Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 15:48

Hallo allemaal,

Voor de mensen met de paardjes 24/7 buiten, wat zijn de voorzorgmaatregelen die jullie nemen nu het zo koud word?
Dit is voor mij de eerste winter dat de paardjes 24/7 buiten staan, ze staan zonder deken.
Ze krijgen 2x per dag hooi en kuil, en 's morgens krachtvoer, ik probeer ze nu zoveel mogelijk 's middags nog een keer ruw en kracht voer te gaan geven, probeer hun stalletje zoveel mogelijk uit te mesten dat ze daar lekker droog liggen. Verder worden de waterbakken door de pensioneigenaar ijsvrij gehouden! Ga dat wel nog een paar keer checken!

Maureen95

Re: Voorzorgsmaatregelen paarden 24/7 buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:50

bij ons staan de paarden ook altijd 24/7 buiten en we hebben een waterbak aan hius die lauw water geeft, we geven de paarden 3á 4x per dag hooi. 's avonds krijgen ze speld en de paarden die wat mankeren krijgen standard muesli van bioron en speld en sommige paarden krijgen spiortbrok en veulenbrok voor de veulens

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:54

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, maar hebben 2 schuilplekken, en kunnen ook binnen eten/drinken.

Ze krijgen 2 keer per dag hooi, en 2 keer per dag krachtvoer. Waterbakken controleer ik ook 2 keer per dag. Gelukkig staan die ook binnen, dus bevriezen ze net iets minder snel. Mochten ze wel bevriezen, dan vul ik bij met heet water, dan is het weer even ijsvrij en kunnen ze drinken. Als ze 1 of 2 keer per dag goed kunnen drinken (kan dus ook uit een emmer), dan gaat dat prima voor een paar weken hoor :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:05

Hier krijgen ze nu extra hooi en 's avonds bietenpulp met zemelen bij gevoerd.
Waterbak en bad maak ik 2x op een dag open.
Volgens mij vinden ze dit weer veel beter dan dat het warmer was en zo veel achter elkaar aan het regenen was.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 16:07

Als je de waterbakken 2x per dag open maakt, 's morgens en 's avonds, kunnen ze dan de hele dag en nacht drinken :)?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:08

Wij nemen geen voorzorgsmaatregelen behalve dan dat de ruif en het hooinet extra gevuld worden. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer maar eten met die kou natuurlijk meer.

Wij halen elke middag het ijs uit de waterbakken, een van mijn paarden slaat zelf een gat in het ijs als hij wil drinken, de rest gaat er dan achteraan om te drinken.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:13

Waterbak vriest gewoon weer dicht als het nog vriest natuurlijk. Nu is het hier nog niet zo koud
er was maar een heel dun laagje ijs en hier is de vijver zelfs niet eens bevroren. Ik zit er aan te denken om in de waterbakken heet water te gooien als het echt hard vriest, ik heb hier op bokt al vaker gelezen dat het toch langer duurde eer het weer vast gevroren was.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:14

Onze paarden staan ook 24/7 buiten met schuilstal.

Het water is bij de stal afgesloten en nu staan er grote bakken met water waar we het water uit kunnen halen en dan in de waterbakken van de paarden kunnen doen. We halen 2x per dag het ijs uit/van het water, we zorgen dat de paddock redelijk vlak is, ze hebben meer stro in de stal en ze krijgen meer ruwvoer. Ze hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking maar met de kou eten ze natuurlijk meer.

Die 2 van ons maken zelf een gat in het ijs zodat ze kunnen drinken.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:17

Doen jullie in de schuilstal ook wat stro erin op dit moment met sneeuw? Of laten jullie de schuilstal gewoon leeg?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:20

Bij ons zijn het containerstallen die we als schuilstal gebruiken. Hier leggen wij een lekkere dikke laag stro in waar ze graag in gaan liggen. Ze lopen het stro er bijna niet uit en de regen of sneeuw komt ook bijna niet in de stal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:20

Ik heb altijd de schuilstal gevuld met een lekkere laag vlas. Dus met die kou blijft dat gewoon hetzelfde. Jammer genoeg gebruiken ze hier de schuilstal voornamelijk als wc dus moet die vaak uitmesten haha.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:22

je waterton juist niet met warm water ontdooien dat bevriest weer sneller. Hier trappen de paarden zelf een wak in de ton als ze vinden dat ik niet vaak genoeg kom dus zie je allemaal laagjes met een gat in het midden.

Verder zand/mest strooien voor als het glad wordt op de stenen. En verder wat meer hooi zodat ze lekker wat te eten hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:46

Hier krijgen ze altijd water uit grote cementbakken. Nu bevriest het dus idd, maar ze zijn bij mij slim en handig genoeg om een laagje ijs door te breken met de neus, of anders met de hoeven. Dat gaat natuurlijk niet als het een te dikke laag is geworden.
Ik woon gelukkig vlakbij m'n wei (zo'n 200m. loopafstand) en ik kom al vaak zo'n 3 tot 5x per dag op de wei, mínimaal 2x per dag, dus als het gaat vriezen kom ik gewoon in de ochtend, middag en avond/nacht om het ijs even te breken met een schep. De stukken ijs schep ik er dan meteen wel uit, anders vriest het zo weer vast.

1 cementbak met water staat binnen in de schuilstal, in een hoek tegen een wand. Die omkleed ik dan helemaal met stro en mest/prut uit de schuilstal, dan blijft hij warmer.

Ook de cementbak buiten bekleed ik dan vaak met mest, zand en stro. Scheelt toch weer een stukje. Ik kan wel goed merken dat wanneer er toch nog een best dikke laag ijs op de buitenwaterbak zit, die bak binnen nog helemaal geen ijs heeft. Dus binnen zetten scheelt al wel een heel stuk.

Verder krijgen ze vrijwel onbeperkt hooi/voordroog. Binnen in de schuilstal heb ik een hele grote brede hooiruif aan de wand die altijd vol zit, en buiten hangt nog een hooinet.
Mijn Welsh A merrie krijgt echt onbeperkt en mag eten zoveel als ze wil en kan. Mijn 2 shetten zijn op het moment ietsje te spekkig dus die zet ik nog wel eens een paar uurtjes apart zonder hooi/eten; ik kan dan heel simpel een 2deling in de paddock maken zodat de welsh het stuk voor de stal + stal en hooiruif heeft, en de shetten even op een stuk buiten, op de paddock staan, dan kan ik het hooinet weg halen. Heeft de welsh ook even de tijd om rustig flink te eten, want die staat als laagste in rang en die 2 kleine mormels willen nog wel eens samenspannen tegen haar helaas.....

In de schuilstal is de voorste helft v/d ondergrond van die houttaluten, achterin wat verzakte stenen met zand wat nu altijd modder is. Daar veeg ik altijd de hooiresten naar toe die ze niet meer eten, en dat vermeng ik met wat schoon stro. Verder pot ik het een beetje op, en eens in de 3 weken of als het héel nat is, gaat alles er weer uit. Gister heb ik achterin een laag extra stro gelegd, maar dat zal nu al wel weer half vertrapt en opgegeten en versmeerd zijn.
Ik haal dagelijks de drollen uit de stal en paddock, meestal 2 of 3x per dag, zodat het geen zooitje wordt. Maar liggen doen ze vaak gewoon lekker buiten op de koude grond. De stal gebruiken ze echt alleen als toillet jammer genoeg :(
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 30-01-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:47

Ik heb de schuilstallen (ze hebben er 2) gewoon leeg, zomer en winter.

Hoe kan een ton met warm water erin nou sneller bevriezen als een ton waar je koud water in doet??

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:49

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:50

Het is waar dat warm water sneller bevriest.. waarom weet ik niet, maar het is beter om er gewoon koud water in te doen :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:51

Angela schreef:
Ik heb de schuilstallen (ze hebben er 2) gewoon leeg, zomer en winter.

Hoe kan een ton met warm water erin nou sneller bevriezen als een ton waar je koud water in doet??

die discussie ontstaat ieder jaar dit seizoen weer... haha heb ook wel eens die discussie met een vriendin gevoerd. het schijnt dus dat warm water sneller weer tot het 0 punt komt en dus bevriest dan water wat iets kouder is.

Ik heb op de wei ook trouwens de luxe dat we een boiler hebben :+ die gebruikte ik eerder altijd wel om het water goed te ontdooien en ook wat warmer te maken. Gebruik hem nu alleen maar als ik dikke stukken ijs er echt niet meer uitgebikt krijg met de schep.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:53

wat een luxe ik haal gewoon met een emmertje grondwater naar boven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:00

De vorstvrije buitenkraan goed leeg laten lopen zodat er niks bevroren raakt.

Voor de rest niks anders dan anders , omdat we alles al goed geregeld hebben voor allerlei verschillende weersomstandigheden :j

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:03

Ik heb hier ook grondwater, moet wel de pomp (ligt in een bekisting onder de grond) goed inpakken, gaat een oude slaapzak omheen. Waterbak (grote 1 m3 bak) haal ik smorgens en savonds het ijs uit, er zullen heus wel wat uren vooral in de nacht zijn dat ze niet kunnen drinken maar daar doe ik verder niets aan.
Schuilstal ligt stro in, wordt eigenlijk alleen als poep- en plasplaats gebruikt, als ze willen gaan liggen doen ze dat toch op het zand en op de sneeuw. En ze hebben bijna continu voordroog te eten. Ze staan hier trouwens ook zonder deken (kwpn-ers)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:05

Pomp voor het grondwater sluiten wij af met vorst kans. Wil niet het risico lopen dat hij bevriest aangezien hij zo oud is dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn voor reparatie. Eventuele nieuwe moeten wij zelfs aanschaffen en plaatsen. Dus wij zijn nu ook met emmers in de weer.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:55

Water sluiten we ook af als het vriest maar omdat ik mijn 2 pony's thuis heb staan loop ik elke keer als ik naar de pony's ga met 2 emmertjes water naar achter dan. TIP: mocht er genoeg water zijn maar het is bevroren heb ik een waterkoker staan die ik gebruik. Dus dan hoef ik geen 2 emmertjes mee te nemen maar een plastic fles met water voor in de waterkoker.
Verder staan ze in de winter meer in de bak+uitloop+ stal. In de stal en uitloop krijgen ze onbeperkt hooi en in de stal liggen houtkrullen. De drollen haal ik elke dag eruit, natte plekken 1 a 2 keer per week. ( de bak = geel zand, is vaak droger dan de paddock=zwart zand)
Omdat mijn shetlander snel dik wordt en mijn andere pony juist niet, mag mijn pony in de stal s'nachts en krijgt dan meer bijgevoerd ( rijker hooi) en mn shetlander in de uitloop en bak. Mijn shet kan voor de stal onder een afdak uit de wind en regen staan. Overdag staan ze in de bak en mogen ze gemiddeld 2 uurtjes op de wei in de winter.
In de zomer staan ze in de paddock die direct grenst aan de weilanden waar ze overdag op de wei staan en s'nachts op de paddock.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:14

momo_lover schreef:
je waterton juist niet met warm water ontdooien dat bevriest weer sneller. .

Heb je dat al wel eens getest?
Dit is 1 van die theorieën die in de praktijk bij ons toch echt anders uit pakt...
Het drinkflesje van ons konijn bevriest minder snel dicht met lauw water, dan wanneer je het vult met koud water.
De waterbakken van de paarden vriezen sneller weer dicht als je alleen een gat in het ijs maakt/het ijs breekt, dan wanneer je al het ijs verwijderd. Het water bevriest nog minder snel, wanneer je het bijvult met warm/heet water. Gemengd met het ijskoude water krijg je normale temperatuur water tot lauw water afhankelijk van je verhouding koud/warm/temperatuur van het warme en koude water.

Hier blijft het water ongeveer 8 tot 10 uur vorstvrij als we de speciekuip bijvullen met 1/1,5 jerrycans heet kraanwater
De paarden komen gelijk drinken zodra je aan het bijvullen bent en drinken ook veel meer dan wanneer je koud water bijvult.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:25

Bij mijn konijn deed ik warm water en suiker geloof ik, dat hield goed. De waterbakken zjjn hier geisoleerd (op stal) maar bevriezen toch echt dus emmers. De badkuipen met warm water blijven ook niet langer dooi dan met koud water dus dat is meermaals doorprikken/slaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:55

joyce niet getest maar ook nog nooit warm water in de tonnen gedaan. Hier stampen de paarden met de hoef een gat in de ton. Dan ben ik lief voor ze en gooi hem als ik uit mijn werk kom leeg van de ijslaagjes (kuip op zijn kop over de betrating laten stuiteren) dan vul ik hem weer. Nog nooit gemerkt dat ze dorst hadden (naja de keren niet meegeteld dat ik de ton 40 meter verder in de wei vond en de stenen die hem op zijn plek moesten houden ook in meerdere stukjes lagen)

Maar ik zeg de wetenschappers zeggen het en je mag er zelf wat van zeggen.