Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knollentuin schreef:krijgen ze 22 kilo met zn 3 -en per dag? dat is voor kuil in mijn ogen echt veels te weinig. en ik denk dat t gen verveling is maar honger
slim1 schreef:als het wilgen zijn kan het geen kwaad. zit antibiotica in wat goed is voor de paarden.
_Kimberley schreef:8 tot 10 kilo kuil is toch normaal voor een paard?
knollentuin schreef:ze krijgen hier 2x dgs wel 10 kilo kuil en dan nog een portie hooi ...ik voer dus per paard wat jij er aan 3 voert. en die van mij staan snachts op stal met strobed waar ook nog flink van gegeten wordt
smurffie schreef:+/- 6 procent van het lichaamsgewicht, een goede kwpner is al snel 650/700 kilo x 2 is 26 tot 28 kilo.
Daarbij nog voor je shet komt het erop neer dat je vrij schaal voert.
Verder hoe is het gebit?
Ine23 schreef:1 van mijn 3 pony's houdt gewoon van hout. En dan liefst boomschors van een wilg of fruitboom, daarom zijn alle bomen bij ons beschermd zodat ze er niet bij kunnen. Heeft niets met verveling te maken bij ons
.
Ik heb een hafveulen, 2-jarige welshxarabier en een hafdame D-pony. Die laatste is de enige die werkt en hier staan ze op max. zo'n 15kg hooi (1e snee, maar 1 jaar oud) per dag. En ze zijn nog rond genoeg hoor. Hangt echt van paard tot paard af hoeveel ruwvoer je moet voeren. Mijn regel is: als ze erg goed bijstaan hou ik het zo, zie ik dat ze honger krijgen, krijgen ze meer bijgevoerd. Je moet gewoon flexibel zijn in aanpassingen naar behoefte (als het kouder wordt krijgen ze ook een stuk meer). Er komen binnenkort ook bieten bij, daar zit niet al te veel in en zijn ze wel lang aan bezig.
Edit: 6% telt normaal niet voor ruwvoer naar mijn weten (ik doe zo'n max.2%), misschien wel voor kuil.
Knert schreef:knollentuin schreef:ze krijgen hier 2x dgs wel 10 kilo kuil en dan nog een portie hooi ...ik voer dus per paard wat jij er aan 3 voert. en die van mij staan snachts op stal met strobed waar ook nog flink van gegeten wordt
moet ik zeggen dat ik dat dan ook wel erg veel vind. Maar ik zag dat je ze toch wel op redelijk tot hoog niveau hebt lopen, dat scheelt natuurlijk ook wel.