Kan je een pony ook alleen maar hooi geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar444

Kan je een pony ook alleen maar hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:28

Halloo!

Kan je een grote pony ook alleen maar hooi geven? zonder brokken enzo?
zo ja? hoeveel moet je dan geven op een dag.

alvast bedankt!

Sjors

Re: Kan je een pony ook alleen maar hooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:29

Ja dat kan wel, maar dan moet ze niet snel mager worden of veel en belastend werk hoeven doen :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:30

Ja, dit kan afhankelijk van je training enzo.
Hoeveelheid precies weet ik niet, maar wel verspreid over de dag-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:32

Sjors schreef:
Ja dat kan wel, maar dan moet ze niet snel mager worden of veel en belastend werk hoeven doen :)

Ponies hebben juist hooi nodig om op gewicht te blijven.

Als in het hooi alle benodigde vitamines en mineralen zitten kan je paard prima op uitsluitend hooi leven. Eventueel kun je hem ook een liksteen geven, die kan hij dan gebruiken wanneer hij wil. Brokjes hebben paarden strikt genomen pas nodig als ze op hoog niveau geconcentreerde inspanning moeten leveren. Onbeperkt goed hooi is voor veruit de meeste paarden voldoende, en ook nog eens het beste wat je kunt voeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:33

Het is vaak veel beter om een paard alleen op (goed!) ruwvoer te houden. Daar zijn ze op gebouwd. Er worden veel te veel brokken, muesli's, supplementen en andere flauwekul gegeven. Met goede kwaliteit hooi (van bemest land!) hoef je zelfs geen vitamines bij te geven. Die zitten óók voldoende in het hooi.

Met lichte arbeid (uurtje per dag niet al te gek intensief rijden) zou je met een normale pony geen krachtvoer bij moeten hoeven geven. Ik heb tot en met klasse II endurance gereden met een Arabier zonder krachtvoer te geven.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:36

Hangt van het paard en het werk dat ze moeten doen af.
Onze paarden (tinker/haflinger/fjord types) krijgen in de winter enkel hooi en een mineralensteen en daar doen ze het prima op :)

Maar ik ken ook paarden die echt korrels moeten bij krijgen om op gewicht te blijven.

Saar444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:38

Ik rijd 3 en soms 4 keer in de week en dan maar een uurtje en soms net iets meer, overdag staat hij gewoon in de wei (wel groot natuurlijk) en 's nachts staat hij in een stal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:38

Saar444 schreef:
Ik rijd 3 en soms 4 keer in de week en dan maar een uurtje en soms net iets meer, overdag staat hij gewoon in de wei (wel groot natuurlijk) en 's nachts staat hij in een stal.

En wat heeft dat met z'n voer te maken? :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:40

Alleen hooi ben ik vanaf gestapt. Die van mij gingen op een gegeven moment aan de grond likken. Toen ik vitamines ging bij voeren was dat over. Ik heb overigens een welsh en 2 shetten. Ze krijgen nauwelijks gras. Vitamines en mineralen lopen terug in hooi, zeker als het al wat langer ligt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:41

capopjekop schreef:
Alleen hooi ben ik vanaf gestapt. Die van mij gingen op een gegeven moment aan de grond likken. Toen ik vitamines ging bij voeren was dat over. Ik heb overigens een welsh en 2 shetten. Ze krijgen nauwelijks gras. Vitamines en mineralen lopen terug in hooi, zeker als het al wat langer ligt.

Had die wel een miniralen liksteen?

Saar444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:42

hestejente schreef:
Saar444 schreef:

En wat heeft dat met z'n voer te maken? :+

Misschien moet hij dan meer of minder hooi krijgen omdat ik er zoveel keren op rijd, en omdat hij zoveel in de wei staat misschien krijgt hij door het gras dan al een beetje voer binnen want in principe is het eigenlijk gewoon hooi natuurlijk :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:43

Je kan paarden best alleen op ruwvoer houden, maar dan moet het wel van echt goede kwaliteit zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:44

Saar444 schreef:
Misschien moet hij dan meer of minder hooi krijgen omdat ik er zoveel keren op rijd, en omdat hij zoveel in de wei staat misschien krijgt hij door het gras dan al een beetje voer binnen want in principe is het eigenlijk gewoon hooi natuurlijk :)

Ehm, een paard dat een uurtje per dag wat doet met een recreatieruiter heeft geen hooi nodig hoor...
Gras is ook heel wat anders dan hooi. Onder andere natuurlijk afhankelijk van het tijdstip van maaien. Grootte van de wei doet er ook helemaal niks toe...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:46

Sjors schreef:
capopjekop schreef:

Had die wel een miniralen liksteen?

Ja tuurlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:54

capopjekop schreef:

Hoe geef jij de vitamines? Brok of poeders?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:57

Ik heb 2 KWPNers op onbeperkt kuilvoer staan. Ze krijgen er alleen een klein beetje vitaminenbrok bij, en hebben een KNZ liksteen. Een van de 2 loopt M2 dus moet ook best wel aan het werk, maar het gaat prima zonder krachtvoer.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:59

alleen hooi, liksteen en na het rijden een wortel .
thats it, en ze doet het er super op .

shets net zo hier

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:10

Zilfstar schreef:
capopjekop schreef:

Hoe geef jij de vitamines? Brok of poeders?

Ze krijgen een klein handje safe and sound van dodson and horrell en verder pavo vital, dat zijn brokjes. Ik ga overstappen op een ander merk binnenkort, aangezien de verhouding calium/fosfor scheef is in de vital en ik voer geen granen bij om het te compenseren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:14

brokken om op gewicht te blijven,erg vreemd.ik kan mijn paard 5kg brok geven houd ik haar echt niet dik mee,nu geef ik geen brok meer maar goede voordroog en blijft ze wel op gewicht.het belangrijkste is om goed ruwvoer te voeren liefste onbeperkt,met een zout blok en minaralen blok.dan kan ze pakken wat ze nodig heeft
Najoveh schreef:
Hangt van het paard en het werk dat ze moeten doen af.
Onze paarden (tinker/haflinger/fjord types) krijgen in de winter enkel hooi en een mineralensteen en daar doen ze het prima op :)

Maar ik ken ook paarden die echt korrels moeten bij krijgen om op gewicht te blijven.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:16

Nja, ik weet niet. Ze hebben gewoon echt iets brok/muslie/... nodig.
Hoe het precies zit en wat ze nu juist krijgen weet ik niet, maar ik weet wel dat voor hen enkel onbeperkt hooi niet genoeg was :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:20

mijn paard krijgt ook alleen hooi, en gras op de wei.
s'morgens een berg, s'avond een berg. verder heeft ze een zoutblok in haar stal.
soms een worteltje of een handje meusli.

in de winter krijgt ze geen gras, omdat ze niet de wei op kan i.v.m met natheid, maar gaat ze de paddock in met wat kuil.

dus met een pony moet dat ook prima kunnen

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:21

Hier krijgen ze ook alleen maar hooi en dan een halve pavokoek bij voor de aanvullende vit. en min. Doen ze het prima op, zijn eerder te dik dan normaal en glimmen mooi :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:28

paarden kunnen over het algemeen prima af met onbeperkt ruwvoer en een mineralenblok.

Ts, het gras is nu op de weide niet voldoende. In de winter moet je wel bijvoeren vooral omdat ze 's nachts ook op stal staan. Als jou paard beschikking heeft op stal over hooi 's nachts en een mineralenblok en overdag gras kan eten is dat prima. Mocht ze toch vermageren of minder fit zijn dan zou ik eerst eens kijken naar de kwaliteit en hoeveelheid gras wat er op je weide staat en daar misschien dan ook hooi bijvoeren.

Natuurlijk zijn er paarden die het niet redden zonder krachtvoer ivm de vitamines. Dat zie je snel aan de algehele conditie van een paard.

Saar444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:34

Oke dankjewel iedereen voor jullie reacties!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:46

Het is zelfs beter voor je paard, lees maar:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Een hele hoop leesvoer, maar erg interessant.
Brokjes zijn namelijk niets meer of minder dan fastfood voor paarden. Hier krijgt geen een van de paarden brokjes, en dat gaat heel goed. Gras, hooi, kuil en een mineralensteen, dat is alles wat ze nodig hebben. :)