groei stimuleren door arbeid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueLee

groei stimuleren door arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:36

Hoi,

Momenteel heb ik een 2,5 jarige merrie onder mijn hoede (is van mijn 'oom'). Helaas heeft zij tijdens de dracht al wat moeilijkheden gehad en uit zich dit nu in een behoorlijke groei achterstand.

Ze meet nu 1.50 (hoge schoft) en wordt in augustus 3 jaar. Moeder is 1.65 (pion x uniform) en vader 1.72 (zhivago).
Ik had gehoopt dat zij in het voorjaar/zomer van 2011 nog een groeispurt zou krijgen, maar dit valt me eigenlijk een beetje tegen.. ze is wel wat gegroeid en qua karakter ook veel meer uit haar schulp gekropen, maar echte veranderingen blijven uit!

Januari 2011
Afbeelding

maart 2011
Afbeelding

Juli 2011
Afbeelding

zoals je ziet is de hals erg lang en de rug erg kort.. simpel gezegd: ze is totaal niet in verhouding.

Nu heb ik verschillende dingen gehoord in de wandelgangen. De een zegt dat ik haar nog minimaal een jaar moet laten staan en dat ze dan wellicht nog bijtrekt maar andere zeggen daar tegenover weer dat longeren (echt longeren, dus arbeid) ook een gunstig effect kan hebben op de ontwikkeling.

Ik weet nu dus niet zo goed wat te doen, ze word straks 3 en ik wil niets overhaasten, maar als zij door (lichte) arbeid wel gestimuleerd word om door te ontwikkelen qua groei wil ik dit natuurlijk wel proberen.

Ik heb een goede instructrice waarvan ik ook longeerles krijg met mijn eigen paard(lammert haanstra manier) dus weet wel wat ik doe en word hier ook bij geholpen ;)

Mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie doen? hebben jullie hier ervaring mee? Graag tips!

Edit. ze staat nu op stal net als de rest, krijgt 2 maal daags halve schep basisbrok en 3 maal daags kuilgras (en vaak van mij nog extra als ik zie dat het op is)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:44

Als ik de foto's zo zie, is ze al haar hele leven behept met een korte rug. Denk niet dat dat nog erg veel gaat veranderen.
Maar wat de groeiachterstand betreft.... mijn paard had ook een groeiachterstand als veulen, pas tussen zijn vierde en vijfde is hij echt hard gaan groeien. Dus wat hoogte betreft kan er nog van alles gebeuren.

Yessy

Re: groei stimuleren door arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:46

Mijn paard is als 4-jarige nog bijna 10 centimeter gegroeid, maar dat was juist in een periode dat ze stilstond vanwege een blessure.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:48

Als ze al een veulen heeft gehad op 2 jarige leeftijd vind ik het niet zo gek dat ze te klein is gebleven. Of lees ik dit verkeerd?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:51

Beweging=groei, klopt.

Door beweging worden de groeischijven geprikkeld om de lange beenderen te laten groeien.

Maar die beweging hoort jouw paardje te krijgen door in de wei te lopen, met gezelschap zodat ze ook redenen heeft om in beweging te komen (spelen!)

Kijk eens goed naar je paardje, ze is nog totaal niet 'volwassen' van uiterlijk, dus wees verstandig en geef haar nog minimaal een jaar de tijd om te groeien. Niet alle paarden zijn met 3 uitgegroeid, sommige pas met 5-6 jaar.

Belasting door arbeid heeft totaal geen zin in dit verband.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:53

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:53

ik zou der nog niks mee doen zodat het lichaam alle tijd heeft om te groeien :j dus lekker nog een jaar stil zetten :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:54

Op de foto's zie je wel duidelijk dat ze de hoogte in gegaan is en dat ze qua vorm veranderd is, maar dat ze nog niet volwassen (uitgegroeid). Daarintegen blijft die rug en hals op de foto's hetzelfde. Ik denk dat dat ook wel zo zal blijven wat je ook doet. De hoogte daarin tegen kan wel degelijk nog veranderen. Die van mij wordt nu 6 en die is tussen zijn 3e en 4e jaar nog onwijs de lucht in geschoten en die groeit nu nog steeds een beetje door. Ik heb mijne pas met zijn 4e jaar aan het werk gezet, daarvoor heeft ie wel altijd gewoon lekker op de wei gestaan.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:01

@Suzanne F
nee zij heeft zelf terwijl ze in de baarmoeder zat een moeilijke periode gehad. Ze heeft zelf gelukkig nog nooit een veulen gehad haha dat zou inderdaad niet best zijn ;)

@Randalinpony
Ze was helaas het enige veulen in 2009 en heeft daardoor nooit speelmaatjes gehad in de wei. Toen mijn oom haar vorig jaar overkocht van de stalbaas heb ik haar samen met mijn ruin iedere keer in de paddock gezet (was toen winter) Hierdoor is ze veel meer mans geworden en begon ze ook eindelijk te begrijpen wat spelen was. Nu is ze inmiddels lekker brutaal aan het worden zoals het hoort voor die leeftijd. Deze zomer heeft ze tot eind november buiten kunnen staan, daarna moest alles naar binnen..
ik ben ook van plan haar gewoon alle tijd te geven tot ze er klaar voor is.. maar hoorde nu dat gesprek over beweging en stimuleren, denk vraag het toch eens op bokt ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:02

Oh gelukkig ik schrok al. :D

Ik zou haar gewoon lekker laten staan nog. Ze ziet er nog heel jong uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:04

Ik zou haar in dat geval lekker de tijd gunnen om de slechte start in te halen, lekker weer de wei op deze zomer.

Ik vind haar nu nog erg slap ogen in de achterhand en erg 'jong en slungelig'. Wellicht kan je haar deze zomer al licht inrijden, maar ik zou zelf niet echt aan het werk durven met zon paard.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 13:13

Het is echt nog een puppy om te zien, dat klopt. Ik heb nu helaas geen recente foto, want ze is inmiddels wel al wat meer paard geworden (sinds juli). in de bak is het een losgeslagen projectiel op het moment haha ;)

Ik ben zelf 1.76 lang, geen haar aan me hoofd die er aan denkt om op een puppy van 1.50 te stappen ;) het gaat mij ook meer om het longeren, langzaam voorbereiden op het moment dat ze wel klaar is om onder het zadel te gaan.. ik had me er ook al op ingesteld op het moment dat zij onder mijn hoede kwam dat ze nog wel een paar jaar extra nodig zou hebben, dat scheelt ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:17

Idd gewoon lekker laten staan, zeker tot ze een jaar of vier is, of zelfs 5.
Beweging in de vorm van longeren etc. is op deze leeftijd gewoon artrose kweken.

Heb er laatst nog een interessant artikel over gezien gepost door een bokker maar waar o waar...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:19

Longeren is juist heel belastend voor dergelijke diertjes, dan zou ik nog eerder kiezen voor de optie regelmatig een uurtje over de weg wandelen met haar.

Hoewel ik daar ook geen wonderen van zou verwachten, een dagelijkse dosis Dr Groen deze zomer zal vast wel werken. :D

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:24

Wordt ze wel buitengezet of staat ze nu met de groep de hele dag op stal?
Als ze in een paddock o.i.d. staat kan ze zelf bewegen. :)

Ik vind het niet zo gek ernstig voor een 2,5 jarige. Ik snap je punten korte rug, lange nek.
Het valt mij juist vaak op dat de meeste 2,5 jarige op bokt (vaak wel met goede ouders) al heel volwassen er uit zien terwijl het in mijn ogen dan nog maar een jonkie is (maar daar zijn de meningen over verdeeld, I know ;-) ) Is het geen mogelijkheid om haar in de opfok te zetten tot een jaar of vier (4,5) of op een landje met een aantal paarden (jong en oud)?

Of anders lekker met haar wandelen, wat commando's aanleren. Ik zou er persoonlijk nog niet te veel mee doen.

Succes! :)

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:30

@Nienke1990
Ze staat nu de hele dag op stal. Helaas hebben we hier geen mogelijkheid tot weidegang in de winter. Het land is zo vreselijk nat dat ze alles kapot lopen...
Als ik de veulens van 2010 vergelijk met Evie (zo heet ze) is er zo'n wezelijk verschil dat ik me een beetje zorgen maakte. Veulens zijn uit bijna dezelfde bloedlijn en nu al minimaal 10cm groter als zij.

Ze is vreselijk lief en makkelijk dus zijn soms al bezig met de gewone opvoedkundige dingen.. Ik heb ook gezegd (op stal en tegen mijn 'oom') dat ik er echt pas aan begin als ze er klaar voor is. laatst heeft ze wel een sprongetje gemaakt in de paddock (nog geen 20cm hoog). dit vond ze kei leuk!

Opfok is helaas geen optie, zit hier niet echt iets in de buurt en die 'oom' wil der ook niet ergens anders neerzetten, hij heeft haar echt gekocht om lekker mee te tutten. Ik probeer haar elke dag even in de paddock te zetten met mijn ruin, zodat ze lekker kunnen spelen..

ik zou haar ook het liefst op het weiland zetten en er pas volgend jaar voorjaar vanaf halen.. maar die keuze is niet aan mij helaas!

Ik hoop inderdaad dat de reacties in dit topic ook voor Evie gelden en dat ze alsnog een groei door zal maken!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:44

Door het trainen zal ze wel gespierder eruit gaan zien, maar het beïnvloedt de groei niet. Het is wel een erg grote belasting voor het lichaam voor zo'n jong dier.

Lekker laten staan dus en haar de tijd geven om zich verder te ontwikkelen! :) Heb zelf een 3,5-jarige waar ik nog niets mee heb gedaan, omdat ze er lichamelijk gewoon nog niet klaar voor was. Groeien doet ze zeker nog wel, maar gun het wat tijd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:56

ik heb vorige zomer een 3-jarige beleerd, die ook nog vrij klein was en nog lang niet volgroeid. Wel eentje met karakter dus wachten tot 4 was waarschijnlijk vragen voor problemen.
Ik heb er een dikke 2 maanden mee bezig geweest startende van nul tot basis aan de longe, overgangen, zadelmak maken tot uiteindelijk dat ze 15-20 minuten onder het zadel kan, alleen een beetje sturen, de overgangen en een toertje (900m) galop op een galopbaan... Door deze minimale training is de bespiering toch fel veranderd door het meer gaan voeren is de merrie toch teru "in gang" geschoten qua groei, toen ze teug de weide op ging stond haar kont tch weer enkele cm hoger. Zo groot als mams en paps zal die waarschijnlijk ook niet worden, maar toch meer paard dan de pony die ze toen was...

Dus gedoseerde beweging en goede voeding kunnen zeker bijdragen tot de groei. Alleen zware belasting is nefast voor de groei...
En je hebt altijd laatbloeiers die nog een laatste groeispurt inzetten wanneer ze 4-5 zijn.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:23

@Petitparis
Was jouw 3-jarige nog net zo puppy als deze merrie? bij jou heeft het dus eigenlijk alleen maar een positief effect gehad?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:27

de groei is genetisch vastgelegd, dus uiteindelijk zal ze gewoon de grootte krijgen dat ze zou moeten krijgen. echter kan het door externe factoren wel ietwat vertraagd zijn, maar dt zou normaal geen problemen moeten opleveren.
ik zou ze deze winter gewoon nog laten staan, eventueel in de zomer lichtjes beginnen met wat longewerk en zadelmak maken, terug wintertje laten staan op de weide, en de zomer erop her-evalueren

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:30

ikzelf heb het zo niet gemerkt (buiten dat van die achterhand), omdat ik er elke dag mee bezig was, maar de eigenaar die maar elke 2 weken kwam kijken vond het een "groot" verschil. Nu wordt er ook niks meer mee gedaan buiten af en toe aan de longe (1x/week of 2 weken).
En ja ze lang nog niet "volwassen" ook veel fijner van bouw terwijl moeder een stevig springpaard en de papa Don schufro (en die is toch ook net iel) iedereen dacht dat het een 2-jarige volbloed was.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:18

Groei is genetisch bepaald, ik zou deze zeker nog een jaar (minimaal) laten staan, maar als ze verder niet van stal komt dan dagelijks wandelen of zo ?

MIjn veulen (die in maart 25jr wordt :+ ) heb ik sinds dat ze 3.5mnd was, vel over been, ze had zo in de nieuwsbrief van Brooke hospital kunnen staan- zo erg dus. Hoewel ik haar pas op 4.5jr heb ingereden heb ik haar wel naar de kwpn keuring genomen met 3jr aangezien het om de hoek was. Ze is toen officieel gemeten op 1.73. Ik heb echter zo'n paardenmeetlat die gaat maar tot 1.80cm en ik kan haar daar onder wurmen :D dus ik hou het er maar op dat ze 180cm is, maar ze is een paar cm groter.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:08

Voor de mensen die nog interesse hebben hoe de merrie er momenteel uitziet, dit zijn foto's van vandaag! Ik moet zeggen dat ze op de foto's wel volwassener toont ;)

Afbeelding

Afbeelding

en nog een van de lieve koppie
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:13

Ze heeft absoluut beweging nodig, maar dan wel vrije beweging. Dus hup naar buiten met dat dier. 24/7 binnen met zo'n jong dier is gewoon vragen om artrose, OCD of ander bewegingsproblemen op latere leeftijd!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:13

Ik zou me er niet zo druk over maken, het is een mooi paard, laat haar gewoon lekker rustig groeien en kijk pas over 2 jaar hoe ze echt is, sommigen doen er langer over met de groei.