stalling shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

stalling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:43

hallo :D

ik ga mijn shetlander snachts op stal zetten bij slecht weer.
ik heb hier bijna geen ervaring mee, dus zijn er dingen waar ik echt op moet letten. en wat moet echt in de stal aanwezig zijn? hoe groot moet de stal zijn enz.

ik hoop dat iemand mij kan helpen :J .

Groetjes

Arcodavella

Re: stalling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:40

Ehm, voor een shet-stal lijkt 2 bij 3 mij meer dan genoeg (zoiets), er moet sowieso stro/vlas/zaagsel in liggen, in de winter is het fijn als dit wel een lekker laagje is, want dat is wat warmer voor ze.
Of course moet je stal goed op slot kunnen, en ook uit stevig materiaal bestaan. (Dus geen verrot hout o.i.d.)
Er moet een drinkgelegenheid zijn, dat kan een automatisch dingetje zijn of een grote emmer/ton.
Het is ook handig om te kijken of er een voerbak in hangt, anders kun je je krachtvoer ook in een emmer doen, maar dat je het wel weet =).
Ik denk dat dit het was? Vult iemand mij aan als dat nodig is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:42

je shet hoeft niet in de stal hoor, ook niet bij slecht weer. Eigenlijk, paarden hoeven (horen!!) helemaal niet in een stal.
Inloopstal is echter geen overbodige luxe.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:03

ik weet dat een shetlander eigenlijk niet in een stal hoeft. maar omdat het zo koud wordt willen we even gaan kijken wat hij het fijnst vindt. daarom ga ik hem wat nachten snachts op stal zetten. en als hij dit echt heel vervelend vind stoppen we ermee. maar als we merken dat hij het fijn vind om bij slecht weer snachts op stal te staan, mag hij dat. :j we willen hem vnv op stal gaan zetten! :D even kijken of hij het wat vind..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:05

mijn grote paarden staan gewoon zonder deken 24/7 op de wei,hebben wel een inloopstal.een shet heeft zo n dikke vacht dat hij echt niet na binnen hoeft.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:05

is het trouwens waar dat paarden het fijn vinden dat er een radio aan staat op stal? :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:06

MachoXRuby schreef:
ik weet dat een shetlander eigenlijk niet in een stal hoeft. maar omdat het zo koud wordt willen we even gaan kijken wat hij het fijnst vindt. daarom ga ik hem wat nachten snachts op stal zetten. en als hij dit echt heel vervelend vind stoppen we ermee. maar als we merken dat hij het fijn vind om bij slecht weer snachts op stal te staan, mag hij dat. :j we willen hem vnv op stal gaan zetten! :D even kijken of hij het wat vind..

Dan kan je de stal toch open laten staan. Dan kan hij helemaal zelf kiezen ;) weet je snel genoeg of hij binnen wil staan of niet.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:06

we gaan het op stal ook eerst even proberen. als het niet werk stoppen we ermee en mag hij 24/7 buiten blijven. maar het is nog al een bibbershetje! dus misschien vind hij het wel heel fijn :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:08

Ja, tuurlijk, zeg ik ook niet? Maar je kan dan toch alsnog de stal gewoon open laten? Dan kan hij binnen gaan staan als hij het koud heeft.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:08

Solleke_Noah schreef:
MachoXRuby schreef:

Dan kan je de stal toch open laten staan. Dan kan hij helemaal zelf kiezen ;) weet je snel genoeg of hij binnen wil staan of niet.

we hebben helaas de stal niet in de wei.. dus dat gaat niet anders was dat een mooie oplossing geweest! het lijkt me ook fijn als hij snachts ff lekker in het stro kan gaan liggen en uit de wind staat :D

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:11

maar weet iemand of ponys het fijn vinden dat er een radio aan staat op stal? :D

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:18

Waar je mee uit moet kijken is dat de stal niet te warm is, want shetlanders die altijd buiten staan en een vacht hebben opgebouwd kunnen het al snel te warm krijgen op stal en flink gaan zweten.
Denk dat je daar met dit weer ook niet op zit te wachten.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:21

in de stal is het zekker niet warm ;) het is gewoon een heel normale stal! echt geen super de luxe! dus het zal daar ook maar net wat boven nul zijn het is meer dat die uit die koude wind staat enzo. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:25

Zachtjes radio aan als het bijv. oud en nieuw is vinden ze fijn maar ik denk dat ze het in een 'gewone' nacht alleen maar irritant vinden :Y) Veel leuker voor hem is een lief vriendje erbij, die maken ook wat geluid dus is het niet té stil 's nachts.

Verder lekker laagje stro, genoeg water (bijv. speciekuip) en vooral héél veel ruwvoer, hooi. Dan kan hij waarschijnlijk wel zonder verveling de nacht doorkomen. Mocht je bang zijn dat hij het toch wat saai vindt kun je altijd nog een liksteen, speeltje etc. geven.

Qua grootte is een gewone 3*3 box prima, kleiner (bijv. 2*3) kan ook maar is minder fijn. Als je een stalletje van 3,5*3,5 ofzo hebt is dat echt lekker ruim voor hem en als je dan een speeltje neerlegt kan hij daar ook echt mee spelen en rondlopen!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:38

het is een stal van ong. 3,5X2,5 dus best ruim voor een schetje van 1m. ik zal er wel een likblok neerleggen en flink pak stro en zn hooizak vullen :D dan komt het vast helemaal goed! en hij kan ook door een (glazen) raam na buiten gluren.. :)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 16:40

over die radio, ik dacht dat ze rustig werden van muziek :P dat hebben ze namenlijk bij ons op de manege ! maar dat kan ik dus beter niet doen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:00

Ten eerste paarden hebben 't niet koud, ja ze zullen bibberen maar dat is hun meganisme dat ze warm blijven, werkt compleet anders dan bij een mens.

Citaat:
Heel heel kort samengevat:

Een paard hoort niet in een stal thuis, want:

- Paarden hebben geen dag- en nachtritme
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte
- Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. (Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.)

psychische gevolgen:
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

lichamelijke gevolgen:
Langdurig stilstaan vermindert de doorbloeding van het lichaam van het paard en kunnen afvalstoffen zich ophopen in het lichaam en schade veroorzaken (spierverzuring, ziektes etc)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:39

ik weet dat veeeeeeel mensen vinden dat een pony niet in een stal hoort! maar ik ga mijn shet toch echt snachts op stal zetten! en als dit niet werk of wat dan ook stop ik ermee. ik wil het gewoon echt even proberen! en ik ga er vnv aan beginnen.. dus ik ga hem vnv op stal zetten (het word bij ons -13 vanacht). en ik ga gewoon zn hooizak goed vol doen zodat hij lekker kan eten. en de volgende morgen mag hij weer op zn weitje!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:54

Zijn er misschien meer mensen die hun shet snachts binnen zetten? :#
wat zijn jullie ervaringen?

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:00

ik wil hem ook graag binnen zetten omdat je wei heeel, heeel slecht is ! ;o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:02

MachoXRuby schreef:
Zijn er misschien meer mensen die hun shet snachts binnen zetten? :#
wat zijn jullie ervaringen?

Mijn shet staat iedere nacht binnen, maar wel om medische redenen.
In de zomer blijft hij wel vaak snachts buiten.
Mijn shet heeft een hele grote stal, maar een box van 2x1 meter is vaak al genoeg.
Verder hoef je nergens op te letten, alleen wel op zweten.
Een shet krijgt het vaak te warm op stal omdat het eigenlijk niet nodig is.
Een shet heeft eigenlijk genoeg aan een inloopstal en kan buiten blijven.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:10

Gezelschap is belangrijker dan een stal.
Zorg voor bescherming voor het raam langs want stel dat hij het niet leuk vindt op stal dan kan hij dat als uitweg gaan zien. En nogmaals, omdat jij het koud hebt, hoeft dat voor je shet niet zo te zijn. Je zet hem nu MET zijn winterjas aan op stal, kans dat hij het warm krijgt en gaat zweten (onrustig worden) en dan loopt hij meer kans op ziek worden dan de nacht buiten.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:15

Michellette schreef:
Zorg voor bescherming voor het raam langs want stel dat hij het niet leuk vindt op stal dan kan hij dat als uitweg gaan zien. En nogmaals, omdat jij het koud hebt, hoeft dat voor je shet niet zo te zijn. Je zet hem nu MET zijn winterjas aan op stal, kans dat hij het warm krijgt en gaat zweten (onrustig worden) en dan loopt hij meer kans op ziek worden dan de nacht buiten.

nogmaals hij staat binnen niet heel warm! alleen uit de sneeuw en regen! en het is een vrij grote stal 3,5X2,5 dus hij kan bewegen en met een flinke zak hooi komt hij denk ik beter de nacht door dan buiten in de kou te gaan staan :P maar als jullie dit mij echt afraaden moet je het gewoon zeggen! :j ik wil het beste voor mn pony :+:

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:16

Michellette schreef:

ik heb nu helaaas geen mogelijkheid tot echt gezelschap! ik kan nu niet zomaar opeens een pony kopen! :n al zou ik dat het liefst wel doen! het is ook wel de bedoeling om dit jaar een paardje erbij te kopen! :D maar nu helaas nog even niet..

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:18

Mijn shet staat nu bij min 10 ook op stal, gwoon oude varkensstal ong. 3x3, samen met een d pony. Ze hebben in de wei wel schuilstal met stro, dus eigenlijk voor mn shet hoeft het niet, gaat meer op mn d pony