Hoe handig een hele rol hooi voeren ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hoe handig een hele rol hooi voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:33

Ik zit te dubben over of we gewoon een hele rol hooi buiten zullen zetten.

We hebben een aantal van die rollen en het is toch wel wat gedoe om die uit elkaar te pluizen en in de netten te stoppen.
We hebben ook nog normale baaltjes dan dan zouden we in de netten binnen gewoon wat plakjes van de normale baaltjes kunnen stoppen zodat ze daar eten hebben als het rotweer is.

Maar in principe eten ze liever buiten en het netje buiten is altijd het eerste leeg , het zou dus wel fijn zijn om wat meer buiten te voeren.

Als we alleen de rol hooi voeren dan doen ze daar samen een week mee. Is een rolletje van zo'n 100 kg , redelijk goed zelf te verplaatsen.

Wie voert hier zo'n hele rol ?

Blijft dat wel ruim een week goed als het veel regent , gaat het dan niet snel rotten of valt dat wel mee als het open staat ?
Het blijft natuurlijk wel geperst op elkaar zitten dus ik ben benieuwd of het een beetje fatsoenlijk eetbaar blijft zo een week lang buiten in de regen...

Ik wil dan wel iets van een frame met een net er omheen maken om de rol goed intact te houden zodat ze er echt alleen van af eten en niet de hele rol uitsmeren :P

En misschien is het ook beter om hem op iets van een verhoogd rooster te zetten ?

Iemand ervaring ? :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:17

Ik denk meteen aan zoiets:

Afbeelding

maar dat wordt prijstechnisch alleen interessant als je er altijd gebruik van wilt maken, en niet zo af en toe :)

pmarena

Re: Hoe handig een hele rol hooi voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:31

Hihi , ja dat is heel leuk als je een stal hebt met X paarden , voor 2 ponies aan huis vind ik het zwaar overdreven :P

En bovendien zit je dan nog met die rol die je er niet makkelijk in krijgt en moet er alsnog een net overheen :)

Ik wil gewoon een frame maken van bvb. een 100 liter vat (met een 30mm hooinet) dat je er overheen kunt zetten met 2 man.

Vraag me vooral af of zo'n baal niet snel gaat rotten als het veel regent en ze toch minstens een week nodig hebben om hem op te eten :)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:19

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:22

Wij hebben ook 2 ponies aan huis, ik zou het zelf dus inderdaad ook niet neerzetten :P

Kun je niet een aantal oude pallets halen bij een bedrijf. Deze op de grond en dan het hooi erop rollen. Kan je vervolgens een net er overheen spannen die je aan de onderkant vast maakt aan de pallets.
Moet je alleen wel iets om de pallets heen leggen (autobanden ofzo) want of pallets sterk genoeg zijn voor een ponie die erop gaat staan.

Ik zou er inderdaad wel een zeil overheen doen. Met 4 palen en een simpel landbouwzeil.
Ik ben er bang voor dat het anders inderdaad gaat rotten.

Het wordt nog een heel gedoe zo :') uiteindelijk is het misschien toch makkelijker om het elke keer los te plukken en in een net te doen :P

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:23

Het kan hoor alleen alles wat ze uit de rol trekken en in de prut gooien wordt vertrapt en niet opgegeten.
Hierdoor eten ze 20 % van de baal niet op.
En als je het op een verharding van stenen beton legt heb je het niet dat ze het in de prut kunnen trekken.

Goed hooi rot niet van de regen als het binnen een week op is!
En nat hooi is voor paarden niet erg als je een paard hebt wat niet tegen stoffig hooi kan dan doen wij het ook nat maken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:28

Een grote rol of een kleine rol, dat maakt niet veel uit: ik zou er een dak boven willen hebben. Kun je niet 4 palen, dakje erop, paar pallets op de grond en daar de rol in zetten? Hoeft niet duur en ingewikkeld te zijn. De ervaring leert hier dat er een hoop hooi verloren gaat, vertrapt in de modder. Toen we aan het einde van de zomer geen gras meer hadden, hebben we er zo een rol nergezet. Met dit weer beginnen we daar niet aan, we hebben er nog geen dak boven. Nat hooi willen ze niet graag eten, en als het te lang nat is en niet gegeten wordt, word het smerig. Nu krijgen ze dus weer ouderwets een paar grote stapels hooi op het land, verspreid, want dat wordt allemaal opgegeten. Voor volgende winter willen we toch iets van een ruif hebben. Wel de dure versie van de foto die al geplaatst was, of iets zelf gemaakt in die stijl. Absoluut NIET de houten versie die ook al eerder voorgesteld werd, lekkere eethouding voor je paard... :n ... we willen geen verstoppingen hier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:55

funnygirl1 schreef:
het lijkt me niet goed een paard zijk nat hooi te laten eten.
volgend mij kun je beter dit kopen:
http://www.google.nl/imgres?q=hooi+ruif ... ooiruif1(1
en er hoeveelheden in doen

Da's ook een geinige ruif funnygirl , bedankt voor de tip :)

Maar voor ons is dat niks , we hebben prima netten waar ze uit kunnen eten maar ik overweeg dus een hele rol neer te zetten.

Met dergelijke ruiven moet je nog de rol uit elkaar halen en daar in stoppen.... dat heeft dan dus geen nut , kunnen we het net zo goed in de netten doen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:58

NAIWHL schreef:
Wij hebben ook 2 ponies aan huis, ik zou het zelf dus inderdaad ook niet neerzetten :P

Kun je niet een aantal oude pallets halen bij een bedrijf. Deze op de grond en dan het hooi erop rollen. Kan je vervolgens een net er overheen spannen die je aan de onderkant vast maakt aan de pallets.
Moet je alleen wel iets om de pallets heen leggen (autobanden ofzo) want of pallets sterk genoeg zijn voor een ponie die erop gaat staan.

Ik zou er inderdaad wel een zeil overheen doen. Met 4 palen en een simpel landbouwzeil.
Ik ben er bang voor dat het anders inderdaad gaat rotten.

Het wordt nog een heel gedoe zo :') uiteindelijk is het misschien toch makkelijker om het elke keer los te plukken en in een net te doen :P

Haha , inderdaad dan is dat nog minder werk :P

Daarom denk ik ook aan een frame van stevige buizen met een net er aan vast , dat je er zo met 2 man overheen zet :)

(En dan eventueel vastmaakt aan een verhoogd rooster waar je de baal op zet zodat hij droog staat vanaf de grond :) )

Met de Fjord durf ik gedoe met pallets en zeiltjes niet aan , het moet echt stevig zijn want madam is nogal sloopgraag :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:01

chrispy schreef:
Het kan hoor alleen alles wat ze uit de rol trekken en in de prut gooien wordt vertrapt en niet opgegeten.
En als je het op een verharding van stenen beton legt heb je het niet dat ze het in de prut kunnen trekken.

En nat hooi is voor paarden niet erg als je een paard hebt wat niet tegen stoffig hooi kan dan doen wij het ook nat maken.

Vandaar ook dat ik er sowieso een net omheen wil met 30mm maas zodat ze de boel niet uit elkaar trekken en vertrappelen :)

Ik weet dat nat hooi niet erg is , maar een geperste rol die toch minimaal een week lang in de regen staat (als het regent :P ) daarbij vraag ik me af of je dan nog van die typische broei krijgt , die je wel krijgt als er een gat in het plastic zit. Het plastic is er dan natuurlijk af , maar het geheel zit nog steeds erg dik op elkaar gepakt , dus ik vraag me af wat dat doet met broei / schimmelvorming , omdat het middelste nog steeds (door de strakke persing) geen lucht krijgt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:05

GamblersCup schreef:
Een grote rol of een kleine rol, dat maakt niet veel uit: ik zou er een dak boven willen hebben. Kun je niet 4 palen, dakje erop, paar pallets op de grond en daar de rol in zetten? Hoeft niet duur en ingewikkeld te zijn. De ervaring leert hier dat er een hoop hooi verloren gaat, vertrapt in de modder. Toen we aan het einde van de zomer geen gras meer hadden, hebben we er zo een rol nergezet. Met dit weer beginnen we daar niet aan, we hebben er nog geen dak boven. Nat hooi willen ze niet graag eten, en als het te lang nat is en niet gegeten wordt, word het smerig. Nu krijgen ze dus weer ouderwets een paar grote stapels hooi op het land, verspreid, want dat wordt allemaal opgegeten. Voor volgende winter willen we toch iets van een ruif hebben. Wel de dure versie van de foto die al geplaatst was, of iets zelf gemaakt in die stijl. Absoluut NIET de houten versie die ook al eerder voorgesteld werd, lekkere eethouding voor je paard... :n ... we willen geen verstoppingen hier.

Vertrappen in de modder daarvoor ben ik niet bang :)

Gewoon de baal op verharding zetten , en met een fijnmazig hooinet er omheen.

Wat bedoel je met smerig worden als het te lang nat is geweest ?

Bedoel je dat hooi dat dan langere tijd (hoe lang ?) ligt van zichzelf vies gaat worden (schimmel / rotting) of gewoon dat ze het vertrappelen :P

Op zich wordt het hooi in de buiten-hooinetten ook kletsnat , maar dat net eten ze dagelijks eerst helemaal leeg voordat ze aan de netten in de stal beginnen , dus dat hooi ligt (nouja , hangt) altijd korter dan een dag.

Dat vind ik gevoelsmatig toch heel anders dan een strak geperste baal die een week lang staat te verregenen....ik heb gewoon geen idee wat dat "doet" met het hooi in de baal :)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:09

pmarena schreef:
chrispy schreef:

Vandaar ook dat ik er sowieso een net omheen wil met 30mm maas zodat ze de boel niet uit elkaar trekken en vertrappelen :)

Ik weet dat nat hooi niet erg is , maar een geperste rol die toch minimaal een week lang in de regen staat (als het regent :P ) daarbij vraag ik me af of je dan nog van die typische broei krijgt , die je wel krijgt als er een gat in het plastic zit. Het plastic is er dan natuurlijk af , maar het geheel zit nog steeds erg dik op elkaar gepakt , dus ik vraag me af wat dat doet met broei / schimmelvorming , omdat het middelste nog steeds (door de strakke persing) geen lucht krijgt :)

Mijn vriend en mijn schoonvader(Deze zijn boer en voeren al jaren ronde balen aan de koeien) zeggen dat het makkelijk moet kunnen dat ze dezen balen binnen een week ophebben. Het gaat wel om een mini baaltje niet om een hele grote toch ?
Anders zou je mischien een klein plasticje aan de bovenkant over de baal kunnen leggen zodat de regen er van bovenaf niet in kan.
Je moet het gewoon een keer proberen om te kijken hoeveel jou paardjes weg eten.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:23

Moet kunnen.
Ik doe het met 4 paarden ook als het slecht weer is.
Staat wel op 2 pallets want anders gaan ze te veel plukken en er in liggen want het is lekker droog.
Volgend jaar wil ik een soort hekje erom heen zetten dat ze het niet zoveel vertrappen.
Ik voer zo'n grote baal die gaat met 2 pony en 2 paarden ongeveer 5 dagen mee.

Ik zet ze zo neer:
zodat het net erom heen zit aan de zijkanten,dan snij ik hem open met een kruis en trek dat een stukje naar beneden zodat ongeveer 15 cm net te zien is.
Dan snij ik dat gedeelte van het net eraf (beginnetje maken de rest trek je er dan zo af)
en doe dat iedere dag op nieuw weer naar beneden en het net eraf snijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:29

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:57

chrispy schreef:
Mijn vriend en mijn schoonvader(Deze zijn boer en voeren al jaren ronde balen aan de koeien) zeggen dat het makkelijk moet kunnen dat ze dezen balen binnen een week ophebben. Het gaat wel om een mini baaltje niet om een hele grote toch ?
Anders zou je mischien een klein plasticje aan de bovenkant over de baal kunnen leggen zodat de regen er van bovenaf niet in kan.
Je moet het gewoon een keer proberen om te kijken hoeveel jou paardjes weg eten.

Ja , het zijn dus baaltjes van rond de 100 kg , die van een meter ofzo hoog die je zelf nog net kunt rollen.

Ik weet al hoe veel ze eten :)
Ze krijgen hier altijd onbeperkt hooi in hun 30mm netten , en doen dan een week met zo'n rol. Maar dan halen we hem dus helemaal uit elkaar , leggen hem in een stal en stampen om de dag alle netten er mee vol.

Echter als we de rol in zijn geheel buiten zetten , dan zouden we de gewone baaltjes hooi kunnen gebruiken om binnen te voeren zodat ze daar ook wat kunnen knabbelen als ze buiten de hersens in regenen , de kleine baaltjes zijn fijner om mee werken met de binnen-netten en ik vind het ook wel prettig als ze aanbod hebben van verschillende soorten hooi :)

Maargoed ik bedenk me nu ook dat we van die nieuwe rol ook een laag af zouden kunnen halen om daar de binnen-netten mee vol te stouwen , dat scheelt al bijna een derde baaltje dat buiten staat :)

Eigenlijk is m'n belangrijkste reden om terughoudend te zijn , de vraag of het hooi wel goed blijft als het op rol een week in de regen staat :)

Op zich zou ik de bovenkant liever met niets anders afdekken dan het 30mm net rondom , zodat ze gewoon aan alle kanten van de rol kunnen eten : ook vanaf de bovenkant :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:59

ijspeert schreef:
Moet kunnen.
Ik doe het met 4 paarden ook als het slecht weer is.
Staat wel op 2 pallets want anders gaan ze te veel plukken en er in liggen want het is lekker droog.
Volgend jaar wil ik een soort hekje erom heen zetten dat ze het niet zoveel vertrappen.
Ik voer zo'n grote baal die gaat met 2 pony en 2 paarden ongeveer 5 dagen mee.

Ik zet ze zo neer:
zodat het net erom heen zit aan de zijkanten,dan snij ik hem open met een kruis en trek dat een stukje naar beneden zodat ongeveer 15 cm net te zien is.
Dan snij ik dat gedeelte van het net eraf (beginnetje maken de rest trek je er dan zo af)
en doe dat iedere dag op nieuw weer naar beneden en het net eraf snijden.

Bedankt !

Staat de baal bij jou dan vol in de regen , en blijft het hooi mooi van kwaliteit in het midden en ook het laatste beetje dat er over blijft ?

Daar ben ik bang voor : dat het strakgeperste deel aan de binnenkant te weinig lucht krijgt en de nattigheid voor problemen zorgt waardoor het hooi gaat schimmelen / broeien / rotten....maar misschien valt dat mee als het in een week op is ? :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

Zoek even de post van sadie op in mijn topic over de hayhut!
Ze had een link geplaatst van de landbouwwinkel.nl met een handige overkapping voor die rollen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:50

Die hayhut heb ik toen gezien in dat topic , wel een geinig ding :)

Maar veels te groot en veels te duur.

Net even gekeken op landbouwwinkel en die kende ik nog niet , bedankt voor de tip , geinig ding wel +:)+
http://landbouwwinkel.nl/index.php?item ... 17&lang=NL

Ook wel aardig aan de prijs maar op zich wel geinig. Ik word (veeleisende zeikerd die ik ben :o ) alleen niet zo enthousiast van die enge gaten waar ze hun hele kop in moeten steken , vind het maar een eng systeem :=

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:52

Kan je niet een klein zeiltje nemen die je over de bovenkant kan leggen? Dan regent het niet helemaal in en kunnen ze wel via de zijkant eten. Desnoods doe je het zeiltje ook onder het net.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:03

Dat zou inderdaad best kunnen , maar op zich heb ik helemaal geen behoefte om de bovenkant af te dekken , omdat ik graag wil dat vanaf àlle kanten aan de baal kunnen plukken ;)

Alleen de vraag is of het hooi dan wel goed blijft , als het er op regent :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:07

had je mijn foto gezien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:08

Die van mij eten het niet meer als het heel nat is geworden. Beetje verwend zijn ze wel. Dus ik voer dagelijks 'vers' hooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:17

NAIWHL schreef:
Kan je niet een klein zeiltje nemen die je over de bovenkant kan leggen? Dan regent het niet helemaal in en kunnen ze wel via de zijkant eten. Desnoods doe je het zeiltje ook onder het net.

Als zeiltje in contact komt met het hooi gaat het op die plek nog wel eens schimmelen, zeker als er wat druk op staat. Bij pallet er tussen krijg je snel hetzelfde.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:51

pmarena schreef:
GamblersCup schreef:

Vertrappen in de modder daarvoor ben ik niet bang :)

Gewoon de baal op verharding zetten , en met een fijnmazig hooinet er omheen.

Wat bedoel je met smerig worden als het te lang nat is geweest ?

Bedoel je dat hooi dat dan langere tijd (hoe lang ?) ligt van zichzelf vies gaat worden (schimmel / rotting) of gewoon dat ze het vertrappelen :P

Op zich wordt het hooi in de buiten-hooinetten ook kletsnat , maar dat net eten ze dagelijks eerst helemaal leeg voordat ze aan de netten in de stal beginnen , dus dat hooi ligt (nouja , hangt) altijd korter dan een dag.

Dat vind ik gevoelsmatig toch heel anders dan een strak geperste baal die een week lang staat te verregenen....ik heb gewoon geen idee wat dat "doet" met het hooi in de baal :)

Met smerig bedoel ik inderdaad schimmelig, nat en klef of broeierig. Ze eten zo'n rol niet in een dag op, dus ik zou het nat willen laten regenen. Maar daar komt ook bij dat onze paarden ook een beetje verwend zijn, en nat hooi gewoon liever niet eten. ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

Okee, ik heb het: je zet de rol op een laag karretje (met een soort rem) en dan rol je het elke ochtend naar buiten en elke avond weer naar binnen? (of bij elke bui even naar binnen :P )
Briljant of niet? :')