Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jesito schreef:Met 60 are kun je al een hele hoop met 2 paarden, in de winter moet je waarschijnlijk wat meer hooi voeren. En 1 hectare voor 1 paard en voor iedere volgende een 0,5 hect erbij dat heeft bijna niemand.
Maar 200 per maand is echt veel te veel als het enkel om grond gaat.
jesito schreef:Met 60 are kun je al een hele hoop met 2 paarden, in de winter moet je waarschijnlijk wat meer hooi voeren. En 1 hectare voor 1 paard en voor iedere volgende een 0,5 hect erbij dat heeft bijna niemand.
Maar 200 per maand is echt veel te veel als het enkel om grond gaat.
Focussed schreef:Geen google op je computer
1 are = 100 M2 krijg ik als ik google.
Dus 60 are is 6000 m2.
Nu dacht ik dat de richtlijn qua land was :
1 ha (10.000m2) per paard, ieder paard wat er bij komt = + 0,5 ha.
Dus idealiter zou je voor 2 paarden 1,5 ha moeten hebben. En zit je dus met 60 are op minder dan de helft.
Overigens heb ik vorige zomer met 4 paarden 1500m2 gedeeld. En dat was wel zwaar, ze konden maar op een klein afgezet stukje staan en dat voor maar een paar uur (6 uur per dag). En dan steeds weer verweiden zodat het niet te kort werd. En 's nachts op stal en bijvoeren met hooi.
Ine23 schreef:Ik reken 2500 vierkante meter per paard, je kan met 4 paarden gemakkelijk op 1ha staan, je moet alleen wel bijvoeren in de winter (maar dat moet je altijd mocht het erg gaan vriezen, je gras blijft niet de hele winter doorgroeien).
2 paarden op 60are lijkt mij prima te kunnen. Hier staan ze met 3 op 1hectare en ik zou ook met minder kunnen, heb er nog een bak op en een stuk voor mezelf.
Edit: 2 hectare en niet toekomen voor 2 paarden?Dan zal die weide denk ik gewoon echt geen 2hectare zijn geweest. Soms worden weilanden ook verhuurd met opgegeven groottes die echt niet kloppen, aangezien veel mensen het toch niet kunnen inschatten.
Ik heb een stuk van 100op100 meter waar in de zomer maar iets meer dan de helft van gebruikt wordt voor 3 paarden (grote pony's, maar goed). En dan nog kan je ze rollen
Edit2: Ik denk dat dat ideale van Focussed geldt voor genoeg land waar je niet hoeft bij te voeren en hooi kan halen uit eigen land. Dan heb je idd 1,5ha nodig voor 2 paarden, omdat je een stuk moet kunnen hooien.