Hoe moet dit verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Hoe moet dit verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:57

Hallo allemaal,

Ik ga proberen het verhaal zo kort mogelijk te houden, maar ik ben daar niet zo goed in dus dank je als je het helemaal leest.

Hiermee begin ik:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1577857

Dit topic gaat over mijn meisje Friuli, die ik zelf gefokt heb.
Friuli heeft vorig jaar september een spierontsteking gehad op de spieren van haar rug en achterhand, ze liep toen best stijf en soms onregelmatig.
Ze is hiervoor een hele tijd behandeld geweest, en deze zomer konden we terug echt gaan rijden. Door een mierennest in der hoeven en mijn school was het plezier van korte duur.
Nu heb ik mijn paard dus sinds september niet meer gereden, omdat ik geen tijd heb en zij gewoon echt geen paard is waar je zo maar even opstapt (of toch niet voor mij, ik ben niet zo'n ontzettende durver)

Nu vind ik het echt zonde dat ze daar zo staat, en ik merk aan haar dat ze best gefrustreerd geraakt, daarom wou ik haar verkopen of verhuren/leasen.

Enkele dagen nadat ik deze advertentie had gemaakt, komt ze met een kapot deken van stal en loopt ze onregelmatig rechtsachter. Volgens mij is ze in der deken blijven hangen ofzo.
Dus iedereen die geïnteresseerd was even op hold gezet en even afgewacht. Gelukkig verbeterde het wel goed en sommige dagen zag ik er niets van, andere dagen liep ze een beetje stijf.
Nu nog steeds loopt ze soms stijf, soms niet, ik denk dus dat die spierontsteking terug gekomen is.
Toen liep ze sommige dagen ook beter dan andere. Bovendien merk ik aan haar gemoed dat ze erg nerveus is, zoals ze toen ook was. Of is de gewoon zo nerveus en geïrriteerd omdat ze niet genoeg werkt, ik weet het niet.
Ze loopt nog steeds ontzettend veel en ontzettend graag, als ze pijn heeft loopt ze niet, dat weet ik.
Liefst zou ik haar op de weide zetten, dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd, alleen is dat geen mogelijkheid voor haar, ze geraakt ontzettend in de stress, vermagerd, breekt alles af, rent heen en weer en is der zelf niet meer.

Ik verkoop haar dus niet meer, omdat ik haar dat niet wil aandoen en wie wil er een onregelmatig paard kopen? Als fokmerrie zou ik der kunnen verkopen, maar wie houdt een fokmerrie op stal?
Maw ik weet echt niet wat met haar te doen. Op stal houden, zoals nu, en wachten tot ze zo gek wordt en zichzelf verongelukt?
Op de weide en wachten tot ze terug een nerveus skelet is?
En dan word ik best boos als ik eraan denk om haar te laten inslapen, want ze moet nog 7 worden en ze is mijn meisje, maar heel eerlijk, ik weet echt niet meer hoe ik haar gelukkig en veilig kan houden.

Ik wil gewoon even mijn verhaal doen, ik wil haar niet laten inslapen, maar ik kan niet voor haar zorgen. Ik wil haar gewoon een vervroegd pensioen geven op de weide met andere paarden, maar daar wordt ze gek.
Ik zit vast, ik weet me geen raad, ik wil goed doen voor haar, maar wat is nu net het goede om te doen? ;(

dank je om het toch wel lange verhaal te lezen

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe moet dit verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:16

Is er een DA bij geweest?

Als ze niet kreupel is zou ik toch proberen haar wat licht werk te geven bv aan de longe en dan wat opbouwend en kijken of ze dat redt. Als jij de hele dag op een plek staat word je ook stijf.
Maar laat haar wel eerst nakijken. Persoonlijk vind ik 7 te vroeg om met 'pensioen' te doen, ik heb er nu een staan van 15 en zelfs dat vind ik eigenlijk te jong.
Mijn tip is dus om haar eens goed na te laten kijken in een kliniek en dan, als uit onderzoek komt dat dat kan, haar toch wat aan het werk te krijgen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:23

Polly schreef:
Is er een DA bij geweest?

Als ze niet kreupel is zou ik toch proberen haar wat licht werk te geven bv aan de longe en dan wat opbouwend en kijken of ze dat redt. Als jij de hele dag op een plek staat word je ook stijf.
Maar laat haar wel eerst nakijken. Persoonlijk vind ik 7 te vroeg om met 'pensioen' te doen, ik heb er nu een staan van 15 en zelfs dat vind ik eigenlijk te jong.
Mijn tip is dus om haar eens goed na te laten kijken in een kliniek en dan, als uit onderzoek komt dat dat kan, haar toch wat aan het werk te krijgen.

Dat heb ik vorig jaar al laten doen, de kliniek wist niet wat er aan de hand was met haar. Dat grapje heeft me 1000 euro gekost, om dan te horen dat ze het niet weten, dat er sprake kan zijn van ataxie. Ik ben toen bij een DA gegaan die met homeopathie werkt, die zei dat het heel zeker geen ataxie was. De behandeling sloeg aan en men meisje was terug correct, geen stijfheid meer te zien. We hebben de behandeling in oktober stop gezet en nu heeft ze het terug. De symptomen zijn het zelfde, ook het zelfde achterbeen.
Ik kan der niet der hele leven spuitjes geven lijkt me? Komt nogal kostelijk.
Het probleem is dus ook dat ik der niet dagelijks kan buiten laten, en als ze buiten komt is het los, want dan s ze veel te gek om der aan de longe te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:36

en iemand erbij zoeken die het leuk vind om een beetje op te bouwen met haar?
Kan me voorstellen dat ze flipt als ze er niet alle dagen uit komt maar het is wel een bewegingsdier. Ik heb er een staan die ook wisselend wel en niet goed was, die heb ik gecontroleerd opgebouwd aan de longe en later naast de wagen en die gaat nu super.
Ik zou dan toch verkopen overwegen met het hele verhaal erbij of dus een verzorgster als ie hele dagen op stal staat vind ik het persoonlijk niet zo raar dat ie niet goed is. Daar is een paard namelijk niet voor gemaakt.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:45

Beginnen met werk denk ik. Loswerken in de penn. Grondwerk. Ze moet wat te doen hebben, niet alleen met d'r lijf maar ook met d'r hoofd. Een trail-parcoursje aan de hand......Da's toch leuk! Geeft niet als het moeilijk gaat, je hebt dan juist echt iets om aan te werken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:22

Polly schreef:
en iemand erbij zoeken die het leuk vind om een beetje op te bouwen met haar?
Kan me voorstellen dat ze flipt als ze er niet alle dagen uit komt maar het is wel een bewegingsdier. Ik heb er een staan die ook wisselend wel en niet goed was, die heb ik gecontroleerd opgebouwd aan de longe en later naast de wagen en die gaat nu super.
Ik zou dan toch verkopen overwegen met het hele verhaal erbij of dus een verzorgster als ie hele dagen op stal staat vind ik het persoonlijk niet zo raar dat ie niet goed is. Daar is een paard namelijk niet voor gemaakt.

Ze zetten haar wel bijna dagelijks enkele uren in de paddock, maar dat is niet hetzelfde als werken.
Ja en dat bedoel ik net! Ik heb er echt geen tijd meer voor :n hoe graag ik ook wil. Ik ben nu aan het rond kijken naar iemand die haar eventueel wat wil rijden, maar dan zijn er alleen jonge meisjes die dat willen, en dat is gewoon veel te gevaarlijk.
Plus is ze nu weer mank dus rijden gaat echt niet, dat doe ik haar niet aan.

Ik probeer met haar wat grondwerk te doen op andere dagen, nadat ze uitgecrosst is, maar daar vind ze eigenlijk weinig aan.
En als ik der dan probeer te motiveren gaat ze alleen maar rennen en gek doen, of ze staat me echt met een vreemd hoofd aan te kijken en heeft er helemaal geen zin in :')
Ze is gewoon niet gelukkig, maar ik heb echt geen tijd om meer met haar te doen.
Ik heb gewoon schrik dat als ik der verkoop en de spierontsteking echt zou terug zijn, dat ze in de handel geraakt en dat wil ik niet! Daarom kan ik haar niet meer verkopen. Na de examens ga ik nog maar eens langs mijn DA, zien of het terug is of er iets anders aan de hand is.
Gisteren liep ze vrij goed, maar hier en daar toch een onregelmatige pas, al zegt de eigenaar van de manege dat ik spoken zie..
Ik weet het echt niet meer..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:42

hoe moeilijk ook zou ik haar dus niet laten uitrazen maar dat gecontroleerd eruit laten komen door haar aan het werk te zetten.
Dat is heel lastig zeker als ze het gewend zijn maar als je heel consequent bent kan je dat uitrazen op een fijne manier ombuigen naar hard werken..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:59

Polly schreef:
hoe moeilijk ook zou ik haar dus niet laten uitrazen maar dat gecontroleerd eruit laten komen door haar aan het werk te zetten.
Dat is heel lastig zeker als ze het gewend zijn maar als je heel consequent bent kan je dat uitrazen op een fijne manier ombuigen naar hard werken..

Het probleem is dat ze dus niet mag hard werken, ze is onregelmatig. Ik mag haar dan niets opleggen, alleen maar laten doen.
Ik heb nu met de eigenaar van stal overlegt en hij gaat proberen een kleiner stuk af te maken, zodat ze wel buiten kan, maar niet hard kan gaan rennen.
Friuli is zeker wel gewend te luisteren en te werken, maar nu is ze dus zo ver dat ze zichzelf niet meer onder controle heeft.
Ik weet gewoon dat het niet goed zit met haar? Een gewone DA laat ik niet meer komen, die spuiten er gewoon weer ontstekingsremmers in en dat kan haar systeem niet meer hebben :n
Dus is het wachten tot na de examens, om er dan mee naar mijn DA te gaan, maar dat is weer op de trailer en dat brengt wer gevaar met zich mee als ze zich in deze toestand bevind.

Ik denk niet dat jullie de ernst van de situatie kunnen inschatten. Friuli is niet zo maar een angstig paard, ze is een panisch paard, die zichzelf met momenten niet onder controle heeft. We hebben het hier over een paard die in volle paniek op een muur knalt en overal op en over rent. Er is op zo'n moment helemaal geen ombuigen naar werken aan hoor.
Ik denk dat haar mentale toestand niet alleen te wijten is aan te weinig beweging, maar ook aan haar fysieke toestand. Dat weet ik van ondervinding, dat ze heel nerveus en angstig wordt als ze zich niet fijn voelt. Toch weet ik dat als ze echt pijn heeft ze niet gaat gaan rennen.
Ik ben einde raad, ik hoop dat een kleiner stuk hulp biedt ;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:03

staat dit paard alleen?
ik vraag dit omdat je schrijft dat het dier zo flipt op de wei.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:07

maar is uitrazen minder belastend dan wat rustig stap en drafwerk waar je door verschillende oefeningen probeert haar aandacht bij jou te houden?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:18

Alleen of met 2 maakt helemaal niet uit voor haar, maar meestal staat er wel een paard in de weide ernaast.

@Polly: Nee dat is het niet, maar rustig stap en draf werk is iets anders dan hard aan het werk zetten.
In elk geval denk ik ook niet dat ik erin slaag om haar rustig stap en draf werk te laten doen :n
Dat zou pas mogelijk zijn als ze een tijdje heeft kunnen razen en dan nog zal het met dagen onmogelijk zijn door haar schrikreacties/paniek.
Gisteren kwam ik met haar uit de stallen en bracht haar naar de paddock en er vielen wat druppels op een plaat en dat tikte een beetje, je wilt niet weten wat haar reactie was. Ze was helemaal over de zeik, en heeft het hele erf rond gerend, dan is er echt geen houden aan. Gelukkig heb ik haar redelijk snel te pakken gekregen en haar kunnen kalmeren, maar dat zijn echt geen fijne situaties :n
En dan in het terug naar stal gaan ongeveer een uur later was ze weer helemaal in paniek van die druppels, gelukkig heb ik haar op tijd kunnen rustig krijgen en dan heb ik maar de andere ingang genomen.
Moest ik haar elke dag echt goed aan het werk kunnen zetten zal ze nog schrikken en nog paniekeren, maar veel minder vaak en veel minder erg. Maar dat gaat niet omdat ik geen tijd heb en zij niet mag gewerkt worden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:31

Ik kreeg gisteren een mail van EJ met daarin een nieuw sort hulpteugel voor paarden die revalideren en dus zich moeten gedragen. Heb er geen ervaring mee en niet irl gezien, misschien kun je er eens opzoeken, wellicht hebben mensen er al wat nuttigs over te melden;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CONCORD LEADER
•8 meter lange lijn, schuurt niet
•wordt om het paardenlichaam en over het hoofd aangebracht
•zorgt ervoor dat revaliderende paarden rustig en veilig aan de hand kunnen worden begeleid
•paarden nemen met de Leader vanzelf een natuurlijke houding aan waarbij de bovenlijn ontspant en de onderlijn wordt aangespannen
•voorkomt stijfheid en verlies van bespiering tijdens de revalidatieperiode
•kan ook worden gebruikt om gezonde paarden als extra beweging aan de hand te stappen
•ondersteunt de spieropbouw
•tevens kunnen paarden die moeilijk in de trailer te laden zijn met de Leader in de trailer geladen worden
•de lengte is voortdurend met de hand regelbaar tijdens gebruik
•houding wordt niet afgedwongen maar gevraagd
•kan met een halster of een hoofdstel gebruikt worden
•inclusief gebruiksaanwijzing

op de website staan ook nog achtergrondinfo/reacties uit de praktijk en onderzoek over het effect ervan;
http://www.ej.nl/products/10000192/9620017/

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:25

Dank je opisop_schop! Het lijkt me inderdaad iets handig, alleen denk ik niet dat dat Friuli nu gaat rustiger maken, eerder het omgekeerde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:14

Ik denk dat paarden die met zo'n ding om de nek lopen alleen maar gekker worden.
En als ze dan gaan springen met dat ding om....pffff ik wil het niet weten en al helemaal niet zien.

Echt weer zo'n ding waarmee ze geld kunnen verdienen.

In het geval van de merrie van TS. Als je zelf geen tijd meer hebt, geen geld meer hebt, het te gevaarlijk vind voor een ander waardoor verhuur/verkoop niet mogenlijk is en het dier niet happy is en dan ook nog ' pijn' in zijn lichaam heeft....ik durf het bijna niet te zeggen maar is een eind maken aan haar leven dan werkelijk zo erg?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:14

Eigenlijk kun je 2 dingen doen:
1. haar laten inslapen, ben je overal van af en kost je nog 1x geld
2. naar een goede kliniek gaan die niet raadt wat er aan de hand is en maar wat doet, maar eentje die ook echt kan onderzoeken dmv echo, MRI scan e.d. Dat laatste redt je overigens niet met 1000 euro. Ook zal eventuele revalidatie een flink deel van je tijd opslokken.

Dat je merrie flipt en veel te veel energie heeft, verbaast mij niks. Wat ik uit je verhaal op maak, wordt ze te weinig als paard gehouden. Veel ruwvoer, in een grote paddock of wei met soortgenoten en vele uren per dag uit haar box, een baasje die niet bang voor haar is, haar mentaal aan het werk zet, etc. Vraag je af wat binnen je mogelijkheden ligt en maak dan de keuze. Fokmerrie in deze tijd is alleen een reële optie als het een bijzondere merrie is, uit een mooie moederlijn. Fokken met een merrie die kreupel is, uit een gewone merrielijn komt, weinig heeft gepresteerd, geen makkelijk karakter heeft, in een tijd dat ze de gewone veulens nauwelijks verkocht krijgen, zullen weinigen doen.

kaars1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:21

Die concord leader werkt wel, bij ons op stal staan een paar hittepetitten en die niet mogen rennen enz door blessures en hiermee kunnen de eigenaren veel rustiger lopen.
En er staat een paardje (arabier) die heel veel energie heeft en een peesblessure en die rustig moet lopen en die krijgt muisjes (kalmeringshageslag) en daarmee bouwt ze de training mee op maar wel rustig dus misschien iets voor jou merrie om haar wel aan het rustige werk te zetten maar dat ze niet gaat rennen enzo, want laten uitrazen lijkt mij ook geen goed plan als je je paardje beter wilt laten worden.
En als je er geen tijd voor hebt zou ik toch voor een andere eigenaar gaan en het gewoon uitleggen over het hoe en wat. of iemand zoeken die je ermee kan helpen.
Dit is geen aanval ofzo maar mijn mening. goed bedoelt. sterkte met je beslissing

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:16

Marion71 schreef:
Eigenlijk kun je 2 dingen doen:
1. haar laten inslapen, ben je overal van af en kost je nog 1x geld
2. naar een goede kliniek gaan die niet raadt wat er aan de hand is en maar wat doet, maar eentje die ook echt kan onderzoeken dmv echo, MRI scan e.d. Dat laatste redt je overigens niet met 1000 euro. Ook zal eventuele revalidatie een flink deel van je tijd opslokken.

Dat je merrie flipt en veel te veel energie heeft, verbaast mij niks. Wat ik uit je verhaal op maak, wordt ze te weinig als paard gehouden. Veel ruwvoer, in een grote paddock of wei met soortgenoten en vele uren per dag uit haar box, een baasje die niet bang voor haar is, haar mentaal aan het werk zet, etc. Vraag je af wat binnen je mogelijkheden ligt en maak dan de keuze. Fokmerrie in deze tijd is alleen een reële optie als het een bijzondere merrie is, uit een mooie moederlijn. Fokken met een merrie die kreupel is, uit een gewone merrielijn komt, weinig heeft gepresteerd, geen makkelijk karakter heeft, in een tijd dat ze de gewone veulens nauwelijks verkocht krijgen, zullen weinigen doen.

Waar zeg ik dat ik schrik heb van haar? Ik heb helemaal geen angst voor haar, ik heb gewoon angst dat ze zichzelf iets gaat doen, ik ken haar en ik weet wat ik moet doen. Het grootste deel van de tijd kan ik haar kalmeren, lijkt me dat dat niet lukt als ik zelf bang zou zijn.. Nee ik ben zeker niet bang van haar, waarom ik haar niet aan het werk zet, is omdat ik niet genoeg tijd heb en omdat het gewoon een ongelooflijke stress voor haar is als ze niet eerst mag rennen.
Ik ben met har naar Merelbeke gegaan, ik denk niet dat er nog een betere kliniek is eigenlijk. Ik denkd at we het afgelopen jaar rond de 4000-5000 euro in haar behandeling hebben gestoken, als het dan terug komt is dat nogal verloren geld. Sowieso ga ik bij mijn DA terug na de examens, die heeft de beste resultaten geboekt met haar, de anderen heb alleen maar meer druk op haar lichaam gebracht door al die medicijnen.
Ze is ook geen gewone merrie, ze is echt goed, zeker geen gewoon paard. Ze heeft gewoon pech gehad.

@Cowgirl: Het voelt als verraad, ze is nog maar 6, ik moet toch iets voor haar kunnen doen ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:27

Je paard staat dus samen met een ander paard op de weide en dan gaat ze flippen.
Kan je haar niet in een grote groep/kudde paarden zetten? Ze zal uiteraard moeten wennen en onderling bepalen ze de rangorde wat er soms ruw aan toe gaat.Je bent bang dat ze iets oploopt als ze zo tekeer gaat,maar je zal toch íets moeten proberen.
Mijn tip probeer haar in een kudde te zetten,paarden voeden elkaar op.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:43

gohya schreef:
Je paard staat dus samen met een ander paard op de weide en dan gaat ze flippen.
Kan je haar niet in een grote groep/kudde paarden zetten? Ze zal uiteraard moeten wennen en onderling bepalen ze de rangorde wat er soms ruw aan toe gaat.Je bent bang dat ze iets oploopt als ze zo tekeer gaat,maar je zal toch íets moeten proberen.
Mijn tip probeer haar in een kudde te zetten,paarden voeden elkaar op.

Ik heb niet de mogelijkheid om haar in een grote kudde te zetten, wel heeft ze vorig jaar 4 maand op de weide gestaan met een andere merrie, die ze al kende en waar ze goed mee overeen kwam.
In die 4 maand is ze veranderd in een gestresseerd, agressief, gek paard dat maar bleef vermageren.
Ze hadden een hele dag hooi, kregen 2x per dag brok, maar mijn merrie bleef maar vermageren. We hebben ontwormd, bloed getrokken, enz maar niets hielp.
Uiteindelijk is ze beginnen alles te slopen, door de elektric draad te lopen, terwijl ze dat normaal niet doet, het andere paard aanvallen, de stal afbreken, palen omver lopen,... Er bleef niets meer van over, toen heb ik besloten haar terug op stal te halen. Na een dikke maand had ik mijn lieve meisje terug en was ze weer behoorlijk aangekomen.

Dus ik durf het echt niet meer aan haar op de weide te zetten, vooral omdat als we der deze zomer even te lang op de weide lieten, ze begon te rennen en dan in de draad hing,... Ook al stonden er nog 2 paarden bij haar.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:01

Lastige situatie voor je meid. Wat ík zou doen is haar toch te verkopen met de hele "handleiding" erbij en misschien eerst een paar maanden verleasen en dan opstellen mocht het niets worden dat ze terug komt bij jou? Want dit is natuurlijk ook niets voor je paardje. Sommige mensen durven die "uitdaging" wel aan om met haar aan het werk te gaan. (Bedoel ik niet perse training maar je paardje in het algemeen)
Ik heb bijv een paard gekocht waarvan mensen dachten dattie elk moment het kaarsje kon laten
maar ik durfde die "uitdaging" wel aan. Snap je wat ik bedoel? Ik probeer meedenkend te zijn hé zeker geen verwijten of aanvalling.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:06

Erg jammer dat je die mogelijkheid niet hebt om haar in een grote kudde te zetten.
Ik snap je zorgen als ze in een weiland staat en gaat rennen en zelfs in de draad hangt of er over heen zal springen,heb het zelf mee gemaakt.Ik zou verder geen andere oplossing weten,alleen maar dat je voor haar een ander baasje zoekt die weet hóe ze is en die de uitdaging wel aandurft.Iemand die weet waar die aan begint en een doorzetter is.Zo iemand zal je niet snel vinden,maar niet geschoten is altijd mis.
Je paard bij jou laten gaat niet werken,is voor jou én je paard niet leuk meer.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:02

Nee inderdaad haar houden is geen optie, maar iemand vinden die zo'n paard wilt is ook erg moeilijk, ik vrees dat dat nooit gaat gebeuren.
Maar ik blijf zoeken, dat ben ik haar verschuldigd :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:48

ik heb ooit een merrie gehad die vergelijkbaar gedrag vertoonde, die had ik wel al in een groep op het land en was tot op zekere hoogte mee te werken, tot je een ophouding teveel maakte en dan ging ze door het lint.
Die heb ik verkocht naar hele lieve mensen met het hele verhaal erbij, niks tegen die mensen maar ik zou het nooit weer doen. Beest had al zoveel meegemaakt. Als ik nogmaals in zo'n situatie zou komen zou ik een einde maken aan het leven van dat dier.
Er zijn nu heel veel dingen aangedragen en eigenlijk is niks daarvan voor jou de oplossing. Ik denk dat je óf meer tijd voor haar moet vrijmaken en dan ook echt door moet pakken of er een einde aan maken. Zoals het nu gaat kan het duidelijk niet.

Sorry dat ik msischien zo hard ben maar weet het ook ff niet anders te zeggen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 17:53

@ Polly: Ergens denk ik dat ook, maar het is haar fout niet dat ik zo weinig tijd heb. Moest ze nu echt pijn hebben zou de keuze eenvoudiger zijn, maar dat is het niet. Ik wou dat ik gewoon tijd had om haar te doen, dat ik niet zo'n druk school jaar had en gewoon zoals vroeger dagelijks kon gaan :(
Maar ik kan ook men school niet opgeven vind ik. Had ik nu maar wat meer hulp van men vriend, dat zou al veel schelen! Maar die wilt niet.
Ik ga nog even zo proberen, en verder zoeken naar iemand die haar wel een goede thuis kan geven. Sowieso eind januari naar de DA en dan zien we wel.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:48

Ik kom net van bij Friuli. Ze was gisteren erg rustig toen ik der los liet, ze schrok wel en rende dan weg, maar verder stond ze gewoon bij mij of was ze grasjes aan het eten aan de kant. Niet haar normale doen dus, geen bokken sprongen, geen rennen en springen, maar goed 1 dag kan dat wel.
Vandaag heb ik der aan de longe gedaan, en normaal kan ze echt abper stappen aan de longe, dan trippelt ze, bokt ze, vertrekt ze om dan alles toe te gooien als ik men stem verhef. Vandaag niets van dat al...
Ze stapt gewoon lekker lui aan de longe rond :? Ze wou niet aandraven, als ze het dan toch deed ging ze zo snel mogelijk terug in stap. Ze is nog wel enkele keren geschrokken en gaan rennen, maar meestal was ze nadien snel terug in stap. Echt niet haar normale gedrag :n
Ik heb der nog maar enkele keren zo gezien, als ze ziek was (dan komt ze ook echt constant knuffelen, deed ze nu niet) en als ze die peesblessure had.. Lijkt me dus dat ze nu wel pijn heeft? |(
Ze liep ook echt ontzettend slecht, heel onregelmatig rechts achter, proberen het been te ontlasten en soms zakte ze er precies door? Dat had ze nog nooit gehad. Ik heb der dus alleen wat laten draven om eens te kijken hoe het zat en verder hebben we gestapt.
Pff het zit ons niet mee :(