in zit. heeft met moleculen volgens mij te maken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:53

tantesam schreef:
GaelleS schreef:

Waarom geen zout, of suiker? Ben benieuwd.... Wist eigenlijk niet dat suiker zou helpen.

als je zout erin gooit drinken ze juist niet. zelfde als je zeewater drinkt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:54

Bij ons op stal word sochtends alles doorgeslagen ,evt in de middag en savonds krijgen ze allemaal een emmer.

Paarden kunnen er wel tegen ..

Ik heb alleen een vraag:
Kun je om meer vocht te geven slobber geven ? of is dat juist dorstmakend ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:58

GaelleS schreef:
Omdat je van zout en suiker ook dorst krijgt, onttrekt vocht aan je lichaam. Dan helpt drinken niet zoveel :p Zoals Cola niet zo dorstlessend is als water :p (Zeg mij als ik verkeerd ben, iemand :p )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Voor dat warm water dat sneller bevriest denk ik :D

Even een quote uit dat Wiki artikel:

Citaat:
Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Of te wel: buiten onder natuurlijke omstandigheden lijkt het er op dat een waterbak gevuld met warm water, later zal bevriezen dan een waterbak met koud water... Wat geheel past bij mijn eigen ervaringen tot nu toe in de praktijk...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-02-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:00

Elin_ schreef:
Bij ons op stal word sochtends alles doorgeslagen ,evt in de middag en savonds krijgen ze allemaal een emmer.

Paarden kunnen er wel tegen ..

Ik heb alleen een vraag:
Kun je om meer vocht te geven slobber geven ? of is dat juist dorstmakend ..

Ik moet m'n pellets 6 uur laten weken, maar eer ze geweekt zijn, is het water bevroren, of is m'n pulp ook bevroren, ik weet niet hoelang slobber moet weken, maar volgens mij haalt het dus niet veel uit

PS: ben er vandaag achter gekomen dat nat haar ook bevriest =D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:04

Zal een stukje ervaring delen.
De eerste dagen van de vorst periode drinken de paarden nog geen drie emmers water per dag.
Dat komt doordat ze genoeg vocht in hun lichaam hebben door de goede water voorziening in de "niet" vorst periode.
Na een dag of twee gaan ze meer drinken, gauw drie tot vier emmers per dag.
Dat komt mede doordat de relatieve vochtigheid van de lucht sterk daalt bij stevige vorst.
En de paarden gaan hun eigen vocht dan ook wat verwerken.
Maar mijn ervaring is, zorg voor water tijdens het hooi voeren en eten.
Loop na water geven nog een rondje om te controleren of er geen lege water emmers zijn.
Dan weer bijvullen.
En de tussenliggende periode van de voer beurten van ongeveer 8 tot 10 uur kan het paard makkelijk overbruggen.

En ga niet experimenteren met zout, suiker of wat anders in het water.
Heeft een paard echt dorst, dan breekt hij het ijslaagje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:21

Ik maak het ijs 's ochtends en 's middags kapot :) Gooi er dan nog een extra emmer water bovenop zodat de temperatuur weer wat hoger is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:25

Hier krijgen ze om 18:00 uur een emmer water als ze naar binnen gaan en om een uur of 12/half 1 bij hun laatste voerbeurt (voordat wij naar bed gaan).
's Morgens om 8 uur krijgen ze weer water.

Tot nu toe gaan ze niet gelijk drinken als ze nieuw water krijgen, dus in mijn ogen, hebben ze dan ook geen erge dorst.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:37

Ariebren schreef:
Zal een stukje ervaring delen.
De eerste dagen van de vorst periode drinken de paarden nog geen drie emmers water per dag.
Dat komt doordat ze genoeg vocht in hun lichaam hebben door de goede water voorziening in de "niet" vorst periode.
Na een dag of twee gaan ze meer drinken, gauw drie tot vier emmers per dag.
Dat komt mede doordat de relatieve vochtigheid van de lucht sterk daalt bij stevige vorst.
En de paarden gaan hun eigen vocht dan ook wat verwerken.
Maar mijn ervaring is, zorg voor water tijdens het hooi voeren en eten.
Loop na water geven nog een rondje om te controleren of er geen lege water emmers zijn.
Dan weer bijvullen.
En de tussenliggende periode van de voer beurten van ongeveer 8 tot 10 uur kan het paard makkelijk overbruggen.

En ga niet experimenteren met zout, suiker of wat anders in het water.
Heeft een paard echt dorst, dan breekt hij het ijslaagje.

3 tot 4 emmers per dag? per paard? :=
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets