Aaaaahhh natte bak en het gaat vriezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

Aaaaahhh natte bak en het gaat vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 10:59

Gister leek het er op dat we de bak gelukkig droog hadden voordat de voorspelde vorst periode aan gaat breken maar helaas :(
Kijk ik vanmorgen uit mijn raam zie ik een grote drijfnatte bende en de bak is dus ook te nat om nog te kunnen drogen voordat het gaat vriezen.
Ik baal er echt zo vreselijk van want waar moet ik nu met de paarden naartoe?
Het gaat me niet eens om het rijden want de paarden die gereden worden staan voor de winter in pension maar het jonge spul dat normaal de hele dag buiten staat kan zo gewoon echt niet naar buiten als straks alles bevroren is.
Nou hebben we het geluk dat we de wei mooi strak hebben liggen dus ik had gehoopt dat ze daar tijdens sneeuw en vorst konden staan maar die is nu dus ook een grote natte bende en ik ben nu toch bang dat het ook daar te glad wordt als het nu ineens gaat vriezen.
Ik zit nu echt met mijn handen in het haar en ben me suf aan het piekeren over hoe ik de bak nu zo snel nog droog krijg.
Ik zag ergens een tip over een tuinvrees maar ik ben bang dat de bak daar te nat voor is want het heeft echt heel hard geregend vannacht.
Heeft er iemand een idee voor mij hoe we dit nu weer op gaan lossen?

gohya

Re: Aaaaahhh natte bak en het gaat vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:02

Je kan geulen/slootjes graven?
Ik heb in mijn weiland een soort van slootje gemaakt dat het meeste water afvoert.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:02

Ik zou eerst maar afwachten of het inderdaad zo erg gaat vriezen Wel je voorzorgsmaatregelen nemen wat betreft de waterleiding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:03

Is de bak helemaal te nat of staan er plassen in, want in het laatste geval zou je door geulen te graven wat water kunnen laten weglopen. Maar het is balen natuurlijk. Want het gaat heel errug koud worden. In de loop van volgende week -6 -7 overdag en -10 -16 s nachts. :brr: :brr: En houdt mogelijk lang aan. Historische kou dus. Voor de meesten hartstikke leuk maar voor ons paardenbezitters een crime.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:04

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Grote plassen in de bak en de rest is ook flink nat en blupsie. Geen idee hoe ik dat ooit goed ga krijgen voor de vorst :(

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:11

Ik zou proberen om met geulen de plassen weg te laten lopen. Als het niet lukt, zou ik de drogere stukken land, als die er zijn tenminste, afzetten en glad slepen. Zo kunnen de paarden, op een kleiner stuk weliswaar, nog veilig naar buiten op een niet hobbelige ondergrond. Het blijft gewoon een lastige combinatie, paarden en winterweer!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:17

Afwachten of het wel echt gaat vriezen ga ik niet doen want ik heb een hekel aan achteraf denken HAD IK MAAR....
Het zijn helaas geen plassen het is gewoon over het geheel een grote natte laag.
Ze zakken ook niet weg in de blub ofzo maar het is gewoon nat en als het bevriest zoals het nu is kunnen ze echt niet naar buiten zonder dat ze de benen breken.
In de wei liggen ook geen echte plassen het is gewoon over het geheel soppig omdat er zoveel water is gevallen afgelopetijd dat het geheel verzadigt is.
Meestal is na een dag of 2 droog weer de bak helemaal droog en dat was hij gister dus ook bijna dus met de voorspelling dat het droog zou blijven was ik helemaal opgelucht want dan had ik vandaag kunnen slepen en dan konden ze ook als het vriest toch naar buiten maar nu zie ik het dus zomber in.
De wei is gelukkig helemaal egaal aangezien we een stuk hebben dat ze stuk hebben mogen lopen en de rest heb ik gesleept voor de natte periode maar ook dat is zo drassig dat ik bang ben dat het ook glad wordt als het gaat vriezen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:20

Als het licht vriest droogt het ook nog wat, het wordt nl niet ineens -10

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:23

Dat stuk wei staan geen plassen op? Dan heb je best kans, dat dat heel mooi bevriest en dat je ze daar dan op kunt zetten. Zolang het drassig is in de grond is dat geen probleem..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:23

Is het een optie om de paarden tijdelijk gescheiden te houden? Dus bijvoorbeeld een draadje hangen tussen verschillende delen van de piste of weide?
De paarden gaan zelf wel opletten hoe ze stappen over de hobbelige ondergrond. En als ze gescheiden staan kunnen ze elkaar alvast niet opjagen/ uitdagen tot spelen/...

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:18

Ik hoop inderdaad dat de wei mooi droog opvriest dus duimen draaien maar :o
Als het echt ineens zo koud wordt gaat het voor een aantal van de paarden wel afzien worden denk ik want die zijn al volop aan het verharen.
Nou staan die wel onder de deken dus dan gooien we er gewoon een extra deken onder maar 1 van mijn 1,5 jarigen is ook volop aan het verharen en komt echt duidelijk dunner in het haar dus ga voor alle zekerheid wel even oefenen met een dekentje zodat ze als het nodig is zonder al teveel stress toch even een extra jas aan kan :brr:
Ik weet ook dat ze zich best goed zelf warm kunnen houden hoor maar omdat ze echt volop aan het verharen is neem ik liever het zekere voor het onzekere ze heeft er ook niets aan als ze ziek wordt natuurlijk :(:)
Ben bang dat ik de bak maar even moet laten voor wat het is en hoop inderdaad dat hij nog wat droog vriest.
Ga wel proberen hem te slepen zodat hij in ieder geval egaal is en als hij dan droog vriest kunnen ze er toch op lopen want als ik hem laat bevriezen zoals hij nu is breken ze de benen met die hobbeltjes.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:21

@arwen: gescheiden houden gaat denk ik nu alleen maar drukte opleveren.
Het gaat hier vooral om hele jonge paarden die normaal overdag de hele dag in de koppel lopen dus als ik die nu ga scheiden krijg ik paniek ben ik bang.
Ze zijn op zich ook gewoon rustig hoor met uit zondering van afentoe even de gekke 5 minuten maar ben liever gewoon voorzichtig het zal niet de eerste keer zijn dat er een een been breekt omdat het glad is :n

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:25

Hier ook een groot drama... ik heb net een extra speciekuip gekocht en ga zo de boel klaarmaken buiten.... dan kan vanmiddag de kraamn afgesloten worden. De bak is heel erg zwaar met hele diepe gaten. ik ga proberen een vlak looppad te maken maar verder kan ik er niks mee.de plassen die er liggen zijn het laagst van de tuin dus weg laten lopen gaat ook niet lukken.

Ik ga zo maar opzoek naar paarden schaatsen!! heeft iemand nog wat liggen? ik heb een maat xxs nodig, een xl en een xxxl

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:32

Ik had van de week al geultjes gegraven,dus het meeste water is er uit.
Nou ga ik vanmiddag heel veel zout strooien en slepen. En dan maar hopen dat de boven laag los blijft.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:59

Hier verwijder ik gewoon de bevroren plassen :D Plassen elke dag in hanteerbare stukjes breken en wegvoeren. De paarden zijn echter wel veel voorzichtiger als het glad of hard ligt, zo snel breken die hun benen niet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:16

Vorig jaar zaten wij ook zo. Onze bak was een ijsbaan. Om in het land te komen moeten we door de bak, dus onmogelijk.
Tja, wat jij eraan kan doen... moeilijk. Ik vrees dat je er weinig aan kan doen. Als het land nat is, maar niet overal plassen staan, zou ik ze daar gewoon in laten lopen als het bevroren is. Ze zoeken zelf hun weg weg.
Echter, als er plassen in het land staan die dan bevriezen en je een soort ijsbaan krijgt, dan zou ik het niet doen.

Denk dat heel veel mensen met hetzelfde dilemma als jij zit en er weinig aan kunnen doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:22

Mijn man heeft vanmiddag de bak gefreesd(zo een voor achter de tractor)en daarna gesleept..Ik moet zeggen dat het heel erg is opgeknapt,alle plassen zijn nu weg en het is best droog geworden..De bak is nu wel wat zwaarder,dus even afwachten hoe het uitpakt met de vorst

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:20

Hier strooien we 's avonds zout in de bak dat we omwoelen met een omwoelploegding (geen idee hoe dat heet) 's ochtends woelen ze het weer om en weer zout strooien en meestal is de bak dan rijbaar.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:22

Wij hebben onze baan platgereden met de auto. Zodat als het gaat vriezen de bak in ieder geval kunnen wandelen in de baan zonder kuilen en bulten in de bak :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:23

ja maar als er plassen water op staan (juist door het platrijden), dan ben je nog verder van huis, kun je ze schaatsen onder doen..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:29

Bak glad trekken, heb ik vanmiddag gedaan.
Strakkies gaat het vriezen, morgen bekijk ik hoever de bak is doorgevroren.
De opgeroren plassen, krijgen wat pekel en zijn maandag droog.
En vanaf maandag kunnen de los lopers er gewoon weer in.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:32

Leorah schreef:
ja maar als er plassen water op staan (juist door het platrijden), dan ben je nog verder van huis, kun je ze schaatsen onder doen..

Heb ik gezegt dat onze bak nat is dan? ;)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:33

Ben ook al eerder begonnen met geulen graven. Mijn bak is nu gelukkig redelijk droog. Ook heb ik nog een stukje land dat veel hoger ligt dan de rest dus daar kunnen ze op als de grond echt hard is.
Had wel begrepen dat het zou gaan vriezen maar zie nu hier pas wat voor -temperaturen we zullen krijgen.

gaat vanavond toch maar eens naar het journaal kijken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:34

nee rochelle maar ik denk mee wat ik met mn eigen bak zou kunnen doen, maar daar staan wel plassen in, dus voor mij zou het niet werken, zo bedoelde ik het :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:38

Wij hebben vanmiddag de bak gesleept met ons paard en daarna geultjes gemaakt zodat het water weg kan zakken. Onze bak is ook erg nat maar door het slepen en de geultjes is hij al een stuk opgedroogd.