Bodembedekking met minder stof dan stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Bodembedekking met minder stof dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:24

Hoi Bokkers,

Mijn pony staat sinds 1 oktober op stal, voor die tijd heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan. Ze verveeld zich niet, het gaat prima en ze heeft het perfect naar d'r zin. Maar ze lijkt last te hebben van het stof uit het hooi of het stro. We gaan het hooi in water leggen voordat ze gevoerd wordt en we willen graag andere bodembedekking om te zorgen dat ze zo min mogelijk stof binnen krijgt.

Er zijn otnzettend veel mogelijkheden. Zaagsel, vlas en ga zo maar even door. Wat raden jullie aan, en waarom? Ik ben wel van plan wat stro op de grond te leggen zodat ze wat te knabbelen heeft.

Ik hoor het graag!

Groeten Marloes

SophievdV

Re: Bodembedekking met minder stof dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:31

Wij hebben ze op vlas staan en dat bevalt heel goed :) Minder stof dan zaagsel.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:34

Mijn paard is overgevoelig voor stof en schimmelsporen. in de kliniek raadde ze me aan om het hooi te weken in water, wat je dus al goed doet (voordroog/kuil geven is een makkelijkere oplossing ;) )
Wat bodembedekking betreft, raadde ze me gewoon houtkrullen aan. In vlas zit blijkbaar nog erg veel stof.
Ook een aparte stal en een luik naar buiten (verse lucht) was belangrijk.

Veel succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:38

Vlas en of houtkrul worden verkocht als ontstoft.
Maar bij het uitstrooien zie je toch vaak een stofwolk tegen het lamplicht in.
Dus zo wie zo, niet opstrooien met het paardje in de stal.

In principe zijn de schimmels in hooi en stro de hoofdoorzaak van een allergie.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:41

Een stal met een luik naar buiten is momenteel nog geen optie, helaas.
Ze krijgt op dit moment al kuil, maar daarz it nog erg veel stof in. Ik hoop dat het zo gaat werken :)
Als ik dit zo lees is zaagsel dus geen goede oplossing?
Ariebren, buitenzetten met opstrooien is niet mogelijk vrees ik... Dat zou ideaal zijn, maar de staleigenaar wil er niet aan beginnen omdat er dan veel meer mensen hun paard buiten willen hebben. Zelf doen is geen mogelijkheid, de ene keer wordt er rond 6 uur 's ochtends opgestrooit, de andere keer is het pas 8 uur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:48

Stof in kuilgras ??
Kuilgras is altijd nog vochtig, dus stof ??
Schimmels in kuil kan wel.
En dan vraag je aan de staleigenaar of hij na het opstrooien even met de een spuitfles met water het stof neerslaat.
Flesje klaar zetten bij de box, of aan een touwtje hangen om kwijtraken te voorkomen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:55

Het zit tussen kuil en hooi in, dus echt vochtig is het niet.
Gewoon met een plantenspuit even in stalgang spuiten bedoel je?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:59

Even over het vers gestrooide vlas spuiten.
Dan slaat het stof neer.
Is de kuil in plastiek verpakt ??

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:17

in vlas zit toch net meer stof als in zaagsel?
als je hooi/kuil in plastiek verpakt is moet je niet soppen in water hoor. De plastiek verhinderd net dat er stof op komt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:28

@marloes: het ziet er naar uit dat waar je nu staat jouw paard niet de verzorging kan krijgen die het gezien zijn COPD nu duidelijk nodig heeft.
Ik adviseer om te gaan kijken naar een andere stal, waar hij wél buiten kan staan als er uitgemest/opgestrooid wordt en waar je paard wel een luik naar buiten heeft voor meer frisse lucht.
COPD is niet iets om te licht over te denken nl !!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:30

Stro korrels? Daar hoor je ook veel goede verhalen over :j gebruik de zoek functie maar eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:37

Ook die zijn niet stofvrij, zeker in de zomer als het erg droog is. Nu zullen ze een stuk minmder stoffig zijn (net als de rest van de bodembedekkers).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

Als je er veel water over strooid dan is het toch niet stoffig? Ik heb er zelf geen ervaring mee dusja :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:41

Ik wel :) Mijn COPD-ouwetje ging er in de zomer van hoesten. Overigens doet ze dat van goede houtkrul niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:41

Idd is uitmesten/opstrooien terwijl de pony niet in de stal is zeer belangrijk! Daar kreeg mijn pony ook erg veel last van en heeft bijna twee maanden met een voorste luchtweginfectie gestaan, tot ik haar verhuisd heb en ze weer 24/7 naar buiten kon.
Niet te licht over denken idd. Ik heb mijn pony nu ook op strokorrels staan en die bevallen eigenlijk wel heel goed :j Weinig stof op het moment.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:55

Ik kom van een stal waar ze 24/7 buiten staat en die stal is gewoon écht geen optie meer, ga ik me verder niet over uitwijden.
Daarnaast wil ik eerst zeker weten dat het écht door het stof komt voordat ik haar weer ga verplaatsen. Het brengt aardig wat stress met zich mee en ze staat nu eindelijk lekker op d'r plek na twee maanden wennen en niet zichzelf zijn.
Als het op te lossen is door iets anders op de bodem te leggen en het hooi/kuil vochtig te maken voordat ze het voert laat ik het zo :)

Vind het zelf alleen nogal lastig om dit te overleggen met de staleigenaar. Hij doet het allemaal ontzettend goed, pony staat perfect op d'r plek maar jammergenoeg heeft ze dus last van stof. Nouja, toch maar een keer de moed bij een rapen om het te overleggen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:58

Zoek op google naar een uitgebreid stuk over COPD bij paarden en laat hem dit lezen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:02

Maar ja, als jij de enige bent die veranderd van bodembedekking kan die van jou nog zo stofvrij zijn. Zolang je pony op stal staat wanneer de andere stallen worden opgestrooid heb je niks bereikt... :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:05

Precies...
@TS: als de longblaasjes van je paard kapot zijn worden die nooit meer vervangen en zal hij altijd een verminderde longcapaciteit houden. Hierdoor gaat ook het gebruik van het dier achteruit en dat kan zelfs zo erg worden dat het niet meer bereden kan worden.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:06

Britt, dat is dus waar ik mee zit... Misschien toch maar de staleigenaar vragen of het écht geen optie is als de dierenarts de conclusie heeft getrokken dat het daar vandaan komt (heeft ie nog niet gedaan, ze staat nu eerst op flink zware medicijnen).
DubbelDun, waarom trek je meteen de conclusie COPD? Het lijkt me dat er nog meer problemen/ziektes/aandoeningen kunnen zijn.
Daar was ik al van op de hoogte, daarom wil ik er ook zo snel mogelijk een oplossing voor vinden. We waren er snel bij (2 dagen na het eerste hoesten stond ze al op medicijnen), het wordt alleen niet minder. De ene dag lijkt het minder te worden, de andere dag zijn we weer terug bij af.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:07

Idd, misschien kan je met een dierenartsverklaring wel regelen dat ze buiten mag. Dan kan de rest willen wat ze willen, maar als dit niet door de dierenarts is voorgeschreven hebben ze dus geen poot om op te staan :)
Eigenlijk zouden zware medicijnen al genoeg moeten zijn voor je staleigenaar, maar ja, dat vind ik :=

Alle longproblemen worden vaak samengevat onder COPD, vandaar denk ik dat DD het over COPD heeft :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:09

Ik vind mezelf al snel een zeurkous, sta nog geen 3 maanden op stal en ga nu al moeilijke dingen vragen := Nouja, we moeten toch iets...

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:10

Britt: dat dacht ik ook meteen. Zomaar iets anders op de bodem leggen is geen optie als alle stallen met elkaar in verbinding staan. je hebt een aparte stal nodig + andere bodembedekking.
Hopelijk ben je er snel uit of stof echt de oorzaak is, want hoe eerder je er bij bent hoe beter ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:11

Ik ken het :+ Ik wil dingen ook vaak anders dan dat ze aangeboden worden. Maar goed, de gezondheid van je paard gaat toch voor lijkt me. En de stalhouder wil ook geen doodziek paard op stal hebben staan doordat hij geen kleine aanpassing wil doen op dierenartsvoorschriften :(:)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:13

Even volgen, de merrie die ik nu rijd kan ook niet op stro staan in verband met de grote hoeveelheid stof die er in zit. We hebben nu een mengsel van vlas en houtsnippers.

Werkt hier erg goed ! en absorbeert goed :)