Goedkope oplossing smerige paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Goedkope oplossing smerige paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:35

Bij ons op stal hebben we 1 paddock..
Deze word nooit uitgemest.. en dit al 5 jaar, waardoor de drainage uiteraard niet meer werkt.. :Y)

Gevolg.. mijn pony staat tot zijn knieen in de smerigste drab die je je maar voor kan stellen :')
Nou lijkt het me fijn om niet te 'klagen' maar bijv met een voorstel te kunnen komen om iniedergeval de winter wat droger door te komen.

Wat zijn betaalbare opties? Gewoon een dikke laag zand storten? of iets anders?
Dingen waar ik op moet letten? wat 'kost' zand, en waar haal je zoiets?

Ik hoor graag jullie ideen!

Shoran123

Re: Goedkope oplossing smerige paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:38

Wat dacht je om met een schep iniedergeval de ergste drap er zelf uit te halen? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:39

Getverdemme :r

Als men daar op stal niet genegen is om uit te mesten dan heeft verfrissen van het geheel ook weinig zin.
Zou eerst dat maar eens aankaarten ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:40

ligt eraan hoe groot de paddock is? 6x6 kun je bijv met hand afgraven duurt wel een paar dagen als je dat met een aantal mensen en kruiwagens doet. dat scheelt al geld maar het is makkelijk om het af te laten graven met een machine.
daarna kun je er grof zand overheen storten dat kost ong. 40 euro per kuup. je heb al gauw 4 a 5 kuup nodig hoor voor een stukje van 6x6

misschien dat alleen afgraven al voldoende is om de drainage te laten werken. en de drainbuizen schoon spuiten?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:40

afgraven,nieuw zand storten en heel belangerijk; voortaan uitmesten.
drainagepijpen uitspuiten.
kosten zand is per regio verschillend,kijk maar op google.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:41

Inderdaad, even overleggen voor een oplossing.. Bijv de ergste zooi eruit te halen eventueel met machine en daarna nieuw zand storten en bijv. stukje verharden en dan overleggen dat er minstens 3x in de week gemest wordt..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:41

kokosvezel er doorheen laten freezen en drainage door laten spuiten. als dan niet ik combi met een extra laag zand.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:43

mariska32 schreef:

Maar niet alle zand is hetzelfde!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:45

GewoonNoor schreef:
Wat dacht je om met een schep iniedergeval de ergste drap er zelf uit te halen? :)

:') 50 cm met de hand uitgraven uit een paddock van 40x20 ?(als het niet groter is..)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:48

Loetie84 schreef:
mariska32 schreef:

Maar niet alle zand is hetzelfde!!!

tuurlijk is niet al het zand het zelfde maar de prijzen van een soort zand scheelt wel per regio.
heeft met vervoerskosten vanaf de winningsplaats te maken.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:49

Diaz schreef:
GewoonNoor schreef:

:') 50 cm met de hand uitgraven uit een paddock van 40x20 ?(als het niet groter is..)

:Y)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:50

ja zon grote paddock is niet met de hand uit te graven! :P zou toch een gravertje huren ofzo.

misschien is alleen graven en uitspuiten genoeg?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:56

Afgraven, en dat gaat natuurlijk niet met de hand. Eerst al het vieze zand eruit. Drainage controleren, buizen moeten heel zijn en niet verstopt. Goed in het grind leggen met doek erover. Dan flinke laag schoon zand erover en eventueel nog een goede toplaag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:00

goedkope oplossing is alleen het vieze drekkerige zand er af tot een harde laag.
Die laag los laten trekken, drainage door laten spuiten en kijken of die het nog doet.
dan een nieuw laag zand.

Meestal is het de bovenste 20 centimeter die vies en dichtgeslagen is en is het daaronder stevig en droog.
Dan hoef je niet zo die alles weg te graven, want zand is heeeel duur. Hoe dunner de vieze laag, hoe minder kosten.

Als de drainage verder goed is en je hebt nieuw zand, eventueel de voorste 5 tot 10 meter bestraten, (2e hands klinkers of stoeptegels zijn het voordeligst) zodat je daar kan voeren in bakken of ruiven. Dan slaat je grond ook minder snel dicht. Alles wat ze op het verharde mesten komt ook niet in je zand en is makkelijk schoon te houden en te vegen met veegmachine als het nodig is. Ook spaart het je zandpaddock als het nat is omdat ze dan uit zichzelf meer op de stenen blijven staan.
En dan uitmesten. Minimaal elke dag, liever vaker. In elk geval zoveel mogelijk voorkomen dat mest kapot gelopen wordt of verregend. dan kun je het niet meer goed uitmesten en vervuilt het zand sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:01

Ik zou voor zand gaan en de staleigenaren met een bordje laten eisen dat iedereen na gebruik van de paddock de mest weghaalt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:49

russel schreef:
Ik zou voor zand gaan en de staleigenaren met een bordje laten eisen dat iedereen na gebruik van de paddock de mest weghaalt.

De staleigenaren zijn verandwoordelijk voor het mesten van de paddock :') Mesten in de rijbakken wel zelf, maar paddock en stallen worden gedaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:56

je kunt toch ook met elkaar zelf het initiatief nemen uit te mesten... is alleen maar prettig voor staleigenaren de de pensiongasten als de paddock schoon is na elk gebruik... Het gaat niet om strooisel of zo zoals bij stallen mesten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:01

Het maakt niet zo gek veel uit wie er verantwoordelijk is voor het uitmesten van de paddock : als het nu niet gedaan wordt en in de toekomst ook niet , dan blijft het een gore bende :=

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:13

Ik geloof dat meer dan de helft van de paarden in de paddock niet van pensionklanten is, daarnaast ben ik er helaas niet dagelijks..

Maar 'even' een berg zand erop gooien heeft geen zin kwa droger zijn?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:21

Diaz schreef:
Ik geloof dat meer dan de helft van de paarden in de paddock niet van pensionklanten is, daarnaast ben ik er helaas niet dagelijks..

Maar 'even' een berg zand erop gooien heeft geen zin kwa droger zijn?

Nee, daar los je het niet mee op. De eerste tijd natuurlijk wel, maar op een gegeven moment gaat het mengen en dan is het weer een en al drap. Dus toch echt afgraven en nieuw zand er in. En iedereen die er gebruik van maakt laten mest scheppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:29

Uiteraard zal dat wel even helpen , je hebt toch eventjes een toplaag van schoon zand.

Maar het is een slechte investering als het vervolgens toch weer helemaal verzeken en verscheten wordt...

Ik zou het er overigens eerder bovenop gooien dan uitgraven. Hoe hoger de paddock komt te liggen , hoe beter het water weg kan via de zijkanten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:13

Eerst moet de bagger er uit, anders is elke investering altijd weggegooid geld.
Verder vind ik dat een pensionhouder verplicht is om de boel bij te houden en helaas dat kost geld.
Wil hij er niet aan meewerken dan zou ik een ander stal gaan zoeken.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:50

paddock bij jullie =15x30 paddock
staat op marktplaats..
jammer dat dat niet wordt gedaan mest eruit....

ik doe het zelf wel,, hij is nu ook nat maar wel mest eruit elke dag

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:35

Met zn alle een weekendje de handen uit de mouwen steken, en samen de boel afgraven.
En nieuw zand er over heen.

Nieuw zand er overheen gooien alleen heeft geen zin, want de drab wilt het toch van het zand.
Als iedereen de handen uit de mouwen steekt, en voortaan de mest opruimt, is er niks aan de hand.
Durf te wedden dat jij niet de enige bent die er mee zit.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:50

Ik zou even met de mensen op stal overleggen. Ik zou de meeste drap er zelf uit halen en de drainage schoonspuiten en dan nieuw zand erin! Ik weet niet hoe duur dat zand is..