Mok, hoe behandelen met dit weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Mok, hoe behandelen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:36

Hallo,

Ik heb even jullie advies nodig.
Normaal wanneer een paard bij ons mok heeft krijgen we een 'verzorgings schema' mee van mijn instructrice.. Maandag hebben we hem op les gewassen met betadine, alle korsten eraf.
Gister hebben we hem ingezalft met hydrocortyderm en vandaag zouden we eigenlijk weer moeten wassen.
Nu is de boel dus bevroren en heb ik alleen een tuinslang en een plein, dat word een grote ijsplaat, nouja, we krijgen nu zowiezo geen water uit de leidingen, haha!

Nou was ik naar de buren gegaan, (prof. Stal) wat denk je, ook de boel bevroren..

Zij adviseerde mij om de mok te behandelen met diesel.. Jeetje.. Dat leek me noggal heftig !

Nu vraag ik jullie.... HELP wat moet ik nu doen?
Wat doen jullie meestal?

criollolover

Re: Mok, hoe behandelen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:45

mijn ervaring met hydrocortyderm tegen mok is erg positief. wij smeren dan elke dag in met deze zalf. het wassen met betadine doen we nooit. uiteindelijk smeren we net zo lang tot de mok weg is.
begin aub niet met diesel......wat een onzin zeg.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:47

Gewoon doorsmeren met hydrocortiderm. Mijn ervaring is dat de korstjes daarmee vrij snel loskomen.

OceRopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:57

je kunt volgens mij bij een ruiter winkel ook speciale zalfjes kopen (ik weet niet hoe dat heet :? ) en je kunt het dan het dan eerst wassen en daarna insmeren ps je kunt toch ook een emmer water van tuis meenemen?? veel succes en ik hoop dat het snel weer weg is!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:04

Inderdaad, gewoon doorsmeren met de hydrocortiderm
Daarbij handschoen(en) dragen en dan goed inmasseren.

Wassen met betadine niet tevaak herhalen, dit haalt ook de goede bacterien van de huid ;) en verlaagd daarmee de weerstand van de huid
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 01-02-12 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:06

Diesel is niet echt profie :+

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:12

Diesel? Wat een onzin zeg!

Ik zou gewoon door gaan met smeren. Hier ook mok, maar ik gebruik gewoon sudo crème. En niet te vaak wassen inderdaad! :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:19

Sommige paarden krijgen juist meer last door wassen met betadine.

Degene die adviseert diesel te gebruiken op een paarden huid stamt echt uit het jaar kruik.
Heel vroeger toen er nog geen geneesmiddelen voor paarden te krijgen waren gebruikte mensen gewoon troep i.p.v. niks.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:09

Ik zeg ook: doorgaan met de zalf. Die werkt meestal voldoende, en met betadine wassen zou ik niet te vaak doen zoals hierboven ook al gezegd. Mocht je instructise erop staan toch te wassen: neem van thuis een paar flessen heet water mee (bij aankomst dus waarschijnlijk lauw), en gebruik die. Niet wassen op de wasplaats, maar liever op een plek waar het water gerust kan bevriezen zonder dat het gevaarlijk wordt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:34

Dit valt idd onder de categorie die alles met verlopen olie wilde oplossen en idd jaar kruik.

Ik kan je panalog adviseren. Verkrijgbaar via de da en de mok verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:46

Ik zou gewoon warm water van huis mee nemen, 2 keer per week wassen(teveel wassen maakt het alleen maar week en geneest niet)en daarna de zalf erop

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:37

uiervet, 3x daags smeren, droog houden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:45

Vraag je DA om droogzetters (antibiotica voor oa uierontsteking bij koeien). Dan is de mok weg met 2 à 3 dagen. Verder droog houden, dus liever niet wassen. Ik zou stoppen met de hydrocortison crème. De hormonen (prednisolon in deze crème) zorgen voor een lagere weerstand van de huid, waardoor de antibiotica zijn werking verliest. Meestal worden deze crèmes alleen voorgeschreven voor maximaal 4 dagen om de symptomen af te zwakken (bijv ernstige jeuk) en wordt er daarna nog een paar dagen gesmeerd met een echte antibiotica.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:46

Nadat ik het geprobeerd had met hydrocortiderm en betadineshampoo, maar dit niet voldoende hielp ben ik over gegaan op 10 druppels teatree aanbrengen op de totale plek en daar een laag zinkzalf overheen.
Deze combi was voor mij de oplossing:-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:50

Niet teveel wassen. Dat houdt het week. Hydrocortiderm is een prima zalf.
Verder komt mok vaak ook van binnenuit, dus het is verstandig om ook daar naar te kijken.
Voer (voldoende vitamines/mineralen), stress, lage weerstand, misschien een reinigingskuur proberen (Paardendrogist heeft deze).

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:03

Ik zweer bij: Wound creme van Day, Care & Martin
http://www.carrdaymartin.co.uk/product_details.html?cid=Mw==&pid=NDc=
Een keer wassen met betadine, dan deze creme erop. Van de korstjes daarna afblijven! Korstjes op de wond betekend dat het aan het genezen is. Deze creme is ook te gebruiken met modderige en nat weer, blijft gewoon zitten!
Mijn Fries heeft sinds ik dit gedaan heb al 3 jaar geen mok meer gehad!!
Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:05

ik ben juist even gestopt met smeren :P anders vriest dat vast := lijkt me ook niet prettig

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:09

ik smeer nog wel mokcreme, maar niet zovaak want ik ben er niet zovaak.
Wassen heb ik alleen de eerste dag gedaan toen ik het zag, daarna niet meer.
Denk dat de vorst ook wel erg goed is voor mok, vriezen de bacterien nu niet gewoon dood?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:10

letziforevr schreef:
Nadat ik het geprobeerd had met hydrocortiderm en betadineshampoo, maar dit niet voldoende hielp ben ik over gegaan op 10 druppels teatree aanbrengen op de totale plek en daar een laag zinkzalf overheen.
Deze combi was voor mij de oplossing:-)

Dit is eigenlijk hetzelfde als de creme die ik gebruik. Ook teatreeolie met zinkzalf. :)
http://www.carrdaymartin.co.uk/product_details.html?cid=Mw==&pid=NDc=

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:32

Blij dat ik dit topic tegenkom. Ook ik heb nu afgelopen week een keer met betadine gewassen en iedere dag de mokzalf van Sectolin. Helaas geen gewenst resultaat! Het blijft naar mijn gevoel te ernstig. In overweging om de dierenarts te bellen. De zalf van carrdaymartin kan ik niet via de website bestellen? Goede tips iedergeval!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:40

ik smeer gewoon met zinkzalf. sudocreme of bepanthene babyzalf...eigenlijk doe je het vooral om het zacht te maken, zodat je de korstjes er gemakkelijk af kan krijgen zonder pijn, en jeuk/ pijn verlichting.
zonder de korstjes, kan het weer herstellen, en als er echt kloofjes zijn ontstaan in de kootholtes word dat ook beter met gewone bepanthene...

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:49

Ik was het meestal 1 x met betadine shampoo (eerste dag) en daarna elke dag 1 a 2 keer goede laag sudocreme er op meestal is het dan met een paar dagen weg.
Succes hoop dat je de juiste oplossing vind voor je paard, merk hier op stal dat het per paard verschilt wat nou het beste helpt.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:13

Bastin schreef:
De zalf van carrdaymartin kan ik niet via de website bestellen? Goede tips iedergeval!

Jawel, Medhorses, Agradi en het Gareel :) Ik heb 'm ook eens via Ebay uit Engeland laten komen.

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:02

onze pony had ook mok. wij gebruikten nertsolie
dan moest je gewoon het been schoonborstelen en dan erop doen.
na een paar weken was het weg.
natuurlijk is een droge wei nog altijd het best, maar dat ligt natuurlijk aan het weer.

succes!

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:18

DA zei altijd 1 keer wassen om te beginnen op schone benen, daarna gewoon doorbehandelen met hydrocortiderm. Niet meer wassen, en waarom dat is al gezegd. Of de benen moeten echt heel erg vies zijn. Hydrocortiderm bevat een hormoon wat de huid dunner maakt en het is ontstekingsremmend, daardoor geneest de huid snel. Idd handschoenen aan, anders krijg je zelf ook last van je handen, vooral als je 2 maal per dag moet smeren (als het ernstig is) Niet te lang onnodig doorgaan met de hydroc. en ook heel dun smeren. Meer is niet nodig en het bevriest echt niet aan de benen, het trekt snel in. Als het niet zo heel ernstig is of als je geen hydrocortiderm wilt/kan smeren (moet op DArecept dacht ik?) is zinkzalf met teatree druppels ook heel goed..Werkt ook ontstekingsremmend, desinfecterend etc etc Nadeel is weer met de zinkzalf dat het vuil aantrekt, die zalf blijf je ook altijd zien na het smeren. Ik druppel ook weleens pure teatree op een plekje...gaat ook goed.