Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:50

Naar aanleiding van dit topic: [VVDD] Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Vroeg ik mij af of er al meerdere mensen zijn op bokt die de Dierenpolitie aan de deur gehad hebben, omdat de paarden in modder stonden?

Mijn vraag is daarbij, wat zijn de specifieke omstandigheden bij jullie? Bijvoorbeeld, weiland met schuilstal, stal met paddocks, of alleen maar weiland? Is het blubberstuk kapotgelopen weiland, of gaat het om gedraineerde paddocks, enz.

En welke maatregelen werden jullie daarop opgelegd, paarden opstallen, naar ander weiland brengen, enz. Waren er nog meer bemerkingen op de manier van paarden houden?

Fotos zouden natuurlijk fijn zijn. Per PB mag ook, ik ben van plan de Dierenpolitie of bescherming, wat ik ook maar kan contacten, enkele vragen te stellen over welke criteria er aangehouden worden als het gaat om het beoordelen van situaties, en wat de achterliggende wetgeving is.

Mijn eigen mening: paarden horen de beschikking te hebben over schuilgelegenheid dus een in een weiland met schuilstal, waarbij de dieren zelf kunnen kiezen, is het niet erg als daar wat modder ligt. Maar 24/'7 alleen maar in de blubber staan is natuurlijk geen paardwaardige situatie.

Stalpaarden moeten in mijn ogen de gelegenheid hebben zoveel mogelijk overdags 'eruit' te komen, en lekker in een paddock/stukje weide ravotten is dan een prima manier. Dan vind ik modder ook geen enkel probleem, zolang de situatie maar niet zo dramatisch wordt dat paarden vast blijven zitten in de modder enz.

joyce2

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:54

Goed dat je dit topic geopend hebt, ik ben heel benieuwd naar de reacties...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:55

Ik lees ook even mee :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:58

Ik lees ook mee! ben erg benieuwd naar de reacties want vroeg mij precies hetzelfde af..

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:01

Als aanvulling zou je moeten stellen dat er daarna ook actie is ondernomen tegen het in de modder staan. Als de DP aan de deur staat omdat de pony´s in de modder staan kan dat ook aan de hand van een melding zijn geweest. Als het daarna goedgekeurd wordt en verder geen actie wordt geeist heb je een heel andere situatie.

Goed dat je dit topic opent. Ik ben ook heel benieuwd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:02

Ik ga inderdaad ook even meelezen.

Hier bieden we aan: Bestrate paddock. Ex-rijbak waar ze met de hele hoef in wegzakken. Paddock waar ze op sommige stukken met de hele hoef in wegzakken, maar het overgrote deel is een soort zandmix waar ze helemaal niet op wegzakken. (Met een paar "slootjes" om het ergste water weg te laten lopen, daar hupsen ze vrolijk overheen.) En dan ook nog een winterweide die helemaal gaaf is.

En dat is echt een kwestie van WILLEN imo, we zitten op zeeklei maar dat is geen excuus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:03

Met het weer in NL is het volgens mij haast niet te voorkomen dat je een modderige plaats krijgt. Ja of je moet je paarden 24/7 binnen zetten, of ze op het gras zetten wat dan weer kapot gaat voor de zomer. Dan zou ik ze liever in de winter in de blub zetten en in de zomer op een mooi weitje, dan het hele jaar door mwoah mwoah. Of op stal 8)7

Ik vind het hartstikke goed dat de DP er is gekomen, maar dit is toch onzin :n

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:04

Hier zijn ze gelukkig nog niet geweest, hoop dat het zo blijft. :=
Wij hebben geen schuilstal in de wei staan, dus mijn paard gaat maar voor een paar uur de wei in.
Puur omdat ze dan even haar benen kan strekken. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:07

Magrathea schreef:

Wat is er onzin aan een beetje moeite doen (en er wat geld insteken) om te zorgen dat je paard op een waardige manier zijn benen kan strekken?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:08

Interresant topic, ik heb dat andere topic ook met grote verbazing gelezen.
Mijn zand paddock is ook erg nat, maar ik heb gelukkig ook een flink bestraat stuk.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:09

Magrathea schreef:
Met het weer in NL is het volgens mij haast niet te voorkomen dat je een modderige plaats krijgt. Ja of je moet je paarden 24/7 binnen zetten, of ze op het gras zetten wat dan weer kapot gaat voor de zomer. Dan zou ik ze liever in de winter in de blub zetten en in de zomer op een mooi weitje, dan het hele jaar door mwoah mwoah. Of op stal 8)7

Ik denk dat het de bedoeling is om uit te vinden of bokkers hier al mee te maken hebben gehad of dat dat gewoon niet klopt. Jij doet een aanname en veroordeelt daarop. Wacht met (ver)oordelen eerst maar eens of ooit iemand dat -bewezen- meemaakte in NL.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:12

Volgens mij is dit topic idd bedoelt om te kijken hoeveel mensen hier al mee te maken hebben gehad...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:12

Ons weiland waar de paarden dagelijks hun benen mogen strekken was ook groen in het begin van het winter seizoen :D
De cavia politie is welkom bij mijn stal-eigenaresse }>

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:22

Hier is geen modder dus ze hoeven daarvoor niet te komen hier.
Maar ik vindt het wel goed dat ze er naar kijken hoor. Het is erg slecht als ze lange tijd in de modder staan. Binnen is ook geen optie natuurlijk maar met een beetje slim denken en investeren denk ik dat je aardig eind komt om het enigszins modder vrij te houden op verschillende plaatsen. Dat er af en toe een plekje modder ligt is het probleem niet zo.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:25

Amen Tigra_!
Want als we het bij nieuws op bokt zien, die zielige vieze paardjes in de modder, oh wat erg is het dan. Terwijl er genoeg bokkers zijn bij wie de dieren er ook de hele dag zo bijstaan...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:29

Maar ja, de ideale wereld incl geldboompjes bestaat niet. Erg veel pensionstallingen die stalling met paddock gang overdag aanbieden maar niet gedraineerd. Persoonlijk heb ik veel liever mijn paard overdag in de modder dan de hele dag op stal.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:38

Ik hou het even in de gaten..
De mijne mogen nu het land echt niet op(met land bedoel ik grasweilanden), maar staan in de bak en paddock, met mogelijkheid tot stal en droge voeten.
Ze hebben een droog stuk waar ze kunnen staan, wat we elke dag netjes schoonscheppen.
Heb mn paarden liever iets viezer en dat ik elke dag even voetjes moet wassen dan paarden die de hele dag binnen staan..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

Wij! :)
Hebben een zandstukje met schuilstal en 2 weilandjes van ong 30 bij 30.
zandstuk is nu helemaal blubber, willen van het lente gaan draineren ;). Op het weiland valt het nog mee, maar vooral bij het hek is het drek.
Naja, mijn vader werd gebeld door DP, want ze hadden melding gehad dat onze paarden in de blub staan.
Hij is er langs geweest, heeft even gekeken en vond dat ze het prima hadden. Hij zal t wel in de gaten houden zie die :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:40

Mischien voor de modder discussie een appart topic aanmaken anders? Ikzelf vind het namelijk wel interessant om er over te discussieren! :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:41

bij ons staan ze niet in het land in verband met stuklopen en daarbij behorende modder bende etc.

bak staat ondanks de drainage toch vol water maar mijn pony en paard staan er wel gewoon in. Bij slecht
weer wat korter. Daarna gewoon weer lekker naar stal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:44

Hier niet geweest maar modder hebben we wel. Laat ze maar komen, alles iz top voor elkaar alleen een beetje modderig, hihi.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:53

Hier geen modder en dus ook geen politie.
Bij de ingang was begin herfst wel modder.
Daar hebben we 4 grote aanhangwagens gele grond oogedaan en is nu ook weer droog.
En onze paarden staan op een groot land.
Dat vertrappen ze dan maar een beetje.
Zet je ze klein dan is het binnen een dag een rotzooi. Ook hier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:42

bij de buren hebben we ze zien staan maar dat was imo ook wel terecht :o

paarden staan daar 24/7 buiten in 'paddocks' van ong. 3x6 met een verhard stuk van 2x2 en in de blub zakken ze tot de sprong weg. In weer en wind buiten dus zonder mogelijkheid om te bewegen.
Toen er ook nog een besmettelijke ziekte bleek te heersen en ze met die paarden gewoon buitenreden langs andere paarden om ze toch beweging te geven heeft iemand op de buurt aan de bel getrokken.
Ze zijn daar met heel wat man geweest maar er was daar ook wel meer loos (op de details ga ik hier liever niet in) want de milieuinspectie stond er ook bij...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:18

Tot de sprong in blub zakken, lijkt me niet toch?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:22

lifeofmarit schreef:
Wij! :)
Hebben een zandstukje met schuilstal en 2 weilandjes van ong 30 bij 30.
zandstuk is nu helemaal blubber, willen van het lente gaan draineren ;). Op het weiland valt het nog mee, maar vooral bij het hek is het drek.
Naja, mijn vader werd gebeld door DP, want ze hadden melding gehad dat onze paarden in de blub staan.
Hij is er langs geweest, heeft even gekeken en vond dat ze het prima hadden. Hij zal t wel in de gaten houden zie die :=

Nou das toch netjes gereageerd dan van die man. :)

@Polly: maar de paarden waar jij het over hebt, hebben dus geen enkele beschutting en geen andere plaats om droog te liggen dan dat verharde stukje?