paard zweet echt heel snel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

paard zweet echt heel snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:01

Hallo

wat me nu al een paar keer opgevallen is bij mijn paard, is dat hij echt heel erg snel en veel zweet
vandaag ook. instappen, en dan over naar de draf en mijn paard is al bezweet
terwijl hij wel een goede conditie heeft.
vandaag heb ik hem een lichte training gegeven dus gewoon wat lang en laag, beetje verzamelen en weer pasje weg
maar hij was echt drijf nat?
heeft iemand dit ook of kan iemand mij vertellen of dit normaal is?

alvast bedankt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:06

Is je paard geschoren? Staat hij onder dekens enz?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:09

paard is niet geschoren en staat nog in zijn zomer vacht eigenlijk. hij staat nu onder een 300 gram
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 10-01-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013

Re: paard zweet echt heel snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:35

ik rij trouwens wel in een binnenbak
maar als ik een rondje heb gedraaft begint hij al te zweten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:40

Mijn paard ook hoor ;)
Heb mijn da er wel eens naar gevraagd
Zijn oordeel: er zijn ook mensen die veel zweten en mensen die haast niet zweten
Zolang jij maar zorgt dat ie al die zouten ed en het vocht weer kan opnemen is er niets aan de hand

Ik had al een hymalaya steen in zijn box hangen en ik laat hem regelmatig drinken als we op lange rit zijn dus niets aan het handje ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:42

Ja heb ik hier ook last van, en paard is nog geschoren ook. Erg vervelend, want ik heb niet altijd de tijd om hem helemaal droog te stappen. Scheren hielt wel even maar na een paar weken groeien de haren keihard terug.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:48

Heeft hij dit altijd?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:54

ja scheren doe ik ook niet omdat ik vind dat hij nog heel mooi in zijn vacht zit. na het rijden doe ik hem een zweetdeken op alleen dit is erg vervelend omdat ik wel een uur moet wachten ik heb ook een liksteen in de box alleen heb het idee dat hij er niet echt aankomt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 19:55

xLiezel schreef:
Heeft hij dit altijd?

ja hij heeft het altijd

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:58

Tja is er niemand anders die de deken af kan doen ???
Als ik gereden heb haalt iemand van stal hem er af als ie weer droog is
Is ie voor 11 uur avonds nog niet droog blijft ie op tot de volgende ochtend

Als ie de liksteen maar tot zijn beschikking heeft
Sil heeft ook ruim een jaar nodig om zijn steen op te maken

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:07

Heeft je paard het ook als ie geschoren is? Of scheer je 'm nooit?
Ik denk anders namenlijk dat het gewoon aan je paard ligt, en dat je er niet veel aan kan doen..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:13

rommulus schreef:
Mijn paard ook hoor ;)
Heb mijn da er wel eens naar gevraagd
Zijn oordeel: er zijn ook mensen die veel zweten en mensen die haast niet zweten
Zolang jij maar zorgt dat ie al die zouten ed en het vocht weer kan opnemen is er niets aan de hand

Ik had al een hymalaya steen in zijn box hangen en ik laat hem regelmatig drinken als we op lange rit zijn dus niets aan het handje ;)

mee eens...

Zou me wel zorgen maken als hij een beetje een lusteloze indruk maakt onder het rijden en snel pufferig is/ hijgerig is en snel zwaar ademt en/of ratelt als je aan zijn neus luistert.. dan kan hij nl. geirriteerde luchtwegen hebben... dan moet je hem even laten nakijken door je dierenarts..

Als het echt alleen snel zweten is zou ik me niet druk maken.. kan wat spanning zijn, kan zijn omdat de lucht erg vochtig is.. kan zijn dat hij gewoon van zichzelf snel zweet.. bij mij hangt ook een himalaya steen in stal. Nu paard goed op conditie is zweet ze weinig tot niet en laat ze de liksteen hangen maar in het begin maakte ze er erg veel gebruik van.

(als je er 1 koopt hang hem dan wel op en gooi hem niet in de voerbak, je paard likt er namelijk alleen aan als hij er behoefte aan heeft.. je moet het hem niet willen opdwingen.. mijn vorige paard zweette altijd veel en zat nooit aan zijn liksteen)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-01-12 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:13

ik heb ook een paard dat veel zweet. Ik zet haar gewoon na het trainen onder de lampen en ze is snel droog.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:17

Het is momenteel erg "warm" voor paarden in combinatie met een wintervacht of dikke deken. Je hebt best kans dat hij minder snel zweet als van de week de temperaturen weer gaan dalen. ;)

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:35

Rijd je in een binnenbak? dan kan het komen door t tempratuur verschil

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:23

Manegekind schreef:
Rijd je in een binnenbak? dan kan het komen door t tempratuur verschil

ja ik rijd in een binnenbak, verder zie ik niet dat hij lusteloos is ook is hij snel weer op adem
heb er wel aan gedacht om hem te scheren. maar denk dat ik het niet mooi ga vinden omdat het een vos is.
en denk dat het niet echt gaat helpen omdat hij niet een wintervacht heeft

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:29

paard van mijn vriendin heeft het ook en daar is ook niks "mis" mee. Zelfs geschoren begint die te zweten na een kwartiertje. Maar nu is hij wel grotendeels droog tegen dat hij uitgestapt is en daarna een kwartiertje opstal met een zweetdeken. ongeschoren was het ook een uur of langer wachten...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:32

Niet alle paarden krijgen een duidelijke wintervacht. Het kan heel goed het geval zijn dat jouw paard wel degelijk een beetje een ondervacht heeft 's winters, waardoor hij het dus eerder warm krijgt met trainingen.

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:41

Bij mij op stal heeft een paard dat ook. Alleen zijn wij er achter gekomen dat dit paard zijn hartkleppen niet goed werken, waardoor hij zich heel druk maakt.. Ik weet niet hoe het precies zit.. maar misschien moet je hem eens na laten kijken.. ik zeg alleen maar wat ik er van weet.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:45

misschien volgend jaar dan toch maar eens proberen te scheren :)*
nu kan het niet meer zeker?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:44

Scheren hoeft helemaal niet, je paard moet gewoon even wennen aan de temperatuurschommelingen. De paarden op ons werk zweten momenteel ook sneller, maar binnen een paar weken is dat alweer over. Zodra hun wintervacht begint te groeien (dus zodra de dagen korter worden, niet per definitie kouder), dan zweten ze ook enorm. Dit duurt meestal hooguit 2 weken en dan zijn ze aan de verandering gewend. Als je ze zou scheren, dan haal je hun hele biologische ritme door de war. ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:48

Dat hoeft geen probleem te zijn. De ene persoon zweet nu ook eenmaal sneller dan de ander.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:51

scheren kan nog wel, de meeste scheren nog tot februari. En sommigen het hele jaar door.

Paard van m'n vriendin lijkt ook geen wintervacht te hebben zo kort, maar als je goed is haar wintervacht wel veel zachter dan de zomervacht, dus meer ondervacht die warmte vasthoudt. En dus heel snel bezweet, zeker in combi met een drukte maker...
En als het de aard van het beestje is, dan kan het nog zijn dat die snel bezweet is, maar ze drogen wel veel sneller achteraf...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:25

Shenavallie schreef:
Scheren hoeft helemaal niet, je paard moet gewoon even wennen aan de temperatuurschommelingen. De paarden op ons werk zweten momenteel ook sneller, maar binnen een paar weken is dat alweer over. Zodra hun wintervacht begint te groeien (dus zodra de dagen korter worden, niet per definitie kouder), dan zweten ze ook enorm. Dit duurt meestal hooguit 2 weken en dan zijn ze aan de verandering gewend. Als je ze zou scheren, dan haal je hun hele biologische ritme door de war. ;)

die van mij zweet altijd snel of het nou zomer is of winter, het maakt geen verschil

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:17

Hmmmm, daar heb ik even geen antwoord op. Mijn leasepaard heeft het alleen heel snel omdat ze overijverig is, ondanks dat ze meerdere keren per week getraind wordt. En dan met name als er andere paarden in de buurt rijden (lees: dat stomme geklik met de tong of gefluit door de andere ruiters/menners waar zij dan weer op reageert). Als ik alleen met haar rij, dan wordt ze alleen een beetje warm. Zij staat ook niet echt dik in de vacht. In geval van rijden met anderen in de buurt moet ik dus altijd een fleecedeken meenemen, welke ik na het rijden/mennen 20 minuten op laat liggen. Zolang de huid daarna maar droog is (haren voeren de rest van het vocht af). ;)