(Zee)container kopen?Ervaringen? Waar op te letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

(Zee)container kopen?Ervaringen? Waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:59

Ik wil voor mijn paard een schuilplaats creëren en heb inmiddels besloten dat het een zeecontainer hiervoor het beste is in mijn geval.

Nu heb ik niet zoveel verstand van die dingen en vroeg me af wat ervaringsdeskundigen weten over deze dingen...

Ik heb mn oog laten vallen op een container van 20ft (6 meter lang) met een staldeur erin aan de zijkant en zoals bij iedere container 2 deuren aan de korte kant. Hij heeft een houten bodem maar volgens het bedrijf moet dat geen probleem zijn voor de paarden, zeker niet als hij enkel als schuilstal gebruikt wordt en de kans dat het paard erin plast of poept niet zo heel groot is (mijn paard poept alleen op zand en plast alleen op gras of op stro, maar er komt geen stro in).
Eventueel adviseren ze het hout te impregneren maar dit hoeft niet perse.

Nu willen we zondag gaan kijken hoe hij er in het echt uit ziet. Wie weet waar ik op moet letten, en wat handig of wijsheid is met zo'n geval?
Volgens de verkoper is hij water en winddicht en is hij verder in goede staat. Maar mij kan je alles wijsmaken met zo'n geval :+

En voor de mensen die er een hebben, hoe bevalt het?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:26

Hoe ga jij die container op de plaats van bestemming krijgen?
Is die plek bereikbaar voor een vrachtwagen van, pak weg, 15 ton?

Als dat ding staat, staat ie en krijg je 'm alleen met grof geschut nog verplaatst! Hoe zorg je ervoor dat de onderkant van die container goed blijft? En dan niet alleen het rotten van de houten bodem, maar ook de stalen delen waar de vloer in gemonteerd wordt.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:31

Ik heb ook een zeecontainer als stal gehad, en aan de vloer eigenlijk niks gedaan, behalve hem zo gezet dat de container niet waterpas stond zodat de urine er uit kon lopen moest dat nodig zijn maar ik lees dat dat bij jou waarschijnlijk niet nodig is. Wij hadden er een tussenwand in gezet zodat de ene kant stal was en de andere kant als opslagruimte diende. Ik denk dat je moet opletten dat het er niet tocht en dat het dak niet lekt(!), en oppassen met scherpe randen etc, maar dat is in elke stal. Zou niet echt iets speciaals kunnen bedenken waar je op moet letten.

Edit: Ohja de container stond bij ons iets van de grond. Op de hoeken lagen er tegels onder, misschien nog op meer plaatsen maar dat kan ik me zo snel niet herinneren. De bodem is bij ons trouwens nog gewoon in goede staat en 3 jaar voor mijn paard gebruikt en nu staat er een koetje in.
Laatst bijgewerkt door xMathilde op 24-01-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Re: (Zee)container kopen?Ervaringen? Waar op te letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:33

Een container schijnt vaak ontzettend koud/warm te zijn.
Afhankelijk van het weer..
Dus in de winter steenkoud en in de zomer niet uit te houden warm.

Is het echt bedoeld als stal of schuilstal??

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:35

Elin_ schreef:
Een container schijnt vaak ontzettend koud/warm te zijn.
Afhankelijk van het weer..
Dus in de winter steenkoud en in de zomer niet uit te houden warm.

Is het echt bedoeld als stal of schuilstal??

In de zomer was het inderdaad wel snik heet, maar veel kouder in de winter viel bij ons wel mee. Scheelt misschien dat er altijd een dikke laag stro in lag en paardje (haflinger) een dikke wintervacht had.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:09

Ikke: transport is geen probleem, vandaag is er nog een container gebracht toevallig dus hij kan er komen :+
Over de bodem had ik nog niet zo nagedacht. Wat is daar wijsheid in? Hij komt op platgereden zwarte aarde te staan. Moeten daar nog tegels onder dan bijv?

Xmathilde: bedankt voor de tips!! Wat voor een stenen hadden jullie eronder?

Elin: het is echt een schuilstal. Swinters voor regen, wind en hagel overdag, snachts staat ze op stal binnen. En zomers gaat ze 24/7 op t land en is hij ook voor de eventuele buien en de schaduw die hij geeft (als ze er naast staat zeg maar (moge het duidelijk zijn dat mijn paard absoluut niet van neerslag in welke vorm dan ook houdt :+ ).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:59

Dan lijkt het me inderdaad een prima oplossing!
Lekker pak stro erin en heb je een fijne schuilstal!

Alleen vraag ik me af wbt bliksem := ? (benieuwd)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:02

wij hadden er ook een maar ik zou niet z'n ijzeren nemen maar eentje die geisoleerd is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:14

Als het even kan op tegels zeten in verband met het rotten/rusten van de bodem, en idd niet water pas ivm urine.
Je huidige paard plast er misschien niet in, maar je weet niet wat de toekomst brengt...
Kijken of de korte kanten niet verroest zijn, hoe makkelijk je deze open kan maken etc.
Neem een goede zaklamp mee en kijk daarmee goed in de hoeken/randen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:49

Bedank voor alle tips!!!
Ik ga even kijken of ik iets met tegels kan gaan regelen!!

nicky_rilana: Hoe bedoel je met geisoleerd... en ze zijn allemaal van ijzer :+
Het zal best dat ie koud wordt in de winter, maar het lijkt me in de container nog altijd (gevoelstemp) warmer dan buiten in de regen en wind... En mijn paard kan prima tegen kou, maar niet tegen neerslag en wind.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:52

Nee je hebt gewoon die alleen van ijzer zijn, maar ook die dan nog geïsoleerd zijn. Ik zoek morge wel even een foto wat het verschil is. Zit nu namelijk op mijn telefoon

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:56

Ja ik snap je nu!
Maar waarom zou ik een extra geisoleerde nemen? Een gewone volstaat toch ook (voor mijn doel dan). Ze zal er alleen in staan als het regent wss. En 's winters staat ze 's nachts sowieso binnen in haar echte stal.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:57

Ik heb een container voor hooi en stro opslag. Hij staat nu ong. 18 jaar op dezelfde plek en ziet er nog perfect uit. Geen probleem met verrotten of zo. Deze contrainer is niet geisoleerd, dus heb je af en toe wel last van condens. Als het buiten vriest, doet dat het ook binnen. M'n wortels zijn daardoor regelmatig bevroren :Y). In de zomer moet ik opletten met nieuw hooi, dit heb ik liever niet ivm hooibroei. Het wordt inderdaad loei en loei heet in dat ding als het 30 graden is de zon er de hele dag opstaat.

Toen we nog pony's hadden hebben deze ook een containerstal gehad. Deze was geisoleerd. Dan heb je al die probleen niet. Perfect bevallen. Deze stond ook niet waterpas, maar een klein beetje achterover zodat de nattigheid eruit kon. De mensen die hem nu hebben zijn er nog steeds heel tevreden over. Denk dat 't ding nu ong. 30 jaar oud is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:59

Klinkt goed!

Ja in de zomer zal hij goed heet worden verwacht ik ook. Ik verwacht dan ook dat er alleen gebruik van gemaakt gaat worden als het heel hard regent in de zomer..

Gelukkig kan degene die ik op het oog heb wel aan 2 kanten open en kan het dus nog enigzins "doorwaaien " :+

Hoe staat die bij jou? Op stenen of op zand?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:04

Ik weet niet of de container ook in de buurt van een woning komt te staan, maar anders moet je wel iets op de bodem leggen. Het maakt namelijk echt een rotgeluid als er een paard door een lege container loopt......
Verder is het inderdaad een mooie schuilgelegenheid voor een paard, maar als echte stal zou ik hem liever niet gebruiken. In de zomer is het er heel snel heel warm (+ bijkomende condens aan het plafond), maar containers zijn ook niet echt heel ruim (hoogte,breedte).
Nog iets om misschien aan te denken is licht. Een container van 6 m. is nog best lang en als daar maar aan 1 kant deuren zitten is het achterin donker. Als schuilstal niet erg, maar als je er eens bij moet zijn wel lastig.

Wij hebben een container gebruikt als quarantainestal en dat is prima gegaan. (merrie met veulen) Wel vonden ze het nodig om de container als toilet te gebruiken (en uitmesten is best een heel karwei).

Ik zou hem ook wel iets van de grond zetten dmv betonplaten of tegels, dat scheelt zeker met roesten en rotten.
Bij ons zaten er twee deuren aan de lange kant en de vloer is daar (overigens na pas na jaren hoor) wel gaan rotten, omdat het daar toch steeds wat natter is. Een afdakje voor de ingang voorkomt inregenen en is voor je paard misschien ook wel lekker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:07

Bedankt voor je reactie.

Hij komt gelukkig niet dicht bij een huis te staan, dus dat scheelt!! :D

Hij heeft aan 2 kanten deuren, dus dat geeft wel iets meer licht! En anders ga ik wel met de zaklamp erin denk ik!

Hij gaat gebruikt worden als schuilstal, dus niet als echte stal. In de winter gaat ze 's nachts naar binnen naar haar "echte" stal en zomers 24/7 buiten met die container voor als het regent !

Afdakje is ook wel een idee, moet ik alleen even kijken hoe ik dat zou kunnen maken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:09

Als je er geen strooisel in wilt doen moet je wel opletten dat de houten bodem niet spekglad wordt als die wat vochtig/nat wordt...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:12

Daar zat ik ook aan te denken.
Mocht ze er nou toch in plassen of mocht het nou toch nat worden wil ik er rubberen ringmatten over leggen :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:17

Focussed schreef:
Daar zat ik ook aan te denken.
Mocht ze er nou toch in plassen of mocht het nou toch nat worden wil ik er rubberen ringmatten over leggen :)

Daar moet je wel mee uitkijken dat er geen vocht tussen komt, want dan gaat die wel snel rotten denk ik...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:18

Met rubberen ringmatten toch niet?
Daarbij kan het hout eronder gewoon drogen?

Bij massieve rubberen matten of tegels kan er wel vocht tussen blijven zitten en gaan rotten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:19

Wij hebben er 2 als schuilstallen staan voor 5 paarden. Die van ons zijn gebruikt voor graan en dus niet van staal. Die worden ook lang niet zo heet. Bij ons zijn de zijkanten een stuk open, ongeveer 4 meter.

De containers zijn geplaatst door de shovel van de buurman, staan onder de 'poten' op stoeptegels, zodat we ze op afschot konden plaatsen. Daaronder zit een laagje lucht (beter voor behoud van de bodem) en daarna licht zand. In het dichte deel van de containers hebben wij rubber stalmatten met stro. De meesten komen zelfs naar binnen om een plasje en/of drukje te doen en 1tje doet er ook graag een tukkie in het stro. Vorig jaar met sneeuw en erge kou deden de meesten er wel ff een napje.
In het open deel hebben wij tegen de wand een lage voerbak gemaakt, zodat ze vanuit daar onbeperkt ruwvoer kunnen eten. De bak voorkomt dat ze het voer versmeren.

Als je het plezierig vindt, wil ik je wel foto's mailen. Pb dan je e-mailadres ff.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:20

Bedankt voor je reactie! Wat fijn dat de paarden er zo goed gebruik van maken!
Kan een shovel ze makkelijk verplaatsen dan :oo ? Kiept de shovel niet om haha?

Ik PB je even mijn emailadres, ben zeer benieuwd!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:33

Bij mij staan ze gewoon op de grond. Ik heb containers waar een balk onder zit zodat ze onder op een vrachtwagen getrokken kunnen worden. Deze zijn ingegraven, op de hoeken ligt een betonblok tegen 't verzakken. Voor de rest staat ie gewoon op de grond.

Op dit moment heb ik wat konijn bewoners eronder, kan er niet bij om ze te vangen, heb er ook geen last van.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:51

Psydoxy schreef:
Op dit moment heb ik wat konijn bewoners eronder, kan er niet bij om ze te vangen, heb er ook geen last van.

dan heb je ook mooi ventilatie onder de bodem :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 09:43

Psydoxy: fijn om te horen dat het op gewone grond ook goed gaat. De container die ik op t oog heb heeft idd ook zon sleuf aan de onderkant. Daarom lijkt ingraven me ook wel wat, omdat hij anders wel erg hoog van de grond afstaat.
Eventueel sleuf ingraven en tegels onder de rest.