Nieuwjaarsnacht..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

Nieuwjaarsnacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:42

Hoi allemaal...

mijn vraag aan de mensen die de paarden 24/7 buiten hebben staan ..
Wat doet jullie met oud op nieuw? Zetten jullie de paarden speciaal daarvoor op een stalling?
laten jullie ze buiten staan, blijven jullie erbij? hoe reageert jullie paard op al het vuurwerk?
Zijn jullie paarden bang/schrikkerig, wat doen jullie daaraan..

Graag zou ik dit van een aantal mensen willen weten zodat ik weet waar ik me een beetje op kan gaan voorbereiden, mijn AV is gevoelig dus ook best schrikkerig voor al het vuurwerk en lawaai, zo is hij braaf en niet zo snel bang. maar vuurwerk ... De PRE hengst is een stoere, hij heeft zoiets van:
wat is dit? is dit leuk, kan ik er mee spelen? hij vind het allemaal erg interressant.. mijn AV verschuilt zich achter de PRE. ik weet niet zogoed wat ik er mee aan moet. moet ik ze laten staan? ( als ze blijven staan ga ik vaker controleren of alles in orde is! ).. De paarden staan op een redelijke rustig plek. er zijn maar 2 woonhuizenen 2 bedrijven.. Wat doen jullie?

Sorry voor het ''onduidelijke'' verhaal.. Graag reacties? :o

Groetjes.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:45

Ik zet mijn paard op stal, hij is erg braaf en niet schrikachtig maar je weet het nooit met vuurwerk, een draadje met een beetje stroom houdt een paard in paniek echt niet tegen. Ik neem het zekere voor het onzekere terwijl hij verder heel het jaar 24/7 buiten staat, maar met oudjaar gaat hij toch echt op stal. Je hoort maar al te vaak dat er die nacht paarden zijn ontsnapt, en ongelukken veroorzaken.

X_Linz_X

Re: Nieuwjaarsnacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:47

ik zou hem binnen zetten die nacht

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:48

Als je paard normaal gesproken altijd 24/7 buiten staat, zal ik hem zeker niet op stal doen.
Dan zet je hem in een stal wat hij helemaal niet gewend is, zal mij geen fijn gevoel geven. :)

Edit: Ik laat mijn pony dus gewoon buiten.
Laatst bijgewerkt door _Dribbel op 27-12-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:49

Mijn paarden staat normaal ook 24/7 buiten :)
Maaar met oudejaarsnacht zet ik ze binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:53

Die van mij gaan,zoals altijd,lekker naar binnen. Ik blijf lekker bij mijn paard,ze is nogal bang en een stuk geruster als baasje er is :)
Radio aan,lamp aan,berg voer,luikje open (kan ze nog iets zien).
Na 2 uur is het hier wel over en dan gaan we met de buren een borrel drinken,kom ik af en toe langs maar is ze vaak weer bijgekomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:56

Mijn 4 paarden staan 24/7 buiten en blijven ook buiten. Ik ga tegen middernacht altijd bij de paarden kijken en blijf erbij totdat het ergste knallen voorbij is. Meestal zijn ze gewoon rustig en kijken naar het vuurwerk, een enkele keer rennen ze even naar de andere kant van de wei en komen dan weer braaf terug naar het hooi. Ik zorg wel dat ze 31-12 en 1-1 niet bij de weg kunnen komen, mocht een onverlaat bedenken een rotje in de wei te gooien. Bij mijn paarden in de buurt wordt heel veel vuurwerk afgeschoten (veel jongerenketen daar) maar ik heb ze nog nooit in paniek gezien daardoor.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:00

wij laten ze gewoon buiten staan. onze paarden staan wel aan huis. we hebben simpelweg ook niet de mogelijkheid om ze allemaal op te stallen.

paardjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:36

Die van ons kan zelf naar binnen en naar buiten lopen, dus hij kan zelf kiezen. als hij het eng vindt staat 'ie binnen, maar als hij toch wel nieuwschierig is kan hij wel even kijken...
Bij ons is het sowieso niet druk, en ookal is hij pas 1,5 jaar, hij kijk bijna nergens van op... (misschien wel van die harde knallen, maar dat word bij ons in de buurt nauwelijks afgestoken)
Wij hebben ook geen stroomdraad, maar een stevig houten hek, dus daar loopt hij sowieso niet doorheen als hij in paniek zou raken. (denk dat hij gewoon lekker zijn stalletje in gaat)

Vind het alsnog wel spannend hoor...

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:41

Ik doe met oud en nieuw niet veel anders dan anders.
Overdag lekker naar buiten, rond vijven naar binnen met een berg hooi.
Wel blijft het licht en de radio aan.

Heb ik wel het geluk dat ik een paard heb dat je niet snel de pis lauw maakt, die staat oudjaarsdag rustig te grazen in de wei terwijl in de aangrenzende wijk er behoorlijk wat wordt afgeknald.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:36

Hmm, beetje lastige situati denk ik. De ene denkt er namelijk anders over als de andere.
Ligt er denk ook een beetje aan of je paarden erg bang zijn van knallen enz.
En in wat voor weiland ze staan, stroom houd ze niet tegen, heb dat zelf een keer meegemaakt. Maar als het een houten hek is ofzo is er natuurlijk wel iets minder risico.
Ik denk dat ik ze buiten liet staan, en er zelf bij blijven, rustig tegen ze zou praten en gewoon wat voer meenemen enz.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:16

Mijn verzorgpony blijft ook gewoon buiten staan, alleen staat zij wel aan huis bij mensen, dus die kunnen het gewoon goed in de gaten houden..

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:17

Dankjewel voor de reacties!

we hebben de wei afgezet met een houte hek + stroom dus daar komen ze niet doorheen ..
van de ene kant denk ik dat ik ze best kan laten staan omdat ik wel weet dat daar niet veel word afgestoken. en ik ga toch regelmatig kijken bij de paarden! maar twijfel is er nog steeds.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:21

Zou ze lekker laten staan, zeker als het andere paard het wel ok vindt. Hier gaan ze wel gewoon op stal, maar dat zijn ze ook gewend ;) Verwacht niet veel gekke dingen maar met 3 veulens gaan we wel nog even kijken rond middernacht...
Vaak is het wel ok hoor, niet alles anders dan anders doen, raken ze meer van in de war dan van die knallen. T zal voor je paard ook niet de eerste keer zijn dus maak je niet al te veel zorgen :(:)

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:29

Die van ons staan 24/7 buiten.
Wij dachten dat onze paarden gek zouden worden, komen we langs om te checken of alles in orde is, staan ze gewoon te eten/slapen.

Lekker buiten laten staan :)
Leg desnoods voor een avondje een kruiwagen kuil op het land, houd ze ook even bezig.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:32

Mijn paard staat in een hit actief stalling en staat dus 24/7 buiten.
Ook met oud & nieuw blijft ze buiten staan.

Veulen staat in de opfok dus staat in de loopstal gewoon..

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 21:48

Oké! Keuze is denk ik toch wel duidelijk nu. na logisch nadenken etc.
Ze blijven lekker buiten in hun vertrouwde stal/omgeving staan & ik ga controleren!

AnnikaRemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:56

Mijn paard staat dag en nacht buiten dus ook met nieuwjaar maar ik weet niet hoe hij daarop gaat reageren.. omdat ik hem pas ongeveer een maandje heb en mn shetveulens staan wel op stal..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:58

Ik zou het echt niet aaandurfen.
Laatst weer een hond gezien waarvan de bek door rotje weg was.
Jongeren zijn onrespectvol en deinzen er niet voor terug om vuurwerk op dieren te gooien

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:06

Mijn paard staat 24/7 buiten, en blijft met oud en nieuw ook buiten.

Hij staat gelukkig achteraf en tegen de bosrand dus het vuurwerk is niet direct voor hem (kan wel van de schuin tegen over buren maar dat is toch weer enkele meters verder op. Verder woont er niemand voor/achter hun. De buren zijn nooit actief met vuurwerk).

Er is wel toezicht dus er kan indien nodig ingegrepen worden!

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:29

er is bij het stuk van de paarden nooit veel vuurwerk geweest, aantal jaren geleden hebben daar ook andere paarden gestaan en stonden ook buiten met nieuwjaar. nooit problemen mee geweest, ik durf het denk ik we aan om ze te laten staan, aangezien je toch een dikke 100 meter moet lopen voor je uberhaubt bij de wei bent, en je ziet de paarden niet staan in het donker, Ik heb mijn AV nog geen jaar. dus weet niet hoe hij zal reageren!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:53

bij ons gaan ze ook naar binnen nu hebben ze de afgelopen jaren nergens last van gehad,
zet ze tegen 8 uur binnen met flink wat hooi en ga tegen een uur of half 1 weer kijken en nog wat hooi.
ze vermaken zich dan prima.
die van mij is trouwens doodsbang voor omweer de flitsen dan daarom laat ik haar ook niet buiten staan 1 keer gehad het was net een wilde die door de bak heen ging zo bang was ze daarom riskeer ik het niet met buiten laten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:01

Wij hebben nog 2 groepen 24/7 buiten merries met veulens en jonge paarden. Blijven gewoon buiten. Veulens staan wel eindje v dorp af (2km) jonge paarden staan in/rand v dorp.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:19

Otje en Tiamo gaan gewoon lekker naar binnen, muziek aan en een bergje hooi en eten maar :D
Vorig jaar ben ik wezen kijken rond half 1, maar ze gaven er niks om ookal knalde er net een chinese mat zo ongeveer 10 meter voor de stallen af :') de dag erop zag ik wel veel vuurwerk resten in de wei / paddock liggen dus blij dat ze binnen stonden! Maar hun staan ook aan de grens van een woonwijk waar altijd actief vuurwerk bezig is :P

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:23

Bij mij staat ze gewoon buiten, net als het hele jaar. Ik heb ook geen mogelijkheid om de stal af te sluiten. Daarbij is er bij mij niet heel veel vuurwerk. Ik heb het 1 jaar gehad, dat er een chinese lampion dinges was geland, brandend en al, toen is ze idd over de draden gesprongen en liep mevrouw vrolijk te eten bij de buurpony :) Verder geef ik haar veel eten (haflinger die blij is met eten ;) ) zo laat mogelijk op de avond. Daarna kijkt mijn tante een keertje en dan gewoon in de ochtend weer. Ze staat heel ver van de weg af, dus verder hoef ik nergens bang voor te zijn.