Paarden eten boomschors. Verveling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Paarden eten boomschors. Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:30

Wij hebben drie paarden op een stuk land. Het zijn twee kwpn'ers en een shet. Ze hebben een aardig stuk land tot hun beschikking en twee stallen. Ze krijgen 's morgens en 's avonds kuil, uit een hooinet of een zelf gemaakt hooisysteem, zodat ze er zo lang mogelijk mee doen. Ze krijgen nu 22 kilo per dag, er groeit namelijk geen gras meer.
Nu zijn ze dus begonnen met schors eten van de bomen! Ik schrik hier wel van, ik ben bang dat ze zich vervelen. Ze hebben ook niet de hele dag door voer tot hun beschikking en daar baal ik van.
Dus ik dacht ik leg het eens bij jullie neer, wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie tips tegen verveling? En wat voeren jullie aan je paard dat 24/7 buiten staat?

Sjors

Re: Paarden eten boomschors. Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:32

Verveling lijkt me niet, maar de vitaminen aan te vullen. Hebben ze een liksteen?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:33

Als ze zich vervelen zullen ze toch eraan beginnen.
Dit is bij mij op stal ook, zodra het kaal word, gaan ze aan de bomen knagen.
Kan misschien ook zijn dat er daar de vitaminen inzitten, die ze missen? maar dat weet ik niet zeker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:34

Hier eten alle paarde schors van de bomen en andere paarden die ik ken ook, gewoon omdat ze het lekker vinden.
Ook al gooi je er een berg kuil bij.

(Hier staan veel wilgen en bij waar ik ze ook ken fruitbomen)

Denk dus dat ze nu gewoon ontdekt hebben dat schors heel lekker hapje is, vervelende is dat dat wel betekend dat je boom gaat sneuvelen.
(als rondom de schors weg is is je boom verloren.)

slim1

als het wilgen zijn kan het geen kwaad. zit antibiotica in wat goed is voor de paarden.

knollentuin

krijgen ze 22 kilo met zn 3 -en per dag? dat is voor kuil in mijn ogen echt veels te weinig. en ik denk dat t gen verveling is maar honger

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:35

knollentuin schreef:
krijgen ze 22 kilo met zn 3 -en per dag? dat is voor kuil in mijn ogen echt veels te weinig. en ik denk dat t gen verveling is maar honger

zat ik ook al aan te denken. ik voer al 22 kilo voor 1 grote kwpn en 1 Dpony. Waarvan de grote al werkt en de kleine nog geniet van een arbeidloos leven.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:36

Ooh da's wel jammer van die boom dan. Tis juist zo'n mooi stukje. Ze hebben een liksteen ja, daar maken ze ook flink gebruik van.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:37

@slim, er zit geen antibiotica in maar een aspirine -salicylzuur type in wilg

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:37

slim1 schreef:
als het wilgen zijn kan het geen kwaad. zit antibiotica in wat goed is voor de paarden.

ook maar beperkt he.. pas er maar mee op. Dit mag slechts met mate worden gegeven. En het is geen antibiotica
En behalve dat, al zal het dat zijn: het altijd verkrijgen van antibiotica werkt ook weer andere dingen in de hand.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-12-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:38

8 tot 10 kilo kuil is toch normaal voor een paard?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:40

Mijn twenter doet het ook maaar ik denk dat het bij haar is omdat ze aan het wisselen is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:40

_Kimberley schreef:
8 tot 10 kilo kuil is toch normaal voor een paard?

vind ik echt onder de rand hoor. kuil bevat veel vocht. 8 kilo kuil is wel wat anders dan 8 kilo ruwvoer.
1,5-2 % RUWVOER per 100 kg lichaamsgewicht paard is een mooie regel. Voor kuil reken je daar nog wat bij op net zoals paarden die echte zware arbeid verrichten.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-12-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:41

gooiden vroeger altijd takken in de bak. was tegen verveling, en mij is verteld dat het ook tegen bepaalde wormen helpt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:42

ze krijgen hier 2x dgs wel 10 kilo kuil en dan nog een portie hooi ...ik voer dus per paard wat jij er aan 3 voert. en die van mij staan snachts op stal met strobed waar ook nog flink van gegeten wordt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:44

+/- 6 procent van het lichaamsgewicht, een goede kwpner is al snel 650/700 kilo x 2 is 26 tot 28 kilo.
Daarbij nog voor je shet komt het erop neer dat je vrij schaal voert.

Verder hoe is het gebit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:45

Wat voor bomen zijn het TS?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:46

knollentuin schreef:
ze krijgen hier 2x dgs wel 10 kilo kuil en dan nog een portie hooi ...ik voer dus per paard wat jij er aan 3 voert. en die van mij staan snachts op stal met strobed waar ook nog flink van gegeten wordt

moet ik zeggen dat ik dat dan ook wel erg veel vind. Maar ik zag dat je ze toch wel op redelijk tot hoog niveau hebt lopen, dat scheelt natuurlijk ook wel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:47

smurffie schreef:
+/- 6 procent van het lichaamsgewicht, een goede kwpner is al snel 650/700 kilo x 2 is 26 tot 28 kilo.
Daarbij nog voor je shet komt het erop neer dat je vrij schaal voert.

Verder hoe is het gebit?

neem aan dat de 6% regel voor kuil telt? of bedoel je ruwvoer?
Ik voer ruim hooi, waar de de hele dag van eten en vaak bij overschot er zelfs in slapen. *heb grote inloopstal*
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-12-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:48

1 van mijn 3 pony's houdt gewoon van hout :+ . En dan liefst boomschors van een wilg of fruitboom, daarom zijn alle bomen bij ons beschermd zodat ze er niet bij kunnen. Heeft niets met verveling te maken bij ons :) .
Ik heb een hafveulen, 2-jarige welshxarabier en een hafdame D-pony. Die laatste is de enige die werkt en hier staan ze op max. zo'n 15kg hooi (1e snee, maar 1 jaar oud) per dag. En ze zijn nog rond genoeg hoor. Hangt echt van paard tot paard af hoeveel ruwvoer je moet voeren. Mijn regel is: als ze erg goed bijstaan hou ik het zo, zie ik dat ze honger krijgen, krijgen ze meer bijgevoerd. Je moet gewoon flexibel zijn in aanpassingen naar behoefte (als het kouder wordt krijgen ze ook een stuk meer). Er komen binnenkort ook bieten bij, daar zit niet al te veel in en zijn ze wel lang aan bezig :) .

Edit: 6% telt normaal niet voor ruwvoer naar mijn weten (ik doe zo'n max.2%), misschien wel voor kuil.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:50

Ine23 schreef:
1 van mijn 3 pony's houdt gewoon van hout :+ . En dan liefst boomschors van een wilg of fruitboom, daarom zijn alle bomen bij ons beschermd zodat ze er niet bij kunnen. Heeft niets met verveling te maken bij ons :) .
Ik heb een hafveulen, 2-jarige welshxarabier en een hafdame D-pony. Die laatste is de enige die werkt en hier staan ze op max. zo'n 15kg hooi (1e snee, maar 1 jaar oud) per dag. En ze zijn nog rond genoeg hoor. Hangt echt van paard tot paard af hoeveel ruwvoer je moet voeren. Mijn regel is: als ze erg goed bijstaan hou ik het zo, zie ik dat ze honger krijgen, krijgen ze meer bijgevoerd. Je moet gewoon flexibel zijn in aanpassingen naar behoefte (als het kouder wordt krijgen ze ook een stuk meer). Er komen binnenkort ook bieten bij, daar zit niet al te veel in en zijn ze wel lang aan bezig :) .

Edit: 6% telt normaal niet voor ruwvoer naar mijn weten (ik doe zo'n max.2%), misschien wel voor kuil.

thanks..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:50

Knert schreef:
knollentuin schreef:

moet ik zeggen dat ik dat dan ook wel erg veel vind. Maar ik zag dat je ze toch wel op redelijk tot hoog niveau hebt lopen, dat scheelt natuurlijk ook wel.

ik moet erbij zeggen dat ik weinig krachtvoer geef, 2 x dgs een schep sportmusli aangevuld met lucerne of grasmix . paarden doen t er super op

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:52

Knert schreef:
neem aan dat de 6% regel voor kuil telt? of bedoel je ruwvoer?

Kuil = ruwvoer...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:53

@knollentuin; ja ik snap, ikzelf ben ook niet zo van de brok.
Moet wel zeggen dat die van mij altijd best een ronde hooibuik heeft.
Vandaag tijdens zadel aanmeten is ie ingeschat op 17-20.
Niet door zijn lijf, maar gewoon omdat ie er zo sul bij stond met zijn dikke pens.

(snap dat het niet handig is, maar het ging om extra aanmeten van de schoft.)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:53

Ik rijdt mijn paard momenteel heeel weinig, alleen een buitenrit in het weekend nu. Het andere paard wordt regelmatiger bereden, maar ook recreatief.
De bomen zijn in ieder geval niet giftig. Ik ga morgen eens uitzoeken wat voor bomen het precies zijn. Ik sta daar dus samen met een vriendin, zij heeft toen uitgezocht of er giftige bomen en planten staan.

Ze gaan jaarlijks naar de tandarts, nooit tandproblemen gehad.

Ik geef mijn paard trouwens geen krachtvoer, ze krijgen wel iedere avond wortels.