Wel of niet verhuizen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Wel of niet verhuizen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:29

Hey bokkers..

Ik hoop dat het hier goed staat..

Ik zit met een dilemma.. Wel of niet mijn paardje verkassen naar een andere stalling..
Ik vind het heel lastig om te beslissen om wel of niet te vertrekken.. dus hoop dat jullie me wat tips kunnen geven..
Ik heb een energieke jonge ruin van bijna 4, nog niet ohz, maar dat zijn we aankomende zomer wel van plan. We staan nu héél voordelig, lekker op het land met onbeperkt hooi (beide wat ik erg van belang vind voor een jong paard in de groei) met een hoop vrienden (te veel eigenlijk).. Alleen is het in de winter nu best afzien.. Een groot zwembad in het weiland (begrijpelijk natuurlijk).. Gelukkig nog wel wat droge plekken.. maar niet ideaal

De reden dat ik wil verkassen is: 1) we hebben geen bak / longeerkraal. Wel een weitje waar we kunnen longeren/ evt rijden, en das best groot maar omheind met prikkeldraad en bosjes (niet ideaal dus, mocht hij een keer de benen nemen wat aannemlijk is voor een jonge knol).
Reden 2 is: er wordt niet constand gevoerd: de groep bestond uit 12 paarden toen de mijne erbij kwam en hebben voor de winter 3 "voerbakken" om het zo maar de noemen waar grote ronde balen ( a 180 kg, denk ik) in kunnen. Nu staan er inmiddels 21 paarden met dezelfde hoeveelheid voer.. echter voert de boer nog steeds in dezelfde frequentie en vind gaat/wil dit niet aanpassen ("dan staan ze maar een midaggie zonder hoor" is zijn verweer). Helaas gaat het niet om een middagje maar om wel meer.. van de week was ik er om dinsdagochtend om 08:00 en was er bijna niets meer.. Woensdagmiddag om 14:00 dat mn paard terug het land op ging was er net weer gevoerd.. Ik was niet blij dus..
Wel is mijn huidge plek heeul erg voordelig t.o.v. andere stalling

Al met al is wat ik wil hier in de omgeving ('t gooi) onmogelijk te vinden.. Ideaal zou zijn een grote inloopstal met al dan niet (een stukje) betegelde uitloop met paddock waar ik royaal kan voeren (of gedaan wordt) met een rijbak (mag buiten zijn) en daarbij (of in de betreffde bak) mogen losgooien / longeren.

Nu ben ik wel aan het zoeken / kijken naar een andere plek.. Helaas komen bij 90% van de stallen de paarden niet of nauwelijks buiten.. Als ik al kies voor de optie 's nachts op stal, dan wél de hele dag buiten.. en das nauwelijks te vinden.. Ik wil mijn jonge paard, die nog nooit een echte stal van binnen heeft gezien, behalve op de kliniek voor zijn castratie, niet gaan "opsluiten". Daarbij werk ik fulltime, dus binnen en buiten zetten moet worden gedaan.. (geen enkel probleem als daar een dienst (mesten, buiten/binnen zetten in de weekenden) of iets extra kosten tegenover staan)..

Ik ga morgen nogmaals proberen te praten met mijn huidige stalhouder.. er is ooit sprake geweest over het aanleggen van een bak.. en zeker over het voer wil ik het gewoon nogmaals hebben.. Maar ik zie het somber in.. Wat het ook lastig maakt is dat mijn paard heel moeilijk op nieuwe plekken kan wennen.. bij deze plek heeft het zeker 4 maanden geduurd voor hij écht lekker in zn vel zat..

Dus wat te doen.. ik zit dr behoorlijk mee in mn maag..

Ikima

Re: Wel of niet verhuizen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:36

Daar zou ik dus echt niet willen staan, al was het alleen al vanwege het prikkeldraad.
Op zoek dus naar een andere stal, desnoods je paard in de winter 's nachts binnen, daar gaat hij niet dood aan. Blijven zoeken, je komt vast wel iets geschikts bij jou in de buurt tegen.
Ik weet niet wat je wilt uitgeven en waar je in het Gooi woont maar daar zijn toch nog aardig wat stallen waar de paarden in de winter veel buiten komen.
Succes met je zoektocht, zal vast wel lukken. :D

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:39

Ikima: ik kan er geen 300+ euro per maand aan uitgeven.. en dat wordt hier gewoon veel gevraagd..

Ik wil trouwens wel dudielijk maken dat de Wei waar hij in staat zeker Niet omheind is met prikkeldraad hoor! Alleen het weitje waar wij vrijwillig kunnen longeren is dat.. Als ik ga longeren zet ik eerst met schrikdraad en prikpaaltjes een gedeelte af en mijn paard heeft gelukkig veel respect voor lint, maar het zit me toch gewoon niet lekker...

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:42

Het is een dillema als je het voor de rest naar je zin hebt. echter als je het mij vraagd is savond op stal nieteens slecht voor een paard. Hij kan wel optimaal uitrusten en daardoor ook beter groeien (is mijn opinie hoor ;) ) Dat heb ik nl ook met mij 3,5 jarige. Overdag naar buiten en savonds alles verwerken op stal. Daarbij kan je beter in de gate houden wat je paard eet en of hij dus wel genoeg binnen krijgt.
Ik vermoed dat joupaard op deze stal niet zo snel is gewent omdat hij in een bestaande kudde kwam. Daar moest hij echt zijn eigen plek/status veroveren. Wellicht als hij staks zijn rust heeft op een stal dat hij makkelijker went.

Een goede stal vinden is altijd moeilijk. Nergens is het perfect..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:48

Gelukkig dat hij niet in een wei met prikkeldraad staat.
De meeste stallen daar zijn ook rond de 300,-, maar als ik jou was toch blijven zoeken, er zijn vast nog wel stallen te vinden met wat minder luxe dan die voor 300,-.
Misschien helpt het om op bokt een advertentie te zetten?

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:51

oja wat ik ook nog wilde zeggen: Waarom blijf je anders niet gewoon tot en met de zomer daar (mits het voeren opgelost word) Dan kan je straks een stal zoeken waar je hem kan gaan inrijden ed. Als hij dan op stal komt bijv savonds dan heeft hij genoeg te verwerken van het inrijden. Dat brengt genoeg dromen met hem mee.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:53

Heb ik gedaan.. we zullen zien

Bluppie ik denk dat je gelijk hebt wat stalling betreft.. En bij de nieuwe stalling was de kudde niet echt probleem maar het erf.. in de kudde lag bij op dag 2 al plat in het gras/zonnetje te pitten.. het erf vond hij echter erg intimiderend.. en dat heeft wel ff geduurd.. Natuurlijk is dat ook "jong-igheid" en maak ik me daar bij een nieuwe stalling veel minder zorgen om.. maarja.. verhuizen of niet.. das de vraag..
Helaas komen op de meeste stallingen in de buurt de paarden of niet.. of 3 a 4 uur (alleen een ochtend of middag) buiten en dat vind ik dus echt te weinig..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:40

Verhuizen is vaak best pittig voor een paard , dus dat doe je het dier alleen aan als hij er duidelijk op vooruit gaat. Zolang je geen betere plek hebt gevonden kun je dus alleen maar proberen om de huidige plek wat beter te krijgen , en je best doen om een betere plek te vinden.

Vraag rond , spreek mensen aan , kijk hier op Bokt rond naar bokkers die hun paard in jouw omgeving op een fijne plek hebben staan en vraag of daar nog ruimte is , zet een advertentie neer in de winkels , op Marktplaats en hier op Bokt... en dan vind je vast wel iets waar je je prettiger bij voelt :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:46

Laten we hopen dat er snel wat komt.. verbetering op mn huidge plek bedoel ik dan.. alleen hel inrijden zonder bak zie ik nog steeds niet zitten.. Dus mochten er direct dingen verbeteren is het in ieder geval prettig tot aan de zomer.. en dan kunnen we verder kijken.. advertentie staat al op MP en bokt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:48

Probeer ook mensen persoonlijk aan te spreken , dan vind je sneller iets dan wanneer je afwacht of iemand anders reageert op een oproepje :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:51

hahah ik zal mn best doen.. maarre jij woont niet in de buurt :+ :x

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:52

Dat maakt toch niet uit...?

Maar zo werkt het wel , dat je via-via al gericht rondvragend sneller wat vindt dan wanneer je af gaat zitten wachten :P

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:53

Ja dat is ook zo.. ben ook al druk aan het pb'en met verschillende personen.. nadeel is echt dat meerendeel van de stallen gewoon 3 a 4 uurtjes buitenspeeltijd hanteren.. en dat schiet niet op voor mij ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:00

Daarom is het vaak ook interessanter om bij een particulier terecht te kunnen :)

Als je een leuke , nette , betrouwbare meid bent die niet bang is om haar vingers uit de mouwen te steken , dan ben je misschien wel welkom met je paard bij iemand die paarden aan huis heeft en daar zijn / haar zaakjes goed voor elkaar heeft. Veel mensen zijn niet actief op zoek naar een pensionklant maar iemand die fijn in de omgang is is dan toch welkom , het is toch altijd fijn als iemand op de paarden kan passen in geval van vakantie enzo :)

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:01

Die jongig-heid ken ik nog wel van mijn merrie. Was niet van de trailer te krijgen toe ik der gekocht had. Met twee vrouwen moeten dauwen tot ze een stapje deed..

Weer on topic.
Ik denk idd dat je gewoon moet gaan rond vragen. In het gooi zit genoeg. Ik denk alleen dat je compremies moet sluiten. En hou echt in je achterhoofd dathet nergens perfect is. Dat scheeld een hoop frustratie.

Daarbij denk ik dat een paard het helemaal niet er vind om maar 4 uur naar buiten te gaan (persoonlijke mening) Vaak staan ze na een paar uur alweer aan het hek omdat ze zich vervelen/honger hebben.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:06

bluppie tuurlijk houd ik dat in gedachten, maar ik denk niet dat ik belachelijke eisen heb hoor : een (buiten)bak, mogelijkheid tot meerdere voerbeurten en dat mijn paard overdag de hele dag buitenkomt.. That's it..
En inderdaad pmarena: een particulier zou helemaal top zijn.. ik ben zeker netjes en vind het helemaal niet erg te klussen op stal voor andere paarden dan mn eigen.. maar je hebt zeker een punt.. hopelijk vind ik zoiets :D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:12

Marktplaats goed in de gaten houden, zo heb ik ook mijn huidige stal gevonden en paard heeft het daar heel goed voor 230,- in de maand.
Ik ben gewoon naar bijna elke stal gaan kijken die in de buurt geadverteerd had, toch vrij snel deze gevonden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:17

Had een hele mooie gevonden maar 360,- in de maand, geen binnenbak, zelf mesten.. Dus die slaan we ff over.. das gewoon ruim 800,- gulden in de maand.. Ik weet het omrekenen is vét achterhaald maar toch... :p

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:24

Belachelijk veel is dat, zelfs voor een stal met binnenbak. Wat voor afstand moet het maximaal zijn en wat is je maximale prijs?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:25

Sow daar word je inderdaad niet vrolijk van :=

Ik denk dat je het beste een lijstje kunt maken van dingen die de nieuwe stal MOET bieden , en dan ook dingen die je graag zou willen maar die geen must zijn.

Dus bvb. dat je geen concessies wil doen op een goede bak en veel naar buiten gaan (op een winter-proof plek dan ook := ) en een goed voerbeleid.

Maar 4 uurtjes naar buiten dat zou ik echt veels te kort vinden.

Op een stal waar ze zeggen dat de paarden na 4 uur toch alweer naar binnen willen daar zou ik sowieso niet willen staan , die willen de paarden gewoon zelf niet veel buiten hebben :=

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:26

ik wil eigenlijk niet meer dan 200 per maand kwijt zijn, mag wel iets meer zijn als de zomerperiode (24/7 land) voordeliger is.. qua afstand maakt het me niet heel veel uit (moet nu 15 km fietsen heen en terug) maar heb geen auto.. dus meot wel goed bereikbaar zijn met ov of fiets..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:31

Musts zijn:
- hele dag naar buiten
- binnen/ buiten zetten moet worden gedaan
- voldoende ruwvoer op een dag
- een bak
- max 220,- in de maand kosten excl krachtvoer..

graag zou ik willen, maar niet noodzakelijk:
- goed bereikbaar (naast de deur :p)
- leuke uitrijdmogelijkheden
- kleine stalling (geen 35+ paarden met eigenaren / familie en bijrijders/ kinderen etc..)

Geen belachelijke eisen toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:26

Lijken mij hele normale eisen inderdaad , moet vast (uiteindelijk) te vinden zijn zou je denken toch :j
De meeste mensen met paarden en huis willen dit toch ook voor hun eigen paarden....

Zet je ook in advertenties erbij wat je zelf te bieden hebt , bvb. dat je netjes met spullen / terrein / paarden om gaat en het geen probleem vindt om per toerbeurt een staldienst te draaien / in valantietijd wat extra taken op je te nemen ofzo ?

Dat is ook wel fijn voor mensen die het lezen en nog een plekje over hebben , niet alleen neerzetten wat je zoekt , maar ook een indruk geven van wat voor vlees ze in de kuip hebben , dat je een fijne meid bent die ook rekening met hen houdt , dat spreekt toch sneller aan :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:38

Is er niet een rijbak in de buurt (op stap-afstand) waar je (evt. tegen betaling) gebruik van kunt maken? Heb je bij je stal/weide ook (rustige) buitenrijmogelijkheden?
Het is natuurlijk fijner om op eigen terrein een bak/longeerbak te hebben, maar je andere eisen zijn ook erg belangrijk. In 't gooi is het inderdaad niet eenvoudig om een plek te vinden waar je paard hele dagen buiten komt; en een half jaar lang slechts 4 uurtjes buiten (dus bijna 20 op stal) .... ik ben blij voor je paard dat jij daar geen genoegen mee wilt nemen!

Ik hoop dat het lukt om de boer te overtuigen van een constantere voergift.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:03

Dank je wel NiFallor.. Er is wel een bak op loopafstand.. Nadeel is dat ze daar best een beetje moeilijk zijn, ten eerste moet ik mijn paspoort van mn paard inleveren (logisch,, je wilt weten wat je binnenhaalt) en commentaar gegeven op het feit dat hij niet 2 x per jaar geent wordt.. Daarom heb ik aangegeven dat dat 1, niet hoeft van mijn arts + 2 x pj enten is ook niet verplicht op wedstrijd (wat ze daar elk weekend hebben), waarom dan wel als ik gebruik kom maken van de bak?
Ten tweede, en niets ten nadelen van de leuke mensen daar rondlopen, maar er zitten een hoop dressuurprikkers waar ik als amazone met een maatje meer en een 'lelijke' kruising knol met de nek wordt aangekeken.. en dan ga ik niet lekker ontspannen met mijn paard aan de slag.. Het is een luxe 65+ paarden dressuurstal waar dus het ook continue druk is.. Mijn paardje is dat totaal niet gewent, kent ook de binnenbak niet.. dus om dan, terwijl ik dan ook niet lekker ontspannen rond loop, is gewoon geen optie.. Als het nou een simpele buitenbak bij een rijvereniging was, zou dat super zijn maar helaas.. Plus dat ik 10,- per uur betaal voor deze bak.. dus 2 x in de week is ong 9 x per maand.. kan ik beter verhuizen als zo royaal betalen..