Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:21

Wie heeft er ook een klein weiland en hoe heeft men dat opgelost zodat men er toch paarden kan houden?
En hoe groot is dan jouw weiland?

We hebben namelijk een woning op het oog die ons heel geschikt lijkt, alleen heeft men later toch besloten dat men toch niet meer weiland wil verpachten. :(
Hoe groot het weiland is dat nu bij zit weten we niet precies, gaan we binnenkort opmeten.

We hebben nu een a en een c pony.
Pas wanneer men toch besluit dat men meer weiland wil verpachten zullen er meer paarden bijkomen.
Dus nu blijft het bij 2.
De pony's zullen alleen op stal gaan s' nachts met heel slecht weer anders lopen ze 24 uur per dag buiten met 2 inloopstallen.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

troi

Re: Klein weiland, hoe mogelijk maken voor 2 pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:23

Tja, hoe klein is klein? Als we het over serieus klein hebben, 50x20 ofzo (ik noem mar wat) dan ga je er niet onderuit komen om er een paddock van te maken (en anders doen de ponys het wel voor je) en hooi/kuil bij te voeren. Ook geen probleem toch?

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:28

Ik heb zelf 2 ponys (een D en een C) en mijn weitje aan huis is ook redelijk klein. De wei zelf is ongeveer 50 bij 10 meter, en dan heb ik nog een paddock van ongeveer 10 bij 10 meter met een schuilstal. Ik heb ze nu gewoon ook op de wei lopen anders staan ze de hele tijd in de modder. Ik vind het wel goed te doen eigenlijk, ik zou natuurlijk heel graag nog wat land erbij willen maargoed dat geld hebben we niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:29

troi schreef:
Tja, hoe klein is klein? Als we het over serieus klein hebben, 50x20 ofzo (ik noem mar wat) dan ga je er niet onderuit komen om er een paddock van te maken (en anders doen de ponys het wel voor je) en hooi/kuil bij te voeren. Ook geen probleem toch?

We hebben altijd de stallen open met onbeperk hooi.

Het weiland is minstens 50 bij 60.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 18-01-12 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:31

heb je misschien een foto? :)
kunnen we het wat beter inschatten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:36

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:41

wat je zou kunnen doen is een padje buitenom rond aanleggen zodat ze altijd een wandelingetje kunnen doen en enkel overdag in het weideseizoen het wei(tje) binnenin open maken. tis erg krap, maar het is dat of er vrede mee hebben dat je wei gewoon kapotgelopen en gegeten wordt. hooi zul je toch al het hele jaar moeten bijvoeren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:46

Ons perceel is vrijwel net zo groot, maar ons huis (boerderij) is erg groot en neemt samen met het erf veel plek in. Wij hebben op zijn meest een paard, een pony en 6 landgeiten (deels met lammeren) erop laten grazen. Uiteraard voeren we hooi bij. We hebben een bak gemaakt van zo'n 18 x 40 en twee weiden, die allebei op de bak uitkomen. Het grootste deel van het jaar staat de bak plus een van de weiden open (de andere wei kan ondertussen bijgroeien). In de herfst staat alles open en in de winter alleen de bak. Ze kunnen daar in vanuit hun stal; de stal dient dus ook als schuilstal overdag.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:50

Volgens omschrijving is er totaal 5000 m2?
Ik zou in ieder geval een paddock met schuilstal maken en dan de wei opdelen. Kan met kleine pony's wel in meer dan 2 stukken
Kan op de foto's zo niet bekijken idd hoe het precies zit., maar wel een leuk plekje.
Meer pony's erbij zou ook nog wel kunnen, als je hooi bijvoert.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:51

ziet er leuk uit volgens mij moet dat wel gaan lukken hoor
gewoon een beetje creatief zijn ;)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

denk ook dat het wel gaat lukken! lekker veel hooi bijvoeren en dat moet het helemaal goedkomen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:55

Dakotah schreef:
Volgens omschrijving is er totaal 5000 m2?
Ik zou in ieder geval een paddock met schuilstal maken en dan de wei opdelen. Kan met kleine pony's wel in meer dan 2 stukken
Kan op de foto's zo niet bekijken idd hoe het precies zit., maar wel een leuk plekje.
Meer pony's erbij zou ook nog wel kunnen, als je hooi bijvoert.

Ja ong. een half ha. incl. woning, bijgebouwen de rijbak, tuin enz.
Als het doorgaat dn willen we alle bijgebouwen weghalen en een nette garage en twee ruime stallen er neer zetten en de rijbak weghalen om meer weide te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:11

@R.X.; Kun je hier aangeven wat precies bij het huis hoort ??

Afbeelding

Als het niet al te groot is kun je er misschien een Paddock Paradise op maken. Er loopt een heel item over op Bokt met diverse tekeningen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:29

Op de foto waar de rijbak te zien is en het gebouwtje met de golfplaten zie je de omheining aan de achterkant van de rijbak en achter het gebouwtje van de golfplaten loopt het ook nog een stukje door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:47

Dus alleen de rijbak, maar geen weiland ??

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:52

zit het stukje rechts naast de bak er niet bij ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:53

ik weet nie hoe handig je bent met de computer, anders kun je misschien lijnen trekken in paint ofzo wat er precies bij hoort.

dit is mijn wei:
Afbeelding

zonder de wei rechts onderin is dat ongeveer 2500 m2.
met de wei rechts onderin erbij een kleine 5000 m2

nu ik twee weides heb kunnen ze gewoon de hele zomer van het gras leven. in de winter haal ik ze van de wei en lopen ze alleen in de paddock en op het pad.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:54

DubbelDun, nee net andersom.

Van welke foto, zodat we het wel over hetzelfde hebben, ha, ha.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:57

loulou, ik ben helemáál niet handig met de comp.
Mijn vriend heeft zelfs voor mij op hotmail een foto met de belijning toegestuurt en zelfs dat weet ik niet hoe ik dat hier moet plaatsen. :o

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:16

Ik zou van de bak geen wei maken, weet niet of deze gedraineerd is? dan zou je deze juist voor de winter kunnen gebruiken. BLijft je wei mooi.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:26

ik heb hem even voor je geupload:

Afbeelding

als de bak nog in redelijk tot goede staat is zou ik die ook behouden. als je er niet in wilt rijden dan kun je hem goed gebruiken als winter paddock :j

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:28

Atent schreef:
Ik zou van de bak geen wei maken, weet niet of deze gedraineerd is? dan zou je deze juist voor de winter kunnen gebruiken. BLijft je wei mooi.

We moeten daar de wei echt ophogen, want het word gauw drassig, want het ligt heel laag.

Ik zit er ook al wat aan te denken of het beter is om de rijbak aan de stallen vast te maken, zodat ze vanuit vanuit de stallen in de rijbak kunnen en wanneer de omstandigheden het toelaten de rijbak te openen naar de wei.
Is dit een beter optie?
Wat dus wel betekend dat ze een heel kleine wei hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:30

Voor 2 kleine pony's is dit groot genoeg, en dan doel ik voornamelijk op de beperkte voedselbehoefte van een pony van dat formaat.
Wij zien natuurlijk het liefste onze pony's door reusachtige groene velden galopperen, maar dan worden ze vet, hoefbevangen, insuline resistent....
Dus nee, ik zou je niet druk maken om de afmeting.
Wil je echt meerdere paarden, van groter formaat, zal wat extra ruimte wel nodig zijn zodat ze de benen kunnen strekken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:31

loulou schreef:
ik heb hem even voor je geupload:

Afbeelding

als de bak nog in redelijk tot goede staat is zou ik die ook behouden. als je er niet in wilt rijden dan kun je hem goed gebruiken als winter paddock :j

Hartelijk dank hiervoor.

Het roodomlijnde hoort erbij.
het rechthoekige stuk wat het verste van het huis afligt willen we er heel graag bij pachten maar dat willen ze nu dus niet meer.
Het gele gedeelte is wei.
Het loopt nu in een L vorm maar word aan het uitstekende stuk doorgetrokken zodat het groter word.
Ook staat er in dat geldelte nu dan 2 bijgebouwen en dat word er dan 1.
Liefste heb ik meer wei en daar wil ik best de rijbak voor inleveren.
We hebben liever zelf minder luxe dan dat de pony's te kort komen.

De rijbak moet ook opgehoogt worden, evenals de wei.
Bijna de hele wei en de rijbak ligt te laag waardoor het heel gauw omder water loopt.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 18-01-12 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:33

een kleine wei is niet erg. als je een mooi paddock (rijbak) hebt, dan hebben ze daar hun beweging en laat je ze iedere dag een paar uur grazen in de wei. zo hebben ze toch gras, maar lijdt je wei ook niet zoveel.

als je het geld ervoor hebt zou ik het dan wel meteen goed aanpakken en inderdaad de boel ophogen.