weer een vraagje van mijn kant. mijn paarden hebben voorheen 24/7 op de weide gestaan. helaas is deze nu zo nat dat ze erin wegzakken. ik heb er dus voor gekozen ze snachts binnen te zetten.
echter.. stonden ze dan overdag nog in de blub.
nu heb ik met mijn stalhouder een oplossing. we hebben een stuk afgezet van zeven bij vijftien meter. buiten op grote betonvlakte. hier een grote waterkuip en twre tonnen voor hooi neergezet. Is het slim om de paarden (twee) hier overdag op te zetten? Ik heb helaas niks anders dan een blubberwei, (ruime) binnenstal, of dit.
Ik twijfel dus ook.. maar die blubberweide is niet erg gezond en een bak of padock heb ik helaas niet.
Keet
Geplaatst: 02-01-12 17:59
Kan prima hoor als de paarden elkaar wel al kennen en al bij elkaar gestaan hebben Als je het goed schoonhoud qua water/mest/hooiresten dan zal het prima te doen zijn en vinden ze het heerlijk om buiten te staan
Sanniej_
Als je niks anders hebt is dit toch een prima oplossing? Geen zorgen maken joh, de paarden doen zelf wel rustig aan.
rakni
ja dat kan..
Hou gewoon goed in de gaten dat de hoeven niet teveel afslijten. Als je paarden ijzers hebben oppassen ivm gladheid evt.
succes!
Shorks
Geplaatst: 02-01-12 18:00
Ik denk dat je het in ieder gevoel heel goed moet schoonhouden, zodat ze niet uitslieren in de mest of pies die er ligt... Maar verder lijkt het me wel te moeten kunnen
pmarena
Geplaatst: 02-01-12 18:00
Ik zou ze met deze keuzes ook een paar uurtjes op het beton zetten om te luchten hoor.
In de wei is het niks vanwege de nattigheid , en als je ze de boel kapot laat lopen dan BLIJFT het voorlopig niks
Binnen staan ze toch al lang zat...dus dan maar het beton. En de volgende winter er aan komt een beter oplossing zoeken dan dit
Een stukje van 7 bij 15 beter nodig toch niet echt uit om te rennen , veel vaart kunnen ze er niet maken En ze merken het snel genoeg als het glad is. Dan staan ze in ieder geval een paar uurtjes met hun billen in de wind te luchten
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-01-12 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Zunzuncito
Geplaatst: 02-01-12 18:01
Ik denk dat alles beter is dan op stal te laten staan, en het lijkt me dat julie dan ook een tussen-oplossing hebben gevonden om je paard wel beweging te geven. Als je bang bent dat ze te gek gaan doen kan je ze toch terug zetten op krachtvoer en meer hooi voeren?
Pumpkins
Geplaatst: 02-01-12 18:01
Ik zou wel iets van rubber matten op het beton leggen. Lijkt me ook beter voor de hoeven, hoewel een beetje verharding juist wel goed is lijkt me een ruime tijd op beton niet prettig.
Wel fijn voor je paardjes dat ze naar buiten kunnen blijven gaan. Is het niet een mogelijkheid dat ze zelf kunnen kiezen? Stuk beton en stuk wei? Of is de wei echt alleen maar blubber?
X_Linz_X
Geplaatst: 02-01-12 18:02
of gewoon lekker veel hooi en stro op het beton gooien, kan goed:)
Caira
mijn paarden staan nu ook in een verharde paddock met een gedeelte rubbermatten. Het liefst idd op de weide, maar wat niet gaat dat gaat niet. Wees blij dat ze dan nog wel lekker buiten kunnen staan.
Caira
X_Linz_X schreef:
NIET DOEN, dat wordt spek en spekglad bij al die nattigheid!
feminin
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-12 18:03
Tja ik wil ze niet op stal opsluiten. ze zijn het buiten gewend..
en snachts? Wat vinden jullie daarvan? Als ze een droge plek hebben om te liggen? (kunnen evt een afdak maken en strooien).
Anoniem
Geplaatst: 02-01-12 18:03
Hier ook hoor, ze gaan echt niet rollen en 1 keer een sprint en ze doen het niet weer, hoogsten wat huppelpassen. Hier zakken ze ook tot de enkels of verder weg in de blub. Dus hier ook het erf.
Anoniem
Geplaatst: 02-01-12 18:03
Caira schreef:
X_Linz_X schreef:
NIET DOEN, dat wordt spek en spekglad bij al die nattigheid!
Als je er iets op wilt gooien dan zou ik zand doen , kunnen ze lekker zacht liggen , je kunt er makkelijk kak van af scheppen , pies en regen kan er een beetje in weg zakken en het is makkelijk weer weg te vegen als de zooi weer weg moet van het erf. Als het nog eens gaat vriezen dan kun je er sowieso nog wat zand overheen strooien om het begaanbaar te houden.
(wanneer het toplaagje van regen bevroren is bvb. , maar de wei nog te zacht is om ze daar op te zetten )
Op de stal waar mijn bijrijdpaard stond stonden de paarden overdag ook op een verhard betonpad, als je dan inderdaad hooi en water neer zet voor ze kan dat prima. De paarden stonden altijd heel rustig. Is toch fijner dat ze in de frisse lucht staan met een maatje dan op stal toch?
Chamaya_
Geplaatst: 02-01-12 18:15
Als er geen andere oplossing is zou het opzich kunnen. Zal alleen niet te lang laten staan...
Keet
Geplaatst: 02-01-12 18:16
Chamaya_ schreef:
Als er geen andere oplossing is zou het opzich kunnen. Zal alleen niet te lang laten staan...
En waarom niet dan?
Heleennn
Geplaatst: 02-01-12 18:17
Evelli schreef:
Chamaya_ schreef:
En waarom niet dan?
Lang op harde grond lopen is slecht voor hun benen.