Ik ga proberen het verhaal zo kort mogelijk te houden, maar ik ben daar niet zo goed in dus dank je als je het helemaal leest.
Hiermee begin ik:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=1577857
Dit topic gaat over mijn meisje Friuli, die ik zelf gefokt heb.
Friuli heeft vorig jaar september een spierontsteking gehad op de spieren van haar rug en achterhand, ze liep toen best stijf en soms onregelmatig.
Ze is hiervoor een hele tijd behandeld geweest, en deze zomer konden we terug echt gaan rijden. Door een mierennest in der hoeven en mijn school was het plezier van korte duur.
Nu heb ik mijn paard dus sinds september niet meer gereden, omdat ik geen tijd heb en zij gewoon echt geen paard is waar je zo maar even opstapt (of toch niet voor mij, ik ben niet zo'n ontzettende durver)
Nu vind ik het echt zonde dat ze daar zo staat, en ik merk aan haar dat ze best gefrustreerd geraakt, daarom wou ik haar verkopen of verhuren/leasen.
Enkele dagen nadat ik deze advertentie had gemaakt, komt ze met een kapot deken van stal en loopt ze onregelmatig rechtsachter. Volgens mij is ze in der deken blijven hangen ofzo.
Dus iedereen die geïnteresseerd was even op hold gezet en even afgewacht. Gelukkig verbeterde het wel goed en sommige dagen zag ik er niets van, andere dagen liep ze een beetje stijf.
Nu nog steeds loopt ze soms stijf, soms niet, ik denk dus dat die spierontsteking terug gekomen is.
Toen liep ze sommige dagen ook beter dan andere. Bovendien merk ik aan haar gemoed dat ze erg nerveus is, zoals ze toen ook was. Of is de gewoon zo nerveus en geïrriteerd omdat ze niet genoeg werkt, ik weet het niet.
Ze loopt nog steeds ontzettend veel en ontzettend graag, als ze pijn heeft loopt ze niet, dat weet ik.
Liefst zou ik haar op de weide zetten, dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd, alleen is dat geen mogelijkheid voor haar, ze geraakt ontzettend in de stress, vermagerd, breekt alles af, rent heen en weer en is der zelf niet meer.
Ik verkoop haar dus niet meer, omdat ik haar dat niet wil aandoen en wie wil er een onregelmatig paard kopen? Als fokmerrie zou ik der kunnen verkopen, maar wie houdt een fokmerrie op stal?
Maw ik weet echt niet wat met haar te doen. Op stal houden, zoals nu, en wachten tot ze zo gek wordt en zichzelf verongelukt?
Op de weide en wachten tot ze terug een nerveus skelet is?
En dan word ik best boos als ik eraan denk om haar te laten inslapen, want ze moet nog 7 worden en ze is mijn meisje, maar heel eerlijk, ik weet echt niet meer hoe ik haar gelukkig en veilig kan houden.
Ik wil gewoon even mijn verhaal doen, ik wil haar niet laten inslapen, maar ik kan niet voor haar zorgen. Ik wil haar gewoon een vervroegd pensioen geven op de weide met andere paarden, maar daar wordt ze gek.
Ik zit vast, ik weet me geen raad, ik wil goed doen voor haar, maar wat is nu net het goede om te doen?

dank je om het toch wel lange verhaal te lezen