wanneer is een wei te nat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

wanneer is een wei te nat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:24

en is stal een beter optie?
mijn paardje staat dag en nacht buiten met schuilstal in een kleine kudde met kuilgras onbeperkt.
Echter de schuilstal is nu ook nat en de wei bestaat vooral uit water ipv gras.
Wanneer hak je de knoop door op een paard op stal te zetten?
ze kan er dan maar 1 uur uit op een dag of 2x een uur in het gunstigste geval.
Ik zit enorm in 2 strijd wie o wie helpt me met mijn keuze?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:26

Is de wei nat, drassig of modderbak? Staan ze continue in het water? Zoja, tot hoe ver?

Ze kunnen waarschijnlijk wel gewoon buiten blijven staan, ze hebben een schuilstal tot hun beschikking. Dus dat moet goed gaan. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 03-01-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:27

Lekker buiten, is het niet mogelijk om een laag zand in de schuilstal te laten storten zodat de stal hoger ligt dan het weiland?
Hier kunnen ze ook niet op een helemaal droog plekje staan, staan toch van 10 tot 5/6 buiten, soms zelfs langer.
Dat liever dan 23/7 op stal, dit is al 2 jaar zo en nooit een teken van mok gehad :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:27

Voor mij zou 1x een uur eruit geen optie zijn, dus blijft ze buiten, dat overleven ze wel hoor :)

karuna
Drukke kabouter

Re: wanneer is een wei te nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:32

Voor mij is te nat als hoeven en kroonranden gaan verweken en ze echt continue in water moeten lopen zonder nog een droge plek te hebben om te staan en liggen. mijn oplossing is dan ze een paar uur per dag binnenzetten zodat ze kunnen opdrogen en even droog liggen slapen.

Maar waarom is er geen geen tussenweg tussen 24 uur buiten en maar 1 uur buiten.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:36

Ik zit met hetzelfde probleem. De wei is niet groot en daarom door de vele regenval één grote modderbende. Ze kunnen wel in de natte modder staan, maar hoeven niet in de waterplassen te staan (al vindt m'n shetlander dat wel grappig :+).

Houd hun voeten gewoon heel goed in de gaten op eventuele rotstraal. Die van ons gaan zodra ik thuis kom vrijwel meteen naar binnen. Dan hebben ze van 'sochtends 8 uur tot 17:30 uur buiten gestaan - tussendoor binnenzetten gaat niet, maar ze kunnen wel zelf de droge stal in lopen. Voeten krab ik even uit na het binnenzetten zodat hun voeten weer goed kunnen drogen.

Op de dagen dat ik niet werk, gaan ze wat later naar buiten (uurtje of 10 uiterlijk), en als het echt slecht weer is zet ik ze wat meer binnen.

Zo lang hun voeten goed blijven, zou ik ze toch zo veel mogelijk buiten houden :).

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:39

Ik zal eens overleggen met de stalhouder of ze snachts naar binnen mag. Is wel lastig als het dan vriest dan kan ik haar smorgens niet naar buiten doen dan gaat ze op haar snuit omdat ze dan gaat rennen vrees ik. In principe is het binnen of buiten bij ons op stal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

Die van ons staat in principe wel 24 uur per dag buiten. Wei is nog goed te doen, er zijn wel blubberplekken maar het meeste (ruim 1 hectare nu) is gras dat wel nat is maar geen water. En ze hebben een stukje bestraat tegen een schuur aan waar ze droog en meer beschut kunnen staan. Ze doen het niet vaak maar wel en aantal keer per dag. Maar toch haal ik ons stinkie bjna dagelijks of een nachtje even naar stal voor een droogbeurt bij veel regen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:40

Als het vriest heb je toch geen last van blubber? En ze hebben snel door boe hard ze kunnen lopen op bevroren bodem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:41

Maritje1991 schreef:
Voor mij zou 1x een uur eruit geen optie zijn, dus blijft ze buiten, dat overleven ze wel hoor :)

Ga ik in mee. Lijkt me niet goed voor een paard(geestelijk) om ze van 24/7 buiten naar 22 uur binnen.
Lekker buiten smelten ze niet van. Zonde van de wei maar die bekomt vanzelf wel in het voorjaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:42

Diana_Mabel schreef:
Ik zal eens overleggen met de stalhouder of ze snachts naar binnen mag. Is wel lastig als het dan vriest dan kan ik haar smorgens niet naar buiten doen dan gaat ze op haar snuit omdat ze dan gaat rennen vrees ik. In principe is het binnen of buiten bij ons op stal.

Dat zou ik doen. Naar buiten als het echt hard heeft gevroren is ook gevaarlijk, maar dan kan je het ijs kapot slaan als dat lukt. Glijden ze in elk geval niet uit.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:13

Zit met hetzelfde dilemma.
Mijn twee jaarlingen staan ook 24/24 op de wei, met schuilstal.
Tot dit weekend was de wei op veel plaatsen een blubberboel maar waren er nog enkele plekken die gewoon wat drassig waren (nergens droog welteverstaan).
In de schuilstal hebben we uit noodzaak houten platen gelegd omdat het water daar ook door de grond naar boven kwam. In die stal staal ze in principe droog maar het is elke dag ook een redelijke modderboel doordat ze alle drek mee naar binnen sleuren.

Nu, na de nog heviger regenval is de VOLLEDIGE weide een blubberbak. Je zakt er overal gemiddeld 15cm in. Op de ergste plaatsen 30cm (onder andere rond hun schuilstal).

Nu ben ik aan het overwegen om ze de rest van de winter in veulenopfok te zetten. Ze staan daar in een loopstal met leeftijdsgenootjes (moet wel nog eens polsen of ze buiten mogen). In ieder geval komen ze meteen terug eens de weide hersteld is.

Andere optie die ik in gedachten heb is om in mijn schuur twee boxen te bricoleren (evtl. met steenschotten of betonplex) zodat ze 's nachts HELEMAAL droog kunnen staan. Overdag staan ze dan uiteraard weer constant 15cm in de drek of staan ze de hele schuilstal onder te pissen en kakken.

Ik heb ze nu toch al redelijk lang op een verschrikkelijke weide laten staan met het idee dat paarden daar wel tegen kunnen, terwijl mn moeder me bijna een dierenbeul noemt (tjah, het ziet idd zielig uit). Maar nu begin ik zelf toch te twijfelen...

Wat denken jullie?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:15

Bij ons liggen er echt hele grote plassen in en voorin is het heel modderig. (Daar staan ze het meest)
Er zijn wel droge plekken, maar die zijn wel drassig aan het worden.
De schuilstal is wel gewoon droog, ik merk dat ze daar nu veel in gaan staan.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:19

zelfde probleem, ga van de week zand laten storten en heb een verharde aangetrilde puinpad door de wei lopen maar ben wel erg bang voor mok.. ik hoop dat het snel gaat vriezen of droog blijft haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:26

als een paard geen droge plek heeft om te liggen is het land te nat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:36

friesiszwart schreef:

Hoe zit het dan in de natuur?
Daar hebben ze toch ook niet altijd droge plekken om te liggen?

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:37

onder een boom?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:39

Als het veel geregend heeft....

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:41

Het is maar net in welke mate ze het land van jou mogen omploegen. Hier zitten wij op klei en is het echt zeiknat. Echt niet, dat de paarden hier op de wei komen. Om deze reden heb ik sinds afgelopen voorjaar een paddock met drainage, dat werkt heel fijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:48

Bij ons het land ook nat, maar het is echt heeeeel groot, en ze kunnen er nog prima gras eten :) 's nachts staan ze droog op stal :)

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:54

it_is_me schreef:
Het is maar net in welke mate ze het land van jou mogen omploegen. Hier zitten wij op klei en is het echt zeiknat. Echt niet, dat de paarden hier op de wei komen. Om deze reden heb ik sinds afgelopen voorjaar een paddock met drainage, dat werkt heel fijn.

Bij ons dus ook 100% klei. Je mag hier een meter diep graven en dan heb je echt van die bruine boetseerklei die ze in de kleuterklas gebruiken! Heb al ongelofelijk diep gegraven en nergens geen zand te vinden.

Denk eraan om in het voorjaar het gedeelte rond de schuilstal af te graven, worteldoek te leggen en zand op te storten. Hopelijk blijft dat kleine stukje dan tijdens de regenperiodes droog. Eventueel graaf ik errond nog een grachtje ofzo.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:19

clairew daar ben ik ook over na aan het denken ja zou dat lang meegaan?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:29

Ik hou altijd aan dat ze droog moeten kunnen liggen, in de natuur zouden paarden ook naar een droger gebied trekken en ze lopen de boel in de natuur niet zo kapot doordat ze meer ruimte hebben. Ik heb een schuilstal met stenen erin en daarop vlas (klinker, stoeptegels, daardoor ligt de stal hoger dan de buiten gelegen grond. Aan de stal vast hebben we een paddock van 18 bij 20 ofzo, dit paddock bestaat uit zeker een halve meter zand. Met dit weer staan hier en daar wat plasjes als het aan het regenen is maar dat trekt snel weer weg. De pony's lopen nu niet in de wei omdat die over de hele wei water heeft staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:33

Diana_Mabel schreef:
en is stal een beter optie?
mijn paardje staat dag en nacht buiten met schuilstal in een kleine kudde met kuilgras onbeperkt.
Echter de schuilstal is nu ook nat en de wei bestaat vooral uit water ipv gras.
Wanneer hak je de knoop door op een paard op stal te zetten?
ze kan er dan maar 1 uur uit op een dag of 2x een uur in het gunstigste geval.
Ik zit enorm in 2 strijd wie o wie helpt me met mijn keuze?

Als je paard niet droog kan liggen is het denk ik tijd om te kijken naar een andere oplossing.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:35

Maritje1991 schreef:
friesiszwart schreef:

Hoe zit het dan in de natuur?
Daar hebben ze toch ook niet altijd droge plekken om te liggen?

Nee maar in de natuur kunnen de paarden wegtrekken uit gebieden waar het heel nat is en op zoek gaan naar drogere plekken. Op een weiland is dat onmogelijk.
Ik ben het eens met friesiszwart: Als er geen droge plek meer is om te staan of te liggen is het te nat..