Paard word steeds dunner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Paard word steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:56

HoiHoi

Ik heb mijn paard nu sinds vorig jaar september. En wat me vreselijk opvalt, is zodra het herfst, winter word begint hij flink af te vallen.

Toen hij in 2010 voor het eerst bij ons kwam, was hij redelijk dik. Hij stond bij mijn vorige eigenaar 24/7 op stal en kreeg 1kg brok op een dag. Toen hij bij ons kwam, kwam hij alleen savonds op stal en 3x per dag genoeg kuil en 1kg brok. Maar toen het wat kouder werd, werd ie dunner. Vorig jaar winter met de sneeuw waren zijn botten zelfs licht te zien en duidelijk te voelen. En zijn bespiering zakte ook helemaal weg terwijl we wel gewoon reden. En toen van de lente, zomer 2011 mocht hij weer 24/7 het land op en hij kwam weer flink aan. Hij is breed gebouwd en iedereen zei dat ie nu te dik was. Maar voor mijn gevoel gewoon goed :)

Nu zijn we laatst naar een andere stal verhuist. En hij begint hij weer langzaam af te vallen... Hij heeft een enorme beren vacht dus het valt niet zo op. Maar ik begin weer heel licht zijn botten te voelen. En nu heeft hij sochtens 1 plak kuil en savonds en nog 1kg sportbrok. We hebben hem ook getest op wormen. Maar dat heeft ie niet. Ook staat hij met een 200 grams deken op waar hij gewoon lekker warm onder is. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik wou er nog even foto's bij plaatsen maar www.tinypic.com werkt niet mee. En sorry als dit verkeerd staat.

xDeena_

Re: Paard word steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:58

Ik heb geen idee, verbruikt hij veel energie? Meer als normaal? Misschien dat het daaraan ligt?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:59

Voor mijn gevoel niet. Ik rij nu wel minder, omdat ik wat minder tijd heb en binnenkort op vakantie ga. Maar hij is nu 5 jaar en nogal lui aan gelegt. Mijn stal eigenaar zei dat ie eigenlijk zou moeten puberen... Maar hij is zo braaf, eigenlijk gewoon ene beetje eng braaf..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:01

Die van mij heeft dit elk jaar, zelfs met alleen 's nachts op stal krijgt ze stress van het ingesloten staan waardoor ze afvalt en zodra ze weer dag en nacht buiten in de groep loopt komt ze weer aan.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:02

Ohja, vergeten te zeggen. Op mijn nieuwe stal staat hij nu 24/7 buiten :j En stress heeft hij volgens mij niet. Het maakt hem allemaal niets uit wat er gebeurd. Dat bedoel ik met extreem braaf..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:23

Paarden hebben voldoende brandstof (ruwvoer) nodig om 's winters buiten warm te blijven. Het zou best kunnen dat jouw paard aan die ene plak kuil per dag dus gewoon te weinig heeft (dit kan per paard verschilen).

Hij staat in een groep buiten...mag hij van de andere paarden wel eten? Of staat hij onderaan in rangorde en wordt hij steeds weggejaagd?

Heb je ook zijn tanden al na laten kijken? Wellicht kan hij het kuilvoer niet goed kauwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:51

Er zijn al goede tips gegeven, ik wou even toevoegen dat ik m sowieso nog een extra keer zou ontwormen. Mestonderzoek is niet betrouwbaar namelijk, dus al zegt de test dat hij niks heeft kan hij toh een flinke wormenbesmetting hebben!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:53

1 plak kuil wen 1 kilo brok?
Daar kun je net een schaap op houden denk ik...
Gewoon meer ruwvoer erin!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:57

Ik weet niet wat 1 plak kuil is. Bij ons op stal had je van die enorme plakken van 1,5 m bij 1 meter en 1 woog zeker 10 kg. Dus als hij zon plak krijgt lijkt me dat niet meteen alarmerend weinig!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:00

Iig heeft hij er niet genoeg aan, anders viel hij niet af lijkt me...
Maar ik zal wel te simpel denken :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:03

Meer ruwvoer geven inderdaad..

Mijn pony heeft een enorme groeispurt gehad afgelopen maanden + winter, en is ook wat afgevallen. Hij heeft zon beetje onbeperkt ruwvoer, staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik voer hem nu iedere dag wat maismeel en zemelen bij, gemengd met wat lauw water. Hier doet 'ie t goed op, en begint al weer wat ronder te worden. Chiem is wel heel erg druk van zichzelf (ook 5 en hij pubert wel verschikkelijk op dit moment), dus hij verbruikt ook veel energie :j

Hij is trouwens de baas, dus hij krijgt eten genoeg :')

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:21

meer ruwvoer twee keer per dag blijkbaar heeft ie meer nodig,ook al staat ie 24uur per dag buiten,in het gras zit geen voedingswaarde meer dus zowiezo bij voeren,die van mij heeft op slobber gestaan bevalt prima kun je evt ook erbij voeren bij de brok 1 keer per dag brok 1 keer per dag slobber 2x per dag hooi of kuil gr sandy

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:29

mijn kwpn paard heeft dit probleem ook sinds enkele weken terwijl zij toch meer als genoeg voer krijgt(2x p dag flinke hoeveelheid kuil/voordroog; 2 x per dag brok; in totaal 3 kg draversbrok incl bietenpulp en muesli/lucerne en daarnaast nog peenwortels en na het rijden 1/4 kg slobber en elke dag minimaal 8 uur op grasweide)
ik vertrouwde het niet omdat mijn paard van zichzelf flink gebouwd is dus heb mest- en bloedonderzoek laten doen. mest was goed en vrij v wormen maar in het bloed kwam duidelijk naar voren dat ze toch een virusinfectie had gehad.
dus nu medicijnen van de da en ff 3 weken rust(wel elke dag op de wei) en paard ziet er al weer top uit.

ik vind 1 plak kuil en 1kg brok veels te weinig v een 5 jarige.
een paard dient minimaal 6/7 kg ruwvoer per dag te moeten krijgen en 2 kg brok verdeeld over 2 porties lijkt me ook beter.
daarnaast zou je bietenpulp/ maismeel kunnen geven en of slobber om je paard sneller aan te laten komen
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 27-12-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:39

Meer ruwvoer zoals is gezegd.
Om je paard nog even extra te ondersteunen zou je ook wat seniores priores kunnen geven.
Dat is een slobber, eigenlijk bedoeld voor oudere paarden, maar ook geschikt om paarden wat extra vlees op de ribben te geven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:43

Ook die van mij wordt ie schraler maar euh maar 1x ruwvoer en 1x brok? Wat heb je voor een paard? En wat verwacht je van het dier?

Ik heb een 6 jarige (zie profiel) en zijn schema:

's ochtends bult hooi, 1 kg brok, halve kg muesli aangevuld met maisvlokken
de wei op
half 5 binnen en wederom bult hooi en 1kg brok
na het werk, schep muesli en hooi voor de nacht

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:52

wat ik lees krijgt hij 2 plakken kuil per dag, of niet? Kan nog steeds zijn dat het te weinig is, zoveel verstand heb ik daar niet van...
maar heb je al eens een veearts laten komen en bloedonderzoek gedaan?
Wij hadden een pony die ook, zeker in de winter, net iets aan de dunne kant was, zeker voor al het voer wat erin ging. Daar hebben we toen de veearts voor gebeld die het bloed heeft onderzocht. Hier kwam toen niks uit, maar we hebben toen een tijdje speciaal voer moeten geven speciaal voor de maag en dit heeft wel geholpen :)

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:11

Staat hij samen met andere paarden? Mijn paard is een tijd terug ook een heel stuk afgevallen. Alles laten nakijken, bleek het een gevolg te zijn van lage rangorde. Hij stond helemaal onderaan in de rang en kreeg daardoor bijna de kans niet om te eten. Nu wordt hij flink bijgevoerd en is zich omhoog aan het werken in de kudde en gaat het een stuk beter :j Overigens vind ik 1 plak kuil en 1 kg brok erg weinig. Wij zijn om mijn paard te laten aankomen, naast onbeperkt ruwvoer, 4 kg brok, 4 kg mais gaan bijvoeren en hij komt nu goed aan. Paardenmeel kan ook helpen om hem aan te laten komen. Daarnaast trouwens een keertje goed ontwormen. Bij ons kwam er ook niets uit het mestonderzoek, maar er bleken toch wormen te zijn...

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:25

Mocht je geen medische reden kunnen vinden voor vermagering: probeer eens een beetje mais (-grutten, -lijnzaadbrok), dat is een echte vleesaanzetter.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:34

Zoals ik het lees krijgt hij 2 x per dag een plak kuil en 1kilo krachtvoer.

Ik weet natuurlijk niet om wat voor paard het gaat en hoe hij gebouwd is maar veel vindt ik het niet.

mijn paard was op die leeftijd flink in de groei en die kreeg toen ook behoorlijk voer omdat hij anders gewoon begon af te vallen.

Mijn paard wat inmiddels 11 is krijgt nog behoorlijk meer als jouw paard wat in de groei is.

4 x per dag een flinke bult ruwvoer en 4 kilo krachtvoer. Nou is dit wel een paard wat flink krachtvoer nodig heeft maar dan nog.

In mijn ogen mag zijn rantsoen wel flink aangepast. Dan kan je altijd nog aanvullend onderzoek door de DA laten doen. Ik zou het eerst
zoeken in het voer.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:42

Kan je paard niet 2 weken helemaal apart gevoerd worden? Ik weet niet hoe je paard staat, maar misschien met een lintje tussen hem en de groep? Dan kan hij rustig eten zonder verjaagd te worden en komt hij misschien aan. Als hij dan aankomt, dan kan het zeker met de rangorde te maken hebben. Mocht hij per se in de groep moeten, dan kan hij misschien 's avonds op stal wat meer krijgen dan de andere paarden, zodat hij de schade kan inhalen? Of anders een deken op zodat hij minder energie verbrandt. Doe dan wel een goede warme deken, want met een deken kan een paard zijn haar niet meer overeind zetten om warmte vast te houden en dat moet je dus compenseren door een dikke deken.

Verder moet je paard 1-2% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer krijgen, dat kun je navragen bij de stalhouder, of hij dat wel krijgt.

In de winter denk ik ook altijd aan bloedworm of lintworm (en die zie je slecht/niet in mestonderzoek). Horzellarven komen ook in het najaar uit, dus kan zeker een worminfectie zijn. Hoe heb je laten testen op wormen?

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:48

Het kan toch ook wel dat als het winter/herfst is hij het kouder krijgt, meer gaat rennen en dan meer afvalt,
en mijn pony had trouwens last van in de winter moet hij meer vacht aan maken en dat kost hem onderbewust ook redelijk wat energie dat hij daarom ook wat dunner en futlozer is, misschien dat je even(in overleg met dierenarts) slobber of meer brok kunt bijvoeren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:53

Toen die van mij dunner werd ben ik in eerste instantie meer hooi bij gaan voeren (ze kregen wel onbeperkt graszaadhooi, maar daar zit weinig in). Toen dat niet leek aan te slaan heb ik de dierenarts bloedonderzoek laten doen. Wormen had ze niet, de waarden waren in orde, maar wel aan de lage kant. Dus toch meer voer erin was het advies van mijn dierenarts. Dat was wel eng,omdat ze juist op dieet stond omdat ze hoefbevangen was geweest. Daarna ben ik dus meer weidehooi gaan bijvoeren en heb ik omega olie door haar eten gemengd. Nu is ze op goed gewicht.

Als het koud is moet je juist meer ruwvoer voeren, de verbranding houdt het paard van binnenuit warm.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:58

Het aanmaken van een wintervacht kost ze inderdaad veel energie en ik denk dat je het ook vooral moet zoeken in het te weinig ruwvoer krijgen. Als ze hun hooi op het land krijgen dan kan de rest daar ook van mee-eten, dus weet je nooit zeker of hij wel genoeg binnenkrijgt. Oplossing zou kunnen zijn om van die slowfeederbakken neer te zetten, zodat ze allemaal voldoende beschikking hebben tot ruwvoer en anders moet hij gewoon 2 plakken per keer krijgen. Als het van die plakken zijn van een 1000 kilo baal dan zijn 2 plakken nog niet echt heel veel, als het van een kleinere baal komt dan is het helemaal weinig. Ga uit van zo'n 10-12 kilo ruwvoer wat ie per dag nodig heeft, als ie dat krijgt dan is het bijna onmogelijk dat ie afvalt. Misschien zal ie hooguit op gewicht blijven, maar afvallen kan dan haast niet :n. Ruwvoer aanpassen dus, niet meer brok gaan voeren, heeft geen zin als je het ruwvoer niet aanpast. Als ondersteuning om bij te kweken kan het tijdelijk wel even (dan werkt gehakselde mais/muesli/lucerne en slobber prima).

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:51

slobber! slobber! slobber! (wel rustig opbouwen) en indd echt voldoende ruwvoer dit houd zijn interne kacheltje brandend !!! (kan hij zijn kern temp goed behouden) krijg hij echter te weinig dan heeft hij alles nodig om warm te blijven en kan dan dus geen reserves opbouwen, ook belangrijk is dat je dan al gaat bijvoeren eigenlijk net voor de wintervacht eraan gaat komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:04

hyppolyte schreef:
Het aanmaken van een wintervacht kost ze inderdaad veel energie en ik denk dat je het ook vooral moet zoeken in het te weinig ruwvoer krijgen. Als ze hun hooi op het land krijgen dan kan de rest daar ook van mee-eten, dus weet je nooit zeker of hij wel genoeg binnenkrijgt. Oplossing zou kunnen zijn om van die slowfeederbakken neer te zetten, zodat ze allemaal voldoende beschikking hebben tot ruwvoer en anders moet hij gewoon 2 plakken per keer krijgen. Als het van die plakken zijn van een 1000 kilo baal dan zijn 2 plakken nog niet echt heel veel, als het van een kleinere baal komt dan is het helemaal weinig. Ga uit van zo'n 10-12 kilo ruwvoer wat ie per dag nodig heeft, als ie dat krijgt dan is het bijna onmogelijk dat ie afvalt. Misschien zal ie hooguit op gewicht blijven, maar afvallen kan dan haast niet :n. Ruwvoer aanpassen dus, niet meer brok gaan voeren, heeft geen zin als je het ruwvoer niet aanpast. Als ondersteuning om bij te kweken kan het tijdelijk wel even (dan werkt gehakselde mais/muesli/lucerne en slobber prima).

Vet op de ribben krijgen ze nog altijd van krachtvoer en niet van ruwvoer ;)