Merrie plast veel, wat doen met de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Merrie plast veel, wat doen met de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:39

Nu, de vraag is duidelijk denk ik, mijn merrie plast erg veel, een pismerrie, maar dan letterlijk, en zonder het zure, want ze is helemaal niet zuur, heel blij juist. Ze is op zich wel heel zindelijk, ze plast wel altijd op dezelfde plek, maar omdat ze zoveel plast, is dus elke keer de stal erg nat. Ik haal het natte eruit zoveel ik kan, vaak 's ochtends en 's avonds, maar dit kost wel rijkelijk veel stro (en ik krijg moppers).

Wat is wijsheid?
Andere bodembedekking? En wat dan?

Ze ligt graag te slapen, en ze wilt echt echt geen rubber matten (al geprobeerd)

Wie weet iets?

tamary

Re: Merrie plast veel, wat doen met de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:46

Vlas als bodembedekking.
Krijgt ze kuil of gaat de liksteen snel op? Enig idee hoeveel ze drinkt? (tijdelijk gebruiken emmer ipv automatische drinkbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:54

Ze krijgt hooi en kuil, en ze sopt het in haar waterbak (daarom heeft ze een emmer met water, en geen automatische waterbak, die verstopt ervan). Ze heeft een speciekuip vol water (volgens mij kan daar 20 liter in) en die gaat dagelijks leeg. Nou krijgt ze natuurlijk ook een hoop vocht binnen omdat ze sopt, maar ja, ze drinkt wel 20 liter water op een dag, en soms 30.
Begrijp me goed, ik vind dat alleen maar een goede zaak, ik heb graag dat ze goed drinkt, goed voor de nieren en het hele lijf enzo, laat ze vooral drinken, graag zelfs. Ze mest ook goed, en het ruikt ook niet vreemd, dus volgens mij is haar binnenwerk dik in orde.
Het gaat mij vooral om een oplossing vinden dat haar stal niet steeds zo nat is, en ze een droge slaapplek heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:56

Gek, ik heb ook zo'n soppert/zuipert en die heeft hetzelfde probleem.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:01

mij merrie plast ook veel en drink normaal!

ik strooi elke dag een beetje op en dan 1x in de week mest ik alles eruit! hierbij blijft haar box het schoonste en kan ze gewoon lekker liggen! ik heb trouwens gewoon stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:04

Dat doe ik nu ook, maar ik gebruik toch wel dan meer stro dan de bedoeling is (voordeel is dat we nog 1 paard op rubber hebben, en de andere is super schoon, dus die hoef je zelden op te strooien).

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:12

je schrijft in je openingspost dat je vaak s'ochtends en s'avonds de natte plekke eruit haalt!
maar dat doe ik dus niet ik haal aleen de poep eruit elke dag en dan stooi ik er een halve plak stro (van die grote balen hebben wij) overheen dan verspil ik niet veel stro! en gebruik ik niet meer dan ieder ander! als ik elke dag uit moet mesten incl natte plekken dan gebruik ik veel meer stro!

nu ligt ze droog en warm vanwege dat je een onderlaag hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:15

Oh, dat is een idee, maar wordt het dan niet ontzettend vies?
Uiteraard haal ik ook de mest eruit ;) maar dat doe ik maar één keer daags.

Maar dan heb je een droge, warme onderlaag? OKé, thanks.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:20

ik vind niet dat jouw paard veel drinkt, 20/30 liter is onder het gemiddelde van 40 liter per dag

mijn appaloosa dronk zo`n 60/70 liter per dag weg en die bleek dus doodziek te zijn

maar misschien ligt er te weinig stro in de box?
of probeer er het gruis van de baal onder te leggen , dat doe ik ook bij mijn paard
hij plast ook aan 1 kant en daar ligt een laag gruis van de strobaal onder waar de plas intrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:21

Ik weet niet hoeveel er in één speciekuip gaat, maar zoveel drinkt ze :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:26

Afhankelijk van de grootte, 50 tot 75 liter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:27

Dan 50 denk ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:30

mijn merrie plast niet extreem veel, maar doet dit alleen op stal op een vaste plek. Ik moest soms ook 2x/dag de natte plek eruit halen, omdat het gewoon een soppend geluid maakte, terwijl de urine helemaal niet opgenomen was door het stro.
Wat bij mij heel erg hielp was op de plasplek een kwart pak vlas te strooien, daar het stro over en dan kon ik 2 dagen lang de mest uithalen en beetje' stro erover voor "de mooi" en de knabbel en dan op dag 3 de plasplek eruit en dan lag ze toch elke nacht droog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:32

Yamcha schreef:
Ik weet niet hoeveel er in één speciekuip gaat, maar zoveel drinkt ze :D

Standaard zwarte speciekuip van praxis/gamma is 65liter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:56

Dat is dan toch aardig wat, maar ik denk dat het nogal meespeelt dat ze haar hooi en kuil sopt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:59

Ik zou inderdaad voor vlas gaan. Dat absorbeert stukken beter, en dan kan je de bodemlaag een aantal dagen laten liggen. Scheelt een hele hoop stro, en ook geld. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:04

Ik zou eerst eens laten nakijken of ze geen insulineresistentie/suikerziekte of Cushing heeft.
60 liter water per dag in de winter is echt wel veel. De enige van mijn paarden die in de buurt van zoveel drinken kwam (en dus ook een natte stal had) was er één die uiteindelijk Cushing gekregen heeft, en waarvan vele drinken achteraf bekeken op insulineresistentie terug te leiden was.

Mijn paarden drinken 's winters echt niet zo veel, ook al krijgen ze dan kuil te eten ipv gras. Als ik vroeger 's winters met strenge vorst overdag echt geen waterbakje op de wei aan kon sluiten, dronken ze met z'n zessen nog geen speciekuip leeg.

's Zomers met warm weer (maar ook gras ipv hooi) drinken ze wel meer, maar komen ze ook nog niet aan de 60 liter op een dag. In voorjaar en herfst, als er wel nog gras staat en het niet warm is, drinken sommige van mijn paarden maar tussen de 15 en 20 liter. De rest komt dan uit het gras dat ze eten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:10

ik gooi op de plasplek vaak wat houtkrul onder het stro.
werkt hier erg goed.

65 liter water in deze tijd van het jaar vind ik ook redelijk veel.
even bloed laten prikken?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:20

Ik zou voor een gemengde stal gaan van strokorrels/vlas/henneperade of iets dergelijks met stro. Ik weet niet of ze het type is wat de hele stal leeg eet? Dan zal ik zeker uitkijken met producten als vlas. Ze kunnen er koliek van krijgen maar sommige gaan er ook heel veel van drinken en dus plassen. Je kunt er natuurlijk ook voor gaan om helemaal op vlas te gaan en te gaan potten maar ik ben bang dat dat in jou geval ook doorweekt zal raken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:29

Heb ook een pismerrie :D Iedere dag had ik een grote natte plek In het stro. Inmiddels heb ik een onderbodem van vlas met stro er overeen.

Nadeel van vlas is wel, als je een zak leegstort in je stal, het vrij glad is. Daarom haal ik twee keer in de week alleen de natte plek er uit en meng het oude vlas (beetje bruinig) met het nieuw door elkaar waardoor ik wel een stabiele onderlaag heb. Daaroverheen gooi ik weer het oude stro terug, aangevuld met nieuw. Ben hier heel tevreden over.

Als je niet zo van vlas houdt, kan je ook zaagsel gebruiken. Wat ik erg fijn vind is dat ze nog wel altijd stro heeft om aan te knabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:43

Heb vandaag even alleen de mest weggehaald, en het natte laten liggen, en even opgestrooid. Ziet er mooi uit nu.
Ik geloof niet dat ze wat heeft hoor, ze ziet er geweldig uit. Nah, lijkt me sterk. Ik wil eens vragen hoeveel de inhoud van de kuip is.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:51

Yamcha schreef:
Heb vandaag even alleen de mest weggehaald, en het natte laten liggen, en even opgestrooid. Ziet er mooi uit nu.
Ik geloof niet dat ze wat heeft hoor, ze ziet er geweldig uit. Nah, lijkt me sterk. Ik wil eens vragen hoeveel de inhoud van de kuip is.

Je kan zelf vrij gemakkelijk nagaan hoeveel liter er in zo'n kuip gaat. Een standaard emmer is 10 liter.
Dus als je de speciekuip even leeg kapt, en dan vult per emmer van 10 liter dan weet je het zo..

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:00

Strokorrels zijn ook een ideale oplossing. Die kunnen 4 keer zoveel vocht absorberen. Verder is het makkelijk afmesten. Bij een zindelijk paard (die mooi op 1 plek mest en plast) verbruik je ook nog eens heel weinig. Je hebt veel minder mestafval. Ik vind het super spul en wil echt niet meer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:14

Arwen: dat zal ik vanavond eens doen :j

Amazing Lady: dat klinkt als een plan :j volgens mij is heeft er op Bokt eens een uitgebreid topic over strokorrels gelopen, ga zo eens de zoekfunctie raadplegen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:27

idd ik heb ook een 60L kuip, maar ik vul die meestal maar 2/3 en dat is zo'n 30L dan dat erin zit.

ik vind zuivere strokorrel niet zo fijn werken eigenlijk, maar idd als onderlaag ideaal.