paard 24/7 wassen? kan dit? graag reactie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

feminin

paard 24/7 wassen? kan dit? graag reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:35

Hallo allemaal.

een van mijn paarden is een heuse vetklep :')
hij staat onder een regendeken dag en nacht op de weide. en zijn nek buik en benen zijn pikzwart. nu is hij oorspronkelijk vos :+
En komt er vanmiddag iemand een shoot houden met mij en de paarden.

is het erg als deze jongeman gewassen word?
Ik heb alleen koud water ter beschikking. wel meerdere handdoeken zodat hij vlug droog is. en een zweetdeken. Wassen is dus met koud water wel binnen.

Is dit te doen of een nogo?

Snadrem

Re: paard 24/7 wassen? kan dit? graag reactie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:37

Voor een shoot? Zou het niet doen.

Bedenk je maar eens wat je er zelf van zou vinden als je met kleren en al even onder de koude tuinslang moest, wat zeep er over, nog een keer uitspoelen en dan op stal opdrogen in je natte kleren met een fleecedekentje er bij.

Goed om je paard hartstikke ziek te laten worden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:38

Ik zou het niet doen. Benen kun je nog wel een keer wassen, maa de nek zou ik laten met dit koude weer.
Kun je geen warm water van huis meenemen?
Ik zou de foto shoot uitstellen tot het voorjaar

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:38

Ik zou het ook niet doen, goed poetsen en dan moet je al een heel eind komen. :)

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:41

Hoefjes krabben, goed met alle borstels over je paard heen is denk ik verstandiger.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:41

Ik was al bang voor deze reacties :j
dacht het zelf idd ook al dat het te koud was. vriendlief dacht dat het wel kon vandaar dat ik ging twijfelen.

Poetsen krijg ik het helaas niet schoon :n hij rolt teljens in de blub. en is dan ook nat op de vieze plekken. ik krijg dit niet schoon helaas. smeer het alleen maar uit :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:43

In dat geval zou je hem eerst eens helemaal moeten laten opdrogen, dan borstel je alles er weer af en uit. Voor het paard zelf ook wel prettig ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:43

benen evt met lauw water (tuingieter met water, gedeelte uit een thermoskan erbij) afspoelen en laten drogen op stal? want je hebt wel een 'binnen' lees ik? de rest laten opdrogen en dan flink poetsen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:44

Wat je kunt doen, is gewoon even afsponzen. Dus niet wassen met zeep, want dat tast de vetlaag van de vacht aan. Maar gewoon het stof eraf :) Onze Fries wordt ook grijs in de winter van het stof, ook al poetsen we hem een paar keer per week. Sterker nog, hoe steviger je poetst, hoe viezer ze worden, want dan komt dat stof er allemaal bovenop liggen.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:45

Met een natte borstel? :)
of met spons inderdaad :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:46

Pfff alsof een paard ziek zou worden van een wasbeurt... haren zijn geen kleren...
Ik zou op het weer letten, hier waait het nu helemaal niet, maar dat zou je op de plek waar je gaat wassen moeten bekijken. Ik zou hem met de handdoeken lang droog wrijven zodat lucht weer tussen de haren kan komen te zitten en de zweetdeken goed erbij houden en afwisselen (dus na 15 minuten omdaaien, zodat de zweetdeken goed vocht kan absorberen).
Wat een tijd om een shoot te houden...kan je dat niet beter in de lente/zomer doe, als een 24/7 paard er wat minder "wollig" uitziet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:47

Je kan met een natte doek het best doet, emmertje ernaast, doekje/spons even soppen in een sopje, even boenen en afdrogen. Zo doe je alleen de plekken die vies zijn. Het beste is dat je dan warm water van thuis mee neemt (kokend water in thermoskan doen, hier doe je gewoon koud water van stal bij. Zou moeten lukken denk ik zo

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:48

Ik zou hem ook gewoon even afspoelen en dan laten opdrogen. Het is meer dan 11 graden dus zo koud is het niet. En als je geen zeep gebruikt tast je de vetlaag ook niet aan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:50

Heb je een paar jerrycans? Vul die anders met warm water en dan mengen met je koud water
Heb 2 winters geleden toen het vroor mijn tinker ook gewassen met lauw water voor een wedstrijd (wel binnen, dus niet buiten).
Koud water kan je wel gebruiken voor de benen en onderkant buik maar verder zou ik toch echt met lauw water doet

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:50

Als je idd zoals Zunzuncito zecht, zorgt dat hij snel weer zo droog mogelijk is, dan vind ik dat het kan, ik doe het nu niet omdat het niet nodig is, maar als meneer een shoot krijgt (in wintervacht is ook leuk!) dan word hij ook gewassen hoor! benen en staart doe ik nu ook heel regelmatig, en droog de benen gelijk af. (ook koud water)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:54

Wat je ook doet je krijgt hem toch niet meet droog voor de shoot.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:56

Ik heb warm water op stal. (komt bijna kokend de kraan uit). Alkeen kan dit niet via slang. maar emmers zat!

Ik heb inderdaad een binnen! Is een melkveebedrijf waar ze staan. en heb er luxe stallen van vier bij zes. en de grup (waarkoeien vroeger vast stonden) is leeg. en daar heb ik afvoet en koud water. kan ze er makkelijk vastzetten.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:57

Ik heb warm water op stal. (komt bijna kokend de kraan uit). Alkeen kan dit niet via slang. maar emmers zat!

Ik heb inderdaad een binnen! Is een melkveebedrijf waar ze staan. en heb er luxe stallen van vier bij zes. en de grup (waarkoeien vroeger vast stonden) is leeg. en daar heb ik afvoet en koud water. kan ze er makkelijk vastzetten.

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 14:00

xxMaxx schreef:
Je kan met een natte doek het best doet, emmertje ernaast, doekje/spons even soppen in een sopje, even boenen en afdrogen. Zo doe je alleen de plekken die vies zijn. Het beste is dat je dan warm water van thuis mee neemt (kokend water in thermoskan doen, hier doe je gewoon koud water van stal bij. Zou moeten lukken denk ik zo

Dit is een goede tip! Denk dat ik dit doe. beentjes even afspoelen met warm water sopje en weer warn afspoelen. daarna met handdoek afdoen. En alvorens de benen de hals even met een sopje en spons inderdaad. en ook met handdoek afdrogen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:01

Het is 12 graden := Benen wassen met koud water is nu echt niet zo erg!
Goede zweetdeken en droogstappen aan de hand, dan overleefd je paard het wel :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:09

Kan makkelijk hoor. Een paard kan wel tegen een stootje.

Idd niet op de tocht en snel drogen en je kan m makkelijk wassen.
Alleen zal drogen een probleem worden omdat het te kort dag is.
Mijn schimmel moet met sinterklaas ook elk jaar onder de douche.
Gelukkig kan ik haar fohnen, scheelt ook een boel .

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 14:17

Bedankt voor de reacties! Ik heb er veel aan!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:32

heb de mijne vandaag ook zijn manen en staart gewassen met koud water.
Die is wel geschoren dus hoppa handdoekje erover en snel droog.maar toch.
Wel koud water. Mijn handen zijn nog koud haha.maar peerd staat alweer warm en droog te eten!
Fohnen is trouwens wel een idee. Ga ik ook eens proberen..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:34

zijn lijf wassen met ijskoud water zou ik niet zo snel doen, maar als je nu eens zijn benen wast met de slang en zijn lijf met emmers warm water?
misschien krijg je hem dan alsnog schoon :)

feminin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 20:13

Hoi allemaal.

ik heb vandaag niet hoeven wassen! Alsof meneer wist dat er iets belangrijks was. was hij vandaag zowaar droog :D
ik heb hem met de harde borstel een uur staan boenen. Meneer vond het heerlijk! en de modder was er grotendeels af. zijn benen heb ij maar voor lief genomen. Het zijn dus portretfotos geworden haha.

wel was mijn merrie lekker gaan rollen.. maar gelukkig heeft die een kleurtje waarop je dat noet ziet :p (en ze houdt haar hoofd en hals schoon wat meneer juist absoluut niet doet :+ ).

Er zijn leuke fotos uit gekomen! Heerlijk wolliebollie paarden op de foto.