Iemand ervaring met vorstvrije drinkbakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Iemand ervaring met vorstvrije drinkbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:36

Zijn er bokkers die ervaring hebben met dit soort vorstvrije drinkbakken? http://www.prolako.nl/producten.php?catid=138&gid=22&PHPSESSID=3c8079e669dd519aa748dd64b768e4c2

Ik ben van plan een wei te kopen, hier zullen twee paarden 24/7 op komen te staan. Op de weide waar mijn paard (samen met een 15-tal anderen) nu staat hebben ze zo'n drinkbak ter beschikking en dat verloopt tot nog toe super maar het heeft deze winter natuurlijk nog niet hard gevroren.

Zou er voldoende beweging in het systeem zijn als er maar twee paarden gebruik van maken? En bevriezen ze echt niet, ook bij temperaturen zoals vorige winter? Ze zijn best prijzig maar als ze effectief niet bevriezen zijn ze me wel een investering waard :)

kagiwaga

Re: Iemand ervaring met vorstvrije drinkbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:06

ik weet wel dat als je een automatische drink bak hebt dat er een systeem is zodat de leidingen niet bevriezen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:20

Die drinkbakken zullen niet voor niets een minimaal aantal gebruikers nodig hebben. Is er trouwens elektricicteit en stromend water op je wei? Anders kunnen veel van deze oplossingen zeker niet.
Hier ben ik deze aan het overwegen :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... u9d97pt9k2
Ik heb nl geen water (behalve put) en stroom op de wei. Voor kleine aantallen paarden zijn veel van de systemen die te koop zijn helaas niet geschikt, die hebben nl de beweging van veel drinkende paarden nodig om niet te bevriezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:47

http://www.prolako.nl/producten.php?catid=139&gid=22
ik heb hier voor gekozen omdat ik maximaal 6 paarden heb lopen en over het algemeen minder.
Het is een drinkbak met thermostaat die een verwarmingselement aan stuurt.

Dat werkt bij ons tot nu toe goed, moet nog even afwachten hoe het zich houdt met strenge vorst, maar -5 ging in elk geval prima.

Die drinkbakken met bal of verwarmde bak werken op de temperatuur van het water dat uit de grond komt. Daarvoor moet de doorstroming voldoende zijn. Als de bak een tijd niet of te weinig gebruikt wordt, kan het zijn dat het water te veel afkoelt en dat het toch bevriest. Daarom staat er een minimaal aantal dieren bij wat er uit moet drinken. dan komt er om de zoveel tijd altijd wel een dier een aantal liter drinken waardoor er weer relatief warm water aangevoerd wordt. Hoe precies het komt weet ik niet, maar mijn man wilde het risico niet nemen, dus hebben wij voor het verwarmde systeem gekozen omdat de waterbak toch vlak bij de stal staat.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 12:26

Ik heb inderdaad stromend water en elektriciteit ter beschikking op de wei die ik wil kopen dus dat is geen probleem. Ik vreesde ook al dat twee paarden wat weinig zou zijn. Ik ga zeker die verwarmde drinkbak eens bekijken Joyce, dat zou ook nog wel iets kunnen zijn. Ik neem aan dat je die enkel op dat element moet aansluiten wanneer het heel koud is?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:30

Ja wij heBen ook een vosrtvrije drinkbak omdat we geen zinmeer hadden om steeds bakke te vullen. Bij oins kopen de paarden over het erf dus hebben we een drinkbak aan de muur gemakkt en hebben ze lauwig water dat helpt heel gordfd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:15

Wij hebben de thermostaat aan de stal hangen aan de buitenkant, daar komt de stroom vandaan en zit ook de transformator voor het verwarmingselement (24 volt kabeltje door de grond naar de onderkant van die drinkbak aan het verwarmingselement geloof ik)
Ik kan de transformator/thermostaat uit zetten door de stekker er uit te trekken. Als alles aan staat, dan werkt hij op de thermostaat die je in kunt stellen op een bepaalde temperatuur boven 0. Bij ons staat hij op 5 graden. Dus als het op die hoogte 5 graden of kouder is (aan de grond is de temperatuur meestal kouder dan hoger in de lucht), dan geeft de thermostaat een signaal aan de transformator om het verwarmingselement aan te zetten. Hij gaat ook vanzelf weer uit als de temperatuur weer hoger is. Je kunt dus kiezen om hem alleen aan te zetten wanneer je vorst verwacht, of je kiest er voor om hem (een deel van) de winter aan te laten staan zodat je niet verkeerd kunt gokken wat temperatuur betreft ;)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:53

Wij hebben ook vorstvrije drinkbakken. Wij hebben vlotterdrinkbakken hangen en achter het metalen plaatje een verwarmingsdraadje voor kippendrinkbakken gemonteerd. Werkt perfect en kost maar een tientje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:47

dat is nog eens een goedkope oplossing... Is de aanvoerleiding ook vorstvrij?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:50

Als je leiding is bevroren heb je nog niks..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:09

in het systeem wat wij hebben moet de aanvoerleiding vorstvrij in de grond liggen. (moet nog even een flinke winter meemaken om te ontdekken of we hem wel diep genoeg gelegd hebben) Deze komt dan naar boven in een dubbelwandige buis waar de waterbak op gemonteerd zit. Het verwarmingselement verwarmde de drinkbak, maar ook de ruimte in de buis onder de drinkbak.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:27

Jasper schreef:
Wij hebben ook vorstvrije drinkbakken. Wij hebben vlotterdrinkbakken hangen en achter het metalen plaatje een verwarmingsdraadje voor kippendrinkbakken gemonteerd. Werkt perfect en kost maar een tientje.

Mag ik vragen welk type drinkbak je dan hebt gebruikt, dus merk en model. Wij willen ook eea met een rondpompsysteem doen echter vind ik die verwarmde drinkbakken van over de 200 euro echt belachelijk duur. Nu hebben we gekeken naar de suevia 12 p die een boven en onder aanvoer/afvoer heeft. Je hebt ze met rvs ventiel en messing ventiel waarbij die met rvs ventiel verwarmd zouden kunnen worden op het ventiel. Beetje jammer. Is alleen dat ik de messing variant in overvloed vind maar de rvs dus niet.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:33

@ ts. Pppffff wat een prijzige dingen zeg.....heb ze nog nooit gezien. Is het geen optie om een gewone verwarmde drinkbak te doen, die zijn volgens mij goedkoper (ik vind ze voor in mijn stal te duur maar op een wei daar zouden ze volgens mij prima voor zijn).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:30

zo'n rondpompsysteem is ook niet goedkoop als je al het materiaal mee telt... Wel noodzakelijk als je de paarden individueel in een box hebt, maar voor kleinschalige groepshuisvesting met open stal (dus niet vorstvrij van binnen) was onze oplossing toch het voordeligst (op de met brander verwarmde drinkbak na ;) )
Wij waren zo'n €500,-kwijt in totaal.

Heb je een geïsoleerde stal en gebruik je dat kippenwaterbakwarmhoud idee van hier boven , dan ben je verit het goedkoopst uit...

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:12

@ joyce b: ik ga jullie idee zeker voor de wei in gedachten houden inderdaad, super idee! Maar voor op stal moeten we wat anders edenken inderdaad. Dus daar zijn we nu voor aan t kijken de drinkbak die verwarmd word met een soort van doorvoer. Wij willen alleen de buis van t ventiel verwarmen....dus nog maar eens onderzoek doen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:16

Hmm, ik heb grote emmer (60 liter) En dan is een drama om die in de winter elke keer weer te vullen omdat de tuinslang die hem normaal vult dan bevroren is. Hebben jullie daar een oplossing voor?
En ik keek net in die link van TS maar ik zag geen prijzen staan, zag er overgins wel heel goed uit!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:45

Ja, wij hebben er een van (ik dacht) Patura. Deze: http://otaru-515.shopfactory.com/contents/media/1%20ball.jpg
"Zeer robuust, vooral geschikt voor stieren. 57 Liter, 15 tot 25 dieren, Vorstvrij tot -40°C". Vanwege extra robuustheid en hoge vorstvrije temp deze gekozen en zijn er erg tevreden over.
Wij hebben 5 paarden, 24/7 onbeperkt hooi, dus ze gaan regelmatig even drinken. Wij wonen in de bergen in Oost Europa, vorige winter was vrij streng hier (gem. nacht -5 tot -15 met uitschieters onder -20) en geen problemen gehad. Bij hele strenge nachtvorst onder -20 kon de bal wel ietsje vastvriezen van "kwijl/restwater", maar is met een paardenhoef heel makkelijk los te tikken. We hebben hem dagelijks gecontroleerd maar nooit problemen gehad ondanks het lage aantal gebruikers en de pittige vorst...
Ook het feit dat 's zomers het water koel blijft en niet opwarmt in de zon is superfijn! Wij vinden het de investering meer dan waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:48

Buffelo schreef:
Hmm, ik heb grote emmer (60 liter) En dan is een drama om die in de winter elke keer weer te vullen omdat de tuinslang die hem normaal vult dan bevroren is. Hebben jullie daar een oplossing voor?
En ik keek net in die link van TS maar ik zag geen prijzen staan, zag er overgins wel heel goed uit!

Tuinslang binnenenshuis bewaren en alleen aankoppelen om te vullen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:07

vorstvrije kraan in je stal is ook prettig ;)

Wij hebben de wateraansluitingen in de meterkast in de zadelkamer. Die wanden hebben we geisoleerd en er een vorstvrijhoud kacheltje in geplaatst. De vorstvrije kraan komt uit op de binnenplaats in de stal en dan kun je er gewoon een emmer onder zetten en vullen. Doordat hij van binnen afsluit en dan de rest van de pijp leeg laat lopen, bevriest hij niet.
Voor de paarden die 's nachts opgesloten in een stal moeten staan kunnen we dan gewoon een emmer of kleine speciekuip in autoband vullen en dat elke dag verversen. We hebben ook warm water (als die kraan niet bevriest tenminste) dus dan kun je ook een emmer met heet water vullen als er toch ijs in de wateremmers zit. Dan smelt het en kunnen ze weer drinken.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:20

Buffelo schreef:

Je hebt ook van die grote zakken die je in de kruiwagen kan leggen en kan vullen met water. Geen idee hoeveel liter er precies ingaat maar ik kan er altijd 2 grote speciekuipen mee vullen. Werkt echt goed en hoef je maar een keer te lopen. Je rand van de bak moet echter niet te hoog zijn want je moet de kruiwagen voorover kunnen kiepen om het water uit de zak te laten lopen. Dacht dat ze bij agradi iets van 10 euro zijn die zakken. Als je er normaal gebruik van maakt gaan ze een lange tijd mee.

Richard_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:35

Ik heb de bak van de Landbouwwinkel staan: http://www.landbouwwinkel.nl/index.php? ... 38&lang=NL. Die hebben we nou drie jaar staan met onze 3 haflingertjes. Gaat prima, ook vorig jaar ging dat zonder problemen. Wel op letten dat je hem om de zoveel tijd even binnen schoon maakt. De deksel ervanaf halen en dan met een borstel goed schoon maken.

De bakken zijn intussen flink goedkoper geworden, nu al modelen voor 275,- :http://www.landbouwwinkel.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000011&lang=NL
In de zomer drinken onze paardjes er ook graag uit, het water is stuk koeler dan uit de weidedrinkbak bij de stal.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:58

Richard_K schreef:
Ik heb de bak van de Landbouwwinkel staan: http://www.landbouwwinkel.nl/index.php? ... 38&lang=NL. Die hebben we nou drie jaar staan met onze 3 haflingertjes. Gaat prima, ook vorig jaar ging dat zonder problemen. Wel op letten dat je hem om de zoveel tijd even binnen schoon maakt. De deksel ervanaf halen en dan met een borstel goed schoon maken.

De bakken zijn intussen flink goedkoper geworden, nu al modelen voor 275,- :http://www.landbouwwinkel.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000011&lang=NL
In de zomer drinken onze paardjes er ook graag uit, het water is stuk koeler dan uit de weidedrinkbak bij de stal.

En jullie ondervinden geen problemen met het feit dat er maar 3 paarden gebruik van maken, ook niet bij vriestemperaturen?

Leuke ideeën komen er nog trouwens, ik ga me er dit weekend eens helemaal in verdiepen :)

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:30

Daizyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:18

Nog even een tip voor iedereen met bevroren water. (Zeker nu het aankomende week weer zo koud gaat worden) ik heb via marktplaats een thermostatische drinkemmer besteld voor maar 32,50. Hij werkt perfect. +:)+ Het email adres van de winkel was info@deamericaan.nl. Ze verkopen vooral knaagdieren en konijnen spullen maar ook spullen voor kleinvee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:50

Ziet er netjes uit, maar heeft wel 220v nodig en er past slechts 9 liter in de emmer.