Blijven staan of van weide veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blijven staan of van weide veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:38

Naar aanleiding van dit: [VVDD] En dan krijgt je pony een knal voor z'n kop
Zit ik nu te denken of het niet handiger zou zijn om de pony's van weide te veranderen (dus niet van stal veranderen, maar gewoon een andere weide). Momenteel is er die mogelijkheid, binnenkort misschien niet meer. Omdat het niet de eerste keer is dat er onenigheid is tussen de paarden wil ik er nu wel even serieus over nadenken.

Dus even de voordelen en nadelen..

Voordelen verhuizen:
- [***] kan de hoekweide (dus geen buren buiten mijn andere pony)
- Weide is kleiner in breedte maar wel langer, ik denk dat de totale oppervlakte groter is
- Weide is een stuk(je) dichterbij alle faciliteiten, en is makkelijker met de auto te bereiken

Nadelen:
- De stallen zijn een stuk ouder dan de stallen die ik nu heb, zijn volgens mij ook geen 3x3 meter maar dat kan ik even nakijken
- Er is héél weinig opslagruimte (en zeker niet zo mooi als ik nu heb), voor hooi en dergelijke

Volgens mij zijn dat de grootste dingen. De oppervlakte van de weide & stal ga ik nog eens bekijken.
Hetgeen mij het meeste stoort zijn dus de stallen en het zeg maar gebrek aan opslagruimte. Maar de stallen zijn schuilstallen en ik heb geen pony's die daar heel veel in hangen, dus misschien is dat van ondergeschikt belang, ik weet het niet goed. De stalopeningen zijn wel anders georiënteerd dan de stallen die ik nu heb, waardoor ik denk dat het er minder snel zal binnenregenen (maar dit ga ik nog eens navragen). De boel is er nu in ieder geval kurkdroog, maar dat komt natuurlijk ook deels omdat er geen paarden op lopen ... Wel ligt er in de ene stal iets van een verharde ondergrond en loopt dit ook een stukje voor de stal als ik goed gezien heb. Maar ben daarstraks gewoon even snel gaan kijken voor het donker, dus ik moet het nog allemaal bestuderen :Y)

Heb wel even snel wat foto's genomen:

Stallen die ik nu heb, inclusief modder :Y)
Afbeelding

Nog eens (achteraan zie je stukje van de opslagruimte, is dus de hele lengte van de stallen en iets van 2 meter breed, met een mooi dak en stevig zeil tegen de vochtigheid).
http://img834.imageshack.us/img834/4025 ... rmaker.jpg

De 'nieuwe' stallen:
Afbeelding

'nieuwe opslagruimte' http://img836.imageshack.us/img836/5183 ... rmaker.jpg
Andere stal met opslagruimte (waar nog werk aan is :+ ) http://img841.imageshack.us/img841/1719 ... rmaker.jpg

En een zicht op de weides, loopt dus tot een klein stukje achter die hooibak die je achteraan ziet.
http://img715.imageshack.us/img715/7443 ... rmaker.jpg
De ene weide wordt momenteel trouwens als mestweide gebruikt ;)

De reden waarom ik een verhuis overweeg is dus dat [***] niet de makkelijkste is, en er al wel vaker onenigheid was tussen hem en de merrie met nu bovenstaande als gevolg. De merrie staat nu een weide verder dus ze kunnen geen rechtstreeks contact meer hebben, maar het is maar een kwestie van tijd totdat er een ander paard in die weide komt te staan, en dan moet het daar ook maar net mee klikken ... Daarom overweeg ik dus de verhuis, dan kan ik op die nieuwe plek alles opbouwen en kan [***] in de hoekweide, waardoor hij nooit meer last kan hebben van een ander paard. Zal denk ik vast voor een stuk meer rust zorgen ...

Mijn pony's lopen momenteel samen (heb van 2 weides 1 geheel gemaakt) maar zullen bij verhuis waarschijnlijk weer apart gaan (en bij niet verhuis denk ik ook) want het is wel gebeterd, maar [***] blijft toch van tijd tot tijd jagen en de andere blijft op z'n hoede. En dat zie ik niet graag, ik wil dat andere paardje z'n verdiende rust geven (ex-manègepony die nu halfblind is en heel z'n leven op de manège heeft doorgebracht). Ik weet wel dat paarden paarden zijn, maar vraag me af hoever je hierin moet gaan. Ik denk als ze apart staan dat ze beiden meer rust gaan vinden .. eventueel kan ik in het midden in plaats van 4 draden naar 3 of misschien 2 draden gaan zodat ze wel makkelijk aan elkaar kunnen moest die behoefte er zijn. Of ze kunnen in de zomer wel een paar uur samen op de weide staan en dergelijke dingen. Dus helemaal altijd apart hoeft niet meteen, maar helemaal altijd samen lijkt me ook niet zo goed te gaan :\

Dus ja, veel om over na te denken .. zal wel weer een tijdje zoet zijn :+
Wat zouden jullie doen in mijn geval?

tamary

Re: Blijven staan of van weide veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:36

Gemoedsrust is wat waard. In hoeverre wil/kan de pensionhouder helpen met wat opknappen/uitbreiden van je opslag en schuilstallen? Want zolang de fundering solide is en je een paar platen/planken kan vervangen zodat het meer 1 geheel is ziet het er samen met een lik verf/beits stukken beter uit. Droger is zeker nu een pre en stukje zelfs voor de stal verhard idem. Zijn de tegels in je huidige schuilstal van jouw?, dan zou ik die meenemen nl. kan je of in de opslag of als uitbreiding van wat er nu is goed gebruiken.

Neem voor kijken naar opening liefst een kompas mee. Meeste regen komt hier vanuit zuid en west.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:04

Dank je voor je reactie.
Volgens mij is het sowieso de bedoeling dat alle stallen op het terrein vernieuwd worden, maar het zijn er nogal wat dus dat is wel een langetermijnplan. Ik heb nu het geluk de nieuwste stallen te hebben :+ Ik ga morgen eens alles goed bekijken ivm de grootte en de oriëntatie van de stallen. Volgens mij ligt de opening zuid, waar nu de opening west ligt. Maakt misschien niet zo heel veel verschil, of misschien ook wel .. Ik ga trouwens op deze weide een stukje meer zon hebben (zeker naar de stallen toe) omdat waar ik nu sta de zon nogal snel achter de bomen verdwijnt .. Geen idee of dat nog voordelen of nadelen heeft, is iets wat me nu ineens binnenvalt :+ De rubberen tegels die nu in de schuilstal liggen zijn van mij :j Dus die gaan sowieso mee (als er nog wat van te maken valt, want die zien wel af nu met de modder := ) moest ik verhuizen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:40

Meer zon is voordeel in de winter, nadeel in de zomer, maar met al die bomen rondom zal er altijd wel een schaduwstukje zijn he? Tis zoals gezegd, gemoedrust doet veel, als jij denkt dat het Cobe rustiger gaat maken, zou ik het wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:07

Zo, heb even wat metingen gedaan. Heb het wel gewoon afgestapt dus het is niet helemaal 100%. De weiden zijn in breedte niet even groot, de ene is zo'n 11 meter, de andere 15 meter. Wel zijn ze een stuk langer dan de weiden die ik nu heb, zit ergens rond de 100 - 105 meter. Dus het is voor 1 weide ongeveer 1100 m² en de andere 1500 m², terwijl ik nu 2x 900 m² heb.

Ook heb ik de stallen nog eens bekeken, de opening is inderdaad naar het zuiden gericht en in de stallen ligt wat verhard, zijn een soort platen. Is niet heel mooi afgewerkt (dus de stal ligt niet dicht) maar er ligt wel wat, wat ook een stukje voor de stal doorloopt. En dat heb ik nu niet ..

Afbeelding
(zijn dus de platen, de paal is het einde van de stal zeg maar, dus links is buiten en rechts is binnen)

Zag wel dat er in 1 dakplaat een scheur leek te zijn, geen idee of daar veel vocht doorheen komt, maar daar zal ik dan toch even mee moeten leven als ik verhuis, want dat kan je niet 1, 2, 3 maken .. Maar misschien kan er toch wel iets aan gedaan worden, als ik zou verhuizen moet er toch nog opgeruimd worden enzo dus dan kunnen we misschien wat doen.

De weiden liggen aan 3 zijden omringt door bos, juist aan de zuidkant niet :+ Ik ga nog eens navragen hoe dat daar zit met zon, heb er eigenlijk nooit zo op gelet bij het voorbijlopen :+ Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of over moet nadenken?

Sowieso gaan de pony's weer terug apart, dat is vandaag besloten. Of ze nu verhuizen of niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:26

ik zou verhuizen van weide, stallen zien er niet zo slecht uit, het is dichterbij de faciliteiten, meer rust voorje paarden én voor jezelf, en uiteindelijk krijg je toch wel nieuwe stallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:51

Denk dat je gelijk hebt :j Ik neig ook vooral naar ja .. ben alleen nog even aan het denken of ik misschien iets vergeten ben waar ik aan moet denken :+ De stallen zijn gewoon goed bruikbaar, ben beetje verwend met de stallen die ik nu heb :Y) De opslagruimte moet nog even bekeken worden, maar er is een goede, droge ruimte waar volgens mij mijn baal voordroog gewoon in past, en veel meer ruimte heb ik ook niet nodig.. De nieuwe stallen zijn wel niet voor morgen, kan best wel een hele tijd duren, maar ik denk dat het met deze ook doenbaar moet zijn.. het zijn schuilstallen, en mijn pony's maken er toch weinig gebruik van :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:52

[***] schreef:
Denk dat je gelijk hebt :j Ik neig ook vooral naar ja .. ben alleen nog even aan het denken of ik misschien iets vergeten ben waar ik aan moet denken :+ De stallen zijn gewoon goed bruikbaar, ben beetje verwend met de stallen die ik nu heb :Y) De opslagruimte moet nog even bekeken worden, maar er is een goede, droge ruimte waar volgens mij mijn baal voordroog gewoon in past, en veel meer ruimte heb ik ook niet nodig.. De nieuwe stallen zijn wel niet voor morgen, kan best wel een hele tijd duren, maar ik denk dat het met deze ook doenbaar moet zijn.. het zijn schuilstallen, en mijn pony's maken er toch weinig gebruik van :+

juist daarmee, en voor de opslag heb je vlug zelf een zeiltje gehangen ook.
neem je nog je tegels mee uit de huidige stal, en je hebt nog een verharde uitloop :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:41

Ik vind de grotere weideoppervlakte (als dat echt zo is) wel een groot voordeel , en dat je Cobe dan wat af kunt schermen van de anderen ook. Maar is dat ook niet gewoon te realiseren met een betere afrastering tussen zijn wei en die van de anderen ? Ik neem toch aan dat ze niet bewust tegen elkaar gaan slaan / happen als er goed stroom tussen staat ?

De stallen lijken wel erg oud en wie weet duurt het nog jaren voordat er nieuwe komen :=
Als je de opslagruimte kunt missen dan is dat geen probleem natuurlijk :)

Maar wanneer wordt die mest-wei weer bruikbaar ?? Daar kun je nu de komende maanden toch met goed fatsoen geen paard op zetten :?

Al met al vraag ik me af of het niet minder werk is om je huidige wei beter af te schermen van de buren , dan om dit boeltje een beetje netjes te krijgen.

Als je ze weer apart wilt gaan zetten , is het dan bijvoorbeeld geen optie om toch met iets van een track te werken , en dan Cobe de ruziezoeker in het midden te zetten , en de andere op het pad ? Dan is die de enige die bij de buren komt en heb je voor Cobe inderdaad die dubbele omheining om hem af te schermen van de buren.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:51

Ik zal verhuizen als ik jou was :j, meer rust voor je pony's en voor jezelf (gemoedsrust).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:22

Ik kan niet de hele weide-indelingen gaan veranderen, ik kan altijd wel een extra draad zetten zodat ze niet meer aan elkaar kunnen, maar dan verlies ik weer oppervlakte en de stukjes zijn zo al niet groot. Die mestweide weet ik niet, ze zeiden dat ze die dan moesten slepen en wachten tot het een tijdje goed geregend heeft (wat nu geen probleem is) en dan zou de mest goed in de grond gedrongen zijn en kon de pony erop. Ze moeten nu toch geen gras hebben, en dan kan ik de nieuwe stukken meteen in het voorjaar in orde maken .. Dus denk dat nu wel het moment is om al dan niet te verhuizen zeg maar.

En dat bewust slaan & happen gebeurd wel, ook met stroom :j Ze zijn zo verdomd slim, ze mikken precies tussen de draden in .. En als het mis gaat trekken ze gewoon de draad stuk .. Zitten allemaal risico's aan en ik denk niet dat die nodig zijn ..

Om [***] in het midden te hebben en de andere er rond is toch een heel puzzelwerk hoor, en ik vraag me af of dat haalbaar is. Hoe kan hij dan naar de stal? En naar het drinken? En ik zou toch graag íets gras hebben in de zomer, en dat gaat niet als hij daar heel de winter op banjerd .. Dus ik denk dat het eenvoudiger is om de nieuwe stukken in orde te krijgen dan deze stukken zo te verbouwen dat [***] niet meer bij andere paarden kan..

Qua opslagruimte heb ik eigenlijk ook niet veel nodig, ik ga stoppen met het 'krachtvoer' dus die zakken vallen al weg. Eigenlijk heb ik gewoon een plaats nodig voor mijn baal voordroog en een emmertje met vitaminen-korrels .. Nu heb ik daar nog een bak met borstels enzo staan voor als ik ze snel even aan de stal wil poetsen, maar deze is dan niet persé nodig omdat de afstand naar de poetsplaats een stuk kleiner is (en daar heb ik kastjes met al het materiaal in). Dus op dat gebied zit het wel goed denk ik, kan ik meteen ook eens opruimen achterin :Y) :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:10

Als je die opslagruimte niet nodig hebt dan is dat al een groot potentieel probleem minder :j

Maar ik zou ZEER terughoudend zijn betreffende die oudere stallen , ik zou ze echt even heel goed bekijken of dat niet vervelend / gevaarlijk is...want wie weet hoe lang je er mee zult moeten doen :=

En die wei ook , als het echt zo vol met mest ligt dan moet dat eerst de grond in regenen (en dat kan nog best lang duren...) en vervolgens moet je maar afwachten wanneer er weer eens gras op gaat groeien...en als je pech hebt komt er door al die kak meer onkruid dan gras op.... wie weet ook wat er aan darmparasieten van andere paarden op dat land gegooid is nu.... IK zou er niet zo enthousiast van worden in eerste instantie om een "goede" wei met goede stal in te wisselen voor zo'n kakwei met een dubieuze stal.

Goed inspecteren en goede afspraken maken dus...en in je achterhoofd houden dat het vaak voor komt dat afspraken maken VOOR verhuizing vaak heel makkelijk gaat....maar als je eenmaal verhuist bent kan het nog wel eens voor komen dat er dan weinig meer mee gebeurt of beloofde veranderingen heel lang kunnen gaan duren :=

Het zou ook zonde zijn als je over een tijdje enorm spijt krijgt dat je verhuist bent :)

Je zou op het huidige stuk gewoon een pad af kunnen zetten dat vanaf de ene stal rondom het perceel loopt tot de andere stal. Het pad loopt dan niet helemaal rond want het eindigt bij de stal van Cobe zodat die het middenstuk op kan lopen , maar de andere kan dan wel helemaal rond lopen.

Uiteraard kun je voor beide paarden dan bvb. hun voorste stukje tegen de stal aan , scheiden van de rest van de wei als je een deel van de wei wilt laten rusten. Dan krijgen ze gewoon alleen het stukje bij stal op dat moment :)

Je hebt dan meteen je dubbele omheining voor Cobe , en de andere loopt daar tussen en eet het (niet over-bemeste...) gras daar lekker op , kan lekker rondlopen , heeft uiteraard wat ruimere plekken op de track waar hij naartoe kan om Cobe of een buur te ontwijken....

En je hebt het voordeel dat ze toch de hele tijd met elkaar mee kunnen grazen en doen want het "buitenste" paard kan gewoon helemaal met het "binnenste" paard mee lopen tijdens het grazen bijvoorbeeld....maar staat wel veilig gescheiden door schrikdraad.

Ze zijn met de ene weide die helemaal rondom de andere weide ligt veel meer "samen" dan wanneer de weides slechts langs 1 lange zijde naast elkaar liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:16

Poeh, uitleg klinkt leuk, denk dat ik het ook kan voorstellen hoe het er dan uitziet, maar haalbaar is een ander paar mouwen :+ Ik zit sowieso met 2 weides tegen elkaar, en ik mocht wel een paar palen verwijderen maar ik mag niet de hele rij wegdoen. Dus dan is [***] zijn stuk al in 2 verdeeld .. En verder zal er dan voor [***] op die track echt geen gras gaan groeien ... Neen, het klinkt mooi, maar praktisch gezien is het volgens mij toch niet haalbaar (en gaat ook niet alles zomaar mogen).

Zij bemesten daar altijd de weiden zo, en daar komt altijd heel mooi gras op .. Inderdaad weet je niet wat er in die mest zit, maar in principe worden alle paarden daar braaf & regelmatig ontwormd .. Ze doen het al tientallen jaren zo en hebben nog nooit problemen gehad (want anders zouden ze het niet meer doen). Dus ik snap je wel, maar of het echt zo extreem is ...

De stallen zijn oud, maar zijn wel nog stevig. Ze zien er wankel uit omdat er met verschillende stukken gewerkt is, maar als je alles in dezelfde kleur zou verven dan zou het er al een stuk beter uit zien volgens mij. Ik ga ze nog eens goed bekijken, maar ben er nu al een paar keer naar geweest en het zijn geen bouwvallen die elk moment in elkaar kunnen storten ofzo, dan zouden ze ook echt geen paarden in die weide laten ;)

Edit; ik zie trouwens dat de weidefoto van achterin is gemaakt, en daar ligt nu toevallig wel de meeste mest. Het ligt op deze manier ongeveer tot halverwege, in het voorste stuk ligt praktisch niks. En ik ga sowieso weer met een paddock paradise-ding werken (dan voor elke pony apart) dus dan komt hij maar heel beperkt op het stuk waar nu mest ligt, de rest is zeg maar pas voor in de zomer. Weet niet of het dan misschien anders in elkaar zit? Kan ik er misschien wat opgooien om parasieten te doden ofzo? (ik roep maar wat :') )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:19

Okee , dus het is "gewoon" bemest en geen "dumpwei" voor de mesthoop ofzo :P

Nou dat is dan alweer een pluspunt , als dit niks raars is vergeleken met de andere weides :)

Wat de stallen betreft ook , op de foto's lijkt het vrij krakkemikkig / schots en scheef / her en der misschien zelfs wat weggerot , maar als het in het echt meevalt...

en je hebt een beter gevoel er bij om te gaan verhuizen , dan zou ik het gewoon doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:22

Had nog even een stukje erbij gezet, maar het is gewoon express bemest :j Ze gooien altijd een tijdje de mest op een bepaalde weide, dan wordt dat gesleept en krijgt de weide rust en dan wordt er op een andere weide de mest gegooid. Je mag er ook enkel gewoon puur mest gooien, dus niet je halve stal, of hooi wat ze niet meer eten of dat soort dingen, daar is een gewone mesthoop voor ;)

De stallen lijken op de foto erger dan het is :j Denk dat het zelfs aan de foto zelf ligt, want ik kan me niet herinneren dat die middenwand zo scheef staat :+ Mijn camera is pas hard gevallen en de lens doet niet meer wat die anders doet (hij sluit ook niet meer af), dus kan me wel voorstellen dat het op de foto's ook niet helemaal zoals in werkelijkheid overkomt :+ Ze zijn natuurlijk niet zo super als de stallen die ik nu heb, maar het zijn geen bouwvallen, ze zijn nog gewoon bruikbaar. En ze zijn nog droog :Y) :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:27

Nouja , sowieso is die "opslagruimte" waar nog werk aan is natuurlijk levensgevaarlijk zo , dus daar moet sowieso wat aan gebeuren :P

Die droge vloer daar zou ik niet al teveel van verwachten , het is jammer dat die stalbodems allemaal net zo laag liggen als de wei...dat wordt gewoon altijd een modderboel als de paarden steeds in en uit lopen helaas.

Hier hebben we het al met het zand uit de paddock , dat lopen ze helemaal mee de bestrating op en dan ok de stal in , maar omdat we de nieuwe stukken bestrating en stal een stuk hoger dan de wei en paddock hebben geplaatst , veeg je het zo weer uit de stal , de lager gelegen bestrating op , en vanaf de bestrating zo weer de lager gelegen paddock op , anders is het geen doen om het schoon te houden...die holle poten van die knollen nemen gewoon hele scheppen zand mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:32

Die opslagruimte waar nu het hooi ligt is gewoon bruikbaar toch hé? Of zie jij iets wat ik niet zie? :+
Die andere met dat afdakje moet aan gewerkt worden :j Die wordt misschien ook gewoon weer afgebroken, dat moeten we nog even zien.

Die harde vloer ligt ietwat hoger dan de weide, ligt echt bovenop de weide zeg maar. Is natuurlijk maar een paar centimeter, maar het is toch iets. En ik ga kijken of ik niet wat kan maken dat ze een drempel hebben voor ze de stal in gaan, en dan kan ik de stal zelf normaal gezien wel zeker droog houden. Toch? :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:38

Ik denk niet dat het je paarden veel interreseert hoeveel sterren het 'hotel' heeft. Zolang ze maar schaduwrijk, regenvrij en windvrij kunnen staan. (en soms is dat al niet eens nodig).
Gewoon doen als jij je er beter bij voelt :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:39

[***] schreef:
Die opslagruimte waar nu het hooi ligt is gewoon bruikbaar toch hé? Of zie jij iets wat ik niet zie? :+
Die andere met dat afdakje moet aan gewerkt worden :j Die wordt misschien ook gewoon weer afgebroken, dat moeten we nog even zien.

Die harde vloer ligt ietwat hoger dan de weide, ligt echt bovenop de weide zeg maar. Is natuurlijk maar een paar centimeter, maar het is toch iets. En ik ga kijken of ik niet wat kan maken dat ze een drempel hebben voor ze de stal in gaan, en dan kan ik de stal zelf normaal gezien wel zeker droog houden. Toch? :)

Wij hebben een drempel van zeker 10 cm en dat werkt heel goed! Ze nemen wel iets van modder mee naar binnen maar echt minimaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:40

Hihi , ja natuurlijk heb ik het over die aftandse :P

Een drempeltje kan al wat schelen qua inloop :j

Nog een laag tegels er bovenop ook , hoe hoger het vloertje ligt hoe makkelijker je de rommel er uit veegt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:47

@ Pentax : dat denk ik ook :j Ik weet ook niet of ze wel heel veel in die stal zullen staan, het zijn geen stalpony's :+ Zie ze nu ook altijd met de kont in de regen staan en als moddermonster door de weide trekken, dus die vinden het wel prima zo :Y) Dus dan denk ik: zolang de stallen veilig zijn ...

Verder zijn er op 3 zijde bomen en zou er ook in de zomer een stuk van de dag schaduw door zijn. De stal zal niet altijd schaduw zijn, maar dat is nu ook niet heb ik gemerkt, dus dat maakt weinig verschil (en een nadeel is nu ook dat in de herfst en winter enzo de zon héél snel achter de bomen verdwijnt in de namiddag, en daar heb je dan wat langer plezier omdat er aan de zuidkant geen bomen zijn).

Er zullen altijd wel wat nadelen aan zitten, maar dat heb je op elke plaats. En volgens mij kan je heel wat nadelen ook wel opvangen door wat creatief te zijn enzo .. Problemen aanpakken als ze zich voordoen denk ik dan maar :) (als je natuurlijk het geheel al goed overdacht hebt ;) ).

@ Sol : iets modder zal je altijd houden denk ik, maar als ze niet de hele weide mee naar binnen nemen is het al veel :+

@ pmarena : ok, ik ga nu in mijn denken even uit van maar 1 opslagruimte, dus enkel het stukje waar dat hooi nu ligt. Daar moet normaal mijn baal voordroog wel inpassen en daar kan ook nog wel een emmertje bij, de halsters kunnen daar ook wel liggen (of daar maak ik een haakje voor om op te hangen), een hoevenkrabber vind ik wel een plekje voor, evenals een schaar/mes/tang en meer is er niet nodig :)

Kan inderdaad ook nog wel wat met die rubberen tegels, die heb ik toch liggen :) Als ze nog levend uit de modder vandaan komen toch :') En er liggen ook nog dikke stoeptegels klaar om in het voorjaar dingen te verharden .. Misschien kunnen die ook in de stal? Of is dat weer niet nodig omdat er al verharding is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:56

Ik zou zelf liefst bovenop de bestaande laag , inderdaad nog een laag tegels leggen en dan daar bovenop de rubber tegels. Hoe hoger , hoe beter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:59

Dat zou moeten kunnen :j :)

Heb de boel vandaag nog eens van dichtbij bekeken, maar die middenwand staat toch echt wel ietwat scheef :o Het is niet heel extreem en er staat een paal waar de wand tegen zit en die paal staat gewoon recht, maar die wand zit toch wat scheef. Niet omval-scheef .. maar ik heb overal eens tegen geduwd en ik zit me af te vragen hoe de stal gaat reageren als mijn dikke in de zomer beslist dat hij toch wel echt jeuk heeft en z'n gewicht in de strijd gooit }:0 Dus dat ga ik nog eens navragen, zij hebben paarden in die weide & stal gehad dus ze zullen wel een idee hebben wat kan en wat niet ..

En dan heb ik nog wat ontdekt vandaag ineens, kan me echt niet herinneren dat het er toen ook was .. in 1 weide .. molshopen ... Vraag me nu af of dit een plaatselijk probleem is, of dat ik die in mijn weide ook nog ga kunnen verwelkomen .. Hebben jullie daar ervaring mee? Zou je daardoor een stuk land niet gebruiken bv.?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:20

Verstandig om dat na te vragen , als het boeltje instort is het toch wel sneu :P

Molshopen : hier hebben we ook op 1 weitje wat last van molshopen gehad. Het is wel een risico natuurlijk , als ze daar in volle galop met een poot in blijven steken kan het best eens niet zo fijn aflopen :=

Kans is klein , maar ik vind het zelf geen prettig idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:23

Haha ja, daarmee :+ Toch maar eens vragen of ze erop vertrouwen dat die [***]-proof is, ze kennen [***] ondertussen wel al dus ze zullen het wel kunnen inschatten :Y)

Hmmja, ik heb er geen ervaring mee .. Hoe zit dat eigenlijk met die beesten .. kan het zijn dat die nog gaan verdertrekken, of blijven ze op 1 plaats, of .. ? Want ik herinner me niet dat ik in de andere weides al hopen heb gezien, en dan nu net in die ene weide wel natuurlijk :+