Zit ik nu te denken of het niet handiger zou zijn om de pony's van weide te veranderen (dus niet van stal veranderen, maar gewoon een andere weide). Momenteel is er die mogelijkheid, binnenkort misschien niet meer. Omdat het niet de eerste keer is dat er onenigheid is tussen de paarden wil ik er nu wel even serieus over nadenken.
Dus even de voordelen en nadelen..
Voordelen verhuizen:
- [***] kan de hoekweide (dus geen buren buiten mijn andere pony)
- Weide is kleiner in breedte maar wel langer, ik denk dat de totale oppervlakte groter is
- Weide is een stuk(je) dichterbij alle faciliteiten, en is makkelijker met de auto te bereiken
Nadelen:
- De stallen zijn een stuk ouder dan de stallen die ik nu heb, zijn volgens mij ook geen 3x3 meter maar dat kan ik even nakijken
- Er is héél weinig opslagruimte (en zeker niet zo mooi als ik nu heb), voor hooi en dergelijke
Volgens mij zijn dat de grootste dingen. De oppervlakte van de weide & stal ga ik nog eens bekijken.
Hetgeen mij het meeste stoort zijn dus de stallen en het zeg maar gebrek aan opslagruimte. Maar de stallen zijn schuilstallen en ik heb geen pony's die daar heel veel in hangen, dus misschien is dat van ondergeschikt belang, ik weet het niet goed. De stalopeningen zijn wel anders georiënteerd dan de stallen die ik nu heb, waardoor ik denk dat het er minder snel zal binnenregenen (maar dit ga ik nog eens navragen). De boel is er nu in ieder geval kurkdroog, maar dat komt natuurlijk ook deels omdat er geen paarden op lopen ... Wel ligt er in de ene stal iets van een verharde ondergrond en loopt dit ook een stukje voor de stal als ik goed gezien heb. Maar ben daarstraks gewoon even snel gaan kijken voor het donker, dus ik moet het nog allemaal bestuderen

Heb wel even snel wat foto's genomen:
Stallen die ik nu heb, inclusief modder

Nog eens (achteraan zie je stukje van de opslagruimte, is dus de hele lengte van de stallen en iets van 2 meter breed, met een mooi dak en stevig zeil tegen de vochtigheid).
http://img834.imageshack.us/img834/4025 ... rmaker.jpg
De 'nieuwe' stallen:

'nieuwe opslagruimte' http://img836.imageshack.us/img836/5183 ... rmaker.jpg
Andere stal met opslagruimte (waar nog werk aan is

En een zicht op de weides, loopt dus tot een klein stukje achter die hooibak die je achteraan ziet.
http://img715.imageshack.us/img715/7443 ... rmaker.jpg
De ene weide wordt momenteel trouwens als mestweide gebruikt

De reden waarom ik een verhuis overweeg is dus dat [***] niet de makkelijkste is, en er al wel vaker onenigheid was tussen hem en de merrie met nu bovenstaande als gevolg. De merrie staat nu een weide verder dus ze kunnen geen rechtstreeks contact meer hebben, maar het is maar een kwestie van tijd totdat er een ander paard in die weide komt te staan, en dan moet het daar ook maar net mee klikken ... Daarom overweeg ik dus de verhuis, dan kan ik op die nieuwe plek alles opbouwen en kan [***] in de hoekweide, waardoor hij nooit meer last kan hebben van een ander paard. Zal denk ik vast voor een stuk meer rust zorgen ...
Mijn pony's lopen momenteel samen (heb van 2 weides 1 geheel gemaakt) maar zullen bij verhuis waarschijnlijk weer apart gaan (en bij niet verhuis denk ik ook) want het is wel gebeterd, maar [***] blijft toch van tijd tot tijd jagen en de andere blijft op z'n hoede. En dat zie ik niet graag, ik wil dat andere paardje z'n verdiende rust geven (ex-manègepony die nu halfblind is en heel z'n leven op de manège heeft doorgebracht). Ik weet wel dat paarden paarden zijn, maar vraag me af hoever je hierin moet gaan. Ik denk als ze apart staan dat ze beiden meer rust gaan vinden .. eventueel kan ik in het midden in plaats van 4 draden naar 3 of misschien 2 draden gaan zodat ze wel makkelijk aan elkaar kunnen moest die behoefte er zijn. Of ze kunnen in de zomer wel een paar uur samen op de weide staan en dergelijke dingen. Dus helemaal altijd apart hoeft niet meteen, maar helemaal altijd samen lijkt me ook niet zo goed te gaan

Dus ja, veel om over na te denken .. zal wel weer een tijdje zoet zijn

Wat zouden jullie doen in mijn geval?